Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Nu na 6 weken zie ik dat de Nardoa zeester effect heeft op de Asterina populatie. Niet dat deze nu verdwenen zijn, verre van dat. Maar de populatie lijkt in ieder geval niet meer te groeien. En dat was precies hetgeen ik wilde bereiken.
Bekijk bijlage 643990
Heel goed te horen dat het werkt! Heb je maar een Nardoa?

Als je 2 vellen per dag voert op jouw bak , dan denk ik toch niet dat het daar in zal zitten .
Lijkt me zelfs weinig met jouw vissenbestand .
Veel te weinig daarvoor op jouw volume water om tot die gehaltes te komen .
Of 2 vellen Nori te weinig is? Het zou kunnen mijn vissen zullen ongetwijfeld een extra portie Nori oppeuzelen. Echter er is een verschil tussen goed gevoed en obesitas ;)
Ik heb de afgelopen maanden wel extra vissen toegevoegd waarvan enkelen ook algen nodig hebben. Ook zijn diverse dokters inmiddels groter dan 20 cm geworden. Dus extra voeren zal binnenkort gebeuren. Maar voordat ik meer ga voeren wil ik eerst mijn nitraat en fosfaat nog beter onder controle hebben. Op dit moment neemt nitraat elke maand met 10 mg/l toe. Dat verhelp ik met een water wissel. Ik wil bereiken dat nitraat stabiel blijft en bij voorkeur onder de 20 mg/l blijft. Op dit moment kan ik mijn fosfaat makkelijker stabiel houden bij voorkeur rond de 0,10 mg/l

Waarmee houdt je je fosfaat stabiel?
Sommige fosfaatbinders geven Barium af. Dat merkte ik in het verleden bijvoorbeeld heel erg bij phos0.04 van Fauna Marin.

Barium steeg naar en bleef rond de 150, toen ik dat product gebruikte.
Vervolgens ben ik terug naar Rowa gegaan en Barium zakte weer naar normaal.

Als je vooral nitraat wil laten zakken of op zijn minst stabiel houden , dan zou ik meer uit je wierenfilter proberen te halen .

Hoeveel licht heb je erboven hangen en wat voor lichtbron ?

Waarmee houdt je je fosfaat stabiel?
Sommige fosfaatbinders geven Barium af. Dat merkte ik in het verleden bijvoorbeeld heel erg bij phos0.04 van Fauna Marin.

Barium steeg naar en bleef rond de 150, toen ik dat product gebruikte.
Vervolgens ben ik terug naar Rowa gegaan en Barium zakte weer naar normaal.
FOSFAAT
Ik gebruik Rowaphos in combinatie met Wodka-Azijn om Fosfaat te laten zakken.
Ik ga tijdelijk overschakelen naar een op Aluminium gebaseerde fosfaat verwijderaar zoals Seachem PhosGuard of Triton AL99. Deze zouden ook Barium uit het water verwijderen.
1733063481619.png
NITRAAT
Wodka-Azijn heeft natuurlijk ook effect op nitraat. Op dit moment de doseer verhouding:
- Wodka 12x 3 ml per dag
- Azijn 24x 3,25 ml per dag

Als ik meer Wodka doseer dan wordt het fosfaat naar 0 getrokken en dat wil je niet​
Ik geprobeerd om meer Azijn te doseren maar dat heeft tot nu toe negatieve effecten (Nitraat stijgt i.p.v. daalt)​

Daarnaast heb ik een Zwavel-Nitraat filter die de afgelopen 2 maanden stil heeft gestaan omdat mijn pomp defect was en reserve onderdelen pas afgelopen week beschikbaar zijn geworden. Op dit moment ben ik bezig om deze weer op te starten. Dat moet gaan helpen om het nitraat beter te beheersen.
1733063582085.pngBARIUM - AKTIEVE KOOL
Een verdachte voor de herkomst van Barium is de actieve kool die ik tot nu toe gebruikt heb. Ik heb het koolfilter 2 maanden geleden uitgeschakeld. Sindsdien het het Barium gehalte niet gestegen maar dus ook niet significant gedaald. Dus als dat de oorzaak was dan moet het Barium gehalte in de komende maanden dalen.
1733063657013.png

ACROPORA
Ik zit dan wel te 'zeuren' over het feit dat mijn nitraat nog niet zo stabiel is als ik eigenlijk zou willen. De waarden zijn vele malen beter dan ze een half jaar geleden waren (om nog maar niet te spreken over de waarden van een jaar geleden). Er zijn dan ook diverse Acropora's die positief op de verbetering aan het reageren zijn. Het zijn nog geen grote kolonies, maar wat niet is kan nog komen.
1733063780832.png

FLAP
Ik heb helemaal geen last van paarse flap. De flap gaat last krijgen van mij :cool: .
Maar ik kies mij battle's. Zolang de flap mijn koralen niet overwoekerd doe ik er even niets speciaals tegen. Eerst mijn Nitraat stabiel krijgen en daarna ga ik kijken hoe ik de flap ga bestrijden. Dat moet met stabiele gehaltes fosfaat en nitraat makkelijker worden.

