Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

manuel69 zei:
Zeker veel werk verzet Filip...zou de stekker van de DaStaCo maar even uittrekken,heb je nog niet nodig.....verspilling CO2 en onnodigge oploop KH en CA ;) !!
Hey Manuel,

Hij draait heel zacht momenteel. Ik laat hem aanstaan omdat ik toch een daling had in de KH, op het moment van waterversen bedroeg deze slechts 6... Dus om deze mooi op peil te houden blijft hij maar rustigjes bollen :)

En de foto's :).

Ik krijg het aquarium wel niet heel goed getrokken, moet eens bij jawsee op cursus gaan denk ik ;)

Nitraat blijft hardnekkig op 25 staan. Ik heb gisteren 160 ml Zeolive toegevoegd en doe dit woensdag nog eens. Als ik zaterdag geen daling kan waarnemen doe ik een wissel van 40%

KH Meet ik vanavond om half tien.

Bijlagen

• aq1.jpg
    aq1.jpg
    390,3 KB · Weergaven: 49
  • dastaco.jpg
    dastaco.jpg
    309 KB · Weergaven: 54
Toen ik daarnet mijn osmose water wilde bijvullen stond mijn hart even stil, water onder de reactor...

Bleek dat 1 van de bovenste koppelingen niet helemaal vast was gevezen. Direct deze aangedraaid.

Veel hoop op een meting had ik wel niet, de reactor had immers gelekt.

Toch volgende meting... KH 10.2 :eek: :cool:

Ik denk dat Aissa mij zal aanraden van het iets minder te zetten, maar ik wacht op zijn professionele expertise :)

Groetjes

Je mag de regelaar van de doseerpomp van pos 3 naar pos 1 zetten Filip.
Ook mag je de doseerpomp nog eens 3 uren extra uitzetten op je schakelklok.
Op deze manier gaat deze krachtpatser veel minder aan je aquarium toe voegen.

Desert's Ocean zei:
Je mag de regelaar van de doseerpomp van pos 3 naar pos 1 zetten Filip.
Ook mag je de doseerpomp nog eens 3 uren extra uitzetten op je schakelklok.
Op deze manier gaat deze krachtpatser veel minder aan je aquarium toe voegen.
Ok, done!! :)

Laatst bewerkt:
Net de KH gemeten in het aquarium: 9,9

Nitraat blijft 25, wel wat aanpassingen aan de schuimer gedaan want deze duwde er gewoon nog 0 over. We zien wel wat er gebeurd.

Zeker blijven posten, altijd weer leuk zo'n bak in de opbouw.
Tot nu toe ziet het er perfect uit....

ik volg het ook Filip en er zijn er nog een hele hoop meer,stille genieters :)
Fipiliwip zei:
Hartelijk bedankt Jan, doet altijd deugd te zien dat je mensen hebt die je dagboek volgen :)

Hey Luc, dat is hier het zelfde maar dan bij jouw dagboek... Ik tel de dagen mee met je af... nog 17 dagen en de bakken plakker staat voor je deur. Hadden zoveel mensen al niet gereageerd voor hulp had ik mezelf ook aangeboden. Maar ja, wat is een klein garnaaltje als ik nu tegenover al die zo ervaren mannen.

Ik heb de KH gemeten vandaag.... 11,6 denk dat ik misschien toch de DaSTaCo uit de stekker moet gaan trekken, het spel staat amper aan en nog doet ie dit! :)

Nitraat is vandaag iets gestegen... Kan er niet meer zo goed aan uit. Afschuimer ligt al 10 dagen dood, een beetje water in de beker maar niets meer. Ik heb hem nu zo danig opgedreven dat hij schuim vormt bijna helemaal vanboven in de beker.

Zondag naar Theo voor zout en wat uitleg over de wodka methode dan maar...

