Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

vindt dat stuk aan het eind met dat hart vormpje goed gelukt.. (begint op 0:16) op 1:02 lijkt het meer of het er zo is neer gezet om nog ergens te gaan plaatsen.
Nu gaat het er zeker niet om wat ik er van vindt hehe maarja je vroeg om kritiek.
Als ik ooit nog eens opnieuw mag scapen dan plaats ik er niet te veel meer in. vaak is minder juist meer. Veel grote LPS stukken komen al op steen. het is meer voor de vissen om te schuilen en voor het plaatsen van SPS.

anyhow goed bezig, we blijven je volgen.

Blijf het een indrukwekkend project vinden. En knap dat je er zoveel rust in bewaard en niet gaat haasten.
Denk je niet dat sommige stukken rif te hoog zijn, waardoor je er niets meer op kunt zetten?
En zou je geen korfje om het open pvc doen wat op de bodem ligt?
Tja, die open uitstroompunten zal waarschijnlijk wel van gaasje of korf gaan voorzien. Zolang de pompen aan het werk zijn zal het niet zo'n vaart lopen dat er levende have in schiet. Maar er zijn ook momenten dat de pomp stil staat en dan is het een gewilde schuilplaats. Zodra de pomp weer ingeschakeld wordt is het dan maar de vraag of de vis of slak er zonder kleerschuren uit komt :).
En het rif te hoog? Tja sommige stukken waren van zichzelf al zo hoog dus daar kan ik weinig aan doen. Er is een plek (aan het einde van de bocht) waar ik het rif iets te hoog heb gebouwd. Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik daar 10 tot 20 cm lager gebouwd hebben.

Kun je dat stukje nog aanpassen dan? Of is alles zo verlijmd dat het een hels karwij gaat worden.

?

Waarom geen zwarte kit, dat geeft toch veel minder algengroei?
Witte kit kan ook nog wel eens (uiteindelijk) algen groeien tussen de kit en het glas... met alle gedoe van dien.

Fabeltje, waarom zou alg wel tussen blanke kit groeien en zwarte niet?

Op zwarte kit zie je niet zo snel algengroei. Maar of je nu blank, wit of zwart hebt, alg groeit erop. En bij alle kleuren veeg je het er ook zo af omdat het er niet goed op kan hechten.

Fabeltje, waarom zou alg wel tussen blanke kit groeien en zwarte niet?

Op zwarte kit zie je niet zo snel algengroei. Maar of je nu blank, wit of zwart hebt, alg groeit erop. En bij alle kleuren veeg je het er ook zo af omdat het er niet goed op kan hechten.
Vaak ben ik het met je eens, maar nu niet. Op redelijk nieuwe kit kan wat je zegt kloppen, maar IN blanco kit dringt meer licht door. Sommige algen weten het voor elkaar te krijgen vrij diep die kit in te komen; licht is geen beperkende factor. Dat is met zwarte kit anders. Vooral bij oudere bakken is dit verschijnsel soms duidelijk waar te nemen.

Het is inderdaad stil in dit topic. Het project is nog niet dood hoor maar het gewone leven dwingt je soms om andere dingen voorrang te geven. Nu er nog geen leven in de bak zit is dat wat makkelijker te realiseren dan wanneer de bak vol draait. Heb de bak gevuld met osmose water en ben bezig om de waterloop te optimaliseren. Grootste probleem is dat de muggen de bak ook hebben gevonden en er zweven de nodige rode en witte muggenlarven in rond :-(

Aaaah vandaar.
Goed om te horen dat je er in ieder geval nog mee bezig bent.
En met de muggelarven heb je wel al leven in je bak. 😋
Ook al is het niet gewenst.

Wow, wat een indrukwekked project. Hier kan menigeen, waaronder ikzelf, enkel van dromen.
Geweldig hoe je dit alles realiseert, ik volg!

Het is inderdaad stil in dit topic. Het project is nog niet dood hoor maar het gewone leven dwingt je soms om andere dingen voorrang te geven. Nu er nog geen leven in de bak zit is dat wat makkelijker te realiseren dan wanneer de bak vol draait. Heb de bak gevuld met osmose water en ben bezig om de waterloop te optimaliseren. Grootste probleem is dat de muggen de bak ook hebben gevonden en er zweven de nodige rode en witte muggenlarven in rond :-(

Paar guppen erin zetten 🤣

Nog ontwikkelingen hier?
Hoi Mefisto, ik ga gestaag door met het project maar op een laag tempo. Ik loop tegen een probleem met mijn leidingen. De primaire afvoer vanaf de eerste verdieping naar de begane grond zuigt lucht aan. Dit ondanks herbie die onderwater staat en uitstroom die ook onderwater staat. Snap er niets van, ik heb geen lekkages. Het is dus waarschijnlijk dat een of meerdere lijmverbindingen niet luchtdicht zijn. Moet ik opnieuw doen en zie ik behoorlijk tegenop.

Verder nog genoeg klussen te doen voordat de opstart kan plaatsvinden. Op dit moment ben ik de Orphek Atlantik V1 armaturen aan het opkalefateren. Deze hebben boven Pieter's 6-meter jaren gebrand en zijn ver versleten. Dat wist ik toen ik ze kocht, het idee is altijd geweest om deze te renoveren. Heb onlangs via Ebay 100 nieuwe led's in vergelijkbare kleurwaardes besteld. Ook nieuwe lenzen zijn onderweg want in de afgelopen jaren zijn een groot aantal led's doorgebrand waarbij het PMMA plastic van die lenzen ook verkleurd/verbrand is. Orphek bied zelf renovatiepanelen aan maar dat wordt mij te prijzig. Als ik het soldeerwerk goed doe heb ik een kleine € 100,00 extra kosten en verwacht ik dat de lampen nog geruime tijd meekunnen en een hogere PAR waarde dan nu zullen opleveren.

Maar goed zodra alles binnen is heb ik een paar avonden soldeer plezier.
Paar guppen erin zetten 🤣
Een paar guppen wordt binnen een paar weken een hele zwerm guppen, wat moet ik daar dan weer mee...;)

Maar als een lijmverbinding niet goed is, dan zou er ook water doorheen moeten komen.

Is het zuigeffect niet te groot door de vrije val van een volledig verdiep?

Hoi Hans.

Dit is een mooi project, zit net te lezen op dat andere forum,topjes
Goed nadenken voordat je de buizen gaat aanleggen om de sump op de 1ste verdieping te plaatsen.

Is niet zo makkelijk.

Beschrijf eens hoe je dat gaat aanpakken?

Groetjes
Twan
Bekend probleem.

Grootste probleem wat je moet oplossen is om het water weer in je aquarium te krijgen vanuit de sumb zonder micro luchtbelletjes en waar je het water op gaat vangen wanneer je stoom uitvalt.

Denk dat je er niet onderuit komt om een sumb, zoals je al aangeeft waar de 2 opvoerpompen in komen te staan, zo groot moet zijn om al het retour water op te vangen bij stroom uitval.(sumb en aquarium)

Prachtig project waar je mee bezig bent.

gr
twan

Back
Bovenaan