Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Quentin

Senior Forumlid
Hoi mede zeewateraquarianen,

Ik ben begonnen met de planning van een nieuw rifaquarium van 310x110x70 cm. Weliswaar heb ik al heel lang zoetwater maar dit gaat mijn eerste ervaring met zeewater worden. Door enthousiast te duiken in tropische riffen, nu eindelijk de knoop doorgehakt dit ook thuis te willen hebben. Ik heb me behoorlijk ingelezen via voornamelijk Duitse literatuur, en daarnaast ook veel informatie op internet gezocht. Het enige wat ontbreekt is de nodige praktijkervaring, maar daar hoop ik hier wat van te kunnen opvangen. Inmiddels ben ik een 120 cm juwel aquarium aan het ombouwen naar zeewater, om in elk geval al wat ervaring op te doen, en later kan deze blijven staan als quarantaine en/of stekkenbak. De opzet van mijn huidige techniek is als volgt:
Verlichting: 2 Giesemann Spectra armaturen met elk 2 250W HQI en 4 54W T5 aangevuld met 8 80W T5 direct boven het aquarium. In totaal 2072W op 2200 liter. Verder wil ik in de nachtelijk uren een maanverlichting die ook op een maancyclus geprogrammeerd wordt.
Stroming: Tunze stream TS48 ( 4x12.000 Ltr/h ) of 3 streamers van 20.000, zodat in de toekomst als dat nodig blijkt te zijn nog een extra stream 20.000 aangesloten kan worden. Vanuit de sump een Red Dragon 10.000 en een extra Red Dragon 12.000 voor rifspoeling.
Filtratie: BubbleKing 300 eiwitafschuimer of ATB Cone. Als de BubbleKing 300 goed aan te sluiten is op een ozonisator gaat hier mijn voorkeur naar uit. De ozonisator zal bij normale situaties door de redoxcontroller nauwelijks gebruikt gaan worden, maar wil ik puur als backup bij evt. problemen in kunnen schakelen. Als kalkreactor een aangepaste H&S of wederom ATB. CO2 dosering via pH-controller. Het verdampte water wordt bijgevuld via een kalkroerder. Daarnaast komt in de sump een doseerstation ( Aquatronica ) om in de toekomst extra toevoegingen te kunnen realiseren. Uiteindelijk loopt het water via een UV weer terug naar het aquarium. Misschien ( UV en O3 ) wat overdone, maar ik wil ooit in de toekomst een poging met een Acanthurus achilles gaan wagen een daarvoor wil ik goed voorbereid zijn, dat hij naast rust en ruimte ook optimaal water aangeboden krijgt.
Inrichting: Ik twijfel nog over blauwe achterwanden of rifkeramiek, wellicht dat wat extra bakbezoeken hier duidelijkheid in kunnen geven. Melden er zich vrijwilligers aan??????

Alle reacties zijn uiterst welkom, zeker met betrekking tot de zaken waar ik twijfel zijn extra meningen gevraagd!

Laatst bewerkt door een moderator:
Re: 310 cm rifaquarium

Beste,

één opmerking : voor zo'n watervolume zou ik toch opteren voor een super cone...

Zo dat was het...

Groeten,
Karl ;)

Mare Nostrum zei:
Beste,

één opmerking : voor zo'n watervolume zou ik toch opteren voor een super cone...

Zo dat was het...

Groeten,
Karl ;)
Helemaal mee eens, maar dat wist je al;) .

Marc

beste Karl,leg eens uit dan :confused: !! De meningen zullen verschillen en misschien maakt het niet eens zoveel uit maar ik heb toch onder de mooiste bakken un BBK zien staan :) ;) !! Ik zou voor un BBK gaan................

mvg Manuel!!
Mare Nostrum zei:
Beste,

Zo dat was het...

Groeten,
Karl ;)

Beste Karl,

Marc is inderdaad ook heel erg te spreken over zijn super cone, ik heb er zelf echter nog nooit 1 in werking gezien terwijl de positieve ervaringen voor de bubbleking in overvloed te zien en lezen zijn. Sterker nog, ik ben geen negatieve reactie tegen gekomen. Wel is het zo dat volgens ATB zelf er een aangepaste deksel te leveren is om de ontsnappende lucht die vrijkomt uit de afschuimer via een koolfilter te laten stromen om eventueel restozon op te vangen net zoals Deltec dit heeft. Vandaag heb ik zo'n bubbleking daarop onderzocht, maar hier lijkt me dat niet mogelijk, of heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten,

Nick

Nick,

Zoals we via PB al besproken hebben is de keuze voor een schuimer een lastige. Inderdaad is een BK een erg goede schuimer (als ik op de ervaringen afga) en van wat ik zelf gezien heb net ietsje beter afgewerkt dan ATB (dat wil overigens niet zeggen dat ATB slecht afgewerkt is, integendeel, alleen dat een BK extreem goed afgewerkt is maar dat heeft geen invloed op de werking van de schuimer).

Een gewone Cone kun je vergelijken met een BB300, de supercone met een BK400. De gebruikte pompen zijn hetzelfde (dit was voor mij HET argument, anders had ik het niet gedaan), allebei Red Dragons.

