Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Misschien eindelijk eens een makkelijke vraag;

Wat leg ik onder scherpe stenen om het glas te beschermen??????????

Van het weekeinde ga ik een paar grote stukken keramiek halen, en deze zijn best zwaar, en hebben scherpe punten!

Alvast bedankt,

Nick

Gewoon niks.:rolleyes:

Denk je nu echt dat een bodem het zal begeven door het levend steen dat erop rust? In die 4m bak zit waarschijnlijk toch wel een bodemplaat van 15mm. Je kan je niet voorstellen hoe sterk die is.
Alles wat je eronder stopt zal vuil doen ophopen. Dat alleen al is te mijden.
Dus gewoon bloot op de bodem met het steen.:)

Als er gestapeld gaat worden zou ik wel boden bescherming doen, en als het gewoon grote enkele stukken zijn die geplaast gaan worden, dan niet.
Wand met grote stukken gebeurd tog vrijwel niet mee, maar als stenen gestapeld zijn en kunne gaan rollen en vallen, zou ik zeker wel iets gebruiken.

Vooral met zo een groot aquarium ( dat water wil je echt niet op de vloer;) )

Hoi,

Gebruik HDPE of LDPE plaat. 6,8 of 10mm( zijn zeewater bestendig)
kan ik wel voor je regelen.. laat maar iets weten

ff weer terug, mijn adres en telefoon staan op de lijst van Maurice..

Limburg aan zee...

Weer genoeg kilometers afgelegd dit weekeinde. De keramiek zuil is in 2 stukken thuis aangekomen. Het handigst als onderplaat voor nu direct was even plexiglas halen. Dit kan direct bij de bouwmarkt gehaald worden en kon dit weekeinde nog gemaakt worden. De keramieken zuil, wordt met 2 soorten kit gelijmd. De eerste is voor optimale hechting omdat het hele uiteinde zwevend aan het onderste gedeelte moet blijven hangen. Daarna komt een laagje ter afwerking met witte kit waaraan kleine brokstukjes verlijmd worden om de zaagsneden te verhullen. Deze kit is ook anders van samenstelling zodat deze mooi mee bealgd. Gezien de scherpe punten van de zuil ben ik blij plexiglas geregeld te hebben. Nu heb ik vandaag de zuil kunnen plaatsen en de eertse lijmlaag te plaatsen. Hij ligt nu te drogen in het aquarium.

Verder nog eens even wezen kijken naar de ruimte aan de andere kant van het aquarium waar nog wat van de electriciteit aangesloten moet worden. Ik geloof dat dat ook nog wel wat werk gaat zijn..............

Bijlagen

• 003 [].JPG
    003 [].JPG
    115,4 KB · Weergaven: 50
  • 005 [].JPG
    005 [].JPG
    82,2 KB · Weergaven: 1.045
Quentin man, hou je ooit op met dingen bij te voorzien!!! :).

Ziet er allemaal top uit, en een opstart zoals het moet, eerst alles in orde en alles meer dan gebackuped voor er ook maar een druppel water komt bij komen!

Je moet het maar doen zoveel geduld oefenen, chapeau!

Hoi Nick,

Als straks alles klaar is dan kom ik graag een kijkje nemen bij jou.Ik vind het knap, zoals je het tot nu toe gedaan hebt.:goed::goed::goed: Ik wens je nog heel veel succes met je hobby.Gr Martin.

Het valt me op dat dit ook de bak is waar al 30.000:eek: keer in gekeken is zonder dat er 1 druppel zeewater aan te pas is gekomen:).

Weet je al wat je het met die kleppen gaat monteren en hoe je ze gaat sturen?

mvgr
twan

Hoi Twan, leuk he zoveel bezoekers? Ik hoop er vissen in te hebben voor we bij de 40.000 zijn, of is dit veel te optimistisch.......
De kleppen heb ik even uitbesteed aan de leverancier. Aangegeven hoe ze moeten functioneren, en laat hem maar uitzoeken welk model ik nu precies moet hebben. Vrijdag nog een telefoontje gehad dat ze op antwoord van de fabrikant wachten. De klep kan er straks vrij eenvoudig tussen. Dus nog even afwachten. woensdag hoop ik de elektriciteit beneden te kunnen afronden.

Ik ben nu aan het orienteren voor levend steen. Dus ga zometeen maar weer wat surfen...................... Ik heb wat foto's van kunstmatig levend steen die er goed uitzien.
Belofte; natuurbehoud en minder pestdiertjes -geinig
Risico; minder diversiteit aan bacterien en ander leven weet-het-niet

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Nick

Dat is ook wel bekend als mari-cultuur steen.. Als je het doorsnijdt op een tegelzaagmachine zul je zien dat er binnenin weinig leven valt te bespeuren..

