Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Hoi Twan, je hebt mij inderdaad gewaarschuwd maar ik kan je zeggen dat ik op dit moment geen problemen heb met microbubbels. In dit geval gaat het toch echt wel om macro-bubbels. Ach het is een van de vele uitdagingen in dit project. Er komt wel een oplossing.....

Ik neem aan dat je ook nog geen zoutwater in de bak hebt.

Maar ik hoop dat je het goed opgelost krijgt.(y)

gr
twan
Hoi Twan, je hebt mij inderdaad gewaarschuwd maar ik kan je zeggen dat ik op dit moment geen problemen heb met microbubbels. In dit geval gaat het toch echt wel om macro-bubbels. Ach het is een van de vele uitdagingen in dit project. Er komt wel een oplossing.....

Lange tijd niet op het forum geweest. Het oplossen van de waterloop zodanig dat het acceptabel was bleek bijna een nekbreker. Maar ik heb het voor elkaar gekregen. Geen micro- of macro bubbels meer. De water loop is niet geheel stil maar voorlopig kan ik daarmee leven.

Ik ben 9 weken geleden opgestart met zeewater van Van Vugt die 6 kuub heeft afgeleverd.
1589925567761.png

De opbouw is met dood steen gedaan maar ik heb in de sump 25 kilo steen uit Caraïbisch gebied geplaatst en toen twee weken later steen uit Indonesië beschikbaar kwam heb ik daar ook nog 10 kilo van geplaatst.

Ik heb boven de sump een lamp geplaatst die een 300 par op het steen uitstrooide. Ik zag namelijk enkele mini stukjes koraal zitten waarvan ik hoopte dat deze het zouden overleven, ijdele hoop misschien maar niet geprobeerd...
ik weet het, het is geen beste foto maar het is de enige die ik had op dat moment - dit is tijdens de 3de week
1589926264863.png

Uiteraard alle normale opstart verschijnselen gehad, nitraatpiek, bruine algen, groene algen, macro algen.
De nitraatpiek was overigens na 2 weken al weg. Het grote volume water t.o.v. het kleine aantal kilo's steen heeft daar aan mee geholpen. Het dood steen was al volledig vrij van nitriet en nitraat. Dat had al bijna een jaar in osmose water gelegen.

Na 4 weken heb ik een opruimploegje geplaatst in de sump om de algen onder controle te houden. 4 slakken en 4 kleine egeltjes
1589926072613.png
In week 5 heb de eerste vissen in de sump geplaatst, een Henkie en een zesstreep lipvis (Hexamita).

De algen waren in week 7 vrijwel verdwenen en ik ben wat bij gaan voeren

Het koraal heeft het overleefd. Onderstaande foto's zijn tijdens week 8 genomen.
In een ander draadje heeft Tanne aangegeven dat het hier waarschijnlijk om siderastrea radians gaat. Op de foto's hieronder zijn de kleuren wat paarser dan het koraal daadwerkelijk is, ik heb de kleurbalans van mijn camera en licht combinatie nog niet onder controle. Het groen is in het echt ook groener dan nu zichtbaar. Ooit zal ik de macro fotografie onder controle krijgen maar voorlopig moet je het hiermee doen.

Het koraaltje is 4 cm groot.
1589926472260.png

De poliepjes - 4 à 5 mm in doorsnee
1589926531833.png

Nog een kleine aanvulling vorige week vond ik dat de eerste vissen in de showbak mochten. De verlichting draait inmiddels op halve kracht dus ontstaan de nodige groene algen en die wil ik onder controle houden. Voor slakken en zeeëgels is het nog te vroeg. De showbak is nog vrij steriel. Maar enkele dokters grazen het groen wel van de stenen en zij zijn makkelijk bij te voeren. De winkel had ook enkele mooi volgroeide juffers van de juiste soort in huis en die kon ik niet achterlaten.

