Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Goed en grondig bezig, ik lees deze updates altijd met plezier!
Dank je Mooneater, ik doe mijn best....

Heb je nog foto's of filmpjes van hoe de bak er nu bij staat? :love:
Als je het zo vraagt dan kan niet anders dan iets aanbieden :).

Een totaaltje
1599508393591.png

Mijn Holacanthus xanthurus - alle 5,5 centimeters - deze is dus echt nog klein...
1599506312070.png

Centropyge Bispinosa
1599507355708.png
Mijn meest recente aanwinst. Deze komen van Coral and Fish en men had daar ook 2 stuks Centropyge Aurantius zitten. Die waren bijzonder mooi van kleur maar de informatie in de dierendatabase gaf aan dat het moeilijke vissen zijn. Het was ook niet meteen duidelijk wat de prijs van de Aurantius zou zijn, deze stond niet op de website. Toen men de juiste prijslijst te pakken had vroeg men mij of ik stevig op de grond stond. De Aurantius zou € 196,00 per stuk kosten. De keuze was daarmee heel makkelijk. Van deze Bispinosa's had men nog 6 exemplaren waarvan ik de 2 mooiste heb laten uitvangen. Het is wellicht niet een bijzondere soort en tevens een van de goedkoopste dwergkeizers, maar de kleuren vind ik prachtig. Of het een koppel is kan niemand zeggen, sinds het inzetten zijn ze wel steeds met elkaar bezig. Maar ik kan niet zeggen dat er echt op elkaar gejaagd wordt. Dat kan natuurlijk nog veranderen :cool:.

Goniopora sp.
1599508070708.png
Zoals je hem hier ziet is 2/3 deel van de poliepen ingetrokken. De foto is zojuist (21:00 uur) genomen. De kleur is ook vrij betrouwbaar. De foto is met een DSLR gemaakt terwijl de lampen op daglicht ingesteld stonden.

Laatst bewerkt:
Als ze op gezette tijden (vaak later in de middag, en avondschemer) een serie snelle cirkels om elkaar heen trekken:👍🏻een koppel.

Als ze op gezette tijden (vaak later in de middag, en avondschemer) een serie snelle cirkels om elkaar heen trekken:👍🏻een koppel.
Dank je Michel, de tijd zal leren of er rondjes gedraaid gaan worden.
De kermis is al weer voorbij dus de ze zullen hun eigen draaimolen moeten creëren :cool:

Inmiddels heb ik de resultaten van de eerste ICP test.
In dit geval een test uitgevoerd door ATI. In mijn osmose water blijkt toch silicium aanwezig ondanks dat ik een afzonderlijk silicaat filter heb. Nu verdampt er nogal wat water dus dat filter zou aan vervanging toe kunnen zijn. Dat zal ik dan ook maar eens gaan doen. Verder zijn alle waarden van het osmose water op 0 of onmeetbaar. Dat is dus goed.
1600358916635.png
Aquarium water:
Ik heb de ICP test met name laten uitvoeren om de waarden van de sporen elementen te achterhalen. De salifert tests zijn leuk maar ik vertrouw ze niet omdat ik de gemeten kleuren niet kan onderscheiden.
Volgens ATI moet ik jodium, mangaan, vanadium, fosfor en tin gaan doseren om de tekorten aan te vullen.
Daarnaast is het Silicium gehalte te hoog, dat hangt natuurlijk samen met het falende filter van mijn osmose apparaat.

Ik heb in het afgelopen jaar nog geen sporen elementen gedoseerd. Ook heb ik geen grote waterwissels uitgevoerd, dus het is niet vreemd dat er enige tekorten zijn. Mangaan had ik al in huis gehaald om te doseren (ik heb een Goniopora). Jodide is mij ook bekend. Echter Vanadium ken ik alleen van Chroom-Vanadium staal dat in gereedschappen gebruikt wordt. Dat je het kunt doseren in een zeebak is nieuw.....

Aluminium en Tin
Ook zou er Aluminium in de bak zitten, weliswaar is het gehalte niet verontrustend maar ik zou geen idee hebben wat de herkomst is. Tenzij er bij het ontdooien diepvriesvoer een stuk alu folie van de verpakking in de bak is gekomen. Voor het Tin de bak heb ik nog geen begin van een verklaring. Ik zit in ieder geval niet boven het aquarium te solderen :-).

