Goedemiddag,
Hierbij weer een update na een ruime week.
Aquarium draait nu een ruime maand, vissen nu twee weken erin, visbestand:
2x amphiprion Occelaris (drieband anemoonvis, ‘nemo’)
4x chromis Viridis (juffertje, energieke vis)
1x salarias Ramosus (sterhenkie)
1x acreichthys Tomentosus (vijlvis)
Gedrag: anemoonvissen niet als koppeltje gekocht maar zoeken elkaar wel veel op, leuk om te zien. Sterhenkie erg leuk om te zien, graast echt en kruipt over de stenen en tussen het koraal, houdt je ook in de gaten. Juffertjes zijn erg aanwezig maar dat heeft de rest - lijkt het - ook vertrouwen gegeven en maakt dat ze zich meer laten zien. Nog geen agressie gezien. Vijlvis doet het goed maar stoei nog wat met de stroming, gyro stromingspomp staat uit omdat ik merk dat de vijlvis anders echt in een hoekje hing. Speelt wel om de andere twee stromingspompen, zwemt er rondjes omheen.
Eten allemaal goed diepvries en Hikari marine s, dat is erg fijn.
Koraal: heb enkele stekjes bij diverse hobbyisten opgehaald en een stekje pumping xenia en een gorgoon gehaald bij de Ocean Store. Ook een kleine sunburst anemoon nu twee weken terug die nog niet van plek veranderd is. Komende tijd aankijken hoe het koraal het doet. Spannendste is een kleine torch (lps) om te kijken of dat goed gaat. Nu een weekje erin en gaat vooralsnog goed, maar weer dat het allemaal nog erg pril is, dus even aankijken.
Waterwaardes: aardig stabiel, zeer lichte kleuring op nitriet die ik in de gaten hou, vanavond weer even testen. In het donker kreeg ik de magnesium omslag niet zichtbaar dus die vanmiddag nog een keer proberen. Temperatuur een halve graad omhoog gezet na een tip van een hobbyist dat de temperatuur op de bodem in je bak echt een graden lager kan zijn dan bij je sensor in de sump.
Heb ATI essentials mixed reef nu binnen, maar moet het nog in het doseerapparaat zetten, doseer nu wel een KH buffer. Dacht ATI eerst op lage dosering (25% aangeraden dosering) te zetten en dan met tussendoor meten langzaam opvoeren. Maar moet daar nog mee beginnen!
09/3/26 avond
- Temp: 25.2
- Zout: 1.026 - 35ppt
- Ph: 8.15
- KH: 6.25
- NH3: 0
- NO2: 0 - 0,1mg
- NO3: 5mg
- Ca: 390mg
- Mg: krijg de kleur omslag niet duidelijk, vanmiddag herkansing
- PO4: 0.03mg
Alg: ugly phase nog steeds gaande. Diatomen worden minder maar heb ik nog wel. Krijg nu ook plekjes met de rood/paarse cyano, al is het niet woekerend. Om de dag ongeveer maak ik schoon waarbij ik met een tandenborstel, voedselpipet, lange pincet en netje wat poets, woel en rotzooi afvang terwijl de pompen uitstaan. Blijf twijfelen over een powerfilter, maar dit gaat zo best oké en weet dat je het ook rustig moet afwachten. Ik heb een UV filter liggen dus mogelijk dat ik die nog aansluit, maar zie geen reden om te denken dat ik dino heb (al heb ik nog niks onder de microscoop gelegd en zijn er twee soorten).
Waterwissels: nu drie keer gedaan, ongeveer iedere week en dan 20L.
Licht: van een hobbyist een programma gekregen dat ik nu draai, wel ingesteld dat ze nog ‘acclimatiseren’ en dus nog niet op 100% draaien. Omdat ik deze week al wat meer alg en de cyano zag dat teruggezet naar 40% en opbouwen in 30 dagen. Dus draai vrij zwak (2x ATI Hydra 32HD).
Veranderingen: nu even niks gepland, overweeg wel een anemoon van formaat als host voor de occelaris, al weet ik dat ze er niet altijd inkruipen. Diamant lipvissen on hold gezet en symbiose goby met garnaal ook. Eventueel over een tijdje (goby + pistoolgarnaal komen wel, lipvissen twijfel ik nog).
Eigenlijk ook al aan het overwegen om de grote bak om te bouwen naar zout, dat is een 500L 160cm bak dus dat zou stuk meer speling geven en het risico van een red sea die kan falen wegnemen. Misschien als techniek voorbij komt die ik kan gebruiken, dat ik al wat bij elkaar sprokkel. Maar heeft geen haast
Overig: voeg wekelijks 5 zakjes copepods toe in de hoop daar een cultuur van te krijgen.
Dat was het voor nu denk ik! Tips altijd welkom.