Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

van kubus naar trigon 350

kevin76

I'm back
Hieronder mijn oude dagboek van de kubus, de nieuwe trigon 350 begint op pagina 3.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Na een tijdje eruit geweest te zijn (mijn vorige bak moest weg wegens verhuizing) ben ik weer terug van weggeweest, nou ja, weg haha nooit echt weg natuurlijk, hield dit forum natuurlijk dagelijks in de gaten!

Even kort over mezelf, ik heet Kevin en mijn vrouw Martine, wonen in zoetermeer hebben 2 katten en we zijn ondertussen ook nog aan onze nieuwe woning bezig dus de kubus zal niet zo heel snel vorderer maar ik heb nog wel eens een vrij uurtje haha!:goed:

De nieuwe bak is een kubus van 60x60x60 overgenomen van uniquo hier op het forum. Inhoud 216 liter, verlichting 2x T5 en 1 x 250 watt hqi maar wordt misschien nog 150 watt hqi, weet het nog niet zeker! Alle lampen moeten nog vervangen worden omdat ik niet weet hoe oud ze zijn!

Het uiteindelijke doel is om voornamelijk steenkoraal te houden met wat kleinere nano vissen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan met de kubus:

-Gat geboord voor de opvoer (zat er nog niet in), zit naast de overloop.
-Acherwand blauw geschilderd.
-Kast opnieuw geschilderd.
-Natuurlijk getest op waterdichtheid.
-Nieuwe doorvoer koppelingen gemonteerd.
-Overloop gepurd.
-Extra gat in de achterkant van de kap gemaakt (is een dichte kap en de
HQI ligt heel dicht op de waterlijn).
-Ventilator aangeschaft. (staaf ventialor)
-Afschuimer MTT1 via het forum aangeschaft.
-Durso standpijp in elkaar geknutseld.

Zo dat was het even, ga binnenkort 2x tunze nano 6025 aanschaffen voor 5000 L stroming in de bak exclusief de opvoer.
Dan de leidingen aansluiten, hiervoor moet ik nog een gat boren in mijn buitenmuur want de sump komt in de tuinberging te staan. Dit zal een sump worden met ongeveer dezelfde inhoud als de kubus (200 a 250 liter).

Zo dat was het wel weer even, tijd voor wat foto's denk ik he!

Gr Kevin en Martine.:goed:

Laatst bewerkt:
Re: De nieuwe kubus

Laat idd die foto's maar komen!! :)

Die 250 watt HQI vervangen zou ik misschien ook wel doen, weet echter niet hoeveel kwaad het kan dat deze vlak op het water ligt...

Veelal lees je dat deze +- 30 cm van het wateroppervlak moet verwijderd zijn. Denk dat dat zo is voor alle HQI's....

Hallo Filipwip,

Dat is zo maar die afstand haal ik niet in mijn dichte kap, de afstand tot het water is denk ik ongeveer 6cm daarom heb ik ook extra gaten geboord aan de achterzijde van het aqua, 3 gaten van 6 cm voor de doorluchting en ik heb een staaf ventilator aan de voorzijde van de kubus staan aan de binnenzijde van de kap. Ik hoop dat dit vodoende zal zijn zo niet moet er toch een koeler komen!

Gr. kevin:goed:

De foto's, kijk niet naar de binnenzijde van e kap dit moet nog gemakt worden!

Bijlagen

• P1030562.JPG
    P1030562.JPG
    505,8 KB · Weergaven: 75
  • P1030563.JPG
    P1030563.JPG
    551,1 KB · Weergaven: 56
  • P1030564.JPG
    P1030564.JPG
    529,4 KB · Weergaven: 59
  • P1030565.JPG
    P1030565.JPG
    633,5 KB · Weergaven: 59
  • P1030566.JPG
    P1030566.JPG
    462,8 KB · Weergaven: 58

Zo vandaag de durso in elkaar gezet en de opvoer constructie in elkaar gezet in de bak! Nu nog het gat laten boren in de buitenwand en dan alles aansluiten, dan proefdraaien en dan kunnen we beginnen!

Gr. kevin:goed:

Ik zou ook voor 150watt hqi gaan.
Mijn bakje is bijna kubus 70x65x65wh en heb er een 150 watter op 13 cm boven de waterspiegel met 4x24w t5 erbij.
Voor 250 watt moet er echt minstens 5 cm bij.
150 watt hqi is echt meer als genoeg licht en het scheelt ook nog eens flink stroom.
Succes verder.

Ik vrees dat je dieren zullen verbranden als je de HQI zo dicht bij het wateroppervlak legt.Een 30 cm is normaal aangewezen zoals er al iemand aangaf.