Hierbij de volledige de ATI resultaten

Ik zou zeggen dat mijn silicaat filter nog niet verzadigd is, maar de metingen vertellen iets anders.
1600362420270.png

Na de ATI ICP meting blijkt dat er toch een aantal sporenelementen niet op orde zijn. Dus moet er wat gedoseerd gaan worden. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken tover mijzelf om in Ali Chemikali. Met het boek van Tanne in de hand en de aanwijzingen op reef secrets heb ik een paar stofjes in huis gehaald. Op dit moment gaat het om Mangaan, Jodium en Fluoride die volgens ATI niet orde zijn. Ik heb echter de grondstoffen voor Strontium (welke erg aan de prijs is), IJzer, Boor en Kalium ook maar alvast in huis gehaald. De zware metalen Chroom, Nikkel, koper, Zink sla ik voorlopig over. Dat spul is mij te giftig om mee te werken.

Uiteraard heb ik ook een weegschaal die top op de milligram kan wegen.
Het citroenzuur is niet om te doseren maar om apparatuur te ontkalken :-)
1600818485471.png

Ik heb ditzelfde gedaan voordat ik met ati begon. Uiteraard is voorzichtigheid geboden, maar eenmaal werkend. Prima te doen!

Ik heb ditzelfde gedaan voordat ik met ati begon. Uiteraard is voorzichtigheid geboden, maar eenmaal werkend. Prima te doen!
Ik zal het gaan merken. Een ding is zeker. Dit avontuur dwingt mij steeds weer om mij nieuwe dingen eigen te maken. En dat gaat niet altijd in één keer goed :-(

Ik ken het probleem helaas. Draai ondertussen bijna 7 jaar mee. En dat is met het nodige vallen en opstaan. En een hoop tranen en genieten gegaan.
Uiteindelijk kom jij en je bak er sterker uit (en je bak mooier, dan jijzelf toch vaak 😋).

Ik heb met ati betere resultaten. Maar dat heeft meer met mijzelf te maken denk ik ook.
Ik zou zelf niet meer terugschakelen. Maar zit ook een aardig verschil met mijn 700l en de 5,5kuub waar dit dagboek om gaat.

Mijn laatste update is van een maand geleden. Er is het nodige gebeurd dus tijd voor een update :)

Haaralgen:
Zoals ik in dit topic al had aangegeven heb ik sinds half augustus last van haaralgen. Dat was al snel een echte plaag waarbij 30-40% van de stenen en delen van de bodem plukken haaralg groeide van 2 tot 3 cm lang. Op sommige delen was het een tapijt. Handmatig makkelijk te verwijderen en dat heb ik ook veel gedaan maar het was niet bij te houden. De bak is jong en alggroei hoort erbij. Over de oorzaak kan ik niet met zekerheid iets zeggen maar rond half augustus ben ik begonnen met meer te voeren. O.a. om te voorkomen dat mijn fosfaat naar 0 zou zakken (die stond op 0.02). In de weken daarna is het fosfaat langzaam toegenomen naar nu iets boven 0.08. Algen vinden dat natuurlijk prachtig, zeker omdat er nog weinig concurrentie is van koralen.
1603314595676.png1603314624388.png
Voorbeeldfoto's: deze zijn genomen toen de algen iets meer dan irritant begonnen te worden, maar het is daarna veel erger geworden. Ik heb daarvan echter geen foto's.

Sinds mijn laatste update is mijn calcium gestegen naar 450 en mijn magnesium geleidelijk naar 1450. Dat was in eerste instantie als gevolg van verkeerde dosering waar ik pas na een week achter kwam:eek:. Echter ik merkte ook dat de haaralgen aan het loslaten waren. Dan ga ik googlen op haaralgen en hoge magnesium waarden. Blijkt dat dat één van de methodes is om van haaralg af te komen. Ik heb deze hoge magnesium waarde dan ook de afgelopen weken aangehouden. Dat samen met plukken wat ik makkelijk kon plukken. En nu na ruim 3 weken zijn alle haaralgen in de showbak verdwenen. Echt geen algje meer te vinden :D. Alleen in de sump zit er nog wat haaralg tegen de ruiten, maar daar heb ik ook niet geplukt en zitten geen egels en vissen om te helpen.

