Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 x 100 x 70 rifaquarium

Weer eens tijd voor een update, ik heb goede hoop op mooi levend steen rechtstreeks uit Indonesië eind juni. Het wordt dus tijd dat er vorderingen gemaakt worden. In principe kan het nu vlug gaan........... Maar ja, dat dacht ik al eerder. Alle electriciteit in de filterkamer is op de tegenoverliggende wand met spatwaterdichte schakelaars te bedienen.

De stand van zaken hieronder

Bijlagen

• aquarium 006 [].JPG
    aquarium 006 [].JPG
    105,2 KB · Weergaven: 39
  • aquarium 010 [].JPG
    aquarium 010 [].JPG
    83,2 KB · Weergaven: 44
  • aquarium 013 [].JPG
    aquarium 013 [].JPG
    101,6 KB · Weergaven: 55
  • aquarium 015 [].JPG
    aquarium 015 [].JPG
    106,3 KB · Weergaven: 50
Quinten nogmaals hulde voor alles,

Super netjes heb je alles weggewerkt en alles is nu nog lekker schoon.
Wanneer ben je vanplan water(zee) in je bak te gaan doen?

Blijf je volgen,

Gr Dennis en dan nog koralen gaan kopen je mag wel een vlucht naar egypte boeken en wat gaan plukken daar want er moet nog heel wat gevuld worden.

Succes

Vanochtend weer beide pompen aangezet, en de overloopbeveiliging testen. Helaas werkt het niet zoals ik gedacht heb. De opvangbak is weliswaar groot genoeg om alle overflow op te vangen, en de hoogte van de overlopen zitten op de goede hoogte, maar het loopt niet snel genoeg door. De overloop verlagen is geen optie want dan loopt er te vroeg water weg. Nog een extra doorvoer erbij is geen ruimte meer voor..........
Dan maar iets anders verzinnen. Ik zit te denken aan een kunstof magneetventiel dat de terugvoer het aquarium afsluit zodra er een bepaald niveau bereikt is. Ik heb wat rondgebeld, en in blijdorp gebruiken ze ook dergelijke beveiligingen. De leverancier gaat kijken of hij voor mij ook een oplossing heeft. Heeft iemand van jullie nog een ideetje???

Ziet er gelikt uit.

Dit project lees ik nu met heel veel interesse, gewoon mega en een dikke pluim voor diegene die dit kan verwezelijken.

Grtz

misschien als je het uittekent want zo heb ik geen idee hoe je het bedoeld, wat is de functie van die overloopbak? en wat zijn de hoogte verschillen en diameters.

ik bewonder je geduld! word een plaatje!
Vanochtend weer beide pompen aangezet, en de overloopbeveiliging testen. Helaas werkt het niet zoals ik gedacht heb. De opvangbak is weliswaar groot genoeg om alle overflow op te vangen, en de hoogte van de overlopen zitten op de goede hoogte, maar het loopt niet snel genoeg door. De overloop verlagen is geen optie want dan loopt er te vroeg water weg. Nog een extra doorvoer erbij is geen ruimte meer voor..........
Dan maar iets anders verzinnen. Ik zit te denken aan een kunstof magneetventiel dat de terugvoer het aquarium afsluit zodra er een bepaald niveau bereikt is. Ik heb wat rondgebeld, en in blijdorp gebruiken ze ook dergelijke beveiligingen. De leverancier gaat kijken of hij voor mij ook een oplossing heeft. Heeft iemand van jullie nog een ideetje???

Ik heb het aquarium live mogen bekijken.

Ziet er allemaar top uit :goed:.

Nick, geeft zo'n klep niet veel weerstand?

mvgr
twan

Ik ken dit product wel. Heb hier mee het hele huis mee behandelt(kwartsiet tegels)Ook heb ik kwartsiet tegels op de muren van de wc.Deze zijn ook behandelt met dit spul.Je weet zelf wel dat het daar wel eens spat(vooral met twee kleintjes)
Het is echt top spul,je kunt zo alles er over heen gooien.

Hoi Eddy,

Ik ken dit produkt specifiek niet, maar ik weet dat ik met een soort impregneer moet werken. Is dit merk beter dan andere, of gaat het meer om de mededeling voor een bescherming in het algemeen?

Bedankt alvast,

Nick

Weer bedankt voor de complimentjes,en het meedenken! Inmiddels is mij de oplossing wel duidelijk, maar de beste oplossing ( een extra overloop is niet mooi, optisch gezien dan ). Een magneetventiel neem je gewoon een maat groter dan de leiding, net als bij een kogelkraan, en weg is de vernauwing. Betrouwbaarheid is ook niet het grootse probleem, zelfs als de klep alleen maar vertraagd, heb ik er al genoeg aan. Echter om weer aan de grote leiding te gaan zagen............................... Misschien nog eens goed nadenken. Woensdag komt iemand kijken om de alluminium en rvs onderdelen van de ombouw op te nemen. Hopelijk kunnen ze maken wat ik wil.

