Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

120 Liter bak met sump (Juwel Lido 120)

ruko1988

ZeewaterForum gebruiker
Hallo mensen,

Een dik jaar na mijn vorige bak kreeg ik toch weer zeewaterkriebels en ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe bak. Begin deze week heb ik een tweedehands Juwel Lido 120 met meubel bemachtigd voor de leuke prijs van 120 Euro.
Deze keer ga ik werken met een sump. Ook komt er een overloop in de bak met een durso -systeem.
Om te kijken waar de gaten en de overloop moeten komen heb ik het concept uitgewerkt met een 3D-tekenprogramma. Hieronder een weergave van het concept.

Bijlagen

• LIDO 120.jpg
    LIDO 120.jpg
    46 KB · Weergaven: 53
Ziet er goed uit :goed:. Ik zou denk ik alleen de durso niet loodrecht naar beneden laten komen maar gebruik maken van 1 of 2 45° knietjes.

Jammer dat de dursostandpipes site van Richard Durso niet meer werkt. Hierop viel te lezen waarom niet. Had volgens mij te maken met het flushing effect wat je mogelijk zou kunnen krijgen.

Edwin.Dekker zei:
Ziet er goed uit :goed:. Ik zou denk ik alleen de durso niet loodrecht naar beneden laten komen maar gebruik maken van 1 of 2 45° knietjes.

Jammer dat de dursostandpipes site van Richard Durso niet meer werkt. Hierop viel te lezen waarom niet. Had volgens mij te maken met het flushing effect wat je mogelijk zou kunnen krijgen.
Hoe bedoel je precies? ik heb hem nu zo:

Bijlagen

• durso.jpg
    durso.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 1.208
Ruben ik denk dat deze meneer bedoelt dat het water nu loodrecht in de sump valt, wat ik je al zei toen we pvc kochte. Dat je het water onder bijv. een hoek van 45 graden laat vallen

SpargelTarzan zei:
Ruben ik denk dat deze meneer bedoelt dat het water nu loodrecht in de sump valt, wat ik je al zei toen we pvc kochte. Dat je het water onder bijv. een hoek van 45 graden laat vallen
Exact! (Hij zij meneer tegen me :eek:!!!). Hou er ook rekening mee dat de uitloop van de durso ook niet te diep onderwater mag zitten in de sump. Misschien dat je er een kogelkraan tussen kan zetten, maakt het fine-tunen een stuk eenvoudiger.

Edwin.Dekker zei:
Exact! (Hij zij meneer tegen me :eek:!!!). Hou er ook rekening mee dat de uitloop van de durso ook niet te diep onderwater mag zitten in de sump. Misschien dat je er een kogelkraan tussen kan zetten, maakt het fine-tunen een stuk eenvoudiger.
Ik heb het inmiddels aan de bouwteking toegevoegd ;)

gr Ruben

Bijlagen

• knie.jpg
    knie.jpg
    5,4 KB · Weergaven: 1.154
reefrabbit zei:
Ik heb het inmiddels aan de bouwteking toegevoegd ;)

gr Ruben
Is niet helemaal zoals ik bedoelde. Het valt nu alsnog loodrecht naar beneden. Ik zat meer te denken 45° knie net voorbij de doorgang naar de sump, daarna een stuk pijp, vervolgens weer een 45° knie en een stukje pijp dat onderwater uitkomt.

Mathijs zei:
Ik denk dat Edwin het zo bedoeld.
Inderdaad Mathijs. Waarbij ik het middenstuk wat langer zou houden. Heb je dat gemaakt in Sketchup?

Ik heb ook zo´n bakkie gehad. Had de overloop in de hoek geplaatst.
Heb ook een dagboek hiervan!
Succes

Back
Bovenaan