Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

grotere bak van aquaglenn

aquaglenn

hardwerkende belg
hallo,

het doorkijk aquarium dat ik had ( 150x50x60), was in feite wat te klein. koralen groeiden tot tegen 't glas , te weinig zwemruimte voor de vissen en qua opbouw wat gelimiteerd !
het idee speelde al heel lang om daar iets aan te doen ,na veel overleg met de partner en een paar compromis verder , was 't plan goedgekeurd .
Eindelijk een grotere bak, het zou een 160 x 80 x 70 worden , met 60 cm waterhoogte . ( ik ging voor de 200 x 80 x 70 ;) ), maar dit vroeg teveel ingrepen in de huiskamer .

In Juni ben ik begonnen met verschillende offertes aan te vragen , en wat opviel waren de enorme prijsverschillen ( zelfs tot €500 )
uiteindelijk bij een plaatselijke aquariumbouwer terecht gekomen , die de bakken maakt voor de vereniging waar ik nu lid van ben .
Door de vakantie periode kon de bak maar klaar zijn begin Augustus .
Dan op 14 augustus 't bericht dat de bak kon afgehaald worden , dus een paar mannen opgetrommeld ( waaronder indiaantje en freak :goed: ) en een paar uur later stond de bak in de veranda, op een voorlopige veilige plaats !
foto van de bak :

Bijlagen

• nieuw aquarium 14.jpg
    nieuw aquarium 14.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 105
de nieuwe bak zou op dezelfde plaats als de vroegere bak moeten komen , dus dit vroeg wat aanpassings werken.
Het gemetsteld muurtje moest verbreed en verlengd worden .
de laminaat vloer rond 't aquarium werd verwijderdalsook de oude vloer eronder , om een funderinf te kunnen aanbrengen waarop de nieuwe muur ging gemetst worden

Bijlagen

• vroeger aqua.jpg
    vroeger aqua.jpg
    35,3 KB · Weergaven: 3.097
  • vloer.jpg
    vloer.jpg
    36,2 KB · Weergaven: 3.068
na dit toch al vrij lastig en delicaat werkje( kwestie om de living wat proper te houden:rolleyes: ) om de nieuwe muur te plaatsen , werd het tijd om de oude bak leeg te halen en te verwijderen.
Vervolgens werd er een metalen onderstel op geplaatst en een bekistingspaneel van 12mm
daarop kon de nieuwe bak geplaatst worden, weliswaar op een piepschuim plaat

Bijlagen

• nieuw aquarium 8.jpg
    nieuw aquarium 8.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 84
Ziet er super uit :goed:.

Sta zelf op het punt om ook te starten met een doorkijkbak van 130x60x65 (60 waterhoogte). Ben benieuwd hoe lang het gaat duren eer ik er spijt van krijg, en verlang naar een grotere bak .....

Als de kast klaar is, start ik een dagboek .... wordt dus vervolgd ...

Mark

nu kwam het pas , het grote werk;

de gehele inhoud stond beneden in de kelder in twee grote kuipen , met de nodige techniek. ik heb geprobeerd om 't verblijf in de kelder zo kort mogelijk te houden , maar dit werd toch algauw vijf dagen .
dus nu de hele zwik steen voor steen terug naar boven gedragen, gecontroleerd op ongedierte ( want er zat vroeger zo'n lastige krab in de bak :mad: ).

terwijl ik daarmee bezig was , begon m'n vrouw met de opbouw van de stenen al ( gelukkig heeft zij ook last van een zeeaquarium verslaving :) )
jongens , wat een werk :eek: , maar achteraf meer dan de moete waard natuurlijk

Bijlagen

• opbouw.jpg
    opbouw.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 3.043
  • nieuw aquarium 12.jpg
    nieuw aquarium 12.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 67
ziet er prachtig uit techniek ook al er voor aangepast ?

Heel mooi opgebouwd hoor, vooral dat rechtse stuk. Begrijp ik goed dat je al weer aan een grotere kalkreaktor toe bent. Heb je je fosfaatfilter er ook weer opstaan, het water is geweldig helder op de foto's. Ik hoop dat alles verder naar wens zal verlopen, dan wordt het een superbak.

prachtig gedaan! complimenten!

Back
Bovenaan