Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JimBeam's Dagboek

JimBeam

Senior Forumlid
Dit wordt de tweede poging tot een mooi huiskamer rif.
Bij de eerste start wist ik volledig van niks. We zette een aquarium neer, water en stenen erin en klaar.
Alle techniek heb ik toen minstens twee of drie keer gekocht. Eerst goedkoop, daarna goed.

Nadat de bak strandde op (naar ik aanneem) mijn onervarenheid hebben we de boel opgedoekt.

Dit keer duren de voorbereidingen wat langer dan de eerste keer, ook omdat we eerst wat verbouwingen wilden voltooien die lastig zijn als het aquarium eenmaal staat.
We zijn inmiddels ruim een half jaar aan het voorbereiden en er komt nog geen water aan te pas.
Wel heb ik dit keer alles in één keer goed gekocht (hopen we) en een nieuw aquarium laten bouwen naar eigen inzicht.

Een overzicht van de techniek tot nu toe:
Bak: 100x60x60
Sump: 80x40x40
Stroming: twee keer tunze 6055 plus multicontroller
Opvoer: Red Dragon 8000ltr
Afschuimer: Bubble king 180-mini
Verlichting: Ati Sunpower 6x39w

De opvoer is wat heftig voor zo'n klein bakje maar de sump staat een verdieping lager.
Die sump is ook de reden dat ik dit dagboek vast gestart ben.
Met de BBK en RD erin is hij al behoorlijk krap.
Ik overweeg dus om het tussenschot eruit te halen.
Ik kan eigenlijk geen reden bedenken om het niet te doen.
Maar graag hoor ik van jullie wat je ervan denkt :)

Bijlagen

• sump.jpg
    sump.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 16
Re: Mijn Dagboek

Werk in uitvoering:

Bijlagen

• aqua.jpg
    aqua.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 9

Hey Jim

Allereerst mooi techniek.Je hebt zelfde maten van mijn bak en zelfde schuimer(supermachientje met zijn 28watt)

Ik zou de glasplaat die nu links van je afschuimer staat naar rechts brengen.En dan direct op bv 20cm.Heb je gelijk een vast niveau voor je schuimer.Een niveaucontroller is een echte aanrader!

Veel sucses verder.

Die tussenschot(t)en zijn vaak bedoeld om de waterstand stabiel te houden voor de afschuimer, maar dan heb je vaak de pomp aan de andere kant van het tussenschot. ook houd het eventueel grof vuil tegen, ik neem aan dat je hier gafzakken voor gaat gebruiken? Het werkt prima zonder, dan heb je ook gelijk ruimte voor een eventuele ca-reactor.. edit: het idee van gerrit is eigenlijk nog beter.

Als de RD te krachtig is kun je een bypass ertussen zetten, dan kun je de stroom een beetje knijpen zonder de pomp te slopen..

Ik ga het dagboek wel volgen, leuk dat er weer een zeeaquarium extra in het gooi staat. Deze winter verbouw ik mijn "tropische binnenvijvertje" tot zeevijvertje, maar dat duurt nog wel een paar maanden..

Mooie maten..!!!
Ik ben met ongeveer dezelfde maten aan het opstarten dus ik ga deze zeker volgen..!!!!!

Groeten,

Roscoe

Volgens mij krijg je bij deze opstelling geen constante waterhoogte in het vak waar de afschuimer staat.
Bij verdamping gaat daar het waterniveau zakken.
Ook al ga je met een niveau regelaar werken, hou je toch een wisselende waterstand van misschien een centimeter wat de werking van de afschuimer niet ten goede komt.

Ik zou de gafzakken vergeten, of in ieder geval één, en in dat vak de afschuimer plaatsen, daar blijft de waterhoogte constant.
Ook van de eventuele luchtbelletjes uit de afschuimer heb dan geen last.

De RD opvoerpomp staat daar prima en hou je een zee van ruimte over voor een eventuele kalkreactor.
Just my two cents ;)

Of;
Gerrit 2 zei:
Hey Jim
Ik zou de glasplaat die nu links van je afschuimer staat naar rechts brengen.En dan direct op bv 20cm.Heb je gelijk een vast niveau voor je schuimer.Een niveaucontroller is een echte aanrader!
Maar dan andersom; het glasplaatje wat rechts van je afschuimer staat naar links brengen, tussen de afschuimer en de opvoerpomp.

M.v.g. Jimmy

Laatst bewerkt:

Bedankt voor het meedenken.
De afschuimer past niet op de plaats van de gafzakken. Bovendien wil ik die graag operationeel houden (zeker tijdens de eerste maanden).