4x Pomacentrus alleni
3x Zebrasoma Flavescens
1x Zebrasoma Scopas

Ik wilde wel meer gele dokters hebben maar die zijn op dit moment niet te krijgen. De Jong heeft op dit moment alleen nakweek zitten waar men een behoorlijke meerprijs voor vraagt. Dat zal niet zonder reden zijn maar ik wacht even tot de bevoorrading vanuit Hawaii weer op gang komt.

Wat leuk om je topic weer met een update langs te zien komen.
Nu proberen wel meer updates te blijven doen, is toch een uitzonderlijke bak die in een huis staat.

Heel mooi.
Nu vullen en mooie koraaltjes zoeken. (y)

En natuurlijk ontkom ik ook niet aan opstartproblemen. Op diverse plekken komt groene en paarse flap naar voren. Mijn bak is nog verre van stabiel dus vreemd is het niet. Er zijn diverse mogelijke oorzaken:
  • tijdens de warme dagen rond hemelvaart is de temperatuur in de bak opgelopen tot 29 graden
  • ik heb daarop direct de verlichting uitgezet en pas dit weekend weer ingeschakeld (de verlichting draait op 50%)
  • de plaatsen waar de flap nu optreed hebben ook last van direct zonlicht
Mijn eerste maatregelen zijn, een paar keer per week zo veel mogelijk afzuigen en de verlichting weer uitschakelen. Over 2 weken opnieuw beoordelen.

Voor de volledigheid. De waterwaarden op dit moment:

temp: 24,6
saliniteit: 1.0235
ph: 8.3
po4: 0,04
no2: 0
no3: 2,5
kh: 5.7
Ca: 410
Mg: 1200

De Kh is aan de lage kant, dat wordt opgelost zodra ik de kalkreactor heb opgestart. Dat is het plan voor de komende we(e)k(en).

De huidige bezetting:

Vissen:
3x Zebrasoma Flavescens
1x Zebrasoma Scopas
4x Pomacentrus Alleni
2x Halichoeres iridis
1x Hexamita
1x Salarias Fasciatus
- er staan nog 7 dokters (5x gele en 2x paarse dokter) in bestelling maar vanwege covid-19 is de aanvoer van Gele dokters lastig.

Ongewervelden:
2x Lysmata Amboinensis
2x Tectus Conus
2x Turbo Brunneus
6x Trocus Histrio
2x Nassarias Vibex
2x Heremiet kreeftjes
2x Mespila Globulus

Het aantal ongewervelden zal ik minimaal 2x per maand uitbreiden. Maar dan moet er ook genoeg te eten zijn voor de beestjes, dus het gaat niet met tientallen tegelijk.

Koralen:
Nog niets in de hoofdbak.
Ik heb in de quarantaine bak een 10-tal stekjes staan. En wat ben ik blij dat ik een quarantainebak heb. Binnen 2 dagen staken een aantal Aiptasia de kop op. Vanuit de sump heb ik vervolgens 2x Lysmata wurdemanni en 1x vijlvis over geplaatst naar de quarantainebak. Nu een week later is er geen Aiptasia meer te zien. Maar ik wacht nog minimaal 2 weken voordat ik de koralen overplaats naar de hoofdbak.

Wat de temperatuur betreft. Ik heb inmiddels een geschikte koeler overgenomen. Voor het volume van mijn bak worden niet vaak 2de hands koelers aangeboden dus ik heb er lang op gewacht. Inmiddels is de koeler aangesloten. Dat was wel wat meer werk dan ik gehoopt had. Ik heb het geluk dat ik bij de bouw al rekening had gehouden met de mogelijkheid om achter mijn aanbouw nog een filter of andere apparatuur te plaatsen. Onder de vloer lagen daarvoor al over een lengte van 9 meter 4 stuks 40 mm pijpen. Maar dan alles passend maken in beperkte ruimte en zonder 90 graden knietjes te gebruiken is gewoon tijdrovend. En ik heb het mijzelf extra moeilijk gemaakt door een IBC vat boven de koeler te willen zetten. Zoals je ziet past het maar net en heb ik zo de beschikbare ruimte optimaal benut.