In deze weken is mijn nitraat wel gestegen van 5 mg/l naar 10 mg/l. Ik ben geen chemicus maar een deel van die algen is vergaan en dat verklaard wellicht mede de stijging van nitraat en fosfaat.

Ik houd de hoge magnesium waarde nog even vast, er is ook een kleine plek van de stenen begroeid met een alg die verdacht veel op Bryopsis lijkt. Ook deze is zich aan het terugtrekken maar beduidend langzamer dan de haaralg.

De grote vraag is natuurlijk wat er gaat gebeuren als ik het magnesium straks laat zakken. Maar dat zien wij dan wel weer!

Doseren:
Ik was al langer KH/CA/Mg aan het doseren. In de afgelopen maand heb ik daar Mangaan, Fluor, Jodide, Animo C, Kalium en strontium aan toegevoegd. In de afgelopen weken handmatig maar dat is toch bewerkelijk dus heb ik een extensie voor mijn Aqua-medic Evo 4 aangeschaft. Daarbij blijkt dat Aquamedic (of Jebao de fabrikant) de specificaties heeft aangepast. De extensie kan namelijk niet goed gekalibreerd worden. Deze pompt minder efficient, maar nauwkeuriger. Waar de hoofdeenheid gekalibreerd wordt op 100 ml vloeistof moet ik de extensie kalibreren op 50 ml vloeistof. Dat betekend weer dat ik iedere dosering op de extensie steeds moet verdubbelen. Is geen ramp maar wel een extra mogelijkheid om fouten te maken.
1603318680328.png

Plagen / tegelslagen:
Diversen:
Verder heb ik in de afgelopen 2 maanden de nodige koralen aangeschaft en ben niet nauwkeurig genoeg geweest met dippen. Kortom ik ben een beetje valonia tegengekomen en afgezogen. Heb enkele aptasia gezien en waar mogelijk verwijderd. Hopelijk helpt de tomentosus mee om eventuele verborgen aptasia te bestrijden. Daarnaast is een hele montiplaat gebleekt/opgegeten door een bispinosa. Dat was een prachtstuk van 35 cm doorsnee en ik baal daar toch wel enigzins van. En verder heeft de algenplaag ook een deel van de stekkenplank overwoekerd waardoor diverse stekjes op sterven na dood zijn.

Ziekten:
Tja en ook cryptocaryon irritans liet zich in de afgelopen maand zien op 2 vissen (anemoon vis en en dokter). Het bleef bij enkele stippen en de vissen leken er geen last van de hebben. Wel valt mij op dat sindsdien de poetsgarnalen enkele vaste bezoekers hebben. Wellicht was de al het geval en mij nog niet eerder opgevallen. Echter ik heb sindsdien geen stippen meer op de vissen gezien en alles lijkt gezond. Er draait 55 watt UV op de bak. Dat mag overigens zonder meer verdubbeld worden.

Vissterfte:
Ik had 2 maanden geleden 4 stuks chinese pijlstaarten aangeschaft en deze hadden het de eerste week zwaar omdat 2 Pomacentrus Allenies deze flink aan het opjagen waren waardoor ze met zijn vieren onder een steen kropen en zich niet lieten zien. Maar na 2 weken leken de Allenies de aanwezigheid van de pijlstaartjes te accepteren en konden deze zich wel laten zien. Overdag bijna altijd zichtbaar en ze begonnen ook voorzichtig te eten. Echter 2 weken geleden zijn alle 4 de pijlstaartjes binnen enkele dagen achter elkaar gestorven. Naar de oorzaak daarvan kan ik alleen maar gissen. Toch stip in de kieuwen? Toch te weinig voeding binnen gekregen. Te veel stress als gevolg van de allenies??

