Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van "ons" aquarium

Hoi Hans,was un prettige kennismaking vanavond :) !! Opbouw is geslaagd vind ik...wat de redox betreft,bij mij schommelt deze nooit, enkel bij un waterwissel keldert hij even naar beneden ;) !!

ps. Suc6 met de stekjes!!

Even een update van "ons" aquarium.

Alle water waardes zijn stabiel Fosfaat en Nitraat 0, dit al meer als 2 weken, dus ga ik morgen (21-12) alles overzetten van de "kleine" bak.

Wat is er allemaal gedaan de afgelopen weken;
  • In de ruimte achter het aquarium, 30 cm gat geboord naar de hal om daar osmose en kalkreactor to plaatsen, gat geboord vanuit de hal naar keuken om water en afvoer in de hal te krijgen.
  • Levend steen vanuit de kleine bak naar de grote overgebracht.
  • Salarias, Turbo slakken, Heremiet kreeftjes en wat koraal (Manuel) geplaatst.
  • Algen explosie gehad (nog een beetje) dus dagelijks "plukken".
  • Steunen en rollers voor de lampen zijn binnengekomen en deze vandaag opgehangen.
Het boren van de gaten en het maken van de water toevoer en afvoer was een hele klus, heeft me een vol weekend bezig gehouden. Maar nu heb ik 2 weken vakantie om meer te kunnen doen en het dagboek up to date te houden.

Foto's zijn van vandaag met uitzondering van de Zandhaas welke vorige week ineens tevoorschijn kwam, deze moet met het levend steen meegekomen zijn want ik heb er zelf geen ingezet.

Ik heb bij Aïssa een kalkreactor "DaStaCo 4" besteld met een nieuw Osmose toestel en ik hoop dat het nog voor het eind van dit jaar geleverd gaat worden.

Bijlagen

• 250x60x60 012 Publi.jpg
    250x60x60 012 Publi.jpg
    133,6 KB · Weergaven: 5
  • 250x60x60 013 Publi.jpg
    250x60x60 013 Publi.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 13
  • 250x60x60 022 Publi.jpg
    250x60x60 022 Publi.jpg
    130,4 KB · Weergaven: 6
  • 250x60x60 024 Publi.jpg
    250x60x60 024 Publi.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 4
  • 250x60x60 025 Publi.jpg
    250x60x60 025 Publi.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 5
Nu zit de Zandhaas er wel bij.

Bijlagen

• 250x60x60 006 Publi.jpg
    250x60x60 006 Publi.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 9
En nog even een overzicht van de water waardes gemeten door de IKS.
Schommelingen in de Redox waardes zijn er niet meer.

Bijlagen

• Chart4.jpg
    Chart4.jpg
    33 KB · Weergaven: 24
Aquaviewer zei:
WAT ZIJN DIT ????

Mijn bak zit vol met deze "kegeltjes" wat zouden het kunnen zijn ?
Ik wil ook wel weten wat deze zijn. Weet er ook zitten. Als je ze kapot maakt blijkt er wel niets in te zitten op het eerste zicht.

Gizmoke zei:
Ik wil ook wel weten wat deze zijn. Weet er ook zitten. Als je ze kapot maakt blijkt er wel niets in te zitten op het eerste zicht.
Tot op heden heeft nog niemand deze "echt" kunnen thuisbrengen.