Mijn laatste idee is om met de overloopbak een wisselend waterniveau te realiseren. Door er een klep in te zetten die open en dicht slaat onder invloed van een niveausensor stroomt het water in golfbewegingen terug het aquarium in. Dit gaat door een kunstof kogelkraan van 90 mm die ik op de aquatronica computer aansluit. De prijs is binnen, maar op de vraag of deze geschikt is om elke minuut of zo open en dicht te gaan, heb ik nog geen antwoord. Uiteraard komt er een beveiging tussen als de klep open blijft staan of juist gesloten blijft. Luchtbellen zijn geen probleem meer, waterniveau bij stroomuitval opgelost, en er een soort van golfbeweging bij gekregen. Het lijkt mooi. Vanavond met de hand test gedraaid met een gewone kogelkraan, en het afstellen is wel een precies werkje, en handmatig haast niet te doen. Het niveau in het aquarium schommelt ook iets meer dan ik eigenlijk wil, misschien een iets grovere overloopkam. En mijn niveausensor voor het bijvullen van verdampt water komt ook in een wisselend waterniveau. Dit betent vrees ik dat ik deze niet meer kan gebruiken of wel?????

Als je je overloopsensor op het hoogste punt hangt van de golfbeweging, en je meet de tijdspanne tussen "eb" en "vloed". Dan kan je, mits een timer tussen de sensor te hangen, je niveau terug afregelen. Of je hangt je niveausensor in je sump. Of je hangt je sensor op het laagste niveau van de golfbeweging. Als het water dan nog lager komt, dan moet je bijvulsysteem in werking treden. Het nadeel hiervan is, doordat de sensor meestal onder water hangt, dat deze gaat begroeid worden door wieren waardoor hij blijft "hangen".
En als je ipv een bolvan te gebruiken met een overloopbak, een driewegklep gebruikt, dan krijg je ook een wisselende stroming in je bak. Ingang aan de pomp, uitgang 1 links in de bak, en uitgang 2 rechts in de bak. Zo voorkom je, dat als je bolvansysteem in faling gaat dat je hoofdaquarium overloopt, en je kan de diameter van deze klep kleiner houden daar je een drukkende werking hebt van de pomp, ipv de zwaartekracht bij communicerende vaten. Of je zou een noodoverloopsysteem moeten integreren in jouw systeem. Misschien is dit de goedkoopste oplossing.
Ik vind het fantastisch dat je met zo een grote bak, toch nog probeert om wat extra's te integreren, ipv deze op de algemeen bekende manier te laten draaien. Mijn excusses mochten mijn opmerkingen door mijn enthousiasme hiervoor betweterig overkomen.
Groeten Guy

Hoi

Ik kan je niet meer volgen:confused:.

Waar komt de klep in te zitten en wat gaat deze dan regelen?

mvgr
twan

Mijn laatste idee is om met de overloopbak een wisselend waterniveau te realiseren. Door er een klep in te zetten die open en dicht slaat onder invloed van een niveausensor stroomt het water in golfbewegingen terug het aquarium in. Dit gaat door een kunstof kogelkraan van 90 mm die ik op de aquatronica computer aansluit. De prijs is binnen, maar op de vraag of deze geschikt is om elke minuut of zo open en dicht te gaan, heb ik nog geen antwoord. Uiteraard komt er een beveiging tussen als de klep open blijft staan of juist gesloten blijft. Luchtbellen zijn geen probleem meer, waterniveau bij stroomuitval opgelost, en er een soort van golfbeweging bij gekregen. Het lijkt mooi. Vanavond met de hand test gedraaid met een gewone kogelkraan, en het afstellen is wel een precies werkje, en handmatig haast niet te doen. Het niveau in het aquarium schommelt ook iets meer dan ik eigenlijk wil, misschien een iets grovere overloopkam. En mijn niveausensor voor het bijvullen van verdampt water komt ook in een wisselend waterniveau. Dit betent vrees ik dat ik deze niet meer kan gebruiken of wel?????

Het fijnafstellen met een kogelkraan zal ook niet lukken simpel weg omdat dit een open en dicht kraan is!
Als je dit geautomatiseerd wilt hebben heeft de actuator(aandrijving) van de kogelkraan een looptijd van ca 7 sec zowel open als dicht(mits je een veerretour neemt!
Wil je grip hebben op het open en dicht gaan qua snelheid, heb je hiervoor een speedcontroller nodig die je in de aandrijving plaatst(dure grap).

Een magneet klep is uitgesloten omdat deze in de maat die je aangeeft meestal indirectwerkend is. Dit betekent met name dat de klep opent dmv een klein drukvereffeningsgaatje in het membraan die binnen een mum van tijd zal dicht zitten.

De klep om fijn te kunnen afstellen is een pvc vlinderklep die reageert op een ultrasone niveauschakelaar. Deze schakelaar stuurt een signaal uit naar het wateroppervlak en meet de tijd op wanneer het signaal weer terug komt. Naar mate dit signaal er langer over doet stuurt hij het orgaan(in dit geval de vlinderklep) aan om meer water toe te laten!
Voordeel hiervan is dat de vlotter niet onder de troep komt te zitten omdat de schakelaar niet in contact komt met het water!

