Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Afgelopen weekend een hele mooie mini jack in the box van een paar cm van iemand overgenomen.

De volgende dag hing hij in de linkerbovenhoek bij het wateroppervlakte te happen met een stuk uit z'n staart. Duidelijk niet zo'n warm welkom gehad...

Twee dagen in een drijfbakje gehouden en goed gegeten, maar daar wist hij gisteren slinks uit te springen (het is nogal een springer).

Vanochtend hing hij weer in de hoek, dus heb hem weer in het bakje gedaan. Nu hopen dat hij kan aansterken en dat ik hem de pvc buisjes in het bakje kan laten bewonen.

Maar wie zou de boosdoener zijn? Het koppel nemos? P. fridnami? Of de pistoolgarnaal met goby?

Bijlagen

• IMG-20200928-WA0010.jpeg
    IMG-20200928-WA0010.jpeg
    75,5 KB · Weergaven: 81
  • IMG-20200928-WA0008.jpeg
    IMG-20200928-WA0008.jpeg
    126,6 KB · Weergaven: 81
Dat konden best wel eens de nemos zijn , zien er vredelievend uit maar zijn dat niet altijd.
bij mij waren het relaxte vissen tot ze weer ergens eieren afzette......

Dat konden best wel eens de nemos zijn , zien er vredelievend uit maar zijn dat niet altijd.
bij mij waren het relaxte vissen tot ze weer ergens eieren afzette......

Het zou kunnen natuurlijk... hoewel deze nemo's relatief "lief" zijn - ze vallen mij amper aan, en ze hebben nog nooit eieren afgezet.

Voor nu zit Monsieur Jack in het drijfbakje met wat koraalbreuk en pvc buisjes. Hopelijk vind hij daar zn draai, en kan ik hem dan met buisjes en al in de bak zetten - dan heeft hij in ieder geval een holletje.
Het rondzwemmen in de hoek en water happen is (heb ik gevonden op het internet) een teken van dat hij niet zijn plekje kan vinden. Hetzij vanwege te weinig schuilmogelijkheden, hetzij wegens opgejaagd worden.

Wordt vervolgd...
Voordeel is wel dat hij steeds makkelijk te vangen is :)

Het zou kunnen natuurlijk... hoewel deze nemo's relatief "lief" zijn - ze vallen mij amper aan, en ze hebben nog nooit eieren afgezet.

Voor nu zit Monsieur Jack in het drijfbakje met wat koraalbreuk en pvc buisjes. Hopelijk vind hij daar zn draai, en kan ik hem dan met buisjes en al in de bak zetten - dan heeft hij in ieder geval een holletje.
Het rondzwemmen in de hoek en water happen is (heb ik gevonden op het internet) een teken van dat hij niet zijn plekje kan vinden. Hetzij vanwege te weinig schuilmogelijkheden, hetzij wegens opgejaagd worden.

Wordt vervolgd...
Voordeel is wel dat hij steeds makkelijk te vangen is :)
Jack in the box kun je het beste in je bak loslaten als het licht uit is en Er moeten idd genoeg directe schuilplaatsen zijn.
ik had in mijn bak op diverse plaatsen pvc pijpjes geplaatst voordat ik hem los liet.
Pas na een week had hij zijn nieuwe plekje gevonden....en kon ik de pijpjes weghalen.
het zijn zeer interessante vissen en in mijn nieuwe bak ( 180x80 bodemoppervlak )komen er minimaal eenstuk of 4 , kijken of ik een koppel overhoud.

ps , het zijn wel springers...

Het jack in de box verhaal is vandaag aan een sneu einde gekomen.
Hoewel ik het bakje nu goed had afgedekt en hij toch al een week er niet meer uit was geglipt, was er kennelijk toch iets verschoven, waardoor hij er toch uit is gepiept. Vanmiddag kon ik hem uit de stromingspomp peuteren 🙁

Erg jammer en sneu voor het visje. Ik vermoed een combinatie van hem te snel vrij laten waardoor hij een slechte start had, en last van de verwondingen daardoor opgelopen, waardoor hij eigenlijk niet meer tot rust heeft weten te komen, ook niet in het hangbakje.

