U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Update over de opstart:
Nieuwe dokters:
Ik heb gisterenavond vlak voor de lampen uitgingen de 2 nieuwe dokters in de showbak geïntroduceerd. Natuurlijk was het direct hommelus, maar het was te overzien Vandaag werden de 2 nieuwelingen natuurlijk nog een groot deel van de dag opgejaagd. Inmiddels, 24 uur later, is de rust een beetje neergedaald. Niet dat het de beste vriendjes zijn, verre van dat, maar de 2 nieuwe dokters hebben in ieder geval een paar hapjes kunnen/mogen nemen van de nori die op 2 plaatsen in de bak hangt. Nu maar afwachten wat morgen brengt. Het zal in ieder geval levendig zijn. Door het inbrengen van de nieuwe dokters is mijn Scopas een beetje ontwaakt uit zijn apathische toestand. Hij moest vandaag laten zien dat hij(of zij) nog steeds boven op de apenrots zat. Ik heb hem ook weer zien happen naar eten. Ik blijf het nauwlettend volgen.
Pest control:
Ik heb tevens een vijlvis (Tomentosus) ingebracht. Ik had al eerder 2x Lysmata Wurdemanni ingebracht tegen Aiptaisia. Maar na het inbrengen heb ik deze niet meer gezien. Of ze zich goed verstopt hebben danwel dat ze door mijn Allenies de dood in zijn gejaagd weet ik niet.
Vermited snails:
Het caraïbisch levend steen zit vol met vermited snails. Het steen zit echter in de sump en daar kan het geen kwaad was mijn gedachte. Een beetje naïef want inmiddels heb ik ook mucusdraden op verschillende plekken in de showbak gezien.
Clean-up crew:
Ook het aantal ongewervelden is weer gegroeid. Ik begin nu ook duidelijk te merken dat de alg steeds minder kans krijgt om tot grote trossen uit te groeien.
Paarse flap:
De bak is nog niet stabiel. De paarse flap die ik afzuig is met 2 à 3 dagen weer terug. Het schijnt erbij te horen dus ik blijf afzuigen.
Kalk reactor:
De KH is inmiddels gezakt naar 5.5. In het weekend een testrun uitgevoerd van de kalkreactor. Het is een zelfbouw versie op basis van het dastaco principe. Ik heb de controller box opengemaakt en dat blijkt niet meer dan een switch te zijn die de co2 afsluit op het moment dat de vlotter in de CO2 kamer naar beneden komt. Ik had meer verwacht maar als het een simpel mechanisme is dan kan er ook weinig kapot gaan.
Het apparaat bleek op enkele plekken te lekken. Dus heb ik uitgedroogde rubbers vervangen en daarnaast deed een beetje tec 7 op de juiste plekken wonderen. Ook was de pomp versleten. Gelukkig was het een Eheim 1046 die nog steeds leverbaar is en mijn LFS had hem zelfs op voorraad (dank Joran). Nu moet ik de montage van de reactor boven de sump nog verbeteren, het gewicht incl. water en media is zwaarder dan waar ik van uit ben gegaan. Niemand zou er vrolijk van worden als deze reactor op termijn van de muur valt. Dus morgen maar een paar extra keilbouten in de muur draaien.
Vissenbestand:
4x Zebrasoma Flavescens
1x Zebrasoma Xanthurum
1x Zebrasoma Scopas
4x Pomacentrus Alleni
2x Halichoeres iridis
1x Hexamita
1x Salarias Fasciatus
1x Acreichthys tomentosus
Ongewervelden:
3x Lysmata Amboinensis
2x Lysmata Wurdemanni
6x Tectus Conus
6x Turbo Brunneus
15x Trocus Histrio
2x Nassarias Vibex
6x Heremiet kreeftjes
2x Mespila Globulus
hoi ik heb nog een mooie Picasso te koop ongeveer 10 cm en ik zou wel eens willen komen kijken na u bak ik heb zelf een bak van ongeveer 1600 liter gr grt a van binsbergen uit bergen op zoomMijn project heeft al geruime tijd een aantal trouwe volgers op dit forum maar vooral het gedetailleerde build blog op Aqauforum en het is altijd leuk om aandacht te hebben.
Onlangs ontving ik een verzoek van het bestuur van A.Z.A.C. om volgend jaar een presentatie te geven op een van hun leden avonden. Na kort overleg met het bestuur van A.Z.A.C. hebben wij afgesproken dat ik op vrijdag 27 april 2019 een presentatie zal geven.
Ik kijk er nu al naar uit, maar eerst nog maar eens het project afronden.
Een Chelmon rostratus was inderdaad ook een keuze. Vanwege de extra aandacht die ja aan de voeding voor een Chelmon moet besteden heb ik voor dit moment die keuze niet gemaakt.
Een zes-streep zit al een tijdje in de bak, maar het is nog een kleintje, afwachten of de vermited snails verdwijnen.
Omdat de Ph in de afgelopen tijd ook licht gedaald is en nu op 8.05 staat kies ik ervoor om te beginnen met Kalkwasser. Ik heb voor de berekening van de hoeveelheden een calculator gevonden. Daar komt uit voort dat ik 77 liter kalkwasser moet toevoegen (231 gram poeder). Ik heb vandaag de eerste 5 liter gemixt en in de bak gekieperd. En 5 liter is voor de meeste aquaria natuurlijk erg veel. Voor mijn bak is dat slecht 0,15 % van het inhoud van het aquarium.
Ik heb bewust de commerciële methodes niet genoemd deze zijn getest en doen hun ding prima dat is niet het punt. Ik probeer het enigszins economisch te houden (voor zover dat kan met mijn bak).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.