Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoutwater in Waddinxveen

Tja ik ken het als: ammoniak en nitriet moeten na de piek op 0 zitten, maar misschien is dat te simpel. 0,1mg/L is ook niet bepaald hoog. Ik zie ook niet direct een reden dat er wat fout is op dit gebied. Mijn logica was: het is afwijkend dat die ietswat meetbaar is, dus goed om de gaten te houden of het niet stijgt, wat een indicatie kan zijn dat de bactericultuur niet lekker op orde is of er iets uit evenwicht is, al zie ik daar geen aanleiding voor.
En 0-0,1 is niet 0 genoeg?
Je hebt nitraat dus er wordt nitriet omgezet in nitraat. Toch? Wat wil je nog meer?

De beperkte accuratesse van thuis testkitjes kennende, hoe groot acht je de kans dat een uitslag van 0-0,1 realistisch en correct is?

Iets uit evenwicht? Welk evenwicht breng jij in beeld met een nitriet test?

Laatst bewerkt:
Ga op marktplaats een microscoop scoren. Met wat voor vergroting werk je normaal om deze goed te kunnen zien?
Ik heb een 50 euro microscope gekocht van bol.com. Je moet volgens mij minimaal 400x hebben (totale vergroting)

Ik heb een 50 euro microscope gekocht van bol.com. Je moet volgens mij minimaal 400x hebben (totale vergroting)
Ik haal dit weekend een 2e hands die tot 450 zou moeten gaan. Nou had ik al twijfels omdat ik ‘s ochtends minder zag dan ‘s avonds, maar ik maak vaak ‘s avonds schoon. Nu niks gedaan en zie toch in de ochtend veel minder, dus je zou zomaar gelijk kunnen hebben dat dit dino’s zijn die ook vrijzwemmend kunnen zijn.

Zie foto’s, volgens mij nu veel minder, licht net twee minuutjes aan op de foto.

Ik heb een UV lamp liggen en ga die aansluiten.

Bijlagen

• IMG_7575.jpeg
    IMG_7575.jpeg
    268 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7576.jpeg
    IMG_7576.jpeg
    271,5 KB · Weergaven: 33
Mochten het dino's zijn, zoek Mack's Reef dinoflagellaten op via FB. Alle hulp mbt bestrijden ervan kan je daar vinden.

Goedenavond,

We hebben een simpele microscoop gekocht, alleen achteraf te simpel. Zo’n ‘kiddy’ ding, kreeg de 100x en 200x vergroting redelijk in beeld maar de 450x niet. Morgen nog een poging, maar foto’s toegevoegd van de andere. Lijkt voorzover mijn beperkte kennis rijkt niet op dino’s, maar betere beelden natuurlijk nodig. Maar heb hoop dat het toch cyano is. Ietswat afgezogen. Koraal lijkt het gewoon goed te doen en vissen ook. Euphylia zie ik ook niet achteruit gaan. Dus dat stemt gematigd positief.

Licht nog steeds zwak en korter (8.00 uur ‘s ochtends tot 19.30 uur ‘s avonds, ga denk ik ochtend nog licht later aan laten gaan).

Zie met algen dat het een nieuwe fase lijkt, diatomen praktisch weg, de cyano (of toch dino’s) meer en ook wat groen spul.

Copepods lijken een beetje aan te slaan, ik zie op de ruiten kleine witte stipjes die als het ware een sprongetje maken zo nu en dan. Maar snap dat het ook iets anders kan zijn. Als het licht uit is kan ik ook veel vlokkreeftjes zien.

Nitraat en fosfaat redelijk laag, dus een beetje gedoseert. Voer tweemaal daags diepvries. Misschien binnenkort toch visje erbij.

16/3/26 avond
  • Temp: 25.0
  • Zout: 1.026 - 35ppt
  • Ph: 8.15 - 8.3
  • KH: 6.55
  • NH3:
  • NO2: 0 - 0,1mg
  • NO3: 2 - 5mg
  • Ca: 400mg
  • Mg: 1425mg
  • PO4: 0 - 0.03mg (amper kleur te zien)
Vanwege lagere waardes vanavond doseren

Doseren:
8ml NO3
4ml PO4

Dat was het weer, fijne avond!

