Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium Dagboek Fipiliwip

Fipiliwip

Senior Forumlid
Hallo,

Ik had hier reeds een dagboek aangemaakt met mijn vorig aquarium. Ik heb dit echter nooit echt goed onderhouden maar ga nu toch nog eens een poging wagen.

Na veel ellende met het vorig aquarium, vooral te hoog nitraat, ben ik op een dag bij Reef Corner binnengestapt.

Erg lang heeft het niet geduurd voor aan het licht kwam dat er veel niet goed zat, alles eruit dus en opnieuw beginnen. De koralen en vissen die ik had zitten momenteel al sinds augustus ondergebracht bij een vriend van mij.

Na een zwaardere opvoerpomp te hebben gekocht + van sump te zijn veranderd en ik dacht eindelijk terug te kunnen starten is de achterwand van mijn aquarium doormidden gescheurd.

Bon dat was dat dan, uiteindelijk is er van mijn vorig aquarium niets meer overgebleven behalve de metalen poot, al de rest heb ik veranderd.

De afmetingen van het aquarium zijn 110l x 90b x 65h

De techniek bestaat uit volgende zaken:

Verlichting:

2 x 250 watt HQI
4 x 39 watt T5

Opvoerpomp:

Red Dragon 6,5m³

Afschuimer:

BBK 250 Deluxe intern

Stroming:

Closed loop systeem met Red Dragon 14,5 m³

Kalkreactor:

Open kalkreactor, het groot model 85 x 75 x 15

Koeling:

Teco TR15 + 2 ventilators op 220v in de sump die gedurende de dag en snachts draaien om de onderkast droog te houden. Ik kan ze niet constant op laten staan omdat het lawaai niet te harden is.

In de bak zal 75 kg levend steen komen, besteld bij Reefcorner.

Hieronder wat foto's van de bak alsook van de techniek.

Bijlagen

• S2010070b.jpg
    S2010070b.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 104
  • S2010087.jpg
    S2010087.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 118
  • S2010091.jpg
    S2010091.jpg
    166,2 KB · Weergaven: 126
  • S2010094.jpg
    S2010094.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 87
Thanks Sander, tevens ook voor het eerste berichtje in mijn dagboek :).

Ik ben bezig rond de kalkreactor een soort van "kast" te maken zodat ook deze in het interieur past.

Ik post wat foto's als ik er mee bezig ben :)

Ziet er heel goed uit Filip....strak en goede techniek :goed: !! Mooi ook de zwarte ombouw....springen de kleuren er later helemaal uit :) ;) !!

Hey,Filip, kan je de afvoer nog veranderen in een buis waar sleuven in gezaagd zijn? Ik vrees dat die gaatjes rap kunnen verstoppen.Techniek ziet er meer dan behoorlijk uit.

Hey Vava,

Dit is niet de afvoerbuis maar de aanzuig voor de closed loop. Er moet eigenlijk nog een stuk bijkomen maar hiervoor wacht ik tot ik het steen heb. Dan kan ik beter zien hoe ik het rif juist ga maken.

Het is de bedoeling dat de closed loop aanzuigt over het hele rif, Theo had gezegd vol gaatjes, dus zoals je ziet het is letterlijk vol gaatjes :)

Groeten

Hey Luc,

Closed loop is inderdaad de enige vorm van stroming in de bak samen met de opvoer.

Dit is samen net 30 x de inhoud van het aquarium. het kan wel dat ik na verloop van tijd nog wat extra streamers bijhang maar het liefst van al wil ik wachten op de programmeerbare pompen van RD.

Ik wilde zo eentje van in het begin aanschaffen, maar de lichtste pomp die ze aanbieden is eentje van 30.000 liter en je kan natuurlijk alles overdrijven...

Ik zou zaterdag of zondag nog eens tot bij Theo bollen, mag ik dan eventueel nog is je druppel komen bewonderen?

Groeten

Ziet er reeds erg goed en doordacht uit Filip:goed:

Dagboek blijf ik verder volgen hoor;)

Grtz,

Kurt

Fipiliwip zei:
Closed loop is inderdaad de enige vorm van stroming in de bak samen met de opvoer.
Dit is samen net 30 x de inhoud van het aquarium. het kan wel dat ik na verloop van tijd nog wat extra streamers bijhang maar het liefst van al wil ik wachten op de programmeerbare pompen van RD.
Groeten
Heel mooi aquarium, als het er van komt (lees van de vrouw mag) zal er hier t.z.t. ook zo'n soort opzet staan;)

Maar even terugkomend op je stroming; ik ben bang dat je met een 14k RD en een 6.5k RD niet de 30x gaat halen.
De opvoerhoogte, ik schat 1.7m, samen met het nodige bochtenwerk, zal best wat verlies gaan geven.
Je kan er rekening mee houden dat je in het gunstigste geval, met beide pompen ongeveer 21x de inh. van het aquarium aan stroming overhoudt.
Met een beetje goed richten kan 15.000 liter misschien genoeg zijn, maar het houdt niet echt over.

Gr. Jimmy

Hey Jimmy,

Ik denk dat je het verlies toch wel wat ruim neemt...

Ik heb volgende berekening erop na gehouden:

110 x 90 x 65 = 643,5 Bruto inhoud aquarium.

643,5 x 30 = 19305

14500 + 6500 = 21000

Ik heb dus nog een beetje overschot zelfs :)

Ook heb ik dit wel degelijk goed besproken met Theo van Reefcorner. De hele bak alsook alle techniek komt praktisch van bij hem. Ik heb me niet gewaagd aan experimenten en zuiver de gegeven raad opgevolgd.

Wie weet verzwaar ik de opvoerpomp nog wel als er is een mooie aanbieding voorbij komt :). Moet alleen wel zien dat hij de sump niet leegtrekt dan...

zondag komt beter uit Filip na vijf uur,zaterdag zijn we de hele dag weg:) laat maar iets weten via pb
Fipiliwip zei:
Hey Luc,

Ik wilde zo eentje van in het begin aanschaffen, maar de lichtste pomp die ze aanbieden is eentje van 30.000 liter en je kan natuurlijk alles overdrijven...

Ik zou zaterdag of zondag nog eens tot bij Theo bollen, mag ik dan eventueel nog is je druppel komen bewonderen?

Groeten

Ziet er zeer goed uit en met Theo als raadgever kom je er wel. Zo ben ik ook na twee jaar prutsen (bekijk eventueel mijn dagboek) met goede techniek de goede richting uitgegaan.

Fipiliwip zei:
Hey Jimmy,
Ik denk dat je het verlies toch wel wat ruim neemt...
Ik heb volgende berekening erop na gehouden:
110 x 90 x 65 = 643,5 Bruto inhoud aquarium.
643,5 x 30 = 19305
14500 + 6500 = 21000
Als je het zo berekent, zonder verlies, dan hou je inderdaad over, maar zo werkt het niet helemaal;)

Ik geloof niet dat het verlies ruim genomen is.
Om het nog sterker te maken; als je gaat proberen om het water 4m omhoog te pompen - opvoerhoogte 4m toch? - mag je in je handen wrijven als er nog 2000 liter opgehoest wordt.

Als je het "Leistungsdiagramm", zoals dat op z'n Duits mooi heet, van de RD erbij neemt, dan zul je al snel zien dat je bij een opvoer van 2m met een 14K 9.500 liter overhoudt en met een 6500 zo'n 4500.
In het gunstigste geval, met een opvoer van 1.7m, rond ik beide af naar boven en dan hou je 15.000 over. (zonder bochtjes)

Nu is het wel zo dat de uitstroom van de RD, een meer krachtiger en een andere stroming geeft, dan bijvoorbeeld een 6101 streamer van tunze met ongeveer dezelfde capaciteit.
Ik denk ook dat het advies van Theo daarop is gebaseerd.
Maar dat neemt niet weg dat je geen 30x, maar 23x het volume aan stroming hebt:rolleyes: (21x uitgaande van 14.000 liter - 1.7m opvoer + nodige bochten)

Maar ik blijf je dagboek volgen, en uiteraard ook je bevindingen met de RD's,
want zoiets ziet er natuurlijk een stuk beter uit dan die grote pompen van tunze.
Succes

M.v.g. Jimmy

EDIT: En om m'n beweringen niet helemaal ongefundeerd te laten lijken, is hier een quote van JimBeam, (opvoerhoogte 3.5m)
JimBeam zei:
zojuist hebben we getest hoeveel er over blijft van de 8000ltr van de RD.
Zo'n 900 per uur dus :(

Ik had zoiets wel verwacht.
De RD heeft het er merkbaar moeilijk mee, staat ook aardig te brommen.
Ik vraag me af of hij hier op termijn niet aan bezwijkt en welke (stroomvriendelijke) alternatieven ik nog heb.

Laatst bewerkt:
Hmm okay jimmy... Ik zie het eventjes aan...

ik zal voldoende foto's en opmerkingen ivm de RD pompen posten hier.

Groeten

Een foto van de microsiemens meter die ik dit weekend heb aangeschaft en eentje van de verlichting boven het aquarium....

Bijlagen

• S2010096.JPG
    S2010096.JPG
    133,6 KB · Weergaven: 39
  • S2010097.JPG
    S2010097.JPG
    164,7 KB · Weergaven: 72
Even nog een update over het closed loop gebeuren...

Ik denk dat veel mensen vergeten dat de closed loop een gesloten systeem is.

Dwz, dat de pomp eigenlijk geen water echt omhoog moet pompen omdat hij de DRUK van het aquarium meekrijgt.

Pak nu nog dat het verlies door het gebruik van bochten op 1000 liter zal zitten, dan heb ik nog een goede pomp die voldoende stroming geeft.

De opvoerpomp moet dit wel doen en zal inderdaad wat verliezen aan stroming door de opvoerhoogte.

De afschuimer is berekend 3 x de inhoud van de bak.

De opvoer pomp op 5 keer de inhoud van de bak.

Dwz dat ik eigenlijk 2 keer te veel erdoor jaag, stel nu nog dat ik deze (wat overdreven ruim genomen is) verlies. Dan is deze nog altijd meer dan voldoende.

Hallo Filip,

Wij snappen nu dat jij heeeeeeeeeeeeeel erg druk geweest bent met het gaatjes boren in de aanzuigbuis van de close-loop. Vergeleken met die van ons is deze buis haast geperforeerd ;) .

De ombouw van jouw bak ziet er ook erg mooi uit...........................veel succes met de verdere opstart!

als je maar weet dat ik heeeeeeeeeeel erg druk ben geweest met gaatjes boren!!! :)
Komt wel nog een deel buis bij met minder gaatjes...

Ik heb dan ook nog is het ophangsysteem van theo overgenomen voor de lampen. Goed voor nog zo is een 2100 gaatjes :)

Als mensen nu aan mij vragen wat een zeeaquarium juist is... Wel dat zijn gewoon heeeeeeeeeeeel veel gaatjes :)

Back
Bovenaan