Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Ik heb diepe bewondering voor het geduld en passie waarmee dit mega project afgehandeld wordt, echt petje af.
En als het eenmaal staat zal het een topbak worden, dat kan gewoon niet anders.

Goed nieuws, eind volgende week arriveert het levend steen!!!!!!!!!

Wel stres, er moet nog veel gebeuren, en eigenlijk heb ik niet zo heel veel tijd. Ik ga proberen morgen met zeewater te gaan draaien

Je bent nog niet aan de 40.000:biggrin:

mvgr
twan
Goed nieuws, eind volgende week arriveert het levend steen!!!!!!!!!

Wel stres, er moet nog veel gebeuren, en eigenlijk heb ik niet zo heel veel tijd. Ik ga proberen morgen met zeewater te gaan draaien

Vandaag gaat de schuif erin, ............. hoop ik :o

Gisteren heb ik de rvs omlijsting terug gebracht omdat deze te groot was, doordat de aanvoer nu pulserend is, is de waterstand ook pulserend. De rvs lijst was berekend op de hoge waterstand, dus een kier licht als deze zakt, :eek::eek::eek::eek:

Dinsdag is deze weer klaar, kleiner maken is makkelijker dan groter maken! De schuif is in basis hout ( 500 x 70 cm ) hierop komen alluminium kokers 4x4 cm voor de stevigheid, en hiertussen 4 cm dik geluidsisolatie. Aan beide zijden komt dan een alluminium plaat en deze wordt op kleur gespoten.

Maar als we vandaag het hout met de scharnieren lopend krijgen ben ik tevreden.......

Sinds gisteren draait alles op zout water................... voelt als:burtzel:

De rvs lijst past nu, en gaan we vandaag bevestigen, de schuiflade hangt ook, alleen komen de kokers voor de versteviging pas morgen, dus ook de isolatie pas morgen. Klinkt nu wel leuk zo'n ATK in de huiskamer zonder isolatie. De temperatuur loopt langzaam op naar 25 graden, het zout is opgelost in osmosewater van 17 graden, en dit ging netjes. Na het osmose apparaat komt straks nog een ionenwisselaar, maar dat leek me voor de opstart nog niet het belangrijkste, dus zodra alles wat rustiger is monteer ik deze er nog tussen. Ik heb er vast 125 kg Tropic Marin Pro-Reef in gegooid. Zodra de temperatuur op 25 graden is zal ik dit bijstellen tot wat exact nodig is. Gisteren bleef de temperatuur in de kap na 10 uur alle verlichting aan te hebben onder de 30 graden. De afzuiging van lucht leek op het gevoel wat weinig, maar is blijkbaar voldoende. Nu was het gisteren natuurlijk ook niet warm, maar er zit een aanzienlijke werking in, en daar ging het om. Het geluid in de slaapkamer is vooralsnog acceptabel, maar natuurlijk komen er straks nog wat pompen bij die daar nu nog niet aan staan. Alleen de Bubble King en Teco met koolfilter loopt nu. Maar voor de opstart is dat voldoende.

Het mooiste is dat de nieuwe kogelkraan gekoppeld aan de niveausensor zijn werk goed doet. Het afstellen is wel wat werk omdat deze boven staat en het resultaat onder is, maar gelukkig hebben we daar een babyfoon voor! Maar het einddoel; geen luchtbellen onder is bereikt.

Daarnaast maakt de mini red devil achter het polyster wel lawaai. Deze zit met flexibel polyester aan de hard polyester bak vast, en dit geeft een resonantie aan die polyester bak. Iemand een oplossing????

Verder ben ik erg tevreden! :goed::goed::goed::goed:

PROFICIAT!!!! :goed::biggrin::biggrin:

Zal wel deugd doen om na 2 jaar eindelijk het punt te zijn gekomen dat het ECHT gaat beginnen :).

Kan je een stukje piepschuim tussen de pomp en de harde polyester bak lijmen? Dit zou het toch al fel moeten doen minderen....

Het is werkelijk allemaal heel erg mooi en goed voor elkaar, maar wat kost dit grapje wel niet.
???????