Groeten F

Fipiliwip zei:
Hey Luc, dat is hier het zelfde maar dan bij jouw dagboek... Ik tel de dagen mee met je af... nog 17 dagen en de bakken plakker staat voor je deur.Je houd het beter bij dan ikzelf:) Hadden zoveel mensen al niet gereageerd voor hulp had ik mezelf ook aangeboden. Maar ja, wat is een klein garnaaltje als ik nu tegenover al die zo ervaren mannen.Ik heb ondanks de aangeboden hulp toch alles rustig alleen gedaan Filip samen met Anja maar het is fijn om te weten dat er zoveel solidariteit bestaat onder de zeewatermannen:)

Ik heb de KH gemeten vandaag.... 11,6 denk dat ik misschien toch de DaSTaCo uit de stekker moet gaan trekken, het spel staat amper aan en nog doet ie dit! :)

Nitraat is vandaag iets gestegen... Kan er niet meer zo goed aan uit. het is nog een jonge bak Filip,zal nog wel even schommelen niks aan de hand zou ik zeggenAfschuimer ligt al 10 dagen dood, een beetje water in de beker maar niets meer. Ik heb hem nu zo danig opgedreven dat hij schuim vormt bijna helemaal vanboven in de beker.

Zondag naar Theo voor zout en wat uitleg over de wodka methode dan maar...

Groeten F

Vele mensen zoals ik lezen veel op het forum, maar reageren zelden. Toch is dit forum en ook jou dagboek een bron van informatie van en over onze hobby.

Okay Aissa, ik wacht het nog af tot vanavond, als ie dan nog altijd is gestegen leg ik hem stil.

BTW, die zeolive doet precies toch niet al te veel :)

Desert's Ocean zei:
Idd Filip

Laat je DaStaCo even in winterslaap gaan.
Ondertussen heb je even mogen genieten en proeven wat ie kan.

Dan zal er meer nitraat aangemaakt worden (zie afschuimer die niet afschuimd) dan de zeolife kan verwijderen in deze korte tijd.
Blijf de dosis aanhouden, en probeer je afschuimer natter te stellen.

2de oorzaak op dit moment, in je jong systeem zitten nog totaal geen nitraat verbruikers.

Laat voor de rest alles gerust zijn gangetje gaan in deze opstart.

Hey Aissa,

Ik heb de afschuimer zo ingesteld dat de "vetlaag" nog maar 3-2 centimeter van bovenkant van de beker gevormd wordt.

Ik kan de dop niet uit de afschuimer draaien omdat deze dan overstroomd, en als ik hem verhoog kan ik de pot er niet meer afhalen omdat er dan buizen in de weg zitten :). Ik heb hem wel zo ver mogelijk uitgedraaid.

De puntjes op de zijbuis staan op elkaar. Hopelijk doet ie nu iets meer... Heb de afstelling reeds sinds gisterenavond zo staan, maar toen ik vanmorgen opstond was er het zelfde resultaat als met de vorige afstelling, een dun laagje water in de beker.

Ik ga 1 van de komende dagen naar ReefCorner (hoop vandaag) om wat verbruikers te halen. Flower koraal is naar het schijnt verzot op nitraat, dus deze staat op het lijstje :).

Groetjes en bedankt voor het advies.

Meting KH van vandaag: 9.9, dat is al beter! :)

De reden dat ik gisteren niet meteen tot uitschakelen ben overgegaan was omdat er duidelijk een stroomstoring is geweest. Ik had iets gehoord van aissa in de trend van "1 keer verluchten zal wel al veel te veel zijn"... Wat dat nu juist wilde zeggen weet ik ook niet. Maar bon, toch blij dat ik hem nog niet heb afgezet :).

Nitraat... Ja die blijft mijn leeftijd ;).

Vandaag naar theo gereden.. De eerste flowers zitten in de bak!!!! Ze zijn wel echt klein, eerder stekjes, maar toch het is een hele stap :).

Dit weekend zal een wissel van 350 liter op het systeem gebeuren om het nitraat de kop in te drukken. De dag erna wordt begonnen met de wodka methode voor het afhandelen van de rest.

KH zal ik blijven posten alsook het nitraat. En morgen natuurlijk ook wat foto's :).

Fotoku Filip :p !! Kan de vleermuis al terugkeren?!

Back
Bovenaan