Volgende keer dus minder impulsief een vis overnemen, en eerst eens goed nazoeken hoe zo'n vis geïntroduceerd dient te worden.

Weer een kleine week verder ondertussen. Sinds een week heb ik nu een Jebao SLW20 erbij draaien, en die valt mij stukken mee! Hij maakt geen (!) geluid (ik hoor nu alleen de Tunze 6040 nog), en verplaatst aardig wat water. Voor mijn gevoel niet de 10.000 l/u zoals geadverteerd, maar aan de andere kant ben ik er gewend aan pompen die meer een "straal" produceren, zoals de SW/OW/RW serie van Jebao, of de Tunze pompen. Deze pomp is meer a la AI Nero, en zorgt dus voor een brede straal.
Samen met de Tunze 6040 zorgt het in ieder geval voor een mooie wisselende stroming overal in de bak, hoewel de gonio's er karig vanaf komen en wat minder open lijken te staan, ze staan nu wat in een dood hoekje lijkt het. Even puzzelen nog!

PA152725.JPG

PA152727.JPG

PA142736 s.JPG
PA142739 s.JPGPA142745 s.JPG

Ziet er mooi volgroeid uit!!
Wat is dat stuk voorin de hoek. Wat in het zand staat?

Heliopora coerulea

Klopt! Op Vivarium 2018 gescoord. Groeit voor geen meter verder, ik vermoed dat dit een kruipende variant is (en midden in het zand is geen steen)
(hoewel overigens deze soort überhaupt niet bekend staat om zijn snelle groei, en aangezien deze niet vaststaat, hij vrij regelmatig van plek veranderd, dat werkt ook niet mee)

Laatst bewerkt:
Als dan iets fout gaat, gaat er meteen meer fout natuurlijk.
Afgelopen week de stroming in mijn bak met de komst van een nieuwe stromingspomp proberen te verbeteren, en vooral bezig geweest om te voorkomen dat de boel net af en toe over het randje drupt. Kortom, veel afstellen van de richting van mijn Tunze 6040.

Dat gaat bij de Tunze 6040 dmv een kapje, die je op de stromingsrichting klemt, waarop de straal 90 graden gebogen wordt. Redelijk handig...

Totdat het kapje losschiet omdat iemand hem niet goed vast heeft gezet. Resultaat: water stroom recht omhoog, en water wat over de rand heen klotst in het hoekje waar de pomp staat. Op het moment dat ik de kamer in loop valt me op dat de ato steeds aanslaat (ik had nog niet in de bak gekeken), daarna zie ik een laag water onder de bak, en daarna heb ik snel het pompje uit.
Water opgeruimd, en pomp meteen verplaatst in de bak zodat hij niet meer omhoog hoeft te richten.

Maar wat is dat licht toch fel? Wacht eens... Recht onder diezelfde hoek steekt normaal de coralcare controller uit het meubel, zodat ik op het knopje kan drukken om foto's te maken. Vrij zinloze constructie want 1: foto's met het licht schema van overdag zijn prima en 2, 60 seconden ander licht is veel te kort.
Maar het kwaad was al geschied, de controller was verdronken. Ik heb hem nog open geschroefd om te kijken of er nog gereanimeerd kon worden, maar helaas...

De lamp op 100% laten blazen doet denk ik meer kwaad dan even zonder, dus nu even een donkere bak in huis...

Bijlagen

• IMG-20201021-WA0024.jpeg
    IMG-20201021-WA0024.jpeg
    117,9 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Ooops, dat ziet er niet best uit.

Als er een schema van te vinden is, kan hij misschien nog gerepareerd worden. De kant van de microcontroller ziet er nog redelijk ongeschonden uit.

