Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoutwater in Waddinxveen

Vandaag wezen rommelen met de stroming met dank aan Johan, online best wat info te vinden. In ieder geval de Gyro wat anders gezet en rechter wave pump aangepast dat die meer tussen de rotsen blaast. De linker wil ik ook verplaatsen maar de magneet lijkt vast te zitten, achteraf geen handige plek. Ik wil de scape nog wat aanpassen dus zal daar ook rekening mee moet houden.

Waterwaardes gaan echt de goede kant op lijkt het, al snap ik niet waarom de temperatuur niet sneller stijgt, kruipt langzaam op.

Skimmer staat aan op de laagste stand en daar komende tijd beetje mee rommelen.

15/2/26 avond

• Temp: 23.3 graden
  • Zout: 1.023/1.024 - 32/33ppt
  • Ph: 8.15 (waarschijnlijk iets hoger)
  • KH: 8.45 - 8.6
  • NH3: 0 (blijft blauw melkachtig iedere keer, ondanks goed schudden)
  • NO2: 0 - 0,01
  • NO3: 5 - 10 (zelfde kleur als gisteren)
  • Ca: 410mg
  • Mg: 1320mg
  • PO4: 0,25mg
Fijne avond!

En nog de foto’s!

Bijlagen

• IMG_7390.jpeg
    IMG_7390.jpeg
    96,9 KB · Weergaven: 51
  • IMG_7391.jpeg
    IMG_7391.jpeg
    354,3 KB · Weergaven: 51
  • IMG_7392.jpeg
    IMG_7392.jpeg
    372,1 KB · Weergaven: 40
  • IMG_7393.jpeg
    IMG_7393.jpeg
    338,3 KB · Weergaven: 41
  • IMG_7394.jpeg
    IMG_7394.jpeg
    409,9 KB · Weergaven: 42
  • IMG_7395.jpeg
    IMG_7395.jpeg
    332,9 KB · Weergaven: 51
Vanmiddag als lunchpauze even de stroming verder aangepakt. Twee wavemakers verplaatst en gekeken wat dit deed. Staan beide nu op sine mode (golvend) en op 100%. Zijn 9000L/u pompen. De Maxspect gyre pump gaat wisselend van 10 tot 30% en lijkt daarmee sterk zat. Filmpje kan helaas niet, daarom foto’s.

Met de Ugly phase die gaande is en nitriet en ammoniak op nul overweeg ik binnenkort in ieder geval wat slakken te halen. Al vermoed ik dat zand er eerst in handiger is. Zal einde van de week worden en dan zou ik ook zo een week 0 nitriet moeten hebben gemeten.

Bijlagen

• IMG_7401.jpeg
    IMG_7401.jpeg
    344,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7400.jpeg
    IMG_7400.jpeg
    365 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7399.jpeg
    IMG_7399.jpeg
    243,3 KB · Weergaven: 28
Ik zie dat je de stromingspompen naar beneden hebt gericht op je stenen en bodem. Als je straks koralen en zand hebt toegevoegd is dat geen optie meer, koralen hebben indirecte stroming nodig en geen directe, ook je zand zal weggeblazen worden. Je kan je wavemakers beter op de achterwand plaatsen en recht naar voren tegen het glas laten blazen, hierdoor krijg je meer circulatie in de bak. De de greypomp links zou je bijv meer op het oppervlak kunnen richten.

IMG_5629.jpeg

Thanks Berg, was zelf wel blij dat nergens meer vuil bleef stilstaan, maar klopt dat het beetje koraal dat er al in zat best weggeblazen werd. Net even aangepast naar jouw voorstel en kijk even hoe dat gaat. Ook beide nu op 75% gezet.

Skimmer staat nu zo 48 uur aan maar vind het erg brommen, wordt dat nog minder of is daar iets tegen te doen?

Waterwaardes aardig stabiel al vind ik zout aan de lage kant met de rest aardig op orde. Vandaag nog 10L water met zo 500gr zout toegevoegd. Gebruik overigens Aqua Forest reef salt.

