Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rifkeramiek maken

Kun je wat meer vertellen over de gebruikte materialen en technieken?

Misschien moet het nog drogen :D

Voor de 2e poging (zie foto boven) heb ik volgende methode gebruikt.
Plaat is 50x25

Materialen:
- Portland cement van ENCI
- Wit zand van Hornbach
- Harde zoutkristallen

Verhouding onderlaag:
1:2 à 1:2,5 cement:zand

Verhouding "klodders":
1:2,5:4 à 1:3:5 cement:zand:zout

Ik zag dat ik de onderlaag aan de dunne kant geworden is dus waarschijnlijk ga ik volgende week poging 3 doen met een dikkere onderlaag.
Nog even afwachten hoe sterk het geheel nu wordt. Eventueel moet ik de verhoudingen nog aanpassen.

Leuk idee!
Is het cement dat je hebt gebruikt zuiverder/schoner dan normaal cement?
Ben je niet bang voor silicaat afgifte door gebruik van zand ipv koraalzand?

Bas Arentz zei:
Leuk idee!
Is het cement dat je hebt gebruikt zuiverder/schoner dan normaal cement?
Ben je niet bang voor silicaat afgifte door gebruik van zand ipv koraalzand?
Als de rifkeramiekplaat klaar is ga ik hem eerst nog 4 weken lang uitlogen. Dit proces moet zorgvuldig in de gaten worden gehouden zodat er straks geen schadelijke stoffen in de bak komen.

gr Ruben

ik zou het risico niet durven nemen met cement.zou maar eens goed kijken wat daar allemaal in zit.div zuren die vrij kunnen komen uit het cement zijn niet wenselijk in je bak.maar we zullen zien.
ruko1988 zei:
Als de rifkeramiekplaat klaar is ga ik hem eerst nog 4 weken lang uitlogen. Dit proces moet zorgvuldig in de gaten worden gehouden zodat er straks geen schadelijke stoffen in de bak komen.

gr Ruben

zuren reageren snel in zeewater, door de hoge alkaliniteit, daar maak ik me niet zo druk om, maar de zware metalen weer wel.

Als ik het niet verkeerd voorheb,zeg wel. Dan kan men cement uitloggen met zoutzuur. Onlangs nog op NG een programma gezien over een mega zeeaqua die geplaatst werd, daar werden de stenen ook nagemaakt met beton. Zij hebben het laten uitlogen met een soort zuur, de welke hebben ze niet gezegd.

groetjes Marc

Cement reageert basisch niet zuur, vandaar dat het uitlogen met een zuur gebeurt.Als silicaat zou oplossen uit zand, dan zou het aardoppervlak als pudding in elkaar zakken.

Je kan ook logen met fosforzuur.Per 100l water 15-20cc 25% fosforzuur toevoegen onder voordurend roeren.Dan wordt het water troebel,hetgeen na 24u neerslaat.Afhevelen en naspoelen en dit herhalen.Na een drietal maal herhalen blijft het water klaar en is de cement uitgeloogd.Zo werd het vroeger gedaan om betonconstructies uit te logen in dierentuinen.

Fosforzuur? Je loopt dan het risico dat aan de buitenkant van de constructie een laagje calciumfosfaat ontstaat... En dit wordt dan, mede door biologische activiteit, langzaam weer afgegeven. Zoutzuur lijkt me een betere keus.

Stephan Reyntjens zei:
Wat is de bedoeling van het zout? Welk zout heb je gebruikt?
Hoe kun je poreusiteit bekomen om het bakterieel leven mogelijk te maken?
Het zout is om het steen poreus te maken en het structuur te geven. Het zout zal namelijk oplossen tijdens de ontzoutingsfase en op de plek van een zoutkristal ontstaat dan een lege ruimte. Ook is het zout nodig zodat bij het "beklodderen" van de plaat het mengsel niet inzakt.

Ik heb nu vrij duur zout gebruikt, namelijk middelandse zeezout bedoeld voor in de keuken in de zoutmolen.

gr Ruben

Je kunt ook spaghetti en macaroni gebruiken. Het duurt alleen langer voordat je het kwijt bent uit je betonblokje.

Ter correctie trouwens: de term keramiek is hier volledig misplaatst. (klik)

Back
Bovenaan