Bijlagen

• IMG_7588.jpeg
    IMG_7588.jpeg
    194,8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7586.jpeg
    IMG_7586.jpeg
    201,3 KB · Weergaven: 24
  • IMG_7603.jpeg
    IMG_7603.jpeg
    346 KB · Weergaven: 24
  • IMG_7602.jpeg
    IMG_7602.jpeg
    299 KB · Weergaven: 14
  • IMG_7601.jpeg
    IMG_7601.jpeg
    268,4 KB · Weergaven: 12
  • IMG_7600.jpeg
    IMG_7600.jpeg
    236,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_7599.jpeg
    IMG_7599.jpeg
    243 KB · Weergaven: 13
  • IMG_7598.jpeg
    IMG_7598.jpeg
    285,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_7597.jpeg
    IMG_7597.jpeg
    264,6 KB · Weergaven: 12
  • IMG_7596.jpeg
    IMG_7596.jpeg
    187,3 KB · Weergaven: 25
Op de 2 microscoop foto's is in ieder geval cyano te zien ja.
Als je wil testen op bijvoorbeeld dinoflagellaten, neem met een potje een schepje zand met wat water op een plaats waar minder cyano op het zand zit. Even schudden, en dan een druppel water daarvan nemen voor onder de microscoop.

Let op, cyanobacteriën gebruiken fosfaat om te groeien, en ook je stenen bufferen fosfaat. Rustig aan dagelijks blijven doseren, niet steeds meer omdat het niet lijkt te werken.

Op de 2 microscoop foto's is in ieder geval cyano te zien ja.
Als je wil testen op bijvoorbeeld dinoflagellaten, neem met een potje een schepje zand met wat water op een plaats waar minder cyano op het zand zit. Even schudden, en dan een druppel water daarvan nemen voor onder de microscoop.

Let op, cyanobacteriën gebruiken fosfaat om te groeien, en ook je stenen bufferen fosfaat. Rustig aan dagelijks blijven doseren, niet steeds meer omdat het niet lijkt te werken.
Dankjewel! Ik doseer om die reden zeer spaarzaam, dus nu een keer en als ik over twee - drie dagen test zo nodig nogmaals, niet doorlopend. Wel goed om te noemen en ik zal onthouden dat als ik de cyano wegkrijg ik rekening moet houden met een mogelijke stijging. Thanks voor de tip met de dino’s en zoek nog een betere microscoop, dat lukt binnenkort wel verwacht ik.

Ik zou toch dagelijks doseren volgens de aanbevolen dosering.
Een zeeaquarium meten en aanpassen doe je beter op basis van trends, dus gaat een element over meerdere dagen/weken naar beneden of boven. Niet op basis van 1 meting er maar een product in doseren.
Zorg voor balans en regelmaat.
Cyano doet het goed op het tegenovergestelde.

Ik zou toch dagelijks doseren volgens de aanbevolen dosering.
Een zeeaquarium meten en aanpassen doe je beter op basis van trends, dus gaat een element over meerdere dagen/weken naar beneden of boven. Niet op basis van 1 meting er maar een product in doseren.
Zorg voor balans en regelmaat.
Cyano doet het goed op het tegenovergestelde.
Dankjewel, je maakt een goed punt. Dan kijk ik het even aan en als ik ga doseren doe ik dat met een lagere dosis dan nu (ongeveer 0,04mg en 4mg).

Ik twijfel steeds serieuzer of ik mijn 160x60x60 bak ga ombouwen naar zout, tot het punt dat ik mijn bestand nu op marktplaats heb gezet.