Een ding wat ik al wel heb gedaan. Ik heb 10 kilo levend steen besteld. De kwaliteit van levend steen is wel veel minder dan het jaren geleden was. Levend steen komt tegenwoordig per schip in een container naar Europa. Dat is een reistijd van 12 weken :-(

- bron, Tom Verhoeven (De Jong Marinelife tijdens zijn presentatie op Vivarium 2024).

1733063814394.png

Als je vooral nitraat wil laten zakken of op zijn minst stabiel houden , dan zou ik meer uit je wierenfilter proberen te halen .

Hoeveel licht heb je erboven hangen en wat voor lichtbron ?
Op dit moment hangen er 2 Ikea "growlights" boven van ieder 35 watt. Dat is een groot deel rood licht en daar zal ongetwijfeld winst te halen zijn.

Op dit moment hangen er 2 Ikea "growlights" boven van ieder 35 watt. Dat is een groot deel rood licht en daar zal ongetwijfeld winst te halen zijn.
Op zich lijkt me dat genoeg qua wattage .
Ik hanteer zelf altijd +- 1W/l voor wieren (maar dat is wel in T5 en 30-35cm waterdiepte)

Cryptocarion irritans - Stip
Een goede week geleden zag ik op enkele vissen een aantal witte stippen (maximaal 15 stuks). Met name op mijn Forcipiger Flavissimus en 3 stuks Hemitaurichthys Polylepis. Nu zijn dat vissen van 15 cm. die gezond zijn en nog gewoon aten. Maar, waarschijnlijk zijn er meer vissen waarbij de stip niet zichtbaar in de kieuwen verborgen zit. Ik had in de week daarvoor ook een Royal gramma verloren. Maar toch je ziet het liever niet en ik was toch een beetje voorzichtig.

Wat te doen en waar komt het vandaan etc.

Waar komt het vandaan:
3,5 jaar geleden heb ik een grote stip uitbraak gehad waarbij ik een een groot deel van mijn toenmalige vissenbestand ben kwijtgeraakt. Sindsdien heb ik geen periode van 12 weken zonder vissen gehad. Dat betekend dat er nog steeds stip in mijn bak aanwezig was en is. En ik heb in de afgelopen jaren wel vaker een stipje gezien maar gelukkig niet vaak en nooit zoveel als afgelopen week. Nu heb ik in de week daarvoor het nodige onderhoud uitgevoerd waarbij ik ook het zand heb "schoon geblazen" en mij heb uitgeleefd door met mijn turkey blaster de stenen schoon te blazen. Het is dus goed mogelijk dat is daarmee de Stip (Tomont en tomites) die in het zand en stenen aan het "slapen" waren in de water kolom terecht zijn gekomen en dus mijn vissen besmet hebben.

Wat te doen
Ik heb de volgende dag gelijk Femsal in huis gehaald. Ik dacht als de stip uitbraak toeneemt dan kan ik met Femsal het wellicht beheersbaar houden.

Femsal is een medicatie die je kunt gebruiken in combinatie met de meeste lagere dieren zoals koralen en kreeften, garnalen etc. Het is geen volledige kuur tegen stip maar het zou de vissen net dat beetje kunnen helpen om de stip uitbraak te overleven.​

Ook heb ik de hoeveelheid UV die op mijn tank draait verdubbeld. Normaal heb ik altijd 55 watt UV op mijn systeem aktief, in de opvoer direct voor de instroom van de afschuimer. Ik heb echter 2x 55 watt UV apparaten. De 2de is als reserve (het zijn spot goedkope Jebao apparaten die net zo betrouwbaar zijn als een papieren zakdoek). Maar ik heb een Cranenbroek winkel in de buurt en daar kosten ze € 80,00 per stuk. Bijna goedkoper dan een vervangende lamp voor een van de UV apparaten die specifiek voor onze hobby verkocht worden. Ik beweer overigens niet dat deze goedkope apparaten even effectief zijn als bijv. een 55 watt Deltec.

Maar goed ik heb de 2de UV lamp even schoongemaakt want hij zit in de waterloop en dus ontstaat er aanslag op de lamp. Maar daarna is de lamp ingeschakeld en er draait nu dus 110 watt UV op de bak.

