Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoutwater in Waddinxveen

Hey Johan,

Net wat schoongemaakt, weet dat het ook de fase is dus kijk het even aan. Verduisteren zal ik niet snel doen als het niet hoogstnoodzakelijk is. Heb al 5 turbo slakken zitten, maar ga wat slakken bijhalen. Denk zes trochus en ook een zeeëgel (wilde ik überhaupt nog hebben).

Powerfilter hou ik in de achterzak als optie als het erger wordt. Tip voor een merk/uitvoering voor een 90cm bak als het zover komt?

vandaag weer getest na een drukke dag en KH gedaald. Daarom maar een waterwissel gedaan van 20L (9 dagen terug) om iets te uit te middelen. Daarbij ook zo veel mogelijk schoongespoten met voedingspipet en alg afgevangen met een netje.

Moest nog een buffer bestellen en gelijk maar gedaan, samen met 6 trochus Histrio slakken, 2 pepermuntgarnalen, een Tripneustes Gratilla zeeëgel, Tropic Marin Components Phosphate, Microbe-Lift basic-N en wat actieve kool.

Powerfilter ga ik ook naar kijken! Moet er dan ook maar komen, en redelijk te overzien qua kosten.

23/2/26 avond
  • Temp: 24.6 (na water wissel)
  • Zout: 1.026 - 35ppt (na water wissel)
  • Ph: 8.3 (vanaf hier voor waterwissel)
  • KH: 5.7
  • NH3:
  • NO2: 0
  • NO3: 0
  • Ca: 410mg
  • Mg: 1380mg
  • PO4: 0 - 0.03

Bijlagen

• IMG_7466.jpeg
    IMG_7466.jpeg
    250,4 KB · Weergaven: 44
  • IMG_7467.jpeg
    IMG_7467.jpeg
    313,1 KB · Weergaven: 43
  • IMG_7468.jpeg
    IMG_7468.jpeg
    347,5 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7469.jpeg
    IMG_7469.jpeg
    348,5 KB · Weergaven: 32
  • IMG_7470.jpeg
    IMG_7470.jpeg
    296 KB · Weergaven: 44
Vanavond de bestelling binnengekomen en gelijk eerste beetje fosfaat en nitraat gedoseerd. Ook de doseerpomp aangesloten en KH buffer aangemaakt. Met dosering van ongeveer 0,45KH per dag rustig opbouwen en hoop morgen dus ook een toename te zien.

Ook de bovengenoemde dieren toegevoegd vlak voor het licht uitging, morgen kijken hoe ze eraan toe zijn. Zeeëgel viel me op dat hij met lucht in de zak was verpakt, dacht dat dat niet kon vanwege risico dat hij lucht binnenkreeg? Vertrouw de Ocean Store overigens volledig dus zal goed zitten en was wel 75% gevuld met water. Komende dagen kijken hoe het gaat!

Waterwaardes (natuurlijk van voor doseren)

24/2/26 avond
  • Temp: 24.6
  • Zout: 1.026 - 35ppt
  • Ph: 8.15 - 8.3
  • KH: 5.7
  • NH3: 0mg
  • NO2: 0mg
  • NO3: 0mg
  • Ca: 415mg
  • Mg: 1360mg
  • PO4: 0 - 0.03mg

Na testen vandaag geconstateerd dat KH nog gedaald is en nitraat en fosfaat (praktisch) 0 zijn. Daarom dosering van beide verhoogd. Magnesium wat gestegen wat ik niet helemaal kan plaatsen.

Zeeëgel super leuk om te zien en doet goed z’n werk, echt een grasmaaiertje. De twee pepermuntgarnalen niet gezien sinds ik ze erin heb gestopt, maar zal wel vanzelf komen.

Ugly phase in volle gang en blijf braaf iedere avond steen schoonspuiten. Zand werkt niet echt en afhevelen zuigt gelijk zand af, dus dat laat ik even voor wat het is.

Drieband anemoonvis heb ik nu (na 4 dagen) nog niet zien eten, bied kleine pallets en diepvries voer aan. Ziet er nog actief uit (al wat schuw maar wordt met de dag beter), moet ik daar acuut iets mee? Ster henkie zie ik weinig, net wel nog gezien en lijkt wat van alg te happen. Maak me om die niet zo zorgen.

