Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Hey Luc, Po4absorber is er al aantal weken vanaf gehaald, dit toen gewoon om te kijken of er nog iets uit het steen kwam, bleef echter 0 meten. Ook ter controle nog eens bij theo gegaan en daar bleef het ook 0.

Het is niet dat ik witte plekken ofzo zie aan het koraal, de kleuren zijn gewoon veel minder "fel" als je het zo wilt noemen. Het is niet dat alles lichtbruin is,
gewoon "lichter" van kleur :)
Je spreekt over een paar stuks, maar dat is bij mij eigenlijk als beginnen de hele rimram hé luc ;)

jawsee zei:
Filip,het blijft altijd moeilijk om op afstand avies te geven hé:) wat ik zou doen in jou plaats

indien je momenteel nog po4absorber in je systeem hebt liggen verwijderen,je meet 0
als het maar een paar stuks zijn zou ik ze ééns goed bekijken,zie je onderaan witte plekjes met wat gelige eitjes ertussen misschien,bij twijfel even een koraal los maken en in een wit emmertje met jodium soppen,misschien heb je last van wat platwormpjes

de rest is voor manuel:p de boys:p en Theo:)

ik ken je visbestand niet Filip maar ik zou in jou geval dan zeker niet op een blokje voer meer kijken,misschien je visbestand iets vergroten,anders zal je aan de flesjes moeten gaan waarschijnlijk om alzo wat extra input te verkrijgen

Hoi Filip,zoals Luc zegt,moeilijk te zeggen vanaf afstand!! Kzou ook wat meer voeren,je hebt tenslotte wat fosfaat nodig,ook kun je wat powershot toe gaan dienen mijn inziens ;) !!

Bovenal je bak is nog vers en er zullen zeker nog un paar koraaltjes sneuvelen...

Hey Luc en Manuel,

Momenteel heb ik volgende zitten in het aquarium:

1 Naso Elegans
1 geeloog borsteltand
1 witborst(je)
1 Signigobius biocellatus (tweevlek gobie, krabbenoog gobie)
1 tomentosus
1 pincetvisje

Er zat ook nog een salarias in maar die heeft de geest gegeven om 1 of andere bizarre reden.

Koraal heb ik momenteel zitten:

4 euphyllia's (2 met een kopje of zeven, 1 stek met drie koppen en 1 met maar 1 kopje)
1 rode montipora (20 x 25)
1 paddestoel
8 acros waaronder 1 heel grote fel groene
1 stekje paarse montiplaat
verschillende buttons en oortjes
1 roze stylo
1 donkerpaarse stylo (stekje eerder)
1 x catalaphyllia (waarschijnlijk fout geschreven maar je weet wat ik bedoel hé)
1 maxima doopvont van een cm of 12
1 stekje goniopora
1 stekje groene calustrea
1 redelijk stuk bruine calustrea met groen hartje.

Ook staat er ook nog een stukje roze hysterix in, maar deze heb ik fout geplaatst, ik dacht dat deze echt rechtstreekse stroming nodig had, toen ik na drie dagen het vel zag loskomen wist ik dat hij fout stond....

verder zitten er nog 2 zee-egels in, 2 zandzevende zeesterren en 2 slakken die ik ben Theo kocht om de eitjes van de borstelwormen op te eten.

Ik voer 1 halve theelepel mysis per dag, aangevuld met wat vlokvoer.

Al de acro's staan mooi open, het enige wat ik opmerk is dat de kleur gewoon niet meer zo fel is als toen ik ze kocht. Zo is er een acro met helblauwe groeipunten die nu eerder lichtblauw zijn...

Verder is er nu in het geheel geen alg meer te bespeuren. ik voegde tot vandaag nog 3 ml wodka toe, maar daar stop ik nu volledig mee.

Bedankt voor de hulp in alle geval :).

F.

De eerste stap voor het groter aquarium is vandaag gezet, DaSTaCo Luc wordt 7 mei gelevered (zou niet weten hoe ik hem anders moet noemen).

Binnen de zes maanden zullen volgende items nog volgen:

RD2 50.000 liter voor de closed loop.
ATK 12.000 opvoer, zou eigenlijk de 17.000 willen.
BBK 300 intern supermarine.

Het glas zou zijn voor begin december.

Nu al un nieuwe bak in de planning Filip :rolleyes: !! Kzou in deze niet te gek veel meer inversteren dan ;) !!

Hey Manuel,

De huidige bak is al verkocht.... Maar wordt pas opgehaald als ik verhuis! (Is makkelijk, de aannemer die ons huis zet heeft hem gekocht).

Het gaat hem echter enkel over techniek + levend steen. Vissenen koral dus niet! :)

Tegen dat het zover is zal ik ergens een noodbakje moeten opstellen of eens rondvragen of iemand ze voorlopig een paar weken wil huisvesten.

In de nieuwe woonst zal een aquarium komen van 250 x 120 x 65 en daarvoor ben ik nu stilletjes bezig met het materiaal te verzamelen.

