Lange tijd niet op het forum geweest. Het oplossen van de waterloop zodanig dat het acceptabel was bleek bijna een nekbreker. Maar ik heb het voor elkaar gekregen. Geen micro- of macro bubbels meer. De water loop is niet geheel stil maar voorlopig kan ik daarmee leven.
Ik ben 9 weken geleden opgestart met zeewater van Van Vugt die 6 kuub heeft afgeleverd.
De opbouw is met dood steen gedaan maar ik heb in de sump 25 kilo steen uit Caraïbisch gebied geplaatst en toen twee weken later steen uit Indonesië beschikbaar kwam heb ik daar ook nog 10 kilo van geplaatst.
Ik heb boven de sump een lamp geplaatst die een 300 par op het steen uitstrooide. Ik zag namelijk enkele mini stukjes koraal zitten waarvan ik hoopte dat deze het zouden overleven, ijdele hoop misschien maar niet geprobeerd...
ik weet het, het is geen beste foto maar het is de enige die ik had op dat moment - dit is tijdens de 3de week
Uiteraard alle normale opstart verschijnselen gehad, nitraatpiek, bruine algen, groene algen, macro algen.
De nitraatpiek was overigens na 2 weken al weg. Het grote volume water t.o.v. het kleine aantal kilo's steen heeft daar aan mee geholpen. Het dood steen was al volledig vrij van nitriet en nitraat. Dat had al bijna een jaar in osmose water gelegen.
Na 4 weken heb ik een opruimploegje geplaatst in de sump om de algen onder controle te houden. 4 slakken en 4 kleine egeltjes

In week 5 heb de eerste vissen in de sump geplaatst, een Henkie en een zesstreep lipvis (Hexamita).
De algen waren in week 7 vrijwel verdwenen en ik ben wat bij gaan voeren
Het koraal heeft het overleefd. Onderstaande foto's zijn tijdens week 8 genomen.
In een
ander draadje heeft Tanne aangegeven dat het hier waarschijnlijk om
siderastrea radians gaat. Op de foto's hieronder zijn de kleuren wat paarser dan het koraal daadwerkelijk is, ik heb de kleurbalans van mijn camera en licht combinatie nog niet onder controle. Het groen is in het echt ook groener dan nu zichtbaar. Ooit zal ik de macro fotografie onder controle krijgen maar voorlopig moet je het hiermee doen.
Het koraaltje is 4 cm groot.
De poliepjes - 4 à 5 mm in doorsnee