Ga nog een sacrophyton of twee zoeken, mooi koraal en misschien voor ze anemoonvis iets. 6 maart haal ik een tweede occelaris op.

25/2/26 avond
  • Temp: 24.6
  • Zout:
  • Ph: 8.3
  • KH: 5.55 (gezakt ondanks doseerpomp met KH buffer, dosis verhoogt met 50%)
  • NH3: -
  • NO2: 0
  • NO3: 0 (dosering verhogen, er wordt natuurlijk ook verbruikt)
  • Ca: 410mg
  • Mg: 1440 (stijgt, enig idee waarom?)
  • PO4: 0 - 0.03mg

Bijlagen

• IMG_7480.jpeg
    IMG_7480.jpeg
    346,6 KB · Weergaven: 20
  • IMG_7479.jpeg
    IMG_7479.jpeg
    347,5 KB · Weergaven: 17
  • IMG_7478.jpeg
    IMG_7478.jpeg
    292,8 KB · Weergaven: 20
  • IMG_7477.jpeg
    IMG_7477.jpeg
    178,7 KB · Weergaven: 20
Weer een korte update. Enkele dieren toegevoegd
* vier chromis viridis
* een acreichtys Tomentosus
* een Percnon gibbesi

Ik heb op het levend steen aardig wat deel-/glasanemonen staan en vind de Tomentosus erg leuk om te zien. Daarom de knoop doorgehakt. Erg leuk dier om te zien en het gaat allemaal goed samen. Juffers geven leven aan het aquarium en trekken de rest wat mee. Henkie zat alleen in een hoekje en sinds de nieuwe bewoners lekker aan het grazen door de bak heen.

Ook bij een hobbyist enkele leders gehaald, kenia boompje op steen met een button en een paddestoelleder op een stukje met kleine kroepoekleder.

Om de dag nu ook even zo veel mogelijk alg eruit vissen en dat scheelt ook aanzienlijk. Power filter staat nog op het lijstje voor binnenkort.

Ga met waterwaardes terug naar twee keer per week meten. KH buffer blijft met dosering van 24ml per dag (zou iets minder dan 0,5 toe moeten voegen maar zal iets verbruiken want stijgt langzamer). Nitraat en fosfaat doseren alleen als na een meting het dicht op nul zit. Calcium kan nog wat hoger maar KH buffer moet helpen. Mg mag wat lager maar snap niet helemaal hoe dat relatief hoog uitvalt.

28/2/26 avond
  • Temp: 24.8
  • KH: 6.1 - 6.4
  • NH3:
  • NO2:
  • NO3: 2-5
  • Ca: 400mg
  • Mg: 1440mg
  • PO4: 0 - 0.03
Doseren:
32ml Kh buffer
8ml NO3
4ml PO4

Bijlagen

• IMG_7498.jpeg
    IMG_7498.jpeg
    375,1 KB · Weergaven: 34
  • IMG_7497.jpeg
    IMG_7497.jpeg
    388,1 KB · Weergaven: 38
  • IMG_7496.jpeg
    IMG_7496.jpeg
    388,7 KB · Weergaven: 38
  • IMG_7495.jpeg
    IMG_7495.jpeg
    297,2 KB · Weergaven: 37
  • IMG_7494.jpeg
    IMG_7494.jpeg
    292 KB · Weergaven: 33
In anderhalve week 8 vissen. 🫣
Hoezo zo gehaast de bak volproppen?

1 a 2 vissen per maand is een redelijk tempo voor een bakje van 225L.
Dit is een geduld hobby. Een week is niks, een maand is een voorzichtig begin.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen René,

Dank voor je tip! Al vind ik het ietswat veroordelend verwoord. Ik zet overigens juist alles hier neer om open kaar te spelen en zo zelf er het meeste van te kunnen leren.

