Weer tijd voor een update. Ik ben aan het ‘scharrelen’ voor de apparatuur voor de 500L bak. Heb nu een Deltec 1000i skimmer binnen die het aan zou moeten kunnen. Ook van een hobbyist in de buurt wat bioballen gekregen, die liggen in de 250L bak maar moet wel NO3 en PO4 bij doseren, ga ik nu dagelijks doen. Verlichting nog zoekende naar maar dezelfde hobbyist heeft nog wat liggen, neem dat waarschijnlijk over en ga dan met wat ledertjes beginnen en kijken hoe het gaat. Komt later vanzelf meer high end verlichting boven.
In de bak weinig veranderd, wederom van dezelfde hobbyist een stukje groene montipora plaat meegekregen en een euphylia gekregen die het moeilijk had na de verhuizing en nog 1 kop had, eens kijken of die aanslaat. Wel super te spreken over de gezelligheid, goede gesprekken en vooral waardevolle hulp van hobbyisten in de buurt, heerlijk!
Vraag: ik ben dood steen aan het verzamelen voor de 500L bak straks. Heb ook nog een emmer met steen staan dat niet in de reefer paste. Wat raden jullie aan? Steen zo erin? Behandelen? Wat is een enigzins efficiënte manier? Benieuwd naar jullie ervaringen. Komt natuurlijk nog levend steen bij uit de reefer 250. Liefst zou ik ook al wat dood steen in de sump leggen om ‘wat tot leven te komen’. Maar wil niet iets dan lang in de kast heeft gelegen of flink stinkt zomaar in de sump gooien.
Ik overweeg ondertussen langzaam om naar een nieuwe vis te kijken, symbiose goby + pistool garnaal lijkt me nog steeds leuk, maar moet er rekening mee houden dat het over een maand of vier waarschijnlijk naar de grote bak overgaat. Al twijfel ik nog of de RS Reefer 250 ernaast hou of wegdoe. Tips en ervaringen altijd welkom.
Waardes: valt me op dat de magnesium hoog zit, snap niet zo goed waarom. Verder nu een klein weekje ATI op lage dosis (6ml #1 en 6ml #2) naast de KH buffer. Voer dan nog wel eens op maar ca en mg zitten niet laag.
Cyano blijft een dingetje maar groeit niet explosief, afgezogen en stukken beter te overzien, nu ook eindelijk een fatsoenlijke magneet/krabber gekocht. Zie het als onderdeel opstartfase en kijk het aan.
Dieren:
De Percnon Gibbesi is erg leuk, met grotere bak op komst overweeg ik een tweede, maar denk dat ik wacht tot de bak draait.
Vijlvis eet geen aiptasia, heb er wel redelijk wat op specifiek stuk steen. Misschien een pincetvis over een half jaartje en als het te veel wordt voor die tijd een andere vijlvis.
Alle koralen lijken het goed te doen en zie lichte groei bij degene die er al wat langer inzitten, dus positief
Pepermuntgarnalen niet gezien sinds ze erin zitten (maandje nu) maar vandaag een vervelling gezien die te klein lijkt voor de poetsgarnalen, dus lijken toch ergens verstopt.
25/3/26 avond
- Temp: 25.3
- Zout: niet te meten, te donker
- Ph: 8.15
- KH: 6.7
- NH3:
- NO2: 0
- NO3: 2 - 5 mg
- Ca: 400mg
- Mg: 1440mg
- PO4: 0 - 0.03 mg
Zoals altijd tips welkom!