Daarnaast heb ik in de afgelopen week geen zand meer omgewoeld of stenen schoon geblazen.
1733339675197.png
Inmiddels zijn we een week verder en ik heb na de 2de dag van ontdekking geen stip meer gezien. Ook zag ik verder geen bijzonderheden aan de vissen. Het lijkt er voorzichtig op dat ik geluk heb. Femsal heb ik overigens niet gebruikt. Ik laat voorlopig nog de 2de UV lamp.

Fingers crossed.

Tot zover.

Genicanthus Watanabei:
Iets meer dan een half jaar geleden heb ik een 2de exemplaar aangeschaft. Dit exemplaar was ongeveer half zo groot als het exemplaar dat al 2 jaar in mijn bak rondzwemt. Ik hoopte natuurlijk dat dit grotere exemplaar zou omvormen naar een man. Maar of het zou gebeuren en hoe lang ik erop zou moeten wachten was onzeker.
  • De 2de Watanabei is eigenlijk zonder enige problemen ingezet in mijn bak. Ik heb geen schermutselingen gezien tussen beide Watanabei's. Wel is het nieuwe exemplaar heel wat schuwer dan het grotere exemplaar.
De afgelopen week heb ik vanwege drukte iets te weinig in mijn bak kunnen kijken. Nu tijdens de feestdagen daarvoor wat meer tijd gehad en ik wordt aangenaam verrast met een nieuw kleurenpatroon op mijn oudste Genicanthus Watanabei. Deze heeft zich nu tot man omgevormd. De uiterlijke kenmerken van dat proces verlopen dus vrij snel.

Ik zie verder niet dat er veel "contact" is tussen de beide Watanabei's. Maar het oudere en grotere exemplaar voelde zich blijkbaar dominant en moest dat dan ook tonen :).

Geen beste foto, maar de vis wil niet bepaald even poseren voor de camera ....
1735248355715.png

Pygoplytes Diacanthus:
Ik had tegelijk met de Watanabei ook een 2de Pygoplytes Diacanthus aangeschaft. De introductie van die vis was iets problematischer. Wekenlang leefde deze teruggetrokken in een uiterste hoek in een donkere grot. Beetje bij beetje is de vis minder schuw geworden. En inmiddels kom ik hem in alle delen van de bak tegen. Maar eten blijft problematisch. Spirulina vlokken is hij gek op, maar ik zie hem geen korrels. mysis, red plankton etc eten. Waarschijnlijk snoept hij wel van de diverse sponzen die tussen het steen in mijn aquarium leeft, want het is niet zo dat de vis vermagert.

Stip:
Het lijkt erop dat ik één vis verloren ben tijdens de stip uitbraak eerder deze maand. Een Macropharingodon Meleagris heb ik al 2 weken niet meer gezien. En natuurlijk deze slapen in het zand en kunnen zich wel eens enkele dagen "verstoppen". Maar 2 weken is te lang en ik heb de hoop verloren dat ik deze vis nog ga terugzien.

Ik heb vandaag de 2de UV-lamp uitgeschakeld. Er draait nu nog "slechts" 55 watt UV op mijn bak.

Tsja, hoe gaat het!

Net zoals bij de meeste onder ons, met vallen en opstaan. De stip blijft een probleem. De vissen die ik heb rondzwemmen kunnen er mee overweg. Maar bij nieuwe vissen is dat vaak niet zo. En ik heb het afgelopen half jaar diverse nieuwe vissen verloren.. Dat is steeds spijtig en maakt je voorzichtig met het toevoegen van vissen.

Verder heb ik afgelopen winter mijn Orphek lampen volledig gereviseerd. Deze waren 5 jaar in gebruik en de nodig leds waren doorgebrand (bekend probleem bij Orphek Atlantik). Ik had in 2024 van een mede hobbyist nog eens 6 Orphek Atlantik's V2 overgenomen. In totaal had ik toen 18 Atlantik's in huis in verschillende "staat van ontbinding". Ik heb ze allemaal één voor één onderhanden genomen. :

- demonteren.
- schoonmaken
- de mesh randen geschuurd en opnieuw gelakt
- alle led's desolderen
- nieuwe led's besteld in volgens het kleurschema dat Orphek op dit moment gebruikt
- nieuwe led's gesoldeerd (18 x 72 led's)
- waar mogelijk de controllers gerepareerd

Een lamp voor behandeling gaf iets van 200-300 par op 15 cm. Maar na de revisie komt er tussen de 400-500 par uit op 15 cm.