Inhoudelijk: oorspronkelijk wilde ik het ook langer laten bij alleen de sterhenkie en occelaris. Er waren een paar redenen dat ik uiteindelijk afgelopen week toch vissen bijgekocht heb. Allereerst kreeg ik mijn NO3 en PO4 moeilijk van de nul af. Daarnaast ben ik bij wat hobbyisten geweest die ook aangaven dat genoeg leven nodig is voor de cyclus en op zich was het logisch in mijn oren dat het visbestand verhogen kan helpen om die waardes hoger te krijgen. Daarnaast zag ik dat de occelaris en Henkie beide wat schichtig waren en uit ervaring weet ik dat wat enthousiastere vissen erbij zetten kan helpen om andere vissen te ontdooien. Wat overigens hier ook het geval bleek. Ten slotte met onderhoud en metingen het gevoel dat het ook goed liep. Ik heb overigens ook nergens hard gelezen/gehoord dat je speciek een x tijd moet wachten. Vooral de nitraatpiek die weg moet zijn.

Kortom, met beste intenties bezig. Neem je tip wel mee en hou het goed in de gaten en zal niet op korte termijn wat gaan veranderen met de vissen. Ze eten goed, NO3 en PO4 waarde hou ik in de gaten. Verder zaken waar ik op moet letten?

Dank voor je tip! Al vind ik het ietswat veroordelend verwoord. Ik zet overigens juist alles hier neer om open kaar te spelen en zo zelf er het meeste van te kunnen leren.
Juist. Gewoon open kaart.

Hoe jij mijn woorden interpreteert laat ik verder aan jouw. Ik zal altijd het welzijn van de dieren boven die van de aquariaan stellen.
Als je daar niet mee om kan gaan, dan mag je mij op negeer zetten.

Verder zaken waar ik op moet letten?
Nu woon ik vlakbij Verloop in Hazerswoude dorp...
Doe je dieren en jezelf een plezier en blijf voor zeewater weg bij Verloop. Rij wat verder voor een goede zeewaterwinkel.
Bijvoorbeeld: Coral and Fragshop in Wassenaar, Aquaasan in Boesingheliede, Ocean & Lake in Renswoude.

Laatst bewerkt:

Hoe jij mijn woorden interpreteert laat ik verder aan jouw. Ik zal altijd het welzijn van de dieren boven die van de aquariaan stellen.

Doe je dieren en jezelf een plezier en blijf voor zeewater weg bij Verloop. Rij wat verder voor een goede zeewaterwinkel.
Bijvoorbeeld: Coral and Fragshop in Wassenaar, Aquaasan in Boesingheliede, Ocean & Lake in Renswoude.
Hey René,

Prima hoor, niks mis met een duidelijke boodschap. Onderliggend punt was dat ik het wel belangrijk vind dat beginners terecht kunnen met voor de ervaren aquarianen misschien onnozele vragen. Zou zonde zijn als mensen uit angst om veroordeeld te worden en niet op weg geholpen te worden, weg blijven en maar wat aanrommelen. Nou dat gezegd hebbende wat mij betreft prima verder. Persoonlijk alleen maar blij als mensen duidelijk zijn.

Je advies over waar de vissen te halen neem ik ter harte. Ik lees nog geen extra redenen naast wat ik genoemd had om rustig aan te doen met vissen toevoegen dus dat is voor nu het lijstje waar ik op let. Als er toch nog punten zijn hoor ik het natuurlijk graag. En ontwikkelingen, goed of slecht, deel ik natuurlijk hier.

Ik hou overigens Aqua Magic in Alpen aan de Rijn in de gaten. Die zijn nieuw en komen best kundig op me over. Ik overweeg een lipvis te nemen en dan de macropharyngodon Bipartitus, die hebben ze nu in quarantaine zitten. Afhankelijk van hoe het loopt overweeg ik die over een week of twee te halen, ofwel later bij Ocean and Lake.

Eens met Rene, ik vind je ook te snel gaan.
Je had prima eens een maand of meer met alleen een opruimploeg kunnen draaien, en eens kijken hoe je aquarium ontwikkeld.
Waarschijnlijk ben je nog niet van je cyano en andere opstart problemen af? Want dat zou bijna een wonder zijn. Je nitraat en fosfaat zal echt nog alle kanten op gaan de komende tijd, en dan is het nou eenmaal gemakkelijker sturen met wat toevoegingen als met vissen.
En al die schoonmaak handelingen die daar dan nog voor nodig zijn in je bak is iedere keer stress voor je vissen, zeker in een nieuwe omgeving.

En Macropharyngodon soorten horen naar mijn mening al in een groter aquarium. Maar daarnaast zijn dit echt vissen voor een gevorderde aquariumhouder die een ontwikkeld aquarium vol pods en ander leven heeft.

Waarom raad je verloop af?

Hey Johan,

Dank voor je aanvulling. Ik heb me niet gerealiseerd dat er nog grote schommelingen kunnen komen waardoor wachten met vissen beter is, ook na de nitraatpiek. Heb overigens ook van allerlei mensen anders gehoord. Maar neem je advies wel ter harte. Je punt over schoonmaken snijdt ook hout.

Ik maak voor nu pas op de plaats en voeg even geen vissen meer toe. Leuke stekjes zachte koralen kunnen wel toch? Natuurlijk met mate.

Nittaat en fosfaat blijf ik wat nauwlettender in de gaten houden de komende weken.

Goedemiddag,

Hierbij weer een update na een ruime week.

Aquarium draait nu een ruime maand, vissen nu twee weken erin, visbestand:
2x amphiprion Occelaris (drieband anemoonvis, ‘nemo’)
4x chromis Viridis (juffertje, energieke vis)
1x salarias Ramosus (sterhenkie)
1x acreichthys Tomentosus (vijlvis)

Gedrag: anemoonvissen niet als koppeltje gekocht maar zoeken elkaar wel veel op, leuk om te zien. Sterhenkie erg leuk om te zien, graast echt en kruipt over de stenen en tussen het koraal, houdt je ook in de gaten. Juffertjes zijn erg aanwezig maar dat heeft de rest - lijkt het - ook vertrouwen gegeven en maakt dat ze zich meer laten zien. Nog geen agressie gezien. Vijlvis doet het goed maar stoei nog wat met de stroming, gyro stromingspomp staat uit omdat ik merk dat de vijlvis anders echt in een hoekje hing. Speelt wel om de andere twee stromingspompen, zwemt er rondjes omheen.

Eten allemaal goed diepvries en Hikari marine s, dat is erg fijn.

Koraal: heb enkele stekjes bij diverse hobbyisten opgehaald en een stekje pumping xenia en een gorgoon gehaald bij de Ocean Store. Ook een kleine sunburst anemoon nu twee weken terug die nog niet van plek veranderd is. Komende tijd aankijken hoe het koraal het doet. Spannendste is een kleine torch (lps) om te kijken of dat goed gaat. Nu een weekje erin en gaat vooralsnog goed, maar weer dat het allemaal nog erg pril is, dus even aankijken.

Waterwaardes: aardig stabiel, zeer lichte kleuring op nitriet die ik in de gaten hou, vanavond weer even testen. In het donker kreeg ik de magnesium omslag niet zichtbaar dus die vanmiddag nog een keer proberen. Temperatuur een halve graad omhoog gezet na een tip van een hobbyist dat de temperatuur op de bodem in je bak echt een graden lager kan zijn dan bij je sensor in de sump.

Heb ATI essentials mixed reef nu binnen, maar moet het nog in het doseerapparaat zetten, doseer nu wel een KH buffer. Dacht ATI eerst op lage dosering (25% aangeraden dosering) te zetten en dan met tussendoor meten langzaam opvoeren. Maar moet daar nog mee beginnen!

09/3/26 avond
  • Temp: 25.2
  • Ph: 8.15
  • KH: 6.25
  • NH3: 0
  • NO2: 0 - 0,1mg
  • NO3: 5mg
  • Ca: 390mg
  • Mg: krijg de kleur omslag niet duidelijk, vanmiddag herkansing
  • PO4: 0.03mg

Alg: ugly phase nog steeds gaande. Diatomen worden minder maar heb ik nog wel. Krijg nu ook plekjes met de rood/paarse cyano, al is het niet woekerend. Om de dag ongeveer maak ik schoon waarbij ik met een tandenborstel, voedselpipet, lange pincet en netje wat poets, woel en rotzooi afvang terwijl de pompen uitstaan. Blijf twijfelen over een powerfilter, maar dit gaat zo best oké en weet dat je het ook rustig moet afwachten. Ik heb een UV filter liggen dus mogelijk dat ik die nog aansluit, maar zie geen reden om te denken dat ik dino heb (al heb ik nog niks onder de microscoop gelegd en zijn er twee soorten).

Waterwissels: nu drie keer gedaan, ongeveer iedere week en dan 20L.

Licht: van een hobbyist een programma gekregen dat ik nu draai, wel ingesteld dat ze nog ‘acclimatiseren’ en dus nog niet op 100% draaien. Omdat ik deze week al wat meer alg en de cyano zag dat teruggezet naar 40% en opbouwen in 30 dagen. Dus draai vrij zwak (2x ATI Hydra 32HD).

Veranderingen: nu even niks gepland, overweeg wel een anemoon van formaat als host voor de occelaris, al weet ik dat ze er niet altijd inkruipen. Diamant lipvissen on hold gezet en symbiose goby met garnaal ook. Eventueel over een tijdje (goby + pistoolgarnaal komen wel, lipvissen twijfel ik nog).

Eigenlijk ook al aan het overwegen om de grote bak om te bouwen naar zout, dat is een 500L 160cm bak dus dat zou stuk meer speling geven en het risico van een red sea die kan falen wegnemen. Misschien als techniek voorbij komt die ik kan gebruiken, dat ik al wat bij elkaar sprokkel. Maar heeft geen haast

Overig: voeg wekelijks 5 zakjes copepods toe in de hoop daar een cultuur van te krijgen.

Dat was het voor nu denk ik! Tips altijd welkom.

Bijlagen

• IMG_7562.jpeg
    IMG_7562.jpeg
    197,1 KB · Weergaven: 34
  • IMG_7563.jpeg
    IMG_7563.jpeg
    287,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG_7564.jpeg
    IMG_7564.jpeg
    312,5 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7565.jpeg
    IMG_7565.jpeg
    302,6 KB · Weergaven: 33
Korte update:

Nitriet nog steeds zeer licht aanwezig, wel aandachtspunt. Cyano vind ik opkomend en die wil ik in de gaten houden, misschien ook nog maar naar de stroming kijken. Paar foto’s ter illustratie van de plekken waar het vooral zit.

09/3/26 avond
  • Temp: 25.4
  • Zout: te donker
  • KH: 6.1 (dosering verhoogt met 25%)
  • NH3:
  • NO2: 0 - 0,1mg
  • NO3: 5 - 10mg
  • Ca: 400mg
  • Mg: 1410mg
  • PO4: 0.03mg

Bijlagen

• IMG_7569.jpeg
    IMG_7569.jpeg
    313,1 KB · Weergaven: 19
  • IMG_7570.jpeg
    IMG_7570.jpeg
    275,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_7571.jpeg
    IMG_7571.jpeg
    315,1 KB · Weergaven: 19
De draadjes met luchtbel lijkt erg op dino's. heb je een microscoop om dit te bevestigen? Mochten het dinos zijn dan heb je een ander plan de campagne nodig.

Waarom zou nitriet je aandacht moeten hebben?
Mijns inziens is de meting in dit stadium totaal nutteloos en overbodig.

De draadjes met luchtbel lijkt erg op dino's. heb je een microscoop om dit te bevestigen? Mochten het dinos zijn dan heb je een ander plan de campagne nodig.
Ga op marktplaats een microscoop scoren. Met wat voor vergroting werk je normaal om deze goed te kunnen zien?

En René: te hoog nitriet is toch problematisch? Nou verwacht ik het niet maar wil ik het toch in de gaten houden. Hoor graag waarom het niet nodig is.

En René: te hoog nitriet is toch problematisch? Nou verwacht ik het niet maar wil ik het toch in de gaten houden. Hoor graag waarom het niet nodig is.
Wat is volgens jou te hoog?
En wat voor probleem veroorzaakt dat volgens jou?

Wat is volgens jou te hoog?
En wat voor probleem veroorzaakt dat volgens jou?
Tja ik ken het als: ammoniak en nitriet moeten na de piek op 0 zitten, maar misschien is dat te simpel. 0,1mg/L is ook niet bepaald hoog. Ik zie ook niet direct een reden dat er wat fout is op dit gebied. Mijn logica was: het is afwijkend dat die ietswat meetbaar is, dus goed om de gaten te houden of het niet stijgt, wat een indicatie kan zijn dat de bactericultuur niet lekker op orde is of er iets uit evenwicht is, al zie ik daar geen aanleiding voor.

Back
Bovenaan