Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Hey Nick,

Dat stoflaagje zou ik me niet te veel zorgen over maken. Hevel het over een gafzak of iets in die trend en het is weg. Maar best inderdaad geen kool in een wervelbed steken. Heeft ook niks te maken met de kwaliteit van het kool, je steekt het gewoon beter niet in een wervelbed :).

Je uitspraak over de fosfaatkiller is juist, je moet nu juist heel fel hierover filteren. Hoe minder fosfaat, hoe minder algen.

Voeg je ook veel bacterieën toe?

Filip

De bak is weer helder na het avontuur met de kool. Ik heb er gewoon even met een zware eheim potfilter wat stof van de rotsen afgeblazen, en met watten een beetje eruit gehaald. Bacteriën voeg ik van bijna alle merken toe die ik kan vinden, des te meer variatie kan er in komen. Alhoewel waarschijnlijk heel veel uit dezelfde fabriek komt.

Gisteren de Aquacare zandwervelbed aangezet, deze loopt naar tevredenheid. Ik twijfel om de dsb ook al aan te sluiten, maar ik denk dat liever te doen als mijn water beter is. Het ammoniak is dalende, nitriet valt me ook wel mee, en nitraat zit er nog niet veel in. Fosfaat is al lekker laag. Maar het silikaat, wat ongetwijfeld uit het rifkeramiek komt is nog steeds erg hoog. Dit terwijl het keramiek circa een jaar op zoetwater heeft gedraaid zonder silikaat. Waarschijnlijk "helpt" het zout met oplossen in het water of zo. Op dit moment gebruik ik 500 gram silicarbon die ik wekelijks vervang. Nu de kool los in een netje in de sump hangt, heb ik nog een reactor vrij waar ik misschien de silikaatverwijderaar van Sera in ga uitproberen. Maar ik wacht nog even af.

Het alluminium voor de schuif te maken is vorige week binnen gekomen. Omdat ik vijf meter in een lengte wilde was de plaat 6x2 meter. Bij binnenkomst was het toch wel even slikken. Daarna op maat geslepen en laten spuiten. De witte binnenzijde is er vanavond in gemaakt, en de zwarte buitenzijde was nog niet droog genoeg. Ik heb er zelfs al een paar vingers op staan :mad:, toch meer geduld hebben geloof ik. Deze gaan we morgen plaatsen. De tegels ga ik morgen instrijken en daar beginnen we zaterdag mee.

Voorlopig nog werk zat..........

Nick

Oh ja,

Zo ziet het er nu een beetje uit. Let niet op de beschermfolie om de lijst, het ziet er natuurlijk niet uit, maar voorlopig is het nog wel even handig.

Bijlagen

• 21-09-09 018.jpg
    21-09-09 018.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 297
Kmoet zeggen....tziet er nu al indrukwekkend uit Quinten :goed: ;) !!

Hoi Manuel, Thanks! We moeten nog steeds eens opnieuw een afspraak maken. De vorige keer stond Venlo onder water:biggrin:.

Vandaag de ombouw verder afgemaakt. Het zwart en de rvs lijst blijft. Alles wat nu nog als hout zichtbaar is, en de witte trespa wordt met natuursteen bekleed. Gisteren dit lopen schrobben, nu 3 dagen drogen, dan impregneren, weer 3 dagen laten drogen, dus zal wel half volgende week worden. De vriendin is 4 oktober uitgerekend, dus wordt knap dichtbij.... Had beloofd dan klaar te zijn, als we nu door konden aan de ombouw was dit wel gelukt, maar helaas heb ik de gebruiksaanwijzing niet eerder gelezen.

Stand van zaken: photopic

Bijlagen

• ombouw 003.jpg
    ombouw 003.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 306
Hoi Nik.

Ik dacht dat je rechts die omgevallen zuil in je bak hebt?
Zie hem niet op de foto's, of vergis ik me?

mvgr
twan

Hoi Twan,

Dat is heel goed opletten, hij is verplaatst naar links, maar op de foto's is het contrast nog niet erg goed te zijn!