Een andere les die ik heb geleerd. Koop geen vis die ondervoed is. Ik had een kleine naso elegans gekocht die mager was maar in de winkel wel leek te eten. Echter nadat hij bij mij in de bak zat heb ik hem niet meer zien eten en na 3 weken was het einde verhaal :-(

Geboortegolfje:
Ik heb de afgelopen maanden nauwelijks in de sump gekeken. Daar ligt het levend steen en daar moet je niet in rommelen als het niet nodig is vond ik. Echter bij het verwisselen van de gafzakken viel het op dat er diverse mini-slakken aanwezig waren. Dat is goed nieuws want ik heb nog lang niet genoeg slakken. Ik heb de sump dus maar eens beter geïnspecteerd en ik heb 20 tot 30 slakjes van 0,5 - 1 cm naar de showbak verhuisd. Er zitten nog genoeg kleinere slakken in de sump maar die mogen eerst wat groter worden. Het gaat zo goed als zeker om trochus histrio

Bispinosa:
Ik had half augustus 2x Centropyge Bispinosa aangeschaft. Deze moesten niets van elkaar hebben en na enkele schermutselingen met wat gescheurde staartvinnen tot gevolg zaten zij de afgelopen weken ieder aan een ander uiteinde van de bak. Ik zag ze niet bij elkaar komen. Ik ging/ga er dus van uit dat het 2 mannen of 2 vrouwen zijn. Zoals hierboven beschreven heeft één van deze rakkers in de eerste dagen een montiplaat gesloopt. In die dagen at het beestje nog niet met de pot mee en zal hij/zij honger hebben gehad denk ik dan maar. Helaas een kostbare maaltijd geweest.
Inmiddels eten beide beauties met de pot mee en zie ik ze niet meer aan koraal plukken. In de afgelopen week is het gedrag van de twee ook gewijzigd. Ze kwamen eerst af en toe bij elkaar op de koffie (zonder schermutselingen). De afgelopen dagen lijken ze elkaar vaak te volgen. Dat is mooi want nu houden ze elkaar bezig en blijven mijn koraaltjes hopelijk veilig.(y)

Er is nog meer te vertellen maar dat wordt een volgende update...

Altijd erg leuk om je updates te lezen!
Nog dank eerder voor de overzichtsfoto, prachtig!

Je hebt volgens mij goed de vinger aan de pols, ga zo door!

Pittig de tegenslagen. Horen er helaas bij, maar zijn nooit leuk. Wel zou ik de eventuele bryopsis scherp in de gaten houden. Heeft bij mij in het verleden mijn bak overgenomen.
Ben benieuwd naar de volgende update en dan hopelijk een hoop goed nieuws en mooie foto’s van koraal en vis.

Wel zou ik de eventuele bryopsis scherp in de gaten houden. Heeft bij mij in het verleden mijn bak overgenomen.
Dank voor je waarschuwing. De gevaren van Bryosis zijn bekend bij mij. De stenen waar deze alg zich aan vast heeft gehecht zijn vast onderdeel van een rif boog en ik kan ze daarom niet los verwijderen, anders had ik dat wel gedaan. Bij mij zit de Bryopsis 10 cm onder de waterspiegel en direct onder een Orphek Atlantik en het vangt daar een bak licht met een piek van maar liefst 500-600 par.

Maar goed ik blijf snoeien.

Koralen voeren:
Ik heb een mooie Goniopora en om deze goed te houden moet je volgens meerdere bronnen zorgen dat je mangaan gehalte op peil blijft. En daarnaast is periodiek voeren aangeraden. Ik heb dus een potje "reef roids" in huis gehaald en afgelopen week voor het eerst mijn koralen gevoerd. In mijn enthousiasme ook wat voer aan mijn grote Euphelia hamer gegeven. Die was daar niet zo blij mee. Koppen werden deels ingetrokken en slierten slijm (zoöxanthella ?) werden even uitgestoten. De volgende dag zag de hamer er gelukkig weer gezond uit, alle koppen mooi geopend.

Mijn goniopora lijkt het goed te doen. Ik heb hem inmiddels 2 maanden en dagelijks staan vrijwel alle poliepen volledig uit, zie het filmpje. Hij staat op de bodem en vangt daar nog iets van 130 par.

Back
Bovenaan