In mijn dagboek staan mijn overwegingen, en ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan. Waarschijnlijk had je dat al gelezen.

Ik kan niet oordelen over een BK omdat ik er nooit een gehad heb (en zowiezo is schuimers vergelijken al erg lastig), ik kan alleen maar zeggen dat de supercone al mijn verwachtingen overtroffen heeft en dat ik er nog geen seconde spijt van gehad heb dat ik voor een relatief onbekend merk als ATB gegaan ben.

Als budget belangrijk is, dan wint ATB op alle fronten. Voor zover ik kan beoordelen zijn de prestaties vergelijkbaar (en daar gaat het tenslotte om) maar het prijsverschil is behoorlijk groot. Dit was overigens voor mij niet de hoofdreden om geen BK te nemen maar speelde wel mee. Je kunt het ook aan sacha van CoralCave vragen, die heeft zijn BK ingeruilt voor een Cone en is dus het beste in staat om goed te vergelijken. Als ik me goed herinner is hier ook een topic over.

Niet te ontkennen valt dat je met een BK een goede keuze maakt, en de stoerheid factor is voor jou misschien ook belangrijk.;)

Succes met je keuze,

Marc.

Hallo,

meningen over de BK ten opzichte van de ATB zullen altijd wel blijven verschillen...

Nu ik kan je wel vertellen dat de ATB cone qua capacteit gelijk is aan een BK 300. Deze test is ook nog eens overgedaan door Sacha van Coral Cave (zie zijn sponsordeel...)

Nu op zo'n bak zou ik geen BK 300 maar een 400 plaatsen... als je dan de prijzen tussen RE en ATB vergelijkt.... en de capaciteit is wederom idem...

Nu zijn er inderdaad nog niet veel van de Super cones de deur uitgegaan...
en 1 ervan staat bij Marc Blom... stuur Marc anders even een berichtje om zijn ervaringen na te vragen... of lees zijn dagboek er even op na... (Marc was me weeral voor... forum lag hier even plat...)

Wat betreft die koolfilter : standaard is het zeker niet. Ik heb dit ook nog niet direct gezien. Maar het zou m’n ten zeerste verwonderen als het niet zou kunnen gemaakt worden. ATB maakt vele dingen op maat, dus waarom dit niet...

Groeten,
Karl
;)

Wat het in euro's scheelt weet ik niet Aissa,maar je kunt geen vergelijk maken als je niet met de schuimers test op exact dezelfde bak!! Al zou hij er bij jou 5liter per dag afschuimen zegt mij niets!! (buiten dat je un sterk vervuilt systeem hebt :D ) toch?!

mvg Manuel!!
Desert's Ocean zei:
Beste Nick

Hier heb je een foto van onze afschuimer pot (ATB Mini-cone wel te verstaan).
Deze mini-cone draait op een 1200L systeem.

Deze pot moet ik elke week leeg maken,anders loopt deze over.
Ik heb iets meer dan een volle 2liter fles inhoud in de beker.

Dus je kan je voorstellen wat een ATB super-cone op uw systeem gaat verwezenlijken.

Voor meer foto's zie dagboek van een mini-cone

Evenveel drap voor veel minder euro's;) en dat kan niemand maar dan ook niemand weerleggen.
En dat is ook het enige wat telt voor je toekomstige vissen en koralen

manuel69 zei:
Wat het in euro's scheelt weet ik niet Aissa,maar je kunt geen vergelijk maken als je niet met de schuimers test op exact dezelfde bak!! Al zou hij er bij jou 5liter per dag afschuimen zegt mij niets!! (buiten dat je un sterk vervuilt systeem hebt :D ) toch?!

mvg Manuel!!
Helemaal mee eens Manuel, daarom is de enige die een vergelijk zou kunnen maken Sacha van Coral Cave, die heeft immers op een en dezelfde bak zowel een BK300 als een Cone gehad.

Maar zullen we hier geen "mijn schuimer is beter dan jouw schuimer" topic van maken? Ik ben niet onpartijdig, Karl is niet onpartijdig, BK bezitters zijn niet onpartijdig..... Nick zal, net als ik destijds, voor zichzelf op een rijtje moeten zetten wat voor hem belangrijk is en waar hij voor gaat.

dat klopt helemaal Marc......ze zeggen de afschuimer is het hart van van de bak, maar er komt toch meer bij kijken ;) !! Suc6 met je keus in elk geval :) !!

mvg Manuel!!

Blom zei:
Helemaal mee eens Manuel, daarom is de enige die een vergelijk zou kunnen maken Sacha van Coral Cave, die heeft immers op een en dezelfde bak zowel een BK300 als een Cone gehad.

Maar zullen we hier geen "mijn schuimer is beter dan jouw schuimer" topic van maken? Ik ben niet onpartijdig, Karl is niet onpartijdig, BK bezitters zijn niet onpartijdig..... Nick zal, net als ik destijds, voor zichzelf op een rijtje moeten zetten wat voor hem belangrijk is en waar hij voor gaat.