16/2/26 avond
  • Temp: 25.0 graden
  • Zout: 1.023 - 31 ppt
  • Ph: 8.3
  • KH: 8.6 - 8.9
  • NH3: 0
  • NO2: 0
  • NO3: 5 - 10
  • Ca: 410mg
  • PO4: 0,5mg

Bijlagen

• IMG_7404.jpeg
    IMG_7404.jpeg
    179,3 KB · Weergaven: 20
  • IMG_7405.jpeg
    IMG_7405.jpeg
    328,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_7406.jpeg
    IMG_7406.jpeg
    384,2 KB · Weergaven: 20
Vandaag zand erin, gelijk een ander beeld! Waardes op orde voor nu. Skimmer erg luidruchtig met gebrom, ga die binnenkort even uit elkaar halen en kijken of er iets aan te doen is. Tips welkom…

Licht was al bijna uit, binnenkort maar weer eens overdag foto’s maken.

17/2/26 avond

• Temp: 25.0 graden
  • Zout: 1.024 - 34ppt (gisteren verkeerd gelezen)
  • KH: 8.6
  • NH3: meet nu om de dag
  • NO2: 0mg
  • NO3: 5 - 10 mg (neigt naar 5)
  • Ca: 420mg
  • PO4: 0.25mg

Bijlagen

• IMG_7410.jpeg
    IMG_7410.jpeg
    144,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_7409.jpeg
    IMG_7409.jpeg
    177,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_7408.jpeg
    IMG_7408.jpeg
    167,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_7407.jpeg
    IMG_7407.jpeg
    138,7 KB · Weergaven: 11
Waardes zijn wat veranderd. Nitraat en fosfaat gezakt. KH ook flink, iemand een idee hoe dit kan? Wel zand toegevoegd gisteren.

Nog steeds ruzie met de skimmer die flink bromt. Venturi aandrukken maakt het stiller dus zoek of ik een nieuwe kan vinden. Als iemand tips heeft graag. Hoe veel geluid maken jullie skimmers?

18/2/26 avond

• Temp: 24.9 graden
  • Zout: 1.026 - 34ppt
  • KH: 7.15 (gezakt! Best ver ook… 4x getest en steeds hetzelfde. Door het zand?)
  • NO3: 2,5 - 5 mg
  • Ca: 400mg
  • Mg: 1350mg
  • PO4: 0.1mg

goedenavond,
KH weer gedaald. Wel lopen rommelen met het geluid en zo 5L osmosewater toegevoegd, niet ideaal maar zet dit weekend een ATO erop en dan gaat het subtieler dan dit. Maar verklaard voor mij de daling in KH niet. Iemand tips? nitraat en fosfaat ook steeds lager, maar neem aan dat als er leven in komt dat vanzelf er meer bij komt.

19/2/26 avond

• Zout: 1.025 - 34ppt
  • KH: 6.25 (weer gedaald!)
  • NH3: -
  • NO3: 2mg
  • Ca: 395mg
  • Mg: 1260mg
  • PO4: 0.03 - 0.1mg

Bijlagen

• IMG_7416.jpeg
    IMG_7416.jpeg
    268,2 KB · Weergaven: 44
  • IMG_7417.jpeg
    IMG_7417.jpeg
    366,1 KB · Weergaven: 44
  • IMG_7418.jpeg
    IMG_7418.jpeg
    400,5 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7419.jpeg
    IMG_7419.jpeg
    399,7 KB · Weergaven: 44
Waardes zijn wat veranderd. Nitraat en fosfaat gezakt. KH ook flink, iemand een idee hoe dit kan? Wel zand toegevoegd gisteren.

Nog steeds ruzie met de skimmer die flink bromt. Venturi aandrukken maakt het stiller dus zoek of ik een nieuwe kan vinden. Als iemand tips heeft graag. Hoe veel geluid maken jullie skimmers?

18/2/26 avond

• Zout: 1.026 - 34ppt
  • KH: 7.15 (gezakt! Best ver ook… 4x getest en steeds hetzelfde. Door het zand?)
  • NO3: 2,5 - 5 mg
  • Ca: 400mg
  • Mg: 1350mg
  • PO4: 0.1mg
Ik heb een deltic 600i. Vrij geluidloos. Komt het geluid uit de skimmer zelf of is het geluid vanwege trillingen?