Ik denk dat ik begin met het schot gewoon te verwijderen. Dat geeft de meeste ruimte. Mocht het waterniveau toch teveel schommelen (er hangt ook een niveaumat in) dan kan ik het schot altijd weer terug zetten.
Er moet inderdaad ook nog een kalkreactor in (of naast).

Ik probeer uit alle macht dat schotje eruit te krijgen, maar het is waarschijnlijk door een vakman of een computer op maat gemaakt, want ik krijg er geen mes tussen.
Ik heb alle kit eromheen weg gesneden maar hij zit nog muurvast.
Krijg de neiging om een hamer te pakken.
Heeft iemand nog goede trucs of ideeën?

Nee, ik heb een klein plat hobbymesje en er zit gewoon geen ruimte tussen.
Ik heb één kant van het plaatje zover dat er beweging inzit, maar de andere kant zit muurvast :mad:
Eigenlijk zit ik moed te verzamelen om een hamer te pakken...

Het ingaande buizenstelsel is af, en zojuist hebben we getest hoeveel er over blijft van de 8000ltr van de RD.
Zo'n 900 per uur dus :(

Ik had zoiets wel verwacht.
De RD heeft het er merkbaar moeilijk mee, staat ook aardig te brommen.
Ik vraag me af of hij hier op termijn niet aan bezwijkt en welke (stroomvriendelijke) alternatieven ik nog heb.

Da's waar ook, je sump staat een verdieping lager.

Hier zijn een paar "Leistungsdiagrammen" of "output curves" zo je wil.
Als je dus een kleine 3.5 meter omhoog moet, heb je wel een sterkere pomp nodig om wat over te houden.

Over die red dragon..

je kunt wellicht een "tussensump" plaatsen om de hoogt te overbruggen, bespaar je ook energie mee denk ik al is de natuurkunde hier achter een eetje te lastig voor me..

Als de pomp 3,5 meter moet overbruggen. dan zet je een tussensump op bijvoorbeeld 1,75 meter.. dat kan elke pomp wel aan.
wel belangrijk is dan dat de pomp van sump naar tussensump sterker is dan van tussensump naar hoofdbak, anders trekt je tussensump leeg.. in de tussensump maak je ook een overloop terug naar sump zodat je geen wateroverlast kunt krijgen..

zo voorkom je het energievretende klimmen, 2 pompen delen de last, en heb je genoeg aan 2 simpele pompjes. als ik het me goed herinner heeft jawsee of naso een tussensump met afschuimer erin.

Voor extra sumps op de overloop heb ik helaas geen ruimte.
Ik heb inmiddels de RD te koop staan en wil dan maar een Deltect 5250 of ATK neerzetten.

Terwijl ik beneden de laatste buizen aansluit en bedenk dat ik de overloop nog moet testen, besluit het aquarium dat voor mij te doen.
Klaarblijkelijk zijn de zijkanten van de overloop niet geheel waterdicht, want boven gekomen staat onze nieuwe peperdure parketvloer onder water :mad:

Hier een foto van het water eerder op de avond toen het zich nog gedroeg:

Bijlagen

• photo.jpg
    photo.jpg
    107 KB · Weergaven: 10

Shit, gadver, dan hoop ik maar dat de vloer niet gaat "knallen".
Alles snel opgedweild en droog gemaakt hoop ik?

De overloop zelf zal het niet zijn denk ik, als die "lek" is merk je er niet zoveel van.
Je zal de naden van het aquarium zelf even moeten nalopen denk ik.
En dan ... wat als die lek is/zijn ... opnieuw kitten? ander aquarium?
Succes en sterkte,

M.v.g. Jimmy

Hi Jimmy,

Nou het water kwam uit de doorvoer van de overloop en druppelde langs de buis verder naar beneden.
Ik ben snel naar de Praxis geraced (gelukkig tot 21:00 open) en heb een knots van een tang gehaald om de moer van de doorvoer aan te draaien. Dat lijkt het probleem verholpen te hebben al moet ik er nog verder mee testen voor ik het aquarium definitief durf te vullen.

Naar de vloer durf ik nog niet te goed te kijken...

hoe heb je de doorvoer bevestigd? rubber-ring onder of bovenop de bodemplaat?

Bij de praxis in huizen kun je een stucwerk-droger huren.. wellicht red je je parketvloer daarmee.

Wel balen hoor,veel succes ermee.

Met de hand aandraaien van de doorvoer zou voldoende moeten zijn. Als je hem met een tang of sleutel aandraait dan komt er spanning op te staan met wellicht in de toekomst afbreken van de doorvoer tot gevolg. Heb je de afdichtings ringen wel op de goede plaats?

Meestal zit er een rubberring bij voor in de overloop en een gladde nylonring voor aan de buitenkant.

Dave

Back
Bovenaan