Gouden tip, nooit iemand anders rekening maken. Is beetje onbeleefd. ;) scara

Heb niet meer bijgehouden wat het exact is, maar veel meer dan begroot. Als ik het wel wist zou ik het ook niet aan de grote klok gaan hangen hoor!

Hey Nick,

Nu kan het echte werk beginnen, succes met de opstart....en natuurlijk foto's plaatsen.

Ger / Dagboek: Utsuri-Aqua

Dit was natuurlijk van mij niet een serieuze vraag dat ik werkelijk wil weten wat het kost.
Het was meer een...... wohw wat ontzettend gaaf wanneer je de middelen (lees geld) hebt om zoiets ontzettend moois neer te kunnen zetten.

Dat "grapje" was zeer positief bedoeld van mij uit.

Sorry zal me volgende keer beter proberen te formuleren.

Dit was natuurlijk van mij niet een serieuze vraag dat ik werkelijk wil weten wat het kost.
Het was meer een...... wohw wat ontzettend gaaf wanneer je de middelen (lees geld) hebt om zoiets ontzettend moois neer te kunnen zetten.

Dat "grapje" was zeer positief bedoeld van mij uit.

Sorry zal me volgende keer beter proberen te formuleren.

Dit wordt inderdaad een schitterende bak;) .....en eigenlijk ben ik ook wel een beetje jaloers (gezonde jaloezie):o:); grtz scara

Dit wordt inderdaad een schitterende bak;) .....en eigenlijk ben ik ook wel een beetje jaloers (gezonde jaloezie):o:); grtz scara

Hier is iemand die begrijpt wat ik bedoelde te zeggen met mijn opmerking.

Ben straks heel benieuwd naar de foto's wanneer de bak werkelijk word opgestart.
Met zo'n formaat bak kun je hele mooi dingen doen.

Eerste foto's inrichting

Het was me het dagje wel vandaag. Vanmiddag om 15:00 uur was het levend steen ter plaatse, en dan maar snel aan de slag. Voor het aquarium een groot stuk vijverfolie zodat ik veel steen kon uitpakken en kiezen met inrichten. Ik heb er het badje van ons zoontje bij gehaald om de stenen even in te dompelen, maar over het algemeen was dit niet noodzakelijk geweest. Tijdens het inrichten de bubble king maar even uit gelaten zodat deze niet over zou lopen als ik zelf onder druk bezig ben. Over het steen zelf ben ik zeer tevreden, er zaten behoorlijk wat , volgens mij, keverslakken in maar de grote zijn allemaal overleden, de kleinere hebben het misschien wel overleefd.

Hieronder 2 overzichtfoto's alhoewel het water natuurlijk wat troebel is.........

Bijlagen

• opstart levend steen 006 [].JPG
    opstart levend steen 006 [].JPG
    41 KB · Weergaven: 624
  • opstart levend steen 007 [].JPG
    opstart levend steen 007 [].JPG
    40,9 KB · Weergaven: 625
En wat foto's van de linker, midden en rechterkant. De plekken waar uitstroomopeningen van de tunze's nog zichtbaar zijn komen straks op ruime afstand koralen voor zodat deze uit het zicht komen.

In totaal zit er nu een palletbox rifkeramiek in, en 250 kilo levend steen. Ik had ook nog levend steen voor in het aquarium boven willen bewaren, maar het was op na het inrichten van de grote bak!

Qua tijdsduur van de verlichting ben ik van plan de HQI's tijdens deze fase 4 uur aan te laten en de helft van de T5's 6 uurtjes aan te laten.

Opmerkingen zijn zeer welkom, positief en negatief!

Bijlagen

• opstart levend steen 002 [].JPG
    opstart levend steen 002 [].JPG
    35,8 KB · Weergaven: 627
  • opstart levend steen 004 [].JPG
    opstart levend steen 004 [].JPG
    46,6 KB · Weergaven: 628
  • opstart levend steen 001 [].JPG
    opstart levend steen 001 [].JPG
    41,7 KB · Weergaven: 628
Hey Nick,

Ziet er goed uit!!! Wel jammer dat je foto's niet kunnen uitvergroot worden?

Het licht zou ik wat langzamer opbouwen... Theo raadt altijd aan te beginnen met een uurtje licht per week en iedere week een uurtje meer licht bij te geven.

Filip

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan