Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek van HansB61.

HansB61

ZeewaterForum lid
Ik vond dat het tijd werd om ook een dagboek te beginnen. Na lang geen aquarium te hebben gehad begon het toch weer te kriebelen :) .
In 2008 ben ik begonnen met een RSM 130, al gauw vervangen door een RSM 250. In 2011 belandde ik in een echtscheiding en moest ik het huis verlaten. Ik vond al gauw een andere woning, een bovenwoning met een houten vloer. De eigenaar van die woning was niet blij met een zwaar aquarium op die vloer. Hij uitte ook zijn zorgen over een eventuele lekkage. Ergens had ik er wel begrip voor. Ik was allang blij met een nieuw dak boven mijn hoofd. De levende have heb ik destijds verkocht/weggeven aan iemand waarvan ik zeker wist dat ie er goed voor zou zorgen. Omdat ik niet wist waarheen met het aquarium met onderkast deze ook met pijn in mijn hart verkocht.

Veel plaats voor een aquarium heb ik niet. Daarom ontstond het idee om een Nano bakje te kopen. Het werd de Blue Marine 60. Achter het kastje waar ie op staat lopen nogal wat stroomkabels voor mijn PC, monitor, harde schijven, TV, stereo installatie etc. Er liggen ook verschillende stekkerdozen. Om te voorkomen dat bij een eventuele overstroming of waterlek daar water op kan komen heb ik van betonplex een soort van opvangbak gemaakt. De zijschotten en het achterste schot heb ik gelijmd met een flinke laag montagekit en de binnenliggende naden ook nog eens afgekit met transparante siliconenkit. Het geheel bedekt met 2 centimeter dikke tempex die ik met een snijapparaat netjes op maat heb gesneden.

Opvangbak.jpeg
Vanuit de badkamer heb ik een geaarde stroomkabel over het verlaagd plafond naar de woonkamer getrokken.

Als allereerste kocht ik een osmoseapparaat en wat nieuwe jerrycans en een paar nieuwe 30 liter emmers.

Kraan.jpegDoorvoer binnenkant douche.jpegOpvangemmer.jpegOsmoseapparaat.jpeg
Het ziet er een beetje rommelig uit maar ik woon alleen, dus niemand die er hinder van heeft.

Half februari heb ik het aquarium opgehaald. Deze op zijn plek gezet en gevuld met osmosewater. Het geheel een paar dagen laten draaien. De afschuimer die ik erbij kreeg maakte nogal herrie. Deze dan ook vervangen door een Tunze DOC 9001.

Tunze 9001afschuimer.jpeg

21 februari de bak gevuld met 3 kilo reef rock en wat levend steen. Op de bodem 5 kilo droog (dood) zand. En vers aangemaakt zoutwater uiteraard.

De LED verlichting die erbij zat is een leuk lampje maar heeft het weer nét niet. Ik heb deze verruild voor een Red Sea ReefLED 50 met bijbehorende mounting arm.

Red Sea LED 50.jpeg

Ik wissel wekelijks 20 liter water. Dat maak ik aan in een 30 liter emmer. Voor nu verwarm ik dat water nog niet. Wanneer er levende have in de bak zit uiteraard wel. In de overloop van het aquarium hangt een Eheim Thermocontrol E van 75 Watt. Om straks het wisselwater te verwarmen moet ik nog een verwarming aanschaffen. Ik zet die emmer voor het aquarium op de grond en vul deze met een 10 liter emmer. Scheelt een hoop sjouwwerk. Ik heb een streepje gezet waar het nivo van 20 liter is. Eenzelfde streepje zet ik ook op een emmer waarin ik het gewisselde water opvang. Kwestie van even meten. De lege emmer staat op een verhuistrolley waarmee ik ´m wanneer er 20 liter in zit naar de keuken rijdt. Na het vullen van de bak gebruik ik de opvoerpomp om de emmer leeg te pompen in de afwasbak. Daarna vul ik de lege emmer met een slang aangesloten op de keukenkraan met schoon leidingwater. De emmer staat op het aanrecht. Wanneer ie vol is laat ik het geheel een uurtje staan, koppel de slang los van de kraan en het water begint vanzelf in de gootsteen te lopen. Hetzelfde doe ik met de emmer waarin het vers aangemaakt zeewater zat. De slang in de emmer zet ik uit voorzorg vast met een klem. Om het zout op te lossen gebruik ik een stromingspompje.

Verder hangt in de ¨sump¨ een RidVolt en in het aquarium zelf een extra stromingspompje.

Het zoutgehalte meet ik met een refractometer. Als thermometer gebruik ik een digitale. Een JBL testkoffer is onderweg. Zo ook een Kamoer ATO One 2.

Laatst bewerkt:
Ik had de verkeerde A.T.O. besteld. Krijg nu de Tunze Osmolator Nano 3152. Wordt morgen geleverd.
Gisteren het eerste leven gespot. Een kokerworm.
Wat is dit2?.jpeg

Afgelopen weekend was ik weg. Bij thuiskomst zat alles onder de algen. Waterwaardes gemeten. Deze waren goed:
T:25
SG:1024
NO3: <0,5
NO2: 0
PO4: <0,2
KH: 8

De Tunze Osmolator Nano 3152 in gebruik genomen.