En hierbij de reden waarom Orphek aangeeft dat de lamp op 15 cm boven het water oppervlak moet hangen. Het licht van de individuele led's moeten zich vermengen met de andere led's om een uniforme kleur te krijgen.
1750503267207.png
Ik heb 9 Orphek's Atlantik's boven mijn bak hangen en ik heb nu een ruime voorraad reserve lampen.
1750502832937.png
En hierbij de "oogst" aan doorgebrande led's. De meeste daarvan geven nog wel licht maar van intensiteit en spectrum klopte natuurlijk niets meer.
Defecte leds.png

Verder heb ik deze week mijn voorraad zout aangevuld. Ik wissel maandelijks 900 liter water en ik heb nu voorraad voor de komende ~12 maanden.

Ik mix mijn zout zelf op basis van bulk goederen. En de ruwe stoffen van de sporen elementen (staan niet op deze foto). Ik doe dat zeker niet beter dan de bekende zout leveranciers. Maar omdat ik gebruik maak van een Nitraat-Zwavel reactor moet ik altijd corrigeren in de hoeveelheid bitterzout. Dat kan ik nu afzonderlijk afmeten.
1750503522367.png

Flinke update met vallen en opstaan. Hopelijk komt het punt, dat alles stabiel gaat draaien en je echt kunt gaan genieten van de hobby.
Ik maakte toen ik zelf mijn aquarium nog had, ook mijn toevoegingen zelf. Liep op den duur zo goed, dat ik al meer dan een jaar geen watwrwissels had gedaan. En koraal groeide de bak uit. Doormiddel van ICP testen kon ik bijsturen waar nodig.

Stipprobleem is wel een lastige. Misschien dat de vissenexperts hier je bij kunnen helpen. Zou wel fijn zijn, als je bak stipvrij is.

Zou wel fijn zijn, als je bak stipvrij is.
Dat zou zeker fijn zijn maar de enige manier om dat te bereiken is om alle vissen gedurende minimaal 8 weken elders onder te brengen. En deze in het tijdelijke onderkomen een koperkuur te geven.
Of alle koralen elders onder te brengen en een koperkuur te geven in de huidige bak.

Beide zijn zo ingrijpend dat ik daar vanuit praktische en kosten aspecten geen mogelijkheden voor zie.
Ik kies voor "stip management" met UV en de vissen in de best mogelijke conditie houden (goed voeren en zorgen voor weinig andere stress factoren).

Dat zou wel een van de mooiste maar ook bijna meest onmogelijke opties zijn ja.

Zijn er geen andere mogelijkheden?
@andere forumleden, misschien dat jullie mee willen denken?

Dat zou wel een van de mooiste maar ook bijna meest onmogelijke opties zijn ja.

Zijn er geen andere mogelijkheden?
@andere forumleden, misschien dat jullie mee willen denken?
Je bak stipvrij krijgen is niet eenvoudig. Je kent de levenscyclus van stip ondertussen al beter dan de meesten hier. Probleem is op zo een volume….
Mij “lijkt” de beste optie om de meest simpele stappen te volgen:

-niet rommelen in de bak
- paar vissenvallen in zoveel mogelijk uitvangen
- in de kelder een IBC vat (1000L) plaatsen en daar alles wat je kan vangen -zonder te moeten jagen- in onder brengen en behandelen.
Alles 8-12 weken laten pruttelen en de hoofdbak zo proberen stipvrij te krijgen.
Het blijft een heel moeilijk gegeven.

Navraag doen bij een grotere bak (zoo of andere fanaten uit andere landen? )
Eventueel ten rade gaan bij een goeie groothandel ( Dejong) hoe zij het zouden aanpakken?

Ik denk maar even luidop mee, waarschijnlijk al die zaken zelf al bedacht….

@nicova dank je voor het meedenken. Ik heb geen kelder dus daar kan ik geen IBC vat neerzetten. Makkelijke oplossing zijn er niet en op dit moment lijkt alles stabiel. Eerst de vakantie periode doorkomen en daarna kijk ik verder :-).

Voor wat het waard is heb ik een video gemaakt van mijn bak op dit moment. Zoals je kunt zien, als je er de tijd voor neemt is er genoeg om van te genieten. En natuurlijk zijn er ook een groot aantal zaken die minder goed zijn. Zelf ben ik blij dat ik voor het grootste deel van de rode flap af ben. Er zijn wel een paar plaatsen waar ik nog wat flap zie zitten maar daar heb ik geen problemen mee.

En de video kun je het beste direct op Youtube bekijken. Embedded in dit bericht is het niet veel groter dan een postzegel.

Laatst bewerkt:
Als ik het filmpje kijk, zie ik allemaal mooie volle vissen. Zelfs een aantal stipgevoelige vissen. Dus volgens mij doe je het toch echt wel goed. Koralen nu gewoon flink laten groeien. Hopelijk dan ook van de flap af. 😎

Back
Bovenaan