Zondag is, zoals gepland, alles overgezet naar het nieuwe onderkomen en het ging makkelijker als ik dacht, alleen had ik teveel levend steen dus heb ik overschot maar in de Sump gedaan zodat het toch meedraait in het systeem. Ik ben begonnen met ruim 300 liter water van het "oude" aquarium in het nieuwe te brengen, zodat de vissen een niet te grote schok kregen bij de verhuis. Vervolgens heb ik al de steen eruitgehaald en overgebracht naar het nieuwe aquarium. Ik heb het steen niet kritisch bekeken daar ik ook de glasanemonen als voer voor de Pincetvis wil behouden, overigens pakt hij ook diepvries voer dus verhongeren zal hij niet. Daarna heb ik voorzichtig de vissen gevangen en overgezet, helaas had de Picasso wat beschadigingen op zijn huid door tijdens het leeghalen onder de stenen te kruipen maar ik heb geen stip kunnen ontdekken, voor de zekerheid wat knoflook in de sump gedaan. Wat meteen opvalt dat de vissen meteen rond gingen zwemmen en niet wegkropen tussen de stenen, zelfs de Pincetvis ging meteen op onderzoek uit (eten).
De picasso is vrolijk rond aan het zwemmen en knabbelt nu aan de wieren. Voorheen gingen de Picasso en Pincet elkaar uit de weg maar nu lijken ze elkaar te dulden. Ik wil nog wat gaan stoeien met de stenen want die heb ik zo maar vlug weggelegd zonder aan een goede opbouw te denken maar dat komt later, eerst rust in de bak.

Ik heb wat foto's bijgevoegd, alleen de overzicht foto's lukken me nog steeds niet. Maar heb van het vrouwtje een statief gekregen dus de close-ups zijn nu beter. Ik blijf toch nog last houden van buine alg en ik hoop dat dit snel weggaat zodat ik niet elke dag hoef op te ruimen.

Overigens meet ik geen fosfaat maar nitraat zit ik aan 10, is mogelijk door het toevoegen van het "oude" water omhoog gegaan.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden, suggesties zijn welkom.

Bijlagen

• 250x60x60 054 Salarias Publi.JPG
    250x60x60 054 Salarias Publi.JPG
    102,5 KB · Weergaven: 6
  • 250x60x60 034 Overzicht Publi.JPG
    250x60x60 034 Overzicht Publi.JPG
    121,5 KB · Weergaven: 10
  • 250x60x60 028 Overzicht Publi.JPG
    250x60x60 028 Overzicht Publi.JPG
    134,6 KB · Weergaven: 5
  • 250x60x60 014 Publi.JPG
    250x60x60 014 Publi.JPG
    140,7 KB · Weergaven: 4
  • 250x60x60 009 Publi.JPG
    250x60x60 009 Publi.JPG
    127,4 KB · Weergaven: 5
En nog twee van de Pincetvis.

Bijlagen

• 250x60x60 060 Pinchet Publi.JPG
    250x60x60 060 Pinchet Publi.JPG
    109,5 KB · Weergaven: 3
  • 250x60x60 059 Pinchet Publi.JPG
    250x60x60 059 Pinchet Publi.JPG
    122,1 KB · Weergaven: 4
Deze is klaar met testdraaien Aquaviewer:) :goed:
We spreken verder af voor plaatsing.

Indien het voor u past
Aquaviewer zei:
Ik heb bij Aïssa een kalkreactor "DaStaCo 4" besteld met een nieuw Osmose toestel en ik hoop dat het nog voor het eind van dit jaar geleverd gaat worden.

Desert's Ocean zei:
Deze is klaar met testdraaien Aquaviewer:) :goed:
We spreken verder af voor plaatsing.

Indien het voor u past
Laat maar komen !!!

Op zondag (ja echt waar) 28-12 is de kalkreactor en de Aqua Pro osmose geleverd. De kalkreactor is zeer vakkundig geïnstalleerd door Desert Ocean. In bijlage de foto waarin duidelijk is dat ik met name het osmose toestel nog moet cosmetiseren, in mannentaal alles fatsoenlijk opbergen dus. Ik moet zeggen de DaStaCo is Plug and Play alleen de fijnafstelling moet nog gebeuren maar dat zit wel goed want Aïssa van Desert Ocean contacteerd mij elke avond na het doorgeven van de meetwaarden over wat te doen, echt top :).
Ik heb ook de Do_ waterstop kit, maar ik ben nog aan het bedenken hoe dit in de ton te monteren, hoe hebben andere dit gedaan ????

Vrijdag zal ik een bezoekje aan Manuel brengen om te kijken wat hij kan missen want de aankleding moet nog gebeuren.