Gr,Eddy

Met 150 watt HQI is het echt geen probleem om deze 6 cm boven het wateroppervlakte te hebben. Ik ken een aantal bakken waar dit zo is opgesteld en heb dit zelf ook zo toegepast: geen strooilicht in de kamer als gróót voordeel.
Met 250 watt zo laag weet ik niet uit ervaring dus daar geef ik even geen mening over.
Uiteraard wel je warmteafvoer regelen, de verwarming in mijn bak is al jaren uit het stopkontakt en blijft keurig op peil al moet ik zomers wel aan de ventilatoren en een open klep.
Hoger hangen geeft betere spreiding, dat is wel een voordeel maar als het in je kubus zo ook gaat, is het een mooie opstelling.

Succes, ziet er leuk uit zo!

jan Almere

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, moeilijk hoor, ik denk dat ik het gewoon even probeer met de 150 watt hqi erin op 6 cm, de 250 watter leek mij ook overkill. Mocht het blijken dat het toch niet gaat kan ik altijd nog mijn kap verhogen! Ga vandaag eens kijken voor een 35 mm boor om de gaten te boren in de muur, heb hier niet veel ervaring mee maar heb mij laten vertellen dat je dit anders met een diamandboor moet doen en dit kun je dan beter door een bedrijf laten doen! Dus ik dacht doe ik het toch met een 35 mm boor, wat denken jullie?

Zal binnenkort nog even wat foto's plaatsen van de vorderingen!

Gr kevin.:goed:

Haha morgen komen ze de gaten boren in de buitenmuur, daarna zal ik even wat foto's schieten! zowel van de durso als de gaten enz!

Gr Kevin:goed:

Hallo allemaal,

Het is allemaal goed verlopen, de gaten zitten er inmiddels in en ben dan ook maar meteen verder gegaan met de leidingen. Ook deze zitten er inmiddels allemaal goed in en ook de sump staat op zijn plek. Nu is het een kwestie van wachten tot de PVC goed is uitgehard en dan maar proefdraaien met kraantjeswater!
Zoals beloofd enkele foto's van de vorderingen.

Gr Kevin.:goed:

De foto's:

Bijlagen

• P1030573.jpg
    P1030573.jpg
    353,5 KB · Weergaven: 43
  • P1030571.jpg
    P1030571.jpg
    349,7 KB · Weergaven: 46
  • P1030570.jpg
    P1030570.jpg
    352,3 KB · Weergaven: 47
  • P1030568.jpg
    P1030568.jpg
    349,2 KB · Weergaven: 45
  • P1030572.jpg
    P1030572.jpg
    316,3 KB · Weergaven: 47

leuke bak!

Komt er nog een schotje in de sump voor de waterstand? de mtt is nogal gevoelig voor van alles, dus ook wisselende waterniveaus..

Ook misschien een tip: maak een bypass in de aanvoer naar en van de sump, voor later (kalkreactor, gak zakken etc..).. hoef je dan niet meer te lijmen.

Hallo,

Vorderingen tot nu toe, de bak staat nu 5 dagen te draaien met gewoon kraanwater, geen lekkage en de overloop is goed afgesteld.
Ik heb de durso verwijderd omdat ik hem niet afgesteld kreeg dus is nu een gewone overloop buis geworden. Inmiddels ligt er ook een 150 watt HQI boven (thx Arontje). Er zitten nu ook 2x tunze nanostream 6045 in voor de stroming.
In de sump is nu een schotje aangebracht om de MTT voorzien te houden van de juiste waterhoogte te weten 18 cm.

Hierbij wat foto's.

Bijlagen

• P1030756.JPG
    P1030756.JPG
    315,1 KB · Weergaven: 47
  • P1030760.jpg
    P1030760.jpg
    366,5 KB · Weergaven: 42

Nu is het tijd om de bak met zeewater te vullen, weet iemand misschien hoeveel levend steen ik ongeveer nodig heb voor deze bak? (60x60x60 inhoud 216 liter).

mooie bak en mooie techniek! ik ga dit zeker volgen:)

ik zou toch zeker gaan voor een kilo of 35-40..
mischien kan je het ook nog wel combineren met vulsteen

Joeri en Arontje,

Bedankt voor de reacties, dan gaan we volgende week maar eens kijken, als het steen erin zsit post ik wel weer even een update.

Gr. kevin.:goed:

Zoals beloofd, bak heeft een week ingedraaid en er waren geen lekkages.
Bak staat nu 2 dagen te draaien met zeewater en ongeveer 16 KG steen. Afschuimer begint al lekker zijn werk te doen, over een paar weken komt er nog een paar kilo steen bij maar wil wel een luchtige opbouw behouden.
Hierbij de foto's.

Back
Bovenaan