Denk niet dat de KH dip komt door toevoegen van zand. Toen ik net opstartte zag ik ook dipjes in KH. Verklaring zal vermoedelijk ergens liggen in alle biologische processen die gaande zijn.

Ik heb een deltic 600i. Vrij geluidloos. Komt het geluid uit de skimmer zelf of is het geluid vanwege trillingen?

Denk niet dat de KH dip komt door toevoegen van zand. Toen ik net opstartte zag ik ook dipjes in KH. Verklaring zal vermoedelijk ergens liggen in alle biologische processen die gaande zijn.
Hey Lennard,

Dank voor je reactie! KH is gestabiliseerd. Gisteren bezoek gehad en daardoor niet uitgebreid getest maar de KH wel en die was 6.25 nog steeds.

Skimmer is inderdaad echt de trillingen waardoor die bromt. Nu iets beter maar omdat ik er niet specifiek iets aan gedaan heb verwacht ik dat als ik weer wat onderhoud doe het zo terug kan komen. Heeft de Deltic 600i die trillingen weinig tot niet?

Dank!

Ik heb onder mijn sump (voordat hij werd gevuld) een anti trillings mat gelegd zodat de eventuele trillingen niet vanuit het glas doortrillen richting het aquarium/kast.
De deltecs staan online wel bekend als 'stil' Dat was ook de reden dat ik er voor heb gekozen. Mijn Deltec staat daarnaast nog eens op een skimmer stand. Dus heel eerlijk.. ik hoor helemaal niks uit mijn kast komen.

Ben zelf niet bekend met de red sea skimmers. Wellicht kan je een skimmer stand proberen? Ik zou je KH wel weer langzaam gaan verhogen.

Top, goed om te horen! Dan hou ik dat als back up. Matje ligt al onder de sump. Wat bedoel je met de ‘skimmer stand’?

KH dacht ik zijn beloop te laten zolang het niet daalt. Uit het boek van Tanne haal ik dat 6 - 8 de gewenste range is en zit op 6.25. Maar als het zakt ga ik zeker wat ophogen. Even neuzelen wat handig spul is, zal genoeg in de winkel liggen.

1771683318710.png
Voorbeeld. Skimmer standaard dus in het Nederlands 😅

Ik denk dat veel reefers hun KH tussen de 7 en 9 houden , dan heb je wat speling naar beneden en boven. Uiteraard zal je zelf moeten bepalen wat voor jou het beste werkt , ook natuurlijk afhankelijk van wat voor koralen je uiteindelijk wilt gaan houden.

Dank Lennard! Ga daar eens naar kijken.

Weer een update. Gisteren en zeer behulpzaam forumlid over de vloer gehad, dank daarvoor en super leuk om te zien hoe behulpzaam men in deze hobby is.

Vandaag wat leven gekocht.
Eén redelijk grote Amphiprion occelaris (5 - 5,5cm)
Eén salarias ramosus, de reguliere Henkie was niet beschikbaar en dit zou een zeer goed alternatief moeten zijn.
2 clibanarius sp. (Heremietkreeften blauw)
6 Pusiostoma Mendicaria (bumble bee slak)

Occelaris krijgt over een tijdje gezelschap, voor hen ga ik ook nog een koraal of eventueel toch tepelanemoon zoeken. Zal een wuivend lederkoraal worden zoals een sarcophyton worden en wat precies zal ook deels aan het aanbod hier liggen

Beide visjes nog erg schuw en moeten wennen, maar dat is logisch lijkt me.

Waterwaardes:
21/2/26 avond

• Temp: 24.9 (in de sump, binnenkort thermometer even in bak hangen om te kijken of die vergelijkbaar is of afwijkt
  • Zout: 1.026 - 35ppt
  • KH: 6.1 (ga een buffer zoeken om wat op te krikken)
  • NO3: 0 - 2
  • Ca: 395mg
  • PO4: 0 - 0.03

Nu wel gelukt. Alg groeit weelderig dus daar ga ik op letten. Licht is dus al minder wit, eventueel nog schoonmaakploeg uitbreiden (tips welkom!).