Bijlagen

• 250x60x60 010 Publi.jpg
    250x60x60 010 Publi.jpg
    386,1 KB · Weergaven: 11
Nu kan het echte werk beginnen Hans :goed: Je laat er ook geen gras over groeien :) ;) !!

manuel69 zei:
Nu kan het echte werk beginnen Hans :goed: Je laat er ook geen gras over groeien :) ;) !!
Hoi Manuel, gras heb ik niet nodig :rolleyes: maar ik denk wel dat we allebei dezelfde inslag hebben, ik streef ernaar om een voor mij mooi aquarium te hebben en ik zie dat bij jou ook !

Anyway tot vrijdag.

Hans

Ik ben gaan shoppen en zie de foto's van het resultaat, ik heb nog niet alles kunnen fotograferen want ik denk dat ik dan een andere lens nodig heb maar ik moet nog wat meer experimenteren.

Waterwaardes zijn allemaal zoals het hoort alleen een beetje last van een verhoogd nitraat gehalte Maar heb weer een wissel gepland staan maar het kan ook van die mosseltjes komen die ik in een vang bakje had gedaan om een krabbetje te vangen, helaas voor mij maar de krab heb ik niet kunnen vangen.

Bijlagen

• hamertjeskoraal.JPG
    hamertjeskoraal.JPG
    586 KB · Weergaven: 10
  • Montipora.JPG
    Montipora.JPG
    626,6 KB · Weergaven: 10
  • Pseudoplexaura.JPG
    Pseudoplexaura.JPG
    692,6 KB · Weergaven: 7
Hallo,

waar heb jedit mooie schakelapparaat vandaan.Ik hoor het wel

Gr

Aquaviewer zei:
Update 5-12-2008

Ik heb zojuist het water weer getest en de fosfaat killer heeft zijn werk gedaan, geen meetbare hoeveelheid meer.

Intussen aan de koop geslagen en een Red Devil 2 Titanium pomp aangeschaft, opbrengst 16.000 liter p/u en volledig regelbaar. De Aqua Medic 3500 deed zeer raar en viel geregeld stil als ik de afvoer "knijpte" en als ik hem aan en uit zette dan was hij niet op gang te brengen. Omdat ik niet geheel tevreden was met de stroming van de rifspoeling heb ik de Eheim op de opvoer geplaatst en de Red Devil op de rifspoeling en het werkt nu zeer goed, een optimale stroming. Tevens zijn deze week de schakelpanelen binnengekomen om alle apperatuur individueel te schakelen. Met Kerstmis ga ik de kast naast het aquarium bouwen met alle regeltechniek er overzichtelijk ingebouwd.

Ook de IKS op de PC aangesloten en via Timo web kan ik nu op afstand realtime alle gegevens raadplegen, bij eventuele overschrijding van de vooraf ingestelde waardes krijg ik een Email met de actuele alarm waardes.

En nog dank aan Aìssa voor de snelle levering van de diverse spullen.

Sjors zei:
Hallo,

waar heb jedit mooie schakelapparaat vandaan.Ik hoor het wel

Gr
Beste Sjors,

Ik heb hem gekocht bij deze webwinkel.

Groeten,

Hans

Ik ben begonnen met het toedienen van BIOGRO en maar even afwachten wat dit gaat brengen. Waterwaardes zijn goed op de KH na, met SERA test ik 9 en met Salifert 16, is wel een heel groot verschil :(. De kalkreactor maar even uitgezet tot het weer normale waardes (7 tot 10) heeft.
Verder zit elke morgen mijn ruit vol met kleine slakjes, mischien dat de Turboslakken al voor nakomelingen gezorgd hebben, een foto in bijlge maar erg klein. Als ik met de magneet wisser de ruit schoonmaak zitten ze er binnen een uur weer op.

Bijlagen

• Slakjes.JPG
    Slakjes.JPG
    445,4 KB · Weergaven: 15
Back
Bovenaan