Nick,dat deksel voor de restozon kan je makkelijk zelf maken als je voor een bbking of zelfs een atb zou kiezen,over de rest babbelen we thuis wel verder.:)
Quentin zei:
Beste Karl,

Marc is inderdaad ook heel erg te spreken over zijn super cone, ik heb er zelf echter nog nooit 1 in werking gezien terwijl de positieve ervaringen voor de bubbleking in overvloed te zien en lezen zijn. Sterker nog, ik ben geen negatieve reactie tegen gekomen. Wel is het zo dat volgens ATB zelf er een aangepaste deksel te leveren is om de ontsnappende lucht die vrijkomt uit de afschuimer via een koolfilter te laten stromen om eventueel restozon op te vangen net zoals Deltec dit heeft. Vandaag heb ik zo'n bubbleking daarop onderzocht, maar hier lijkt me dat niet mogelijk, of heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten,

Nick

Vandaag bij Luc ( jawsee ) op bezoek geweest, tja als mijn aquarium daar een beetje op gaat lijken.......... Wat een geweldig aquarium staat daar, en nogmaals heel erg bedankt voor alle tips en tijd. Ik ben de plek voor het aquarium nu wel een beetje aan het overwegen, het gebruik van de kelderruimte spreekt mij ook erg aan. Maar dan zou ik wel erg veel ( ca 10 meter ) in afstand moeten overbruggen ondergronds. Door wat te schuiven met de locatie kan ik dit beperken tot een meter of vijf. Het wordt dan ook onmogelijk om achter het aquarium te komen omdat hij dan tegen de muur komt. Dit maakt onderhoud natuurlijk lastiger. Dan toch maar de extra afstand overbruggen? Hoe kom ik er achter of er leidingen onder de vloer liggen????

Groeten, Nick

Hoi Peter,
Werkt zo'n detector ook als leidingen bijvoorbeeld 50 cm onder het beton liggen?
Ik ken alleen van de kleine dingetjes voor in een muur. Maar er zijn er dus grotere voor vloeren?
Dank je, Nick

OK, meteen een hele "briefwisseling" over de keus van de eiwitafschuimer. Wat ik nu een beetje mis is is een reactie op de vragen in de start van dit topic.

Met name de verlichting van 2 x 250 watt HQI lijkt me wat krap, niet zozeer aan opbrenst maar vanwege de piekverlichting. Je zult twee plekken hebben die behoorlijk verlicht zijn tenzij de lampen redelijk hoog hangt. Dan hebben ze weer niet zoveel toe te voegen als verlichting voor de lagere dieren.

Overweeg eens 3 X 150 watt ivm betere lichtspreiding of als de stroomrekening buiten beschouwing wordt gelaten 3 x 250 watt. Uiteraard ondersteund door T5 blauw en evt duo's erbij.

Voor de rest van de genoemde apperatuur, helemaal prima, kost een paar centen maar dan heb je ook wat! En je verdient het eigenlijk altijd wel terig. Is het niet van wege weinig uitval danwel het voorkomen van allerlei irritante zaken als algexplosies of vreemde waterwaardes.

Een hele achterwand van keramiek lijkt vaak erg kunstmatig maar je kunt bijv. de overloop er mee bekleden od een hoek en die een beetje bewerken zodat het "natuurlijker " lijkt. Met pilaren heb ik leuke dingen zien doen.

De kleur is een kweste van smaak. Blauw is helder maar zul je constant schoon moeten houden. Zwart geeft mer diepte en of het vuil wordt zie je toch niet. vinden veel visjes trouwens weer heel prettig om af te grazen.

Almere is wat uit je route maar je bent anders volkomen welkom

VG Jan

Ik vind de techniek goed doordacht.

Het gaat hier om 2x(2x250watt) is dus 1000 watt hqi alleen al.Daarbij 856 watt t5 maakt een totaal van 1856 watt.Moet voldoende zijn ,denk ik.

Inderdaad niet goed over nagedacht , beton ijzer wordt natuurlijk ook gedetecteerd.
Je kan proberen om bij de aannemer die het huis neergezet heeft te informeren waar de leidingen geplaatst zijn.

groeten , Peter

een goede (professionele) detector kan zonder veel problemen het verschil 'zien' tussen hout, steen, beton, waterleiding, betonwapening, electriciteitsleiding en staal balken...

misschien kun je deze inhuren via een bedrijf waar allerlei machines verhuurd worden, of evt via een bouwfirma...

bij ons word er bijna dagelijks gebruik gemaakt van zo'n detector, dus eigenlijk zou dit ook geen problemen mogen opleveren...

groetjes, nismodude

En dan kan je naar euro rent toestappen,

http://www.eurorent.be/

groetjes

nismodude zei:
een goede (professionele) detector kan zonder veel problemen het verschil 'zien' tussen hout, steen, beton, waterleiding, betonwapening, electriciteitsleiding en staal balken...

misschien kun je deze inhuren via een bedrijf waar allerlei machines verhuurd worden, of evt via een bouwfirma...

bij ons word er bijna dagelijks gebruik gemaakt van zo'n detector, dus eigenlijk zou dit ook geen problemen mogen opleveren...

groetjes, nismodude

Back
Bovenaan