Bijlagen

• IMG_7437.jpeg
    IMG_7437.jpeg
    153,6 KB · Weergaven: 32
  • IMG_7438.jpeg
    IMG_7438.jpeg
    234,6 KB · Weergaven: 24
  • IMG_7439.jpeg
    IMG_7439.jpeg
    265,6 KB · Weergaven: 21
  • IMG_7440.jpeg
    IMG_7440.jpeg
    257,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_7444.jpeg
    IMG_7444.jpeg
    292,5 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7445.jpeg
    IMG_7445.jpeg
    301,8 KB · Weergaven: 32
Nu wel gelukt. Alg groeit weelderig dus daar ga ik op letten. Licht is dus al minder wit, eventueel nog schoonmaakploeg uitbreiden (tips welkom!).

Ik heb veel profijt gehad van een egel (Mespilia globulus) voor alg.

Ik heb in mijn red sea 250 recent een ecsenius pictus gekocht en ik moet zeggen dat hij boven verwachting stenen kaal vreet. Maar die zal niet gaan mrt je andere blenny denk ik.

Ik heb veel profijt gehad van een egel (Mespilia globulus) voor alg.

Ik heb in mijn red sea 250 recent een ecsenius pictus gekocht en ik moet zeggen dat hij boven verwachting stenen kaal vreet. Maar die zal niet gaan mrt je andere blenny denk ik.

Globulus was helaas op waar ik vandaag was, webshop nog niet bijgewerkt. Werd me toen wel andere aanbevolen maar kende die niet en werd groter dus maar even gelaten. Maar ga een globulus toch maar regelen dan. Hoor ook wel van pecnon krab dat het goede algeneters zijn, ga daar ook nog eens naar kijken.

Extra blenny in een 90cm bakje zal vragen om ruzie worden denk ik, maar verwacht dat deze als hij ontdooid ook aan de slag gaat!

Thanks voor het meedenken

Wat verschillende soorten slakken voor de algen is eigenlijk gewoon onmisbaar naar mijn mening. De bummlebee slak is meer een carnivoor, wel nuttig maar niet voor je algen.
Kies wat soorten die geen vergelijkbaar huisje hebben als van je heremietkreeften, en de kans is groot dat ze er vanaf blijven.

Moeilijk te zien door het blauwe licht, maar het lijkt veel cyanobacteriën op de foto's, en de dunne sliertjes op je witte stenen zijn mogelijk wat dinoflagellaten. Dat wordt niet gegeten door algeneters.

PS een afschuimer heeft normaal een minimale en maximale waterhoogte, dus een Skimmer standaard gebruik je alleen als je afschuimer te diep staat.

Hey Johan,

Begint me ondertussen ook duidelijk te worden dat het naast opstart algen ook cyano en mogelijk dino is. Heb 5 turbo en 6 zandslakken, maar moet misschien maar wat bijhalen. Is voor Dino de enige aanpak afzuigen en anders verduisteren?

Denk ook maar wat turbo slakken bijhalen.

Tegen Cyano helpt afzuigen wel ja.

En wat betreft dinoflagellaten, ik zeg met nadruk mogelijk! Zonder microscoop is dat moeilijk met zekerheid te zeggen.
Ik zou nooit zomaar adviseren om te verduisteren, voor de meeste dino soorten doet dit meer kwaad dan goed.

Maar dit hoort allemaal ook wel bij de opstart, de lelijke fase hoort dit gewoon bij. Dus voorlopig niet in paniek raken.

Een powerfilter direct in de bak, en dagelijks de Cyano afzuigen en stenen schoon blazen en filterwatten vervangen helpt wel om deze problemen sneller weg te krijgen.

Wat betreft je slakken is me niet helemaal duidelijk of je nu al 5 turbo slakken hebt.
Je kan ook nog eens kijken voor wat kleinere soorten als de Trochus Histrio en de Cypraea Annulus bijvoorbeeld.

Back
Bovenaan