Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opgestart

fastsurgeon

Senior Forumlid
Beste Allemaal,

Na uren en uren op het forum rondgetoerd te hebben, massa’s informatie verzameld en intussen na al een paar jaar in het bezit te zijn van een aquarium, waag ik mij toch op de site.

Ik probeer mijn lange aquariumgeschiedenis wat samen te vatten maar het heeft vooral tot doel om beginnende aquarianen duidelijk te maken dat ze best eerst informatie verzamelen en pas daarna een aquarium opstarten.

In december 2005 ging het aquarium van start. Zelf ben ik professioneel nogal druk bezig en we vonden iemand uit de regio die vroeger een aquariumzaak had om mij te helpen.

Hij bouwde het aquarium, voorzag ons van enkele vissen wat kroepoek-leders, spaghetti-leders en enkele oortjes.

Het aquarium : 200 x 70 x 70 en een sump 150 x 35 x 50 ; een droog-nat filter, veel filterwatte en een afschuimer Shuran 100. +/- 100 kg oud-levend steen.

De vissen deden het goed maar de combinaties waren niet altijd optimaal : een 10 cm hexataenia die nogal agressief is, een picasso trekker nu nog braaf, een grote koraalduivel die ons een 5-tal kleinere vissen gekost heeft, een aggressieve en te grote stekel egelsvis, en een 1 m lange “honingraat” murene die vrij rustig is maar soms iets omstoot.

De bovengenoemde man liet ons maandelijks een bedrag betalen (veel te veel), hij kwam aanvankelijk tweemaal per maand om de eiwitafschuimer te reinigen, om wat filterwatte te verversen en vooral…. Om zijn geld te komen halen. Na een jaar zagen we hem alleen nog geld ophalen.

Eénmaal per jaar werd het water ververst. Ik heb nooit geweten dat er een testje werd uitgevoerd, de bak zat vol paarse flap, deelanemonen en was zeer eentonig.

Ik zelf was van niets op de hoogte, had me niet ingelezen en werd bedrogen.

In oktober 2007 was ik het beu en zegde, met veel moeite, de samenwerking op.

Vanaf toen ging ik in zee met een aquariumzaak die niet alleen op centen uit was, en ons schitterend hielp.

Nieuwe start eind december 2007.

Het droog-nat systeem werd eruit gegooid, er werd 50 kg oud levend steen overgehouden, 100 kg vers levend-steen erbij gevoegd, alles wat verfraaid en we zijn opnieuw van start gegaan.

Tevreden over de samenwerking maar al vrij snel vissterfte van oude en nieuwe vissen. Toch een tiental verloren.

Zelf was ik niet op de hoogte hoe je eigenlijk een zeeaquarium opstart.

Alles ging wel in orde komen, wachten. Waterwissels was maar om de drie maanden nodig, toch ook weer vrij veel filterwatte, kraantjeswater werd gebruikt,…

Ik ben zeer goed geholpen door deze winkelier maar de finesse zat er toch niet in.

Dan ben ik zelf beginnen knutselen en vooral veel lezen.

Op dat moment nitraat >100, nitriet nooit gemeten (waarschijnlijk hoog, vandaar vissterfte).

Ik ben dan met waterwissels (20 % per week) begonnen maar de waterwaarden bleven slecht.

Door verder elke dag (tot in mijn bed toe) enkele uren te lezen waardoor mijn dochter mij verweet dat ik meer aandacht had voor mijn vissen dan voor hen, heb ik mij stilaan wat beter kunnen informeren en heb ik het heft in eigen handen genomen.

Vanaf half januari 2008 ben ik elk vrij moment aan het aquarium bezig.

Ik moet daarbij Theo enorm danken, hij heeft me met raad bijgestaan en stilaan komt alles in orde.

Opvoerpomp vervangen, eiwitafschuimer vervangen, stromingspompen verplaatst en bijgevoegd, filterwatte eruitgezwierd, afloop verbeterd, keuken onder water gezet, zekeringen doorgeslagen, fosfaat-wervelbed, kalkreactor.

In elk geval mijn waterwaardes :

Zoutgehalte : 34 ppm

KH : 9

Ca : 400

Nitraat : 20 (kom van >100)

PO4 : 0,1 (kom van blauw-blauw)

Visbezetting : murene, picasso trekker (pikt alleen aan de stenen), salarias, koppel nemo’s, hexataenia, bispinosus dwergkeizer, zebrasoma xanthurum, ctenochaetus hawaiiensis.