Groetjes Nick

Laatst bewerkt:
ziet er nu al super uit!
Het zal al wel eens behandelt zijn in je dagboek,maar waar dient de ruimte aan de rechterkant voor?als een soort van quarantaine?

wow:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: zelfs zonder koraal-excuus

Grt. Mark

*jaloers*:eek:

Dat ziet er al heel erg indrukwekkend uit Nick!! :eek:
Veel succes met het overige werk!

Dank jullie allemaal voor de leuke reacties! Het aquarium er naast gaat of als refugium meedraaien, of als zeegras bakje. Ik twijfel er nog een beetje over. Maar zoals op de foto hieronder te zien is, komt hier een deurtje in om de aandacht niet van het display aquarium af te leiden. Er is een begin gemaakt met de bekleding van de natuursteen. Morgen wordt de bekleding afgemaakt, en dan alleen nog voegen. Ik heb er snel even een fotootje van gemaakt, dus niet letten op de kwaliteit van de foto zelf!

Bijlagen

• opzet aqua 035.jpg
    opzet aqua 035.jpg
    119 KB · Weergaven: 243
Wanneer is er openhuis????
Echt schitterend...:goed::goed::goed:

Zeer mooi, onderschat wel de warmteontwikkeling in dit gesloten systeem niet. Wel een ventilator, dacht ik maar toch ...

Hoi Hans,

Er staat een grote Itho ventilator op. Deze wordt temperatuur gestuurd en heeft een maximum capaciteit van circa 600 m³ / h. Naast het aquarium zuigt deze ook de warmte weg boven de voorschakelapparaten van de HQI verlichting. Tests met een kamertemperatuur van 25 graden geven een temperatuur in de kap van 30 graden nadat alle verlichting 8 uur aan staan. Zelfs in de laagste stand, dus als de temperatuur onder de laagst ingestelde waarde komt blijft er voldoende afzuiging over om geen enkele condens te krijgen, zelfs niet nadat de koelfans een hele dag gedraaid hebben. De kamertemperatuur was toen 20 graden, van de winter zakt deze nog iets verder natuurlijk, maar dan staan de koelfans niet aan. Dus ik verwacht hier geen problemen mee. De ventilator kan nog een standje hoger als nodig, maar dan hoorde ik deze zoemen. Alhoewel dat nu met isolatie waarschijnlijk ook wel minder zou zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Heb het dagboek een beetje doorgelezen en het resultaat is nu echt schitterend! Ben erg benieuwd als daar een aantal koralen en vissen in zitten hoe het er dan uitziet!

Groetjes Michael

Ammoniak en nitriet zijn al een tijdje niet meer meetbaar, fosfaat is ook rond de 0,1 mg/l dus daar maak ik me ook geen zorgen meer over. Nitraat is sterk dalende en zit nu tussen de 25 en 50 mg/l. Ook het silicaat is behoorlijk dalende. Ik denk dat de Xglobuli naast het fosfaat ook wat silicaat aan het absorberen zijn. Dit schijnt een prettige bijkomst te zijn van dit produkt. Morgen ga ik als proef wat slakken, 2 zeehazen en wat heremietkreeften inzetten om langzaam de poetsploeg op te bouwen.

Verder is de eerste Tunze 6301 inmiddels stuk, moet daarom toch naar de winkel om deze te brengen, dus neem ik meteen wat diertjes mee. Ben benieuwd,
Nick

Beste Nick,
Een fosfaat van 0.1 is veel te hoog hoor.
Waarschijnlijk bedoel je 0.01. Anders zul je toch wat meer fosfaatabsorber moeten gebruiken hoor;)

Ammoniak en nitriet zijn al een tijdje niet meer meetbaar, fosfaat is ook rond de 0,1 mg/l dus daar maak ik me ook geen zorgen meer over. Nitraat is sterk dalende en zit nu tussen de 25 en 50 mg/l. Ook het silicaat is behoorlijk dalende. Ik denk dat de Xglobuli naast het fosfaat ook wat silicaat aan het absorberen zijn. Dit schijnt een prettige bijkomst te zijn van dit produkt. Morgen ga ik als proef wat slakken, 2 zeehazen en wat heremietkreeften inzetten om langzaam de poetsploeg op te bouwen.

Verder is de eerste Tunze 6301 inmiddels stuk, moet daarom toch naar de winkel om deze te brengen, dus neem ik meteen wat diertjes mee. Ben benieuwd,
Nick

Back
Bovenaan