Alles draait gestaag door.
Op de website van dejong zag ik dat er een zending Koumansetta rainfordi tank bred is binnengekomen. Met een voorliefde voor tank bred spreekt mij dat erg aan, maar tegelijkertijd viel me al een tijdje op dat mijn LSD pitvis erg mager is. Dus de stoute schoenen aangetrokken, en een artemiakweek opgezeten in de stekkenbak, hopelijk kan ik daarmee de pitvis wat vet op de botten geven. (en dan de rainfordi introduceren, welke ook zooplankton en klein grut eten, dus competitie zijn).
Daarnaast ben ik aan het overwegen om misschien een copepoden kweek op te zetten in de schuur, maar met de winter voor de deur is dat niet de meest gunstige setting. Een bakje in een piepschuimen doos zou nog kunnen, maar echt ideaal is het allemaal niet. Eerst maar even kijken of de pitvis de nauplien eet, en anders misschien de artemia opkweken, dat kan ook nog.

PB082871.JPG

PB082867 s.JPG

PB082851 s.JPG

PB082858 s.JPG

Alles draait gestaag door.
Op de website van dejong zag ik dat er een zending Koumansetta rainfordi tank bred is binnengekomen. Met een voorliefde voor tank bred spreekt mij dat erg aan, maar tegelijkertijd viel me al een tijdje op dat mijn LSD pitvis erg mager is. Dus de stoute schoenen aangetrokken, en een artemiakweek opgezeten in de stekkenbak, hopelijk kan ik daarmee de pitvis wat vet op de botten geven. (en dan de rainfordi introduceren, welke ook zooplankton en klein grut eten, dus competitie zijn).
Daarnaast ben ik aan het overwegen om misschien een copepoden kweek op te zetten in de schuur, maar met de winter voor de deur is dat niet de meest gunstige setting. Een bakje in een piepschuimen doos zou nog kunnen, maar echt ideaal is het allemaal niet. Eerst maar even kijken of de pitvis de nauplien eet, en anders misschien de artemia opkweken, dat kan ook nog.

Bekijk bijlage 544326

Bekijk bijlage 544327

Bekijk bijlage 544328

Bekijk bijlage 544329
Prachtige plaatjes.

Van de week samen met @JelleBijker een tripje door Nederland gemaakt langs diverse (zee)aquariumzaken. Was als altijd een erg fijne dag, en een paar mooie stukjes weten te scoren, en een koumansetta rainfordi tank bred gekocht. Tot mijn grote verrassing was deze van een flink groot formaat!

Daarnaast mis ik sinds 2 weken mijn grote percnon krab. Daarvoor een vervanging gekocht, die ik 2 dagen later ook alweer kwijt ben... misschien aan het vervellen?

Als laatste weer wat zand achter de rotspartij teruggejat van de pistoolgarnaal, en ook wat nieuw zand toegevoegd.

PC052850 s .JPG

Acropora formosa / tortuosa? stek van de grote kolonie in de sps showbak van Ocean & Lake
PC052849 s.JPG
PC052867 s.JPG

PC052859 s.JPG

PC052908 s.JPG

PC052863 s.JPG

Van de week samen met @JelleBijker een tripje door Nederland gemaakt langs diverse (zee)aquariumzaken. Was als altijd een erg fijne dag, en een paar mooie stukjes weten te scoren, en een koumansetta rainfordi tank bred gekocht. Tot mijn grote verrassing was deze van een flink groot formaat!

Daarnaast mis ik sinds 2 weken mijn grote percnon krab. Daarvoor een vervanging gekocht, die ik 2 dagen later ook alweer kwijt ben... misschien aan het vervellen?

Als laatste weer wat zand achter de rotspartij teruggejat van de pistoolgarnaal, en ook wat nieuw zand toegevoegd.

Bekijk bijlage 546263

Acropora formosa / tortuosa? stek van de grote kolonie in de sps showbak van Ocean & Lake
Bekijk bijlage 546262
Bekijk bijlage 546266

Bekijk bijlage 546264

Bekijk bijlage 546265

Bekijk bijlage 546267
Mooie monti 😄

Back
Bovenaan