Mijn vooraan genomen aanpak is nu: als ik weer dat het bestand verkocht is, ga ik zoeken naar een fleecefilter en skimmer die geschikt zijn voor de bak. Met een sump van 98x40x40 (waterhoogte rond de 33cm) totaal ongeveer 600 liter. Ook naar meer dood steen om scape te bouwen. Het is een dichte bak en nu nog met ledverlichting voor zoet erboven. Mijn idee is om in te draaien zonder koraal en dan dat licht er nog even boven te laten. Ondertussen twijfelen of ik ofwel de hydra 32HD van m’n RS Reefer 250 erboven hang, met eentje extra, of dat ik AI blade led growth en JMB REEF/ DSR Approved color ga zoeken om het dicht te laten. Volgens mij is indraaien met ander led licht geen probleem als je geen koralen hebt die het nodig hebben. Dat dan een een langere periode geven waarin ik dus licht regel, op een gegeven moment zand toevoeg en verdere opstart zaken regel. Alle tijd om dan na te denken over wat erin gaat en op een gegeven moment de inhoud van de reefer over te zetten.

Foto’s van bak en sump nu.

Bijlagen

• IMG_5379.jpeg
    IMG_5379.jpeg
    227,1 KB · Weergaven: 75
  • IMG_5378.jpeg
    IMG_5378.jpeg
    228,2 KB · Weergaven: 72
  • IMG_5377.jpeg
    IMG_5377.jpeg
    209,6 KB · Weergaven: 75
  • IMG_7606.jpeg
    IMG_7606.jpeg
    229,2 KB · Weergaven: 69
Wat moet het nou worden? Een zoetwater of een zeewaterbak? Ik zie rivierkeien, planten... Tja, wat zie ik eigenlijk. Ik heb mijn brilleglazen maar even schoongemaakt...

Weer tijd voor een update. Ik ben aan het ‘scharrelen’ voor de apparatuur voor de 500L bak. Heb nu een Deltec 1000i skimmer binnen die het aan zou moeten kunnen. Ook van een hobbyist in de buurt wat bioballen gekregen, die liggen in de 250L bak maar moet wel NO3 en PO4 bij doseren, ga ik nu dagelijks doen. Verlichting nog zoekende naar maar dezelfde hobbyist heeft nog wat liggen, neem dat waarschijnlijk over en ga dan met wat ledertjes beginnen en kijken hoe het gaat. Komt later vanzelf meer high end verlichting boven.

In de bak weinig veranderd, wederom van dezelfde hobbyist een stukje groene montipora plaat meegekregen en een euphylia gekregen die het moeilijk had na de verhuizing en nog 1 kop had, eens kijken of die aanslaat. Wel super te spreken over de gezelligheid, goede gesprekken en vooral waardevolle hulp van hobbyisten in de buurt, heerlijk!

Vraag: ik ben dood steen aan het verzamelen voor de 500L bak straks. Heb ook nog een emmer met steen staan dat niet in de reefer paste. Wat raden jullie aan? Steen zo erin? Behandelen? Wat is een enigzins efficiënte manier? Benieuwd naar jullie ervaringen. Komt natuurlijk nog levend steen bij uit de reefer 250. Liefst zou ik ook al wat dood steen in de sump leggen om ‘wat tot leven te komen’. Maar wil niet iets dan lang in de kast heeft gelegen of flink stinkt zomaar in de sump gooien.

Ik overweeg ondertussen langzaam om naar een nieuwe vis te kijken, symbiose goby + pistool garnaal lijkt me nog steeds leuk, maar moet er rekening mee houden dat het over een maand of vier waarschijnlijk naar de grote bak overgaat. Al twijfel ik nog of de RS Reefer 250 ernaast hou of wegdoe. Tips en ervaringen altijd welkom.

Waardes: valt me op dat de magnesium hoog zit, snap niet zo goed waarom. Verder nu een klein weekje ATI op lage dosis (6ml #1 en 6ml #2) naast de KH buffer. Voer dan nog wel eens op maar ca en mg zitten niet laag.

Cyano blijft een dingetje maar groeit niet explosief, afgezogen en stukken beter te overzien, nu ook eindelijk een fatsoenlijke magneet/krabber gekocht. Zie het als onderdeel opstartfase en kijk het aan.