Vier zandzevende zeesterren, drie zeemuizen en twee poetsgarnalen.

Koralen (ik maak nog foto’s) vier SPS, wat LPS steenkoralen, lederkoralen, annemonen.

Mijn betoog : zorg dat je er zelf voldoende van kent en begin der dan aan.

Ik heb nu al dagen moeten werken om de fouten of tekortkomingen van anderen te herstellen.

Ik geef de moed niet op. De vissen en andere dieren doen het uitstekend, de waterwaardes verbeteren elke week en vooral geduld,…

Alleen met voldoende informatie, haal je er de beste winkeliers uit en nu heb ik ene gevonden.

Foto’s moeten nog volgen.

Techniek :

Aquarium : 200x70x70 sump : 150x35x50

BB King 250 intern

RD opvoer 12000 l

Stroming : 24000 l

Kalkreactor Reef Corner

Fosfaat wervelbed Reef Corner

Hoogstwaarschijnlijk een veelgestelde vraag maar hoe verklein ik mijn foto's om hier te kunnen posten ?

Van Harte welkom....

Een eenvoudige wijze van verkleinen is via paint....

Afbeelding
Uitrekken/Hellen

en opslaan als jpg

Enkele foto's :

Bijlagen

• 17.jpg
    17.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 125
  • 18.jpg
    18.jpg
    150,1 KB · Weergaven: 127
  • 20.jpg
    20.jpg
    152,6 KB · Weergaven: 100
  • 11.jpg
    11.jpg
    137,4 KB · Weergaven: 70
  • 12.jpg
    12.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 60
Nog enkele :

Bijlagen

• 6.jpg
    6.jpg
    169,2 KB · Weergaven: 36
  • 2.jpg
    2.jpg
    147,6 KB · Weergaven: 36
  • 16.jpg
    16.jpg
    178,3 KB · Weergaven: 34
  • 14.jpg
    14.jpg
    164,8 KB · Weergaven: 37
  • 1.jpg
    1.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 36
Nog 2

Bijlagen

• 7.jpg
    7.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 35
  • DSC04196.JPG
    DSC04196.JPG
    216,2 KB · Weergaven: 40
Kan ik de opbouw (levend steen) nog wat verbeteren ?

Mooi verhaal. Goed dat je zelf nu aan het roer staat. Een hobby is tenslotte een hobby. Je hobby laat je niet door anderen uitvoeren, toch;)

Ziet er allemaal prima uit. Mijn advies is om hygiene/kuisheid na te streven.
Daarom vind ik opbouw van de stenen een belangrijk onderdeel bij het aquariumhouden. Veel steen leidt tot veel sendiment en veel ophoping van ditritus. Ik pas sinds drie jaar aquascaping toe en dat bevalt zeer goed.
Hierdoor kan ik altijd onder de stenen kijken en bij vuilophoping kan ik het weghalen en dat leidt tot kuisheid (leuk woord).
Sinds de aquascaping is de nitraat en fosfaat niet meer meetbaar.

Ik wens je veel succes met deze heerlijke hobby.

Gr, Wim.

Mooi verhaal. Vanaf nu zul je ook echt gaan genieten van je aqaurium. Vooral om dat jij nu de teugeltjes in handen hebt. En met Theo als begeleider kan het alleen maar goed gaan. Veel succes verder en blijf vooral dit dagboek draaiende te houden.

Groetjes
Dominique

In het week-end gelukkig nog wat werk kunnen leveren.
De overloop maakte nog steeds een slurpend geluid.
Ik heb er een "Durso" van gemaakt met een zeer klein verval zodat dit probleem nu ook opgelost is. Nu kan ik het water afleiden met twee aflopen 40 mm die dan uiteindelijk draineren in één 40 mm buis. Ook nog de kammen vervangen.
De opvoer (via mijn Red Dragon 12000) heb ik veranderd door vanuit een 30 mm PVC buis, 3 uitgangen verdeeld over het aquarium te maken.
Ik mis wel een rifspoeling, zodat ik misschien in de toekomst nog de middelste uitgang kan verlengen tot op de bodem. (foto's volgen).
Jammergenoeg heb ik nog een connectie tussen de flexibele buis die op de pomp staat en de PVC buis van 28mm, zodat ik daar debiet verlies. Dat moet ik dus ook nog in orde brengen.
Verder ook nog tweemaal bij Theo geweest. Vanuit Genk is dat niet ver.
Een doopvont, enkele koralen, wat slakken, een zeekomkommer, een heremietkreeft en een slangenzeester gekocht.
Huidige waterwaarden (nog niet schitterend maar wel goede progressie)
SG : 34
KH : 9
Ca : 360 (wordt wat verhoogd)
NO3 : 20
PO4 : 0,12
Mg : 1500

Eerste foto, de drie opvoerleidingen.
Dan nog wat andere beelden.

