Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rifkeramiek maken

Inderdaad erg mooi allemaal.

Maar wat zijn de uiteindelijke kosten van de platen?
En dan geen uren meetellen.

Blijft wel leuk dat knutselen maar mis inderdaad wel een beetje de schaaltjes voor de koralen.

Gr Dennis

Het hangt er vanaf welk zand je gebruikt. Ik heb bij de fabrikant een zak met 19Kg Quartzzand gratis gekregen om uit te proberen.
Een zak Witte Portland cement krijg je al rond de 10 euro. Een pak Broxomatic kost 1 euro.

Mijn uiteindelijke platen kosten dus minder dan 5 euro, aangezien ik nog een hoop cement, zand en zout overheb.

Als je koraalzand gebruikt zal het totaal iets duurder zijn. Ik weet niet precies de prijs van een zak koraalzand is. Ik schat wel dat je voor een koraalzand plaat ook nog onder de 10 euro kunt blijven voor een plaat van 60x50.

gr Ruben

Waar hebben jullie die witte portland cement gehaald want hier hebben ze dat natuurlijk weer niet.:(

Grtz,

Peter

iedere bouwhandel heeft witte cement Peter,ook cbr wit is portland,de meeste witte cement is afkomstig van cbr trouwens
peterke zei:
Waar hebben jullie die witte portland cement gehaald want hier hebben ze dat natuurlijk weer niet.:(

Grtz,

Peter

Ik heb er gevonden. Op de zak staat er witte portlandkalkcement van CBR.
De zoutkristallen zijn van Van Marcke van mij en zijn 99.8% zuiver.
Ik ga dit mengen met wit zand. Alles gekocht in de hubo. :p
Ik houd jullie op de hoogte.

Grtz,

Peter

Logen jullie die stukken uit met kraantjeswater of regenwater?

Grtz,

Peter

ik gooi het een aantal weken in de sloot achter mijn huis.

daarna spoel ik hem nog 2 weken in oud zeewater.

dit doe ik met mijn eigen stekkensteentjes die ik op dezelfde wijze maak.

dakine zei:
ik gooi het een aantal weken in de sloot achter mijn huis.

daarna spoel ik hem nog 2 weken in oud zeewater.

dit doe ik met mijn eigen stekkensteentjes die ik op dezelfde wijze maak.
En uit wat maak je de steksteentjes dan, substantie, verhouding, ??
Ik wil deze topic niet bevuilen maar het heeft er toch ook wel mee te maken.

ik las ook wel dat er wel gemalen oestergrind gebruikt word
iemand idee waar ik dit kan kopen

Hallo,

Misschien leuk om met deze topic verder te gaan, vandaar even nieuw leven in blazen. Ben zelf van plan om dit ook te gaan proberen alleen zijn de verhoudingen mij niet helemaal duidelijk! Wie kan mij de verhoudingen geven. Maken van steksteentjes is ook wel intressant misschien ook hierover meer info!

Gr

Ik heb laatst ook een aantal 'stenen' gemaakt met zout (voor de vaatwasmachine), maar ik ben hier nog niet helemaal tevreden over.

Met name over de dichtheid van de steen. Ik heb het idee dat hij nagenoeg massief is. Iemand een goed idee om dit te verbeteren?

Verder vond ik het vormgeven erg lastig. Iemand daar nog tips over?

Hallo,

Is er echt niemand van de mensen die hier eerder aan dit topic zijn begonnen aanwezig en bereid dit topic verder aan te vullen met relavante info, of is iedereen echt met vakantie haha!

Gr Kevin.

Ik denk dat je gelijk hebt kevin, iedereen zit met een handdoekje op 't strand.
De lading die ik laatst gemaakt heb (maar dus niet helemaal tevreden over ben) had een verhouding van 3 delen zilverzand, 1 deel cement, 4 delen vaatwasmachine zout.

Voor de volgende lading wil ik nog grover zout gebruiken. Maar ik weet nog niet welke.

Tja,

Wel jammer want is best een intressant onderwerp wat ons in deze hobby een hoop centen kan schelen. Kunnen we weer meer koraaltjes kopen-juichen!!!!!

Gr Kevin

Hallo mensen,

Ik ben een tijdje niet actief op het forum geweest vanwege de verhuizing met aquarium en al terug naar limburg.
Hier antwoorden op enkele vragen die ondertussen zijn gesteld.

En uit wat maak je de steksteentjes dan, substantie, verhouding, ??
Ik wil deze topic niet bevuilen maar het heeft er toch ook wel mee te maken.
Steksteentjes kun je maken met 1 deel zand en een deel cement. Als het zand wat grover is zou 1 deel zand 2 delen cement ook kunnen. De steksteentjes moeten ook uitgeloogd worden. Zout is niet perse nodig bij het maken van steksteentjes

...name over de dichtheid van de steen. Ik heb het idee dat hij nagenoeg massief is. Iemand een goed idee om dit te verbeteren?

Verder vond ik het vormgeven erg lastig. Iemand daar nog tips over?
Als de steen te massief is betekend dit dat er te weinig zoutkristallen in het cementmengsel zijn gebruikt. Ook kan je overwegen over te stappen op een grovere zand.
De zoutkristallen altijd pas als laatste aan het cementmengsel toevoegen als het cement droog en deegachtig is geroerd, anders lost het zout op in het cement en zal uiteindelijk je steen nooit goed uitharden.
Dus als het cementmengsel nog te nat is eerst extra zand en of cement toevoegen voordat de zoutkristallen toegevoegd worden.

Lees het topic nog eens vanaf het begin door daar staat wat meer verteld over verhoudingen.

Leuk dat er nog steeds mensen zijn die dit proberen!

groetjes Ruben

Back
Bovenaan