Dieren:

De Percnon Gibbesi is erg leuk, met grotere bak op komst overweeg ik een tweede, maar denk dat ik wacht tot de bak draait.

Vijlvis eet geen aiptasia, heb er wel redelijk wat op specifiek stuk steen. Misschien een pincetvis over een half jaartje en als het te veel wordt voor die tijd een andere vijlvis.

Alle koralen lijken het goed te doen en zie lichte groei bij degene die er al wat langer inzitten, dus positief

Pepermuntgarnalen niet gezien sinds ze erin zitten (maandje nu) maar vandaag een vervelling gezien die te klein lijkt voor de poetsgarnalen, dus lijken toch ergens verstopt.

25/3/26 avond
  • Temp: 25.3
  • Zout: niet te meten, te donker
  • Ph: 8.15
  • KH: 6.7
  • NH3:
  • NO2: 0
  • NO3: 2 - 5 mg
  • Ca: 400mg
  • Mg: 1440mg
  • PO4: 0 - 0.03 mg
Zoals altijd tips welkom!

Bijlagen

• IMG_7661.jpeg
    IMG_7661.jpeg
    261,1 KB · Weergaven: 37
  • IMG_7662.jpeg
    IMG_7662.jpeg
    377,7 KB · Weergaven: 36
  • IMG_7663.jpeg
    IMG_7663.jpeg
    382 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7664.jpeg
    IMG_7664.jpeg
    397,2 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7665.jpeg
    IMG_7665.jpeg
    346,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7666.jpeg
    IMG_7666.jpeg
    381,5 KB · Weergaven: 25
  • IMG_7667.jpeg
    IMG_7667.jpeg
    175,2 KB · Weergaven: 34
Goeienavond,

Weer een update. Wekelijkse waterwissel naar voren gehaald vanwege een druk weekend met bezoek en kan het er maar beter goed bij staan. Meting vooraf:

03/04/26 avond
  • Temp: 25.0
  • Zout: 1.026 - 35ppt
  • Ph: 8.15 - 8.3
  • KH: 7.15
  • NH3:
  • NO2:
  • NO3: 2 - 5 mg
  • Ca: 390 mg
  • Mg: 1410 mg
  • PO4: 0 - 0.03 mg
Afgelopen dagen gemerkt dat enkele leders (twee sacrophyton en een kroepoek) soms poliepen in hadden staan een deel van de dag. Sinds vanmiddag actieve kool toegevoegd, had toch nog een aqua medic multi reactor liggen. Even kijken wat dat doet. Enkele foto’s van leders die in staan, op verschillende momenten en dagen. Stonden einde van de middag allemaal weer met poliepen uit.

Cyano bleef na afzuigen (heb nu wel ook een UV lamp aanstaan) bijzonder goed weg. Twee dagen terug wel weer wat plekjes op steen, maar die heb ik net weggezogen. Dus prima te beheersen op dit moment.

Ondertussen bezig met voorbereiding 500L bak, grootste hinder is dat ik de huidige malawi’s niet verkocht krijg… wel na wikken en wegen gekozen om een picasso dokter te halen. Klein exemplaar dat al enkele maanden bij de verkoper zat en goed at. Eet goed, zwemt de hele bak door en zie geen tekenen van stress. Dus eerste beeld is goed. Met de grote bak straks verwacht ik dat ruimte geen probleem is en in de tussentijd zit ie goed met de huidige maat.

Foto’s van hele bak bij licht volgen binnenkort weer.

Bijlagen

• IMG_7715.jpeg
    IMG_7715.jpeg
    271,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_7730.jpeg
    IMG_7730.jpeg
    250 KB · Weergaven: 19
Zoals gisteren gezegd. Geen geweldige foto’s maar dekt de lading.

Bijlagen

• IMG_7751.jpeg
    IMG_7751.jpeg
    228,6 KB · Weergaven: 42
  • IMG_7752.jpeg
    IMG_7752.jpeg
    319,4 KB · Weergaven: 30
  • IMG_7753.jpeg
    IMG_7753.jpeg
    293,9 KB · Weergaven: 30
  • IMG_7754.jpeg
    IMG_7754.jpeg
    308,4 KB · Weergaven: 41
  • IMG_7750.jpeg
    IMG_7750.jpeg
    210,4 KB · Weergaven: 41
Gisteren ineens benaderd door een koper voor het Malawibestand, dus er zit toch vaart in. Vanavond gaat her aquarium leeg. Nu vraag ik me alleen af of ik de bak een paar dagen leeg kan laten staan terwijl ik de benodigde 600L Rodi water aanmaak. Verwachte aanpak is wat nat papier op de kitranden leggen en gewoon rustig aan vullen. De sump kan ik laten draaien zonder de bak dus die laat ik draaien om de siporax ‘goed’ te houden. Ga daar in ieder geval een deel van gebruiken en dat proberen enigzins voorzichtig naar zout over te wennen door het oude zoete water aan te zouten en daarna weg te gooien en in nieuw zoutwater aangemaakt met Rodi water te leggen. Ben benieuwd… bioballen en blokken gaan ook mee dus zou een goede start moeten zijn.

Ga in mei op vakantie dus voor die tijd gaan er geen dieren in, ook geen opruimploeg waarschijnlijk. Eventueel wat slakken als het vlot gaat.

Dus blij dat er tempo in komt! Al altijd dubbel aangezien ik het malawibestand erg leuk vond.

Aquarium kan rustig een tijdje zonder water staan .
Hoef je echt geen nat papier op de kitrand te leggen.
Uitdrogen van kitranden gebeurt over een tijdspan van maanden niet dagen .
Nieuwe aquaria staan ook niet gevuld in de opslag bij Winkels/ importeurs.

Gisteren ineens benaderd door een koper voor het Malawibestand, dus er zit toch vaart in. Vanavond gaat her aquarium leeg. Nu vraag ik me alleen af of ik de bak een paar dagen leeg kan laten staan terwijl ik de benodigde 600L Rodi water aanmaak. Verwachte aanpak is wat nat papier op de kitranden leggen en gewoon rustig aan vullen. De sump kan ik laten draaien zonder de bak dus die laat ik draaien om de siporax ‘goed’ te houden. Ga daar in ieder geval een deel van gebruiken en dat proberen enigzins voorzichtig naar zout over te wennen door het oude zoete water aan te zouten en daarna weg te gooien en in nieuw zoutwater aangemaakt met Rodi water te leggen. Ben benieuwd… bioballen en blokken gaan ook mee dus zou een goede start moeten zijn.

Ga in mei op vakantie dus voor die tijd gaan er geen dieren in, ook geen opruimploeg waarschijnlijk. Eventueel wat slakken als het vlot gaat.

Dus blij dat er tempo in komt! Al altijd dubbel aangezien ik het malawibestand erg leuk vond.
Mooi dat je je Malawi's goed kwijt kunt.

Kitnaden: lijkt me geen probleem. Siporax: tenzij je nauwelijks of geen substraat (zand, steen) in de bak zelf plaatst heb je dat niet nodig. Werkt eerder contraproductief. Kortom: de sump kan leeg en schoon en dan worden her-ingericht voor 'zee'.

Veel plezier!

Mooi dat je je Malawi's goed kwijt kunt.

Kitnaden: lijkt me geen probleem. Siporax: tenzij je nauwelijks of geen substraat (zand, steen) in de bak zelf plaatst heb je dat niet nodig. Werkt eerder contraproductief. Kortom: de sump kan leeg en schoon en dan worden her-ingericht voor 'zee'.

Veel plezier!
Dank Tanne!

Kan je uitleggen hoe ze contraproductief kunnen werken? Is er iets als ‘te veel bacteriën?’ Mijn gevoel zegt dat meer ruimte om op te zitten betekent dat er meer kunnen zijn, maar dat als er te weinig voedsel (stikstofcyclus) is dat er ook minder is. Of verwacht je dan dat je de NO3 en PO4 niet van de nul af krijgt?

Back
Bovenaan