Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Hey Luc,

Ik heb eigenlijk gewoon mijn licht uitgelaten :o . Theo had gezegd te beginnen met 1 uur licht de eerste week (enkel de T5, wat bij mij het blauwe licht is) en zo iedere week een uurtje meer licht te geven.

Ik moet zeggen dat ik niks aan alg heb, de alg die je nu ziet is al 3 weken onveranderd... Ik dacht toen dat het zich fel zou uitbreiden en had 2 gevleugelde zeehazen gekocht, de beestjes zijn ocharme van de honger omgekomen...

HQI staat nu 1 uur per dag aan, vanaf morgen zijn dit er 2.

Heb je mijn berichtje gezien over die metser :rolleyes: ?

Groet

F

ja,heb ik gezien maar dat is nog ver weg hé:p tegen die tijd spreken we wel iets af:)
Fipiliwip zei:
Hey Luc,

Ik heb eigenlijk gewoon mijn licht uitgelaten :o . Theo had gezegd te beginnen met 1 uur licht de eerste week (enkel de T5, wat bij mij het blauwe licht is) en zo iedere week een uurtje meer licht te geven.

Ik moet zeggen dat ik niks aan alg heb, de alg die je nu ziet is al 3 weken onveranderd... Ik dacht toen dat het zich fel zou uitbreiden en had 2 gevleugelde zeehazen gekocht, de beestjes zijn ocharme van de honger omgekomen...

HQI staat nu 1 uur per dag aan, vanaf morgen zijn dit er 2.

Heb je mijn berichtje gezien over die metser :rolleyes: ?

Groet

F

Even een kleine update, ik heb sinds zaterdag mijn eerste echte sps koraaltje in de bak staan. Ik denk dat het een granulosa is, het is diepgroen van kleur.

Op 2 van de puntjes zit wel wat alg, ik heb dit nu een paar dagen aangekeken maar zie geen verbetering, ik zal deze vanavond afbreken.

Nitraat is duidelijk aan het dalen. Ik meet nu al 3 dagen een waarde van 10 met salifert. Dit met behulp van 6 ml wodka dagelijks.

Fipiliwip zei:
Even een kleine update, ik heb sinds zaterdag mijn eerste echte sps koraaltje in de bak staan. Ik denk dat het een granulosa is, het is diepgroen van kleur.

Op 2 van de puntjes zit wel wat alg, ik heb dit nu een paar dagen aangekeken maar zie geen verbetering, ik zal deze vanavond afbreken.

Nitraat is duidelijk aan het dalen. Ik meet nu al 3 dagen een waarde van 10 met salifert. Dit met behulp van 6 ml wodka dagelijks.
Ha fipiliwip,

Ik ben rond dezelfde tijd opgestart als jij.
Ik kijk alleen nog aan tegen de restanten van een algenexplosie. Mijn water is nog mistig van alle resten van dode alg die door drie egels bestreden werd.
Ik heb er spijt van dat ik mijn licht vanaf het begin heb laten branden zoals overal (tot voor kort?) werd geadviseerd. Dat doen we de volgende keer anders als ik jouw bak bekijk.
Ik heb er zelfs nog geen bodem in en jij hebt het al over sps :( ;)
Maar serieus, mooi dat het bij jouw zo voorspoedig loopt, ik blijf het volgen!

Hey Jim,

Nu ik mijn HQI praktisch op maximum heb staan heb ik ook wel wat alg hier en daar. Ik heb er 1 egel inzitten en die doet goed zijn best. Maar ik denk toch dat ik er een salarias ga bijzetten, de egel kan niet echt overal bij heb ik de indruk :).

Het is wel niet zo dat ik een grasveld heb staan, ver van, hier en daar wat plukjes.

Het sps koraaltje verbleekt wat aan de punten. Ik ken er eigenlijk ook te weinig nog van om te weten of dit nu wil zeggen dat het koraaltje fout in de stroming staat, een foute waarde in de bak, of iets anders. Moet dringend eens wat meer lezen hierover.

