Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Hoi Dominique,

Ik bedoel echt 0,1 mg / l ( hij zit tussen deze waarde en 0 in, kleiner staat niet op de lijst ) Maar is nog steeds dalende. Over de silikaat en nitraatwaarde ben ik ook nog niet tevreden als eindwaarde, echter zo lang ze lekker blijven dalen voor mij niets om zorgen over te maken. Er zit nog geen 4 weken levend steen in, dus ik verwacht ook nog geen waardes van een draaiend rifaquarium, toch???

Maar bedankt voor het meedenken!

Welke test gebruik jij dan?
Een goede test heeft er nog waardes tss van bvb 0.046 of 0.096
Als ik een waarde meet van 0.046 begin actie te ondernemen hoor;)
Voor de rest lijken me de waterwaardes wel ok hoor.:goed:

Even iets anders, en tijdje geleden wilde je eens afkomen om het een en het ander te bespreken. Je bent altijd welkom hoor;)

Hoi Dominique,

Ik bedoel echt 0,1 mg / l ( hij zit tussen deze waarde en 0 in, kleiner staat niet op de lijst ) Maar is nog steeds dalende. Over de silikaat en nitraatwaarde ben ik ook nog niet tevreden als eindwaarde, echter zo lang ze lekker blijven dalen voor mij niets om zorgen over te maken. Er zit nog geen 4 weken levend steen in, dus ik verwacht ook nog geen waardes van een draaiend rifaquarium, toch???

Maar bedankt voor het meedenken!

Ha Nick,

Ik heb hier een fosfaattest van Rowaphos, naar mijn mening de beste test om fosfaat te meten. Ik woon om de hoek, deze mag je van mij gerust voor een tijd gebruiken daar ik in mijn bakje al een jaar geen fosfaat meer meet.

Ik hoor het wel.

Succes met je verdere opstart, wordt prachtig!

Grt,
Ruud

Quinten, het blijft een vreselijk intresant project. Gister nog een bezoekje gebracht aan de 6m in vlaardingen maar zou zelf niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen voor alle onderhoud werkzaamheden. Respect en mocht ik ooit eens in de buurt komen zou ik graag eens een bezoekje brengen? Bij mij draait het een stuk simpeler en heb bij mijn 2 meter al wel eens tijd tekort. Benieuwd hoe je eerste dieren je bak gaan vinden maar denk dat ze zich prima thuis zullen voelen. Is het ook weer eens geen tijd voor wat overzichts foto's!

Dennis, geef maar eens een seintje als je in de buurt bent. Qua onderhoud, net als met de opbouw kan ik gelukkig veel op de hulp van mijn vader rekenen. Hij vindt het ook allemaal geweldig woont hier maar 50 meter vandaan, en werkt in ploegendienst dus kan ook flexibel met zijn tijd omgaan.

Verder is gisteren ons tweede zoontje Christian geboren, en ondanks een zware bavalling maken moeder en zoon het inmiddels weer helemaal goed. Het is met 4100 gram een flink kereltje.

Het aquarium draait verder volgens verwachting in. Door de stroming bleef de bodem steeds leeg dus ik heb wat eerder dan verwacht, gewoon eens een beetje zand toegevoegd. Waar ik al voor vreesde, de volgende ochtend bleken grote plekken weer leeg geblazen te zijn. Nu twijfel ik of ik de stroming ga proberen te veranderen, of op deze plekken gewoon wat split plaats. Alhoewel de bodembewoners dit straks ook wel weer gaan mengen. Wordt nog over nagedacht. Wel vind ik nu dat het zand erin zit dat ik links liever ook wat meer bodemoppervlak wil overhouden dus misschien ga ik hier nog een beetje verbouwen.

Gisteren gaf 1 van de ATK's ineens veel minder water. Ik dacht eerst misschien wat zand in de rotor omdat ik juist het zand had toegevoegd. Even geprobeerd de pomp uit te schakelen en weer in te schakelen, en draaiend de kraan eventjes dicht, maar het mocht niet baten. Na een tijdje hoorde het aan alsof er een grotere steen bij de rotor zat. 2 dagen haast niet geslapen, en dan om 22:30 de ATK moeten uitbouwen :mad:, maar gelukkig viel het allemaal erg mee, en was de pomp er eerder uit dan ik verwacht had. Even op de kop houden, en het resultaat: een heremietkreeft.............. :confused: Gelukkig ongedeerd en weer snel terug in het aquarium geplaatst. Het rooster was los geslagen door het vallende water en daardoor kon de kreeft erin. Dat doet ie vast geen tweede keer.