Bijlagen

• 5.jpg
    5.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 24
  • 4.jpg
    4.jpg
    165,9 KB · Weergaven: 25
  • 2.jpg
    2.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 26
  • 1.jpg
    1.jpg
    222,3 KB · Weergaven: 28
  • 3.jpg
    3.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 67
Jawsee zou een van de vorige foto's moeten herkennen.

Bijlagen

• 6.jpg
    6.jpg
    147,2 KB · Weergaven: 20
  • 7.jpg
    7.jpg
    152,9 KB · Weergaven: 20
  • 8.jpg
    8.jpg
    160,2 KB · Weergaven: 20
  • 9.jpg
    9.jpg
    179,1 KB · Weergaven: 21
  • 12.jpg
    12.jpg
    161 KB · Weergaven: 21
Next

Bijlagen

• 14.jpg
    14.jpg
    212 KB · Weergaven: 33
  • 11.jpg
    11.jpg
    158,6 KB · Weergaven: 40
  • 10.jpg
    10.jpg
    159,6 KB · Weergaven: 26
Vandaag nog wat aan het aquarium gewerkt.

In de Durso een kleine luchtslang aangebracht dewelke nu het slurpen volledig heeft beëindigd. Vrouw tevreden.
Ook gewacht op "Stefano" die mijn hexatenia en picasso trekker kwam vangen maar uiteindelijk was er belet dus nog even wachten.
Gisteren 20 % water ververst. (ik houd momenteel een ritme aan van elke week 20 %) Bij het stilleggen van mijn opvoerpomp kwam er in mijn sump een hoop oranje slierten terecht; algen ? beslag uit mijn opvoer ?
Alles opgezogen maar bij de opstart kwam dit materiaal ook nog wat in het aqua terecht. De vissen lijken het te mogen.
Ik zag ook nog drie poten van een heremietkreeft. Is die aan het vervellen of is die dood ? Zijn schelp zie ik niet dus afwachten.
Vandaag waterwaardes gemeten. Alles OK (nitraat 15 en fosfaat 0,1 maar ik kom van erger).
Nog vier ampules Bio-digest toegevoegd.
In mijn job zijn bacteriën een ramp maar hier willen we die !!
Tot slot nog wat aanwinsten gefotografeerd, vorige week aangeschaft.

Bijlagen

• DSC00090.JPG
    DSC00090.JPG
    174,6 KB · Weergaven: 20
  • DSC00084.JPG
    DSC00084.JPG
    172,9 KB · Weergaven: 22
  • DSC00086.JPG
    DSC00086.JPG
    162,3 KB · Weergaven: 26
  • DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    168,2 KB · Weergaven: 24
  • DSC00096.JPG
    DSC00096.JPG
    157,6 KB · Weergaven: 33
Nog één.

Bijlagen

• DSC00100.JPG
    DSC00100.JPG
    158,8 KB · Weergaven: 23
Een update van de dieren. (zonder koralen)

Oxycirrhites typus (Spitssnuit koraalklimmer)

Amphiprion ocellaris(Driebands anemoonvis) 2

Zebrasoma xanthurum(Geelstaart zeilvindoktersvis)

Ctenochaetus hawaiiensis(Hawaii borsteltanddokter)

Pseudochromis fridmani(Koning Salomon - dwergbaars)

Siganus unimaculatus(oogvlek vossekop)

Biochoeres cosmetes(Versierde lipvis)

Salarias fasciatus(Blennius / gestreepte rotsspringer)

Centropyge bispinosa(Gestreepte dwergkeizersvis)

Honingraat murene

Dardanus megistos(Rode heremietkreeft)

Lysmata amboinensis(poetsgarnaal) 2

Lysmata wurdimanni(pepermunt garnaal) 2

Archaster angulatus(Zandzevende zeester) 4

Ophiuriodea scolopendrina(Slangster) 2

Dolabella auricularia(Zeehaas) 2

Zeekomkommer

Tridacna maxima(Maxima doopvontschelp)

Tridacna derasa(Derasa doopvontschelp)

Zeemuis 7

Strombus luhuanus(Strombus slak) 4