Mvg,

Even een update en wat foto's. Met de koraaltjes gaat het goed en ik begin stilaan een mooi bestand te krijgen.

Minder is echter dat mijn vissen stip hebben. Ik doe er alles aan om ze aan het eten te houden maar vrees het ergste.

Toen mijn vrouw deze morgen opstond om half vijf lag de stroom uit. Bleek dat deze rond half twee was uitgevallen. Ik heb niets van schade kunnen zien deze morgen, maar ik hou mijn hart vast voor als ik straks thuis kom. Hopelijk is er niets beschadigd.

Wel heb ik deze nacht net nog een krab kunnen vangen :).

Bijlagen

• 30032.jpg
    30032.jpg
    525,3 KB · Weergaven: 71
  • 30031.jpg
    30031.jpg
    542,9 KB · Weergaven: 63
Het moet niet altijd zeewater zijn... Daarom toch even deze kleine bijzonderheid. Ik zit met een vogel in de valse muren van mijn keuken! Zijn kopje komt af en toe piepen en de katten staan allemaal paraat om hem dat kopje kleiner te maken. Ik post foto's van zodra ik hem te pakken heb!! :)

Nog wat foto's van het aquarium + eentje van de krab die ik heb kunnen uitvangen. Ook een foto van het vogeltje dat via de spouwmuur in de keukenkast was gesukkeld.

Bijlagen

• 30033.jpg
    30033.jpg
    325,2 KB · Weergaven: 31
  • 30034.jpg
    30034.jpg
    253,1 KB · Weergaven: 17
  • 30035.jpg
    30035.jpg
    480 KB · Weergaven: 40
  • birdie.jpg
    birdie.jpg
    312,5 KB · Weergaven: 26
Ja hoor Luc :) Ik had meer last met te voorkomen dat de katten het beest zouden opeten dan het te vangen. Zat dood van schrik in het hoekje van de kast uiteindelijk.

Het ziet er naar uit, ik durf het haast niet luidop zeggen, dat de stip-plaag is overwonnen.

De borsteltand vertoont geen stip meer, de witborst is zo goed als stipvrij en de mooie naso waar ik het meest voor vreesde vertoont ook nog maar de helft aan puntjes.

Ook zaten de vissen, in het speciaal de naso, heel de tijd tegen de bodem verscholen in hoekjes achter het steen. Sinds twee dagen zwemt hij terug rond en zie ik hem terug aan het steen eten.

Sinds de dag dat ik het heb gezien ben ik veel gaan voeren, dit natuurlijk niet zonder gevolgen. Nitraat in de bak was gestegen naar een waarde van rond de 20.

Een waterwissel gisteren, het terug verhogen van de dosis wodka naar 4ml per dag en het terug maar mondjesmaat toedoenen van voer hebben er inmiddels al voor gezorgd dat de nitraat waarde terug is gezakt naar ongeveer 8.

De "yellow blue tip acropora", de juiste naam weet ik er niet van, luc heeft hem in alle geval een maatje of tien groter staan dan ik, heeft zijn witte kleur ingeruild voor een lichtbruine door de nitraatwaardes.

Ik hoop alles snel terug op de juiste waardes te krijgen.

Toitoi Filip dat het de goede kant blijft uitgaan!

Grtz,

Kurt

Jij heb ook mooie(re) vooruitzichten. Het is een prachtige hobby, een levend schilderij.

Normaal blijft onze bak nog 7 weken weg, meimaand is een drukke feestmaand (catering). Vanaf juni kunnen we er volle bak invliegen.

Wij willen best wel eens langskomen, ik blijf in ieder geval je dagboek volgen.

Hey Papman, jullie zijn altijd meer dan welkom, stuur een pbtje wanneer je zou willen langskomen en dan stuur ik je mijn adres door! :)

papman zei:
Jij heb ook mooie(re) vooruitzichten. Het is een prachtige hobby, een levend schilderij.

Normaal blijft onze bak nog 7 weken weg, meimaand is een drukke feestmaand (catering). Vanaf juni kunnen we er volle bak invliegen.

Wij willen best wel eens langskomen, ik blijf in ieder geval je dagboek volgen.

Gisteren is Aïssa langs geweest. De reactor buizen bleven maar bellen blazen en klonk als een koffiezet. Bleek dat het magneetventiel de geest had gegeven.

Ik heb zelden zo een service meegemaakt, niet alleen heeft Aïssa het magneetventiel vervangen, maar ook nog eens heel de reactor proper gemaakt en opnieuw afgesteld. Hij is er 3 uur aan bezig geweest en dit voor een reactor die binnen 1 maand vervangen wordt. En ook al was het probleem niet de reactor, toch viel dit onder garantie. Aïssa, hartelijk bedankt!

Verder heb ik ook wat minder nieuws, de naso heeft zich nu al meer dan 12 uur niet meer laten zien, ik heb de bak al afgespeurd maar vrees het ergste.

Verder heb ik van Aissa de granulosa moeten stekken omdat er op het voetje 1 of andere plaag groeide, ik hoop dat hij hier post welke dit juist was.

Back
Bovenaan