Hoi Twan,
Dit soort kranen zijn ontwikkeld om steeds open en dicht te gaan op sturing. In mijn situatie maakt het ook niet uit als deze niet helemaal meer dicht gaat of niet 100% meer open gaat. Het gaat meer om de stremming wat te wisselen. Het is ook niet zomaar een ideetje om er wat extra ( helaas duur ) speelgoed tussen te zetten, maar meer een soort noodoplossing.
Toen de hele filterinstallatie naar boven moest in plaats van naar beneden in de kelder, dacht ik de luchtbellen weg te houden met een waterkolom van 3 meter in de leidingen van 90 mm dik veroorzaakt door deze aan de onderkant te knijpen met een kogelkraan. Zoals Steve al aangeeft heb je hier een vlinderklep voor nodig, omdat je met een kogelkraan van deze diameter onmogelijk fijn kan afstellen. En punt 2 blijven er luchtbellen komen. Deze luchtbellen wil ik niet dus moest er boven de overloop nog een waterkolom blijven staan, dus extra knijpen. Nu zijn de bellen weg, maar loopt mijn aquarium over als de pompen allebei uitvallen, en komt dit water in de huiskamer. Daarom heb ik de extra overloopbak gemaakt om dit water op te vangen. Deze is weliswaar groot genoeg om deze hoeveelheid water op te vangen, maar omdat de overloop natuurlijk pas mag overlopen als het water tot 1 cm onder het niveau van het glas komt, kan deze zijn water niet snel genoeg kwijt. Resultaat, mijn aquarium loopt over terwijl de overstort nog niet half vol is. Slimpie als ik geweest ben, heb ik me niet gerealiseerd dat als er 20.000 liter per uur in het aquarium komt, de overloop ook ( bijna ) 20.000 liter per uur moet kunnen verwerken. En de leidingen kunnen op die plaats niet meer dikker, of meerdere leidingen bijgelegd worden.
Probleempje dus.........................
En dat allemaal voor als 2 ATK's tegelijk stuk gaan

. Op 1 ATK draaien is geen probleem. Stroomuitval wordt straks opgelost, dus daar maak ik me geen zorgen over. Het allerliefste zou ik dus een oplossing zien die minder risico's met zich meebrengt dan het probleem zelf!!!!!!!!!!!!! Dus als je in de buurt bent, kom even een bakje koffie drinken, misschien zie ik iets over het hoofd. Met zo'n pulserende leiding lijken de problemen opgelost -geinig, en het pulseren zelf is mooi meegenomen als golfbeweging. Alhoewel het effect in de bak zelf best wel meevalt, maar er staat nu natuurlijk ook niets in wat meebeweegt in de stroming.
DUS ALS IEMAND EEN MAKKELIJKERE OPLOSSING BEDENKT -excuus