Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rifkeramiek maken

ga ook maar eens knutselen altijd leuk
waar kun je het beste de mal van maken?

Ik maakte een kader van hoge densiteit piepschuim welke ik op een plastic ondergrond legde.
Mijn persoonlijke ervaringen met deze achterwand: ik heb ongeveer 18 maanden moeten wachten totdat mijn steenkoralen op kleur kwamen na plaatsing van de wanden ?! Ik ken geen andere oorzaak dan de wanden waaraan ik dit kan toeschrijven. Ondertussen is alles op kleur en geeft de achterwand een zeer natuurlijke aanblik (bijlage met GSm gemaakt). Zeer goed en langdurig naspoelen is veiligheidshalve de boodschap. pH als parameter gebruiken deed ik ook maar was blijkbaar niet de correcte waardemeter van een goede spoeling ?!

Bijlagen

• Overzicht 2010 11 (Small).jpg
    Overzicht 2010 11 (Small).jpg
    72,9 KB · Weergaven: 201
zijn er nog meer mensen met een slechte ervaring met het zelf maken van rifkeramiek

Ik heb laatst ook een aantal 'stenen' gemaakt met zout (voor de vaatwasmachine), maar ik ben hier nog niet helemaal tevreden over.

Met name over de dichtheid van de steen. Ik heb het idee dat hij nagenoeg massief is. Iemand een goed idee om dit te verbeteren?

Verder vond ik het vormgeven erg lastig. Iemand daar nog tips over?

ik ben ook al enige tijd bezig met het maken van wandjes en rifstenen, hiermee moet je echt je fantasie gebruiken en misschien wat foto'tjes van internet plukken om inspiratie op te doen. gooi het in een bak met zand en flats her en der wat klodders en verbind deze met elkaar af en toe een stuk met zand bedekken en daarna weer verder gaan en zorgen dat er altijd een verbinding tussen het specie blijft.

als de stenen te massief zijn kan het inderdaad zijn dat je te weinig zout hebt gebruikt, maar denk ook aan je water! dit moet ook niet teveel zijn anders lost het zout ook op. verder kun je het beste mengen met je handen (wel ff insmeren met vasaline, voor de uitdroging) en dan vanuit je handen zo wat neer gooien en aan de grove lijnen denken, dan ziet het er wat meer natuurlijk uit.

succes en hoop dat er nog meer discussies volgen hier ik blijf op de hoogte en probeer er wat nieuw leven in te blazen!
ik zal kijken of ik morgen wat foto's kan posten.

greetz

Ik ben er ook wel benieuwt naar, zou dan ook gaan proberen zoals Jelmer beschrijft dat je wandjes/kolommen kan maken en wellicht grotjes oid. foto's zien er mooi uit (van degene die ze al geplaatst hebben) Mooi gemaakt...

Wat is nu de uiteindelijke formule geworden?
Wil mij hier toch ook eens in verdiepen om voor mijn bakje een achterwand te maken.
En, met het voortschrijden der techniek, is er een betere oplossing voor het uitharden en uitspoelen?
Leuk hoor diy ;-)

Volgens mij is dit de formule van Ruben :biggrin:

Onderplaat: 2:1 Quartz :Witte Portland
Reliëfgedeelte: 3,5:1:1,5 Koraalzand : Quartz : Witte Portland

Wat is nu de uiteindelijke formule geworden?
Wil mij hier toch ook eens in verdiepen om voor mijn bakje een achterwand te maken.
En, met het voortschrijden der techniek, is er een betere oplossing voor het uitharden en uitspoelen?
Leuk hoor diy ;-)

ook ik heb mijn eigen stenen gemaakt in mijn bak. achterwand was van bestaand keramiek dus daar heb ik weinig aan toegevoegd.

ik merk wel dat de kalkalgen op de DIY stenen eerder en sneller ontwikkelen dan het hedendaagse keramiek. misschien ook wel door de afkomst van de ingredienten.

mijn mengsel was schelpenzand, portland cement 4:1 water mengen tot het met de hand een mooie bal kunt maken daarna mooi in wit zand je eigen sculpturen kunt maken.
zout heb ik geen vaste mengverhouding gebruikt, ik heb gekeken naar de vastigheid en de hoeveelheid van het zout aanwezig was. daarna gewoon lekker door geknutseld en het resultaat moet je afwachten.

wel een tip voor het maken van pilaren: maak veel platte stukken, en veel kleine 'rotsjes' om voor stevigheid van de platen te waarborgen.

leuk is om ook bepaalde stenen een grotje te maken en daarboven op een plaat, hier creeer je mooie schuilplaatsen 'in' je pilaar. zou behoud je toch een luchtig open rif, en voldoende schuilplaatsen.

Hee Djelmer, heb je ook een foto hiervan?
Eerst maar eens even informatie inwinnen voordat ik helemaal los ga hahahaha

even in de database kijken van me foto's ;)

P5037153.jpgachterwand met pvc plaat ondergrond.
P5137204.jpgbefore

IMG-20121003-00220.jpgAfter

heb op mijn werk nog stenen liggen die ik zelf heb gemaakt, zijn niet meer terug te herkennen en niet meer van echt te onderscheiden.
heb nog een boog in mijn bak waar een kolos pompende xenia op zit die ik er waarschijnlijk uit ga doen, omdat ik teveel steen heb gebouwd zeg maar. ik wil beetje bij beetje iets minder steen en meer koraal:D

weet niet of je al opgestart bent anders mag je de boog met xenia zo komen halen.

ik gooi het een aantal weken in de sloot achter mijn huis.

daarna spoel ik hem nog 2 weken in oud zeewater.

dit doe ik met mijn eigen stekkensteentjes die ik op dezelfde wijze maak.[/

dus als ik t goed begrijp is t daarna geschikt voor in de bak? woon aan n zijtak vd maas dus kan hier voor de deur vanalles in t water hangen als dat echt t enige is :)

Lijkt mij wel, de maas zal het vast wel goed schoon spoelen.
Alleen zorgen dat het niet mee gezogen wordt hahaha of gejat :-(
Lijkt mij gaaf om je eigen keramiek te kunnen maken, zoals jij het wilt, en tegen vele malen lagere kosten.
Waar maken ze die platen die in de handel verkrijgbaar zijn van eigenlijk?

Lijkt mij wel, de maas zal het vast wel goed schoon spoelen.
Alleen zorgen dat het niet mee gezogen wordt hahaha of gejat :-(
Lijkt mij gaaf om je eigen keramiek te kunnen maken, zoals jij het wilt, en tegen vele malen lagere kosten.
Waar maken ze die platen die in de handel verkrijgbaar zijn van eigenlijk?
ik ben niet goed in techmische diy projecten maar heb bijna ooit voor de kunstacademie gekozen dus dan weet je wel waarom hier mijn affiniteit wel ligt :) rifkeramiek is weer een andere samenstelling en word gebakken, das t verschil wat ik weet. Nu nog bedenken hoe je dit in de maas hangt ja haha ....

Klein gaatje in boren en een dikke kabel er aan hangen, zo om een boom en de andere kant de maas in
Hopen dat er geen dikke / snelle vaartuigen voorbij komen anders slaat ie kapot
kunstig als het je lukt hahaha

Back
Bovenaan