Waarmee houdt je je fosfaat stabiel?
Sommige fosfaatbinders geven Barium af. Dat merkte ik in het verleden bijvoorbeeld heel erg bij phos0.04 van Fauna Marin.
Barium steeg naar en bleef rond de 150, toen ik dat product gebruikte.
Vervolgens ben ik terug naar Rowa gegaan en Barium zakte weer naar normaal.
FOSFAAT
Ik gebruik Rowaphos in combinatie met Wodka-Azijn om Fosfaat te laten zakken.
Ik ga tijdelijk overschakelen naar een op Aluminium gebaseerde fosfaat verwijderaar zoals Seachem PhosGuard of Triton AL99. Deze zouden ook Barium uit het water verwijderen.
NITRAAT
Wodka-Azijn heeft natuurlijk ook effect op nitraat. Op dit moment de doseer verhouding:
- Wodka 12x 3 ml per dag
- Azijn 24x 3,25 ml per dag
Als ik meer Wodka doseer dan wordt het fosfaat naar 0 getrokken en dat wil je niet
Ik geprobeerd om meer Azijn te doseren maar dat heeft tot nu toe negatieve effecten (Nitraat stijgt i.p.v. daalt)
Daarnaast heb ik een Zwavel-Nitraat filter die de afgelopen 2 maanden stil heeft gestaan omdat mijn pomp defect was en reserve onderdelen pas afgelopen week beschikbaar zijn geworden. Op dit moment ben ik bezig om deze weer op te starten. Dat moet gaan helpen om het nitraat beter te beheersen.
BARIUM - AKTIEVE KOOL
Een verdachte voor de herkomst van Barium is de actieve kool die ik tot nu toe gebruikt heb. Ik heb het koolfilter 2 maanden geleden uitgeschakeld. Sindsdien het het Barium gehalte niet gestegen maar dus ook niet significant gedaald. Dus als dat de oorzaak was dan moet het Barium gehalte in de komende maanden dalen.
ACROPORA
Ik zit dan wel te 'zeuren' over het feit dat mijn nitraat nog niet zo stabiel is als ik eigenlijk zou willen. De waarden zijn vele malen beter dan ze een half jaar geleden waren (om nog maar niet te spreken over de waarden van een jaar geleden). Er zijn dan ook diverse Acropora's die positief op de verbetering aan het reageren zijn. Het zijn nog geen grote kolonies, maar wat niet is kan nog komen.
FLAP
Ik heb helemaal geen last van paarse flap. De flap gaat last krijgen van mij

.
Maar ik kies mij battle's. Zolang de flap mijn koralen niet overwoekerd doe ik er even niets speciaals tegen. Eerst mijn Nitraat stabiel krijgen en daarna ga ik kijken hoe ik de flap ga bestrijden. Dat moet met stabiele gehaltes fosfaat en nitraat makkelijker worden.
Een ding wat ik al wel heb gedaan. Ik heb 10 kilo levend steen besteld. De kwaliteit van levend steen is wel veel minder dan het jaren geleden was. Levend steen komt tegenwoordig per schip in een container naar Europa. Dat is een reistijd van 12 weken :-(
- bron, Tom Verhoeven (De Jong Marinelife tijdens zijn presentatie op Vivarium 2024).