Voor nu in de zomer is het goed opgelost maar voor de winter moet ik onder het aquarium nog een bypass van dit circuit maken zodat ik de koeler in de winter vorstvrij kan opbergen.

En je wil deze koeler echt niet in je woning hebben staan. Het ding is goed voor ongeveer 75 db. als hij aan het werk is. Dat is gewoon niet leuk meer. Als hij aan staat zit je ook niet rustig meer in je tuin. De aan/uit schakelaar is dan ook makkelijk bereikbaar.

1591745263647.png

Laatst bewerkt:
Ben ook erg benieuwd hoe deze bak zich gaat ontwikkelen.

Is het niet een optie (als je toch al buizen in je kruipruimte hebt lopen) om een bypass te maken met flexibele leiding die onder de grond loopt?
Er zijn er hier meer die dat hebben, en zo blijft de bak mooi koel.

Is het niet een optie (als je toch al buizen in je kruipruimte hebt lopen) om een bypass te maken met flexibele leiding die onder de grond loopt?
Er zijn er hier meer die dat hebben, en zo blijft de bak mooi koel.
Het is geen kruipruimte maar een cement dekvloer waar ik de pijp in heb gelegd voordat de cement gestort was. Deze pijpen zijn voorzien van 2 cm isolatie.

Laatst bewerkt:
Mooi hoor, stap voor stap begint het te komen. Hopen dat de flap weer verdwijnt maar dat zal vast wel goed komen!
Zag vandaag ook in een zaak gele dokters a 120 euro p/s en die nakweek idd een stukje duurder, 160 euro hier.

Zag vandaag ook in een zaak gele dokters a 120 euro p/s en die nakweek idd een stukje duurder, 160 euro hier.
Tsja, het is vraag en aanbod. Het aanbod is laag dus de prijs stijgt. Nu is het wel afhankelijk het formaat. Bij mijn LFS vragen ze € 119,00 voor nakweek gele dokters van iets van 5 cm (afkomst de Jong Marinelife). 4 weken geleden betaalde ik bij een andere bekende zaak uit Breda € 69,00 per gele dokter (10 cm, 7cm en 5 cm), maar dat waren wel zo'n beetje de laatste verkrijgbaar in het Zuiden.

In het Zuiden in de handel geen betaalbare Gele dokters van enig formaat te krijgen.
Dan maar het "aangeboden" forum alhier volgen voor wat er beschikbaar komt.

Eerder vanavond een Gele dokter bij @aestiva gescoord. Ik was toch in de buurt van Rotterdam en daar ook maar bij @Ropi zijn Xanthurum opgehaald. Tevens zijn poetsvis en zijn laatste Viridis Chromis meegenomen. Een beetje jammer dat ik zijn Paracanthurus hepatus alleen achter liet maar die komt niet voor op mijn verlanglijstje. Allen zitten nu in mijn quarantaine bak. Ik hoop de komende we(e)k(en) nog meer te scoren. En dan zet ik de dokters (hopelijk 3 tot 4) in een keer in de showbak. Dan mogen ze met de bestaande 4 dokters gaan uitmaken wie de baas is. Er zal echt wel even storm in bak zijn maar ik verwacht dat de agressie te overzien is omdat deze over meerdere dieren bot gevierd kan worden. Misschien heb ik het fout, maar we gaan het zien.

Kortom de visbezetting is aan het groeien.

Het aantal stekjes dat ik aan het verzamelen ben is nog bescheiden maar zodra de kalkreactor werkt ga ik daar wat meer energie in steken.

Laatst bewerkt:
De dokters ‘s avonds bijplaatsen, vlak voor licht uit.
Eventueel een paar dagen je verlichting uit laten (geeft weinig effect in de zomer).
Wat extra voeren.
Dat neemt de stress grotendeels weg.
Heeft bij mijn dokters goed gewerkt.

Back
Bovenaan