Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Eindelijk is het zover Nick -excuus

HQI heb je nog niet nodig, laat gewoon de T5 enkele uurtjes branden de eerst 14 dagen, de rest komt wel goed.
Je kunt er nog een kilo actievekool in hangen, om eventuele toxise stoffen er uit te halen wat uit de stenen uit komt.
Nog veel succes.
Groetjes Erik

Ik ben onlangs ook zo opgestart, met succes.
Hey Nick,

Ziet er goed uit!!! Wel jammer dat je foto's niet kunnen uitvergroot worden?

Het licht zou ik wat langzamer opbouwen... Theo raad altijd aan te beginnen met een uurtje licht per week en iedere week een uurtje meer licht bij te geven.

Filip

Ziet er erg mooi uit! Heb je misschien niet iets grotere foto's? Zodoende kunnen we nog beter genieten van je inrichting :biggrin:

de moeite, wat groot :o

Voorlopig alleen T5 zal zeker genoeg zijn :)

mooi mooi !

Quentin,

Heb je geen schrik dat je stenen hier en daar tochwel dicht tegen je voorruit liggen of geeft de foto niet direct de werkelijkheid weer ?

De koralen moeten er nog op en ik vrees dat ze dan tegen de ruit zullen gaan groeien.

Mooie bak hoor. Grtz scara

Ik ga inderdaad de HQI's uit laten voorlopig, en de T5's korter laten draaien. Bedankt voor de tips hierover!

De stenen liggen verder van de ruit af dan op de foto's te zien is, minimaal 15 cm, en zelfs dit maar op een paar plaatsen, de rest nog verder.

Aktief kool, en fosfaat killer draaien mee.

Hieronder de foto's wat minder verkleind................

Bijlagen

• opstart levend steen 006.jpg
    opstart levend steen 006.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 108
  • opstart levend steen 007.jpg
    opstart levend steen 007.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 108
  • opstart levend steen 001.jpg
    opstart levend steen 001.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 89
  • opstart levend steen 002.jpg
    opstart levend steen 002.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 55
  • opstart levend steen 004.jpg
    opstart levend steen 004.jpg
    110,2 KB · Weergaven: 73
Bedankt voor de terugkoppeling. Een aquarium om op te volgen. grtz Marc en suc6 met de opstart.

Hoi Nick;

Mooi gedaan allemaal,als je enkele weken verder bent dan komt pas echt het leuke werk:) een paar T5 lampen is voldoende eerste 4 weken.Gr Martin.

Ziet er mooi uit Nick!
Maar ik wacht op de hoge resolutie foto's :biggrin:

ja inderdaad, alles is groot vet en afgetuned, behalve de foto,s hahaha...
Sorry hoor ben gewoon erg nieuwschierig.

goed bezig, dit is het mooiste moment nu denk ik, alles gaat nu echt ontstaan en groeien.

gr, Bob

Aan de foto's besteed ik nog niet teveel aandacht, deze zijn met de compactcamera genomen. Van de spiegelreflex zijn allebei de baterrijen leeg, en moet ze nog een keertje opladen.

Watersamenstelling ben ik tevreden over, behalve silkaat. Dit ligt boven de 2 mg/l en zal wel van het rifkeramiek afkomen, ook al heeft het al die tijd in water gelegen wat veel ververst is, en heeft er veel kool op gestaan.

Gisteren nieuwe aktiefkool, contraphos en silicarbon toegevoegd. OOk heb ik de fosfaatreaktor van Aquacare aangezet omdat deze ook silikaat zou absorberen. Te veel fosfaat verwijderen in deze periode lijkt me niet mogelijk.

Helaas was vanmorgen mijn gehele aquarium zwart en kon misschien 10 cm in het water kijken. De kool had ik toch echt goed gespoelt, maar is de eerste keer dat ik dit merk gebruik, en heb hier nog 30 kilo van staan.....

Misschien dat het gewoon ligt aan het feit dat deze kool niet in de wervelbedfilter kan. De kool is verwijderd, en inmiddels is de bak weer aan het opklaren. Alleen dat vervelende stoflaagje nu. :mad:

Misschien tijdelijk een groot eheim potfilter tussenplaatsen, of gewoon afzuigen, maar waarschijnlijk verlies ik daar wel erg veel water mee. Suggesties?

Hey Nick,

je moet inderdaad opletten met kool in een wervelbed filter te steken, de steentjes gaan zo tegen elkaar aanvrijven en gaan inderdaad stof verliezen, zo erg zelfs dat vissen er een stoflong van kunnen krijgen, ale bij hen kiewen he.

Beter is de kool gewoon in netjes te steken en deze in de sump ofzo te steken en het water er gewoon rustig over te laten lopen.

Steven

Hallo Nick,

mooi project heb je daar opgezet :goed:. Ik kook de kool voor gebruik altijd een paar minuten uit in osmosewater. Daarna even af laten koelen en weer even afspoelen met osmosewater. Dit werkt bij mij goed.

Inderdaad kun je in de opstart agressief over fosfaatverwijderaar filteren.
In de opstart ging er bij mij 1/3 liter rowaphos per week op ongeveer 400 liter erdoor. Zo heeft het fosfaat geen kans om neer te slaan in het steen.

Groet,
Gerrit

Back
Bovenaan