U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Pavona cactus?Er worden foto's gevraagd, dan maken wij er maar een prijsvraag van.Bekijk bijlage 535311
het gaat hier om een detail van ongeveer 1xm x 1,5 cm
Inmiddels ben ik een kleine week aan het doseren om CA, Mg, Kh omhoog te krijgen.
Inmiddels zijn de waarden:
PH 8.20 (was 8,06)
KH 6,1 (was 5.4)
CA 425 (was 400)
Mg 1250 (was 1200)
Nog zeker niet ideaal, maar het moet langzaam gaan en wellicht ga ik al te snel.
Op dit moment doseer per dag:
Ik meet dagelijks en in de komende dagen zal ik voor mijn Kh waarschijnlijk overstappen op Baking soda omdat de Ph te hoog zou kunnen worden met kalkwasser. En de oplossing zou zeker geconcentreerder kunnen maar zou ik heb ook mijn dagelijkse verdamping bijgevuld
- 200 gram Magnesium Chloride (in 5 liter osmose water)
- 75 gram DSR CA+(in 5 liter osmose water)
- 15 gram kalkwasser poeder (in 5 liter osmose water)
.
Om de ruimte maak ik mij geen zorgenWaarom zou je spijt krijgen van de tapijtanemoon ?
die is toch prachtig en je hebt ruimte zat.....
Ik ben een weekje op vakantie geweest. Ik heb het geluk dat mijn vader de vissen dagelijks eten heeft gegeven. Bij thuiskomst was ik natuurlijk nieuwsgierig hoe het allemaal gegaan was. Gelukkig waren er geen "nieuwe" problemen opgetreden.
Luxe probleem?
Ik heb echter wel een mogelijk probleem. Mijn PO4 is structureel aan het dalen. Ik zit nu op 0,02 Mg/l volgens Red Sea pro. Omdat ook mijn nitraat erg laag is (2 mg/l) zou ik in de problemen kunnen komen.
Het Fosfaat is onder de 0,04 gezakt sinds ik 3 weken geleden 55 watt UV verlichting heb ingeschakeld.
Op dit moment haalt mijn BBK 300 afschuimer ongeveer 2,5 centimeter skimmate uit te water. De skimmate is donkergroen. Naar ik vermoed vooral de stront van mijn dokters ;-).
Net als ieder ander heb ik in mijn bak nog steeds alggroei, ik zie dit niet als een probleem:
- ik moet 2x in de week de ruiten schoonmaken vanwege bruine aanslag (silicaat alg ?). (ik denk pluisalg).
- groene en bruine algen op de bodem (ik heb nog geen zandhappers).
- draadalg/pluisalg (geen bryopsis) op diverse plaatsen de dokters/slakken/zeeëgels raken het niet aan of nauwelijks aan.
Maar goed mijn fosfaat moet niet verder zakken. Er zijn diverse opties voor zover ik kan zien:
Wellicht zie ik iets over het hoofd. Ik lees graag mening van anderen.
- meer voeren (de vissen zijn er blij mee)
- gafzakken tijdelijk verwijderen
- UV uitzetten (liever niet UV vind ik een prettige gedachte en ik heb zelfs al een 2de 55 lamp klaarstaan in de loop)
- meer vissen toevoegen (er komen nog wat kleine vissen zoals kauderni's, een paar zandhappers, gramma's. Maar met toevoegen van keizers en vlinders wil ik wachten tot ik meer koraal heb toegevoegd.
- meer koralen toevoegen (dat ben ik sowieso van plan omdat de bak nog behoorlijk leeg is
)
- toevoegen van fosfaat (bijv. DSR Ph4+, zelf zou ik toevoegingen alleen als laatste redmiddel uitvoeren)
- toevoegen van nitraat (bijv. DSR NO3+, zelf zou ik toevoegingen alleen als laatste redmiddel uitvoeren)
Voor de goede orde: op dit moment maak ik geen gebruik van fosfaat- of nitraat verwijderaars anders dan de gafzakken en de afschuimer.
Bekijk bijlage 538223
Hmm, ik had moeten melden dat ik tijdens mijn vakantie de dosering heb uitgeschakeld, dus dat CA, Mg en Kh gezakt zijn is niet meer dan logisch. Ik ben al aan het bijsturenZo te zien begint je KH, Ca en Mg verbruik toe te nemen, je kunt de dosering voorzichtig een beetje hierop aanpassen. Tot je weer "quite" draait.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.