Suc6

Het gaat om een elektrische kogelkraan in pvc met actuator. Hiermee kan ik de sluitingssnelheid sturen, en daarmee natuurlijk de kracht van de golfbewegingen onder. Ik ben niet zo handig met tekeningen op de pc maken, misschien dat ik even tijd vind om het uit te tekenen en in te scannen. Na het testen gisteren ben ik er van overtuigd dat het een kwestie van afstellen is. Maar nog even bedenktijd hiervoor!

Hey Nick,

heb je misschien ergens meer info over deze kranen, want misschien zijn deze ook wel te gebreuken in een close loop om stroming te regelen???

Mvg.

Steven

Het gaat om een elektrische kogelkraan in pvc met actuator. Hiermee kan ik de sluitingssnelheid sturen, en daarmee natuurlijk de kracht van de golfbewegingen onder. Ik ben niet zo handig met tekeningen op de pc maken, misschien dat ik even tijd vind om het uit te tekenen en in te scannen. Na het testen gisteren ben ik er van overtuigd dat het een kwestie van afstellen is. Maar nog even bedenktijd hiervoor!

Hoi Steven,

http://www.sibo.nl/pdf/Nederlands/01 DRUK PVC PE.pdf

Ik dacht op pagina 40 of 41.

Voor een closed loop moet je wel opletten op welk soort pompen je dit zet. Op een ATK , ondanks dat ik een enorme fan van die pompen ben, zou ik er voorzichtig mee zijn! Tenminste ik dacht dat je ATK ook op de closed loop wilde zetten?

Groetjes Nick

Hallo Nick,

ik heb het misschien gemist in eerdere posts (het zijn al zoveel pagina's)
maar je wou vorig jaar kerst het levend steen bestellen?

is dit inmiddels al gebeurd of is je bak nog steeds niet klaar?

het is echt een enorm project.

je heb het echt mooi aangepakt.
succes ermee
ik zal het zeker blijven volgen.

mvg Robbin

Het afstellen of met andere woorden grip hebben op het regelen met een kraan (blijf erbij dat een kogelkraan gewoonweg geen regelkraan is mits vzv een v-poort) vzv een actuator kan je doen door het plaatsen van een modulerende kaart van 0-10v of een 4-20ma. Binnen deze range kan je regelen cq afstellen.

Suc6

Hoi Robin,

Er zit helaas nog geen levend steen in, nog even geduld hebben!

Steve,

Heel erg leuk dat je meedenkt!!!!! :goed:

Eigenlijk is de hele constructie bedacht om de hoeveelheid water die naar beneden komt, niet onder een bepaald niveau te laten komen. En dit af te stellen door middel van een kogelkraan handmatig is onmogelijk gebleken. Maar door de automatische kraan er tussen te zetten, hoeft de hoeveelheid niet meer afgesteld te worden, dat doet namelijk de vlotterschakelaar door de kraan open en dicht te draaien waardoor er geen of heel veel water doorstroomt. Als ik nu met een bestaande kraan de maximum doorstroming instel, dan kan de vlotter de andere kraan toch naar niets of dit maximum sturen. Dus dan wordt er met deze kraan niets gestuurd behalve open en dicht. Ik begrijp dat ik met een vlinderklep meer kan fijnstellen, maar voor mijn gebruik is dat toch niet nodig? Als ik het verkeerd zie, verbeter me dan zodat ik niet weer de verkeerde kranen ga verlijmen.

Hoi Robin,

Er zit helaas nog geen levend steen in, nog even geduld hebben!

Steve,

Heel erg leuk dat je meedenkt!!!!! :goed:

Eigenlijk is de hele constructie bedacht om de hoeveelheid water die naar beneden komt, niet onder een bepaald niveau te laten komen. En dit af te stellen door middel van een kogelkraan handmatig is onmogelijk gebleken. Maar door de automatische kraan er tussen te zetten, hoeft de hoeveelheid niet meer afgesteld te worden, dat doet namelijk de vlotterschakelaar door de kraan open en dicht te draaien waardoor er geen of heel veel water doorstroomt. Als ik nu met een bestaande kraan de maximum doorstroming instel, dan kan de vlotter de andere kraan toch naar niets of dit maximum sturen. Dus dan wordt er met deze kraan niets gestuurd behalve open en dicht. Ik begrijp dat ik met een vlinderklep meer kan fijnstellen, maar voor mijn gebruik is dat toch niet nodig? Als ik het verkeerd zie, verbeter me dan zodat ik niet weer de verkeerde kranen ga verlijmen.

Wat je zegt klopt, gaat ook werken waarbij de kogelkraan de juiste keuze is omdat deze minder vuilgevoelig is!

Vergeet geen veiligheid in te bouwen voor als de vlotter vastloopt en de kogelkraan dicht blijft staan (dit ivm overstroming).

Suc6 en blijf dit project volgen.

Back
Bovenaan