Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Filip,

Ik hoop dat je weer wat vaker zult posten en ben ook benieuwd naar de foto's vanuit de kelder.
Jullie boffen maar met die kelders onder de huizen.
Echt super en ook een mooie opbouw wacht maar tot deze is dicht gegroeid!

Hey Dakine,

Ik zal vanavond nog is een foto trekken in de kelder. Aissa is de Dastaco komen installeren en dat verdient altijd wel een fotootje :).

Luc,

De anemonen die er inzitten zijn eerder voor de vrouw des huizes (ziet graag wat beweging en een huisje voor de nemo's), bij mij blijft het gaan om de sps koralen. Aangezien ik ook wel een paar keizers op de verlanglijst heb staan zullen er niet echt veel soften of lps inkomen :). Een roze tapijtanemoon staat nog op het verlanglijstje, maar ik ga er ook geen fortuin voor uitgeven.

Ook heb ik een enorm risico genomen met mijn eerste visje: een witborst. Deze zwemt nu al iets meer dan 2 maanden vrolijk rond en is nog altijd stipvrij (afkloppen!).

Voor mij blijft het een prachtige vis en is het heerlijk om 'savonds te zien hoe er baantjes door de 2 meter worden getrokken. Ik denk niet dat hij er jaren zal inblijven, eigenlijk vind ik een achilles ook wel mooi en dan zal de witborst een ander huisje moeten opzoeken :).

Als gezelschap heb ik er een borsteltand bijgezet en sinds een tiental dagen zwemt er nu ook een chelmon in de bak. Ik zal vanavond ook van deze beestjes is wat foto's trekken.

Met de bak gaat het verder goed, waardes zijn meer dan OK te noemen, zo heb ik geen meetbaar fosfaat (merck test) en is de nitraat waarde 1. Dit laat zich jammer genoeg niet alleen zien in de kleurtjes van de paar koralen die er inzitten maar ook in een andere vorm: cyano. Ik kijk het nog even aan, maar als het te erg wordt zal ik toch een chemiclean kuur moeten doorvoeren.

Mvg,

Filip

Maandag is Aissa de DaSTaCo komen installeren, de evolutie dat dit product heeft doorgemaakt is indrukwekkend te noemen. Het is nu uitgerust met een heuse computer en verschillende alarmfunctionaliteiten. TOP!

Hierbij wat fotootjes, er is nog niet veel te zien maar bij deze:
IMG_9041.jpg
IMG_9039.jpg
IMG_9017.jpg
IMG_9033.jpg

Heel het aquarium is vergeven van de alg en cyano. De flap is het ergst momenteel, rode vellen hangen zelfs aan de achterwanden, pompen en komen omhoog uit het steen. Ik vrees dat ik ook nog wat dino's heb, maar door de algehele vertegenwoordiging van de flap kan ik hier geen onderscheid meer tussen maken. 6 gr chemiclean ging net de bak in. Zaterdagavond wordt kool ingezet, zondagochtend komt edwin van sea wave vers zeewater pompen.

Zoals Luc ooit schreef, ook dit is de hobby, en een foto hoort er dus onverbiddelijk bij:

IMG_9247.JPG

IMG_9234.JPG

De chemiclean kuur is voorbij. Jammer genoeg ben ik nog niet van al mijn problemen verlost, want nu de flap weg is blijven er nog dino's over. Dinoxal zal hier oplossing moeten bieden.

Edwin van Sea Wave is vanochtend 500 liter vers zeewater komen pompen... Zo zie je maar, bij een klein volume is het evident om 20% te verversen maar bij grote system is het wat minder evident. Gelukkig zijn er nog mensen als Edwin op wie we beroep kunnen doen.

IMG_9259 - Copy.JPG

Filip,

zonde zonde zonde dat je al chemische troep gebruikt in een nog maar pas opgestarte bak. Hiermee verstoor je grondig de bakterië huishouding, en is dat nu wel hetgeen van kapitaal belang is in een gezond systeem.
Daarnaast nog natuurlijk zeewater gebruiken...... :confused: hiermee breng je allerlei zaken in je systeem dat je niet kent en absoluut niet wil, zoals bvb goudalg.
Ik weet hoe lastig plagen kunnen zijn maar dat is een deel van de hobby die je er moet bij nemen. Ik zou veeleer de oorzaak aanpakken ipv te genezen. Dat is hetgeen de hobby ergens ook boeiend maakt.:)

Hey India,

Wat de oorzaak is van dit alles kan ik jammer genoeg ook niet fingerpointen.

Waar de flap vandaan kwam is voor mij geen vraagstuk, ik meet sinds de opstart niets van nitraat en ook geen fosfaat. Dat Cyano de bovenhand heeft gekregen was voor mij een teleurstelling. Zeker als je ziet voor wat een kapitaal aan bacterieën ik er heb in gekapt.

De dino's zitten bij mij in het zelfde verhaal. Te weinig goede bacterieën om de concurentie aan te gaan laten mij nu jammer genoeg geen andere keuze dan de grove middelen. Als je iedere dag voor een bak staat die vol miserie zit is de fun er snel vanaf.

Ik snap je reactie ivm het pas opgestart aquarium, maar in mijn ogen doe je het beter nu, dan te beginnen met middeltjes als de bak zwaar bevolkt is. De kans op uitval dan zal veel groter zijn met veel beestjes dan met weinig beestjes.

Je reactie ivm het vers zeewater kan ik weerleggen. Alles wat er in rondzweeft is in onze bakken geen lang leven beschoren, wij stoken het water te warm om nog iets van noordzee organismes over te houden (quote Theo RC).

To be continued.

Filip

Hoe staat het ondertussen met deze bak?

Back
Bovenaan