Groeten

Even nog de waterwaardes gemeten voor het verversen van water. Ik ververs 180 liter op 800 liter, een 22 % dus. Dit in de hoop het nitraat toch nog iets lager te krijgen.

Hier de waardes:

Ca: 450 (salifert)
Mg: 1200 (salifert)
KH: 10.2 (salifert)
No3: 5 (salifert)
Po4: 0 - 0.008, zowel mijn vrouw als ik konden geen uitsluitsel geven over welke van de twee het nu was :). Dit is gemeten met de test van ROWA.

Mg is iets te laag naar mijn zin, hopelijk is dit ook opgelost met de waterwissel.

Sorry dat er al zo lang geen foto's meer zijn, maar mijn fototoestel is momenteel in bruikleen tot volgende woensdag.

Hoi Filip,

Zo te lezen een super start, laat woendag snel wat foto's zien!

Groetjes Nick

Hallo Filip,

Jij hebt werkelijk wel heeeeeeeeeeeel weinig algen gehad tijdens de opstart. Heel bijzonder, zeg. Hoe gaat het nu met het granulosa stekje?
Enne zou jij weer eens wat foto's willen plaatsen? Zijn wij dol op.

Hey Eric & Betty,

Het granulosaatje (als het dat al is :rolleyes: ) is momenteel wat uitgebleekt door het betadine badje dat ik hem heb gegeven. Er zwom vanalles rond in het emmertje, ik dacht ook een paar slakjes te zien... Toch maar op zeker gespeeld. Kleur zal rap genoeg terugkomen.

Verder heb ik gisteren bij Reef Corner een creme-witte wildkap acro gekocht. Gewoonweg prachtig. Poliepjes staan mooi open! Ik ben echt reuze blij.

Ook is het aquarium wat bevolkt aan het geraken, zo ben ik vorig weekend al mijn koraaltjes & buttons uit de oude bak gaan terughalen bij de vriend waar ik ze onder had gebracht.

Ook heb ik bij Theo mijn eerste vis gekocht, Naso Elegans. Is een bijzonder nerveuze vis dat zich bij de minste beweging verstopt achter het steen. Hij eet wel goed, ook het beetje mysis dat ik in de bak doe slikt hij vlot binnen. Theo zijn naso doet het wat minder goed...

Omdat mijn vrouw persé wilde dat de vis een naam kreeg als eerste bewoner, hebben we hem ook maar Theo gedoopt :p .

De plannen voor het huis zijn ook vorm aan het krijgen, het aquarium dat daar komt zal 90% zeker 250 x 120 zijn. Ik hoop het 2 maand voor de eigenlijke verhuis draaiend te hebben zodat ik zonder veel problemen de koralen kan verhuizen. De huidige bak is met al zijn techniek 99% zeker verkocht aan een mooi prijsje met de overeenkomst dat het pas wordt opgehaald als er hier wordt verhuisd.

Ik hou jullie op de hoogte en post normaal woensdag als ik mijn camera terug heb zeker wat foto's! :)

laat die foto's maar komen.

Ik ben benieuwd hoe hij erbij staat

Groetjes en tot binnenkort

Vini

Ik heb mijn camera nog altijd niet terug :mad: ... Dus plaats ik maar een paar foto's van het aquarium die ik een week geleden met mijn Iphone heb genomen.

Ondertussen heb ik redelijk wat van de koraaltjes al herschikt maar goed :).

Ook een fotootje van de naso. Ondertussen heb ik nog een borsteltand, een witborst en een salarias ingebracht. Het steen is redelijk algvrij, maar op de plaatsen vlak onder de HQI krijg ik last van draad algjes en dit vooral op het PUR schuim.

Als ik mijn camera terug heb post ik wat meer foto's.