Nick

proficiat Nick en vriendin met jullie tweede spruit-juichenmet zijn 4 kilo is hij net als het aqua groot:pverdere heremietperikelen kan je wel missen nu voorlopig

Hey Nick, ook wegens mij een dikke proficiat met je tweede spruit. Je zult nu wel andere dingen aan je hoofd hebben nu.
Eventjes je bak nu op de tweede plaatse zetten en je vrouw en kind op de eerste;).
Proficiat
Dominique

Ook vanuit Kunrade: PROFICIAT.......

Ger.

Ook vanuit hier GEFELICITEERD met jullie zoon :) !!

Hoi Nic.

Proficiat met jullie zoon, en dat je vriendin weer snel op de been is.

mvgr
twan

Gisteren bij Nick gaan kijken, ik heb hem mijn - te groot geworden - gele zeilvin verkocht, hij zwemt nu lekker rond in de stekkenbak, genoeg te eten daar.:cool:
Maar, wat een mooie aquarium is/wordt dat zeg! Indrukwekkende opbouw met prachtig voorgemaakte rifkeramiek en natuurlijk super techniek. Knap hoe Nick dat allemaal heeft weten te realiseren en dat met het nivo als zijnde 'beginnende', het zou mij niet lukken in ieder geval. Dit gaat zondermeer een prachtige bak/zwembad worden ;) Succes Nick en we spreken elkaar.

Tja, als het goed gaat moet je dit zeggen, en als het niet goed gaat ook. Vorige week woensdag inmiddels weer, is er een leiding van het filtersysteem losgesprongen. Simpelweg zelf niet goed bevestigd na onderhoud. Resultaat.................. 1 van de ATK's pompte het water niet meer in de sump maar over de vloer op de bovenverdieping. Daarbij liep de sump vanwege de hevelwerking leeg, en liep werd het aquarium beneden leeg gepompt. In de jaren 20 had men nog geen betonnen dek, dus het water liep via de vloer en de balken over het systeemplafond in de huiskamer. Dit werd nat, en dus veel zwaarder, en begaf het onder het gewicht van het water. Daarmee lag het met een enorm lawaai ineens op de vloer, en de meubels van de huiskamer. Waarbij er naar schatting 3000 liter zeewater in de huiskamer kwam. Na veel opruimen zaterdag de balans opgemaakt; plafond weg, meubels kapot, alle electronica van de huiskamer staat in de droogkamer ( niet dat ik daar veel van verwacht ), vloer eruit onder en boven, muren moeten opnieuw geschilderd worden, gordijnen zijn weg net als het grootste gedeelte van de lampen en andere decoratie in de woonkamer. Maar het aquarium draait al weer. Ik prijs me wel gelukkig dat mijn vriendin hier geen bezwaar tegen had, het is tenslotte haar hobby niet. En met een kleintje van 2 weken zitten de zwangerschap hormonen nog in haar lijf dus ik was even bang,............ Maar dat is goed gekomen. Totdat bericht van het bedrijf dat de electronica probeert te herstellen er komt, zit ik nog even zonder pc en laptop aangezien deze ook in het water stonden. Foto's zijn met de gsm gemaakt aangezien ook de fotocamera in bad is geweest, maar kan deze nu niet overzetten op deze pc. Ik zal er later wel eens eentje posten. Maar voor nu ga ik maar weer verder aan het werk. Ik heb me voorgenomen op alle bakken, ruimtes en leidingen extra overlopen en afvoeren te maken. Aangezien alles nu toch open ligt kan ik meteen wat extra leidingen leggen, en 2 putjes in het plafond maken. Dus daar ga ik nu maar even mee aan het werk.

Groetjes Nick

Mijn god Nick, ik sloeg mijn handen voor mijn gezicht bij het lezen van dit bericht.
Dit is nu eens echt ongelofelijk. Wat een ramp. 3000liter water door de huiskamer op en plafond naar beneden...:eek:
Dit is de ergste nachtmerrie die je kan mee maken met je bak. Nog een geluk dat je bak nog niet vol zat met vissen en koralen.
Sterkte man....ik leef met je mee.
Dominique

Je verzekering komt tussenbeide bij glasbreuk van je aquarium...denk na voor je aangifte doet...

Back
Bovenaan