Helaas kun je op levend steen niet echt besparen.. Wel loont het de moeite bij het bestellen van zoveel kilo in een keer , wat winkeliers af te gaan om een mooie prijs te maken..

Probeer levend steen te selecteren op gewicht in verhouding tot volume. Liefst zo licht en poreus mogelijk. Verder is de afkomst prettig om te weten.

Om een idee te geven: ik heb laatst 3 stukken uit mijn bak gehaald die bijna massief van binnen waren, geen plek voor leven als krabbetjes en bacterien..

Helaas is michel van pakopark gestopt met zijn winkel, maar je kunt hem bellen en proberen steen bij hem te regelen.. Waar hij het vandaan had weet ik niet maar het was altijd top-steen en erg licht..

succes

Weer terug van vakantie, naar de derde zeewatermanifestatie geweest, gevalletje waterschade diezelfde dag, dat weer opgelost, en nu weer met mijn aqua'tje verder...............................
In de tussentijd wel weer veel dingetjes binnengekomen. De vlinderklep om de stroming te kunnen stellen voor beneden gaat dit weekeinde gemonteerd worden. Op elektriciteitsgebied beneden bij het aquarium is vrijwel alles aangesloten. De Teco koeler is binnen, het aquarium om de r-dsb van te maken, de sturing met sensor en klep om de golvende stroming te creëren en nog een aantal kleine zaken waar ik op zat te wachten. Woensdag wordt er ook weer veel aan de elektriciteit gewerkt, en voor die tijd wil ik de waterleidingen klaar hebben. Dan kan ik misschien woensdag al weer testen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Weer terug van vakantie, naar de derde zeewatermanifestatie geweest, gevalletje waterschade diezelfde dag, dat weer opgelost, en nu weer met mijn aqua'tje verder...............................
In de tussentijd wel weer veel dingetjes binnengekomen. De vlinderklep om de stroming te kunnen stellen voor beneden gaat dit weekeinde gemonteerd worden. Op elektriciteitsgebied beneden bij het aquarium is vrijwel alles aangesloten. De Teco koeler is binnen, het aquarium om de r-dsb van te maken, de sturing met sensor en klep om de golvende stroming te creëren en nog een aantal kleine zaken waar ik op zat te wachten. Woensdag wordt er ook weer veel aan de elektriciteit gewerkt, en voor die tijd wil ik de waterleidingen klaar hebben. Dan kan ik misschien woensdag al weer testen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wij hopen met je mee Nick,we worden toch ongeduldig nugott1zoals je ziet doe ik zelfs een gebedje voor je;)

Inmiddels weer een hele poos geleden, maar het is erg druk met werk geweest. Geduld begint een beetje af te lopen nu. Deze week ga ik het steen bestellen en ga dan maar zien dat het aquarium dan zo ver is. Zojuist een lijstje gemaakt van wat echt af moet alvorens er levend steen in kan: rifkeramiek rots vastmaken zodat deze contragewicht krijgt en blijft zweven, afzuiging in de filterruimte aansluiten, afdekken kabelgoten, alle kabels nalopen, laatste lekkages dichtmaken dus pvc vervangen, het elektronisch ventiel testen, alsmede de vlinderklep en de stroming in zijn geheel, deurtjes onder in het meubel plaatsen, rvs lijst plaatsen en de schuiflade maken. Ik geef mezelf 4 weken en dan laat ik het steen binnen komen, dan staat er wat druk achter en moet het wel. Niet zoals mijn oorspronkelijke planning, met eerst alles af hebben, maar dan zit er tenminste steen in als mijn vriendin uitgerekend is van onze volgende zoon. Na zo lang afwezig op het forum te zijn geweest ga ik nu maar even nog wat dagboeken bijlezen.:):):)

Nou ben benieuwd:)

Je heb in ieder geval nog zat te doen.Denk dat een beetje druk met zo`n project, wel helpt om een stok achter de deur te hebben.

laat ons ook genieten van de photopic

Gr Erwin

Vanavond begonnen met aan de overhangende zuil contragewicht te bevestigen zodat deze lijkt te zweven. Van plexiglas heb ik een plaat gemaakt die met kunstof draadstangen gesteld kan worden. Aangezien het nog wat vochtig was, laat ik het tot aan het weekeinde drogen voordat ik ga lijmen.

Heeft er iemand een idee of ik schroefdraad in het rifkeramiek kan tappen om er zodoende extra rvs bouten ter versteviging in te kunnen maken? Dit om naast de siliconen ( of beter MS polymeer ) een extra veiligheid in te bouwen?

Groetjes Nick

Back
Bovenaan