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    705,6 KB · Weergaven: 96
  • 1.jpg
    1.jpg
    544,4 KB · Weergaven: 61
  • 3.jpg
    3.jpg
    492 KB · Weergaven: 42
Hey Luc,

Zeker en vast, ben er eigenlijk nog niet echt toe gekomen... Ik heb wel al verschillende stukjes steen in mijn sump liggen. Ook ben ik nog niet 100% tevreden over de opbouw, voor ik de pijpjes gans bekleed wil ik dit zeker in orde hebben. Anders loop ik misschien het risico dat ik het terug kan afbreken zoals ik onlangs met een deel van het schuim heb gedaan.

Zoveel koraal zit er nog niet in hoor... Je toont natuurlijk alleen de mooie dingen op je foto's ;). Ik wil doodgraag nog een paar helblauwe stukjes hebben... Alleen zijn echte mooie acro's blijkbaar dun gezaaid in deze kleur.

Hoe staat het bij jullie? Hebben de poezen de bak nog niet ingepalmd? ;)
F

jawsee zei:
daar zit al aardig wat koraal in Filip,ga je die pijpjes nog bekleden met iets?

de bak wordt hier inderdaad gezien als speeltuin:) en bij alles wat ik doe zitten ze erbij te kijken,morgen zaag ik mijn graniet op het werk en s'avonds doe ik nu en dan wat buizenwerk onder de bak,zaterdag komt een eerste lading keramiek en zondag wil ik hem laten vollopen met water
Fipiliwip zei:
Hey Luc,

Zeker en vast, ben er eigenlijk nog niet echt toe gekomen... Ik heb wel al verschillende stukjes steen in mijn sump liggen. Ook ben ik nog niet 100% tevreden over de opbouw, voor ik de pijpjes gans bekleed wil ik dit zeker in orde hebben. Anders loop ik misschien het risico dat ik het terug kan afbreken zoals ik onlangs met een deel van het schuim heb gedaan.

Zoveel koraal zit er nog niet in hoor... Je toont natuurlijk alleen de mooie dingen op je foto's ;). Ik wil doodgraag nog een paar helblauwe stukjes hebben... Alleen zijn echte mooie acro's blijkbaar dun gezaaid in deze kleur.

Hoe staat het bij jullie? Hebben de poezen de bak nog niet ingepalmd? ;)
F

Hoi iedereen,

Ik heb een vreemd iets aan de hand. Mijn koralen worden flets van kleur. Ik heb alle waardes er eens op na gemeten:

PO4: 0 (rowa test)
KH: 8 (tetra test, in werkelijkheid dus 10)
Ca: 450
Mg: 1200
No2: 0
No3: 1

Ik snap het niet.... ook hier en daar heb ik precies de indruk dat zich flap vormt. Ik voeg nog 3 ml wodka per dag toe, misschien moet ik daar maar beter eens mee stoppen.

Theo, luc, manuel, boys,.... HELP! :)

Filip,het blijft altijd moeilijk om op afstand avies te geven hé:) wat ik zou doen in jou plaats

indien je momenteel nog po4absorber in je systeem hebt liggen verwijderen,je meet 0
als het maar een paar stuks zijn zou ik ze ééns goed bekijken,zie je onderaan witte plekjes met wat gelige eitjes ertussen misschien,bij twijfel even een koraal los maken en in een wit emmertje met jodium soppen,misschien heb je last van wat platwormpjes

de rest is voor manuel:p de boys:p en Theo:)
Fipiliwip zei:
Hoi iedereen,

Ik heb een vreemd iets aan de hand. Mijn koralen worden flets van kleur. Ik heb alle waardes er eens op na gemeten:

PO4: 0 (rowa test)
KH: 8 (tetra test, in werkelijkheid dus 10)
Ca: 450
Mg: 1200
No2: 0
No3: 1

Ik snap het niet.... ook hier en daar heb ik precies de indruk dat zich flap vormt. Ik voeg nog 3 ml wodka per dag toe, misschien moet ik daar maar beter eens mee stoppen.

Theo, luc, manuel, boys,.... HELP! :)

Back
Bovenaan