Gisterenavond meteen een flinke opruimploeg besteld:
1 x Turbo Brunneus – Turboslak
1 x Lysmata amboinensis (Poetsgarnaal)
3 x Nassarius Vibex – Zandslak
1 x Paguristes (Heremietkreeft)
2 x Turbo Mexican – Turboslak
2 x Bumble bee slak (Engina Mendicaria)
2 x Trochus Histrio slak

Laatst bewerkt:
Mijn aquarium heeft gebogen hoeken aan de voorkant. Met een algenmagneet kom je daar niet in. Ik had nog een stukje kabelgoot liggen. Hier een (nieuwe) tandenborstel in geduwd. Paste precies.
Tandenborstel in een stukje kabelgoot..jpeg

Het bijvulvat van de osmolator stond me in de weg. In de kamer twee gaten geboord naar de hobbykamer. Het bijvulvat (35 liter, een oud vergistingsvat dat ik gebruikte om bier in te laten vergisten) staat daar nu. Ik was toch aan het boren. Meteen een tweede gat geboord om daar eventueel slangetjes van een doseerapparaat doorheen te laten lopen naar mijn aquarium. Twee vliegen in 1 klap en maar één keer zooi om op te ruimen :p:ROFLMAO:

Waardes:
T:25
SG:1024
NO3: <0,5
NO2: 0
PO4: <0,2
KH: 8

Het Heremietkreeftje en de slakken doen goed hun best. Wilde zelf wat wegplukken maar dat ging niet. Vrijdag eens proberen bij een waterwissel af te zuigen.

Nog een paar opruimploegleden ingezet:

WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.35.jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.35(1).jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.35(2).jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.36.jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.36(1).jpeg
WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.36(3).jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.39.jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.53.jpeg WhatsApp Image 2025-03-14 at 02.41.53(2).jpeg

Laatst bewerkt:
Succes met je nieuwe start ik hoop ook binnenkort weer te beginnen naar gestopt te zijn door dezelfde situatie
Wens jou ook veel sukses en plezier toe! (y)

Vorige week zondag na een weekendje Den Haag zat bij thuiskomst zat mijn nano bakje vol met lange slierten groene algen. Geprobeerd om deze te plukken maar dat ging niet. Dezelfde avond een opruimploegje besteld. Ze gingen er als grasmaaiers overheen.

1 x Turbo Brunneus – Turboslak
1 x Lysmata amboinensis (Poetsgarnaal)
3 x Nassarius Vibex – Zandslak
1 x Paguristes (Heremietkreeft)
2 x Turbo Mexican – Turboslak
2 x Bumble bee slak (Engina Mendicaria)
2 x Trochus Histrio slak
2 x Calcinus Tibicen Orangeclaw (Heremietkreeft)
2 x Astralium calcar (Spiny turban slak)

Misschien wat teveel van het goeie, maar indien nodig voer ik ze bij of ze gaan naar een ander baasje.

Zojuist een camera opgehangen gericht op mijn bakkie:

Camera.jpeg Cameraview.jpeg

Er was gisteren bijna een slak ontsnapt. Meteen een hor gemaakt en een paar steunen geprint.

Hor 1.jpeg Hor 2.jpeg Hor 3.jpeg Hor 4.jpeg
Het hor is wat groot uitgevallen. Dat los ik van de week wel weer op..

Maandagochtend 04:55. Waterwissel voor aan het bereiden (20 liter)
700 gram zout, mengen met een stromingspompje. Verwarming erin gehangen. De slakken, heremietkreeftjes en de poetsgarnaal hebben ook liever voorverwarmd water. En die verwarming heb ik speciaal voor dit doel aangeschaft, dus gebruik ik ´m ook daarvoor.
Ik gebruik mostemmers van 30 liter. Veelvuldig gebruikt als vergistingsemmer voor bijvoorbeeld bierbereiding.
WW1.jpeg WW2.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb een grote hekel aan kabels die in het zicht hangen.

Voor.jpeg
Zo zag het er eerst uit.

Na.jpeg
Na een paar uurtjes klussen zijn alle kabels weggewerkt.
Als het moet kan alles zo los gemaakt worden. Alles zit vast met klittenband. De balken op de muur zitten uiteraard vastgeboord.

Gat.jpeg
Achter dit gaatje zit de drukknop van de stekkerdoos waarop alles zit aangesloten wat uit moet met een waterwissel.
Met een pen kom ik er makkelijk bij. De stekkerdozen zitten vast met stevige klemmen.
Klem.png

Alle kabels weggewerkt:

Alle kabels weggewerkt.jpeg

Laatst bewerkt:
Goed bezig 👍 helemaal weer gestort op de hobby zie ik, leuk om te zien dat er weer meer mensen de hobby weer oppakken en beginnen met een nanobakje, voordeel is dat we vooraf al weten dat nanootjes meer aandacht en wat moeilijker onder controle te houden is en dus niet zomaar onbezonnen aan deze hobby beginnen.

Na wat zoekwerk vond ik een mooie standaard voor mijn Tunze osmolator pompje. Nou zweeft het ding niet meer door mijn osmosevat.

Stand osmolator pompje.jpeg
Voor de liefhebbers: hier kun je ´m downloaden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan