Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

'N Knoalster bak "2" en "3"

Mark....

Aquabuddy Mark!
Een nieuwe start!

Na bijna 2 jaar een Percula 90 te hebben gehad, werd het tijd voor een aquarium met sump!

(Dagboek http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=14683 )

Met de Percula heb ik veel geleerd, maar je wil naar verloop van tijd meer……..vooral meer afschuimcapaciteit! Dit vond ik erg matig bij de percula. Alle mogelijke schuimers gehad,AM met bruissteen, AM turbo fotor “percula’ en uiteindelijk een H&S percula. Deze H&S was goed maar nog niet tevreden.

Stroming moest ik veranderen en had op een gegeven moment de originele pompen vervangen door zwaardere, en 2x Tunze 2002 bijgeplaatst. Maar in de Percula kon ik de Tunze pompen niet goedkwijt en hingen in het zicht, omdat ik anders mijn verlichting(t5) niet kwijt kon.

Alle techniek zit achter in de bak, waar je zeer slecht bij kan…….. laat staan goed achter het schot kunt kijken als je er bezig bent. Zonder trapje wil het amper. Na verloop van tijd gaat dit ergeren! Ook hoopt hierachter zich veel detritus en rommel op, ook in het pompvak. In het pompvak kon ik helemaal niet werken want dit was volgebouwd met de zwaardere pompen…..met als gevolg dat ik dit nooit/zelden schoonmaakte of afhevelde want als een van de pompen ook maar iets verschoof trilde hij tegen de wand. Eruit halen deed je niet want er weer inbouwen zonder trillingen tegen het glas was een hels karwij.

Op een gegeven moment was ik zo aan het ‘prutsen’, dat ik er toch verandering moest komen. Mede hobbyisten die dit van dichtbij mee gemaakt hebben weten dat voor dit veel tijd en veel Aquariums gekost heeft.

Ff een foto van de percula zoals hij erbij stond!

Bijlagen

• 1.JPG
    1.JPG
    109,7 KB · Weergaven: 199
Re: 'N Knoalster bak "2"

Na een zeer frustrerende “aquariumonderhoudsdag”…..

besloten er één in de kamer te plaatsen, de percula stond boven op mijn kantoor. 130x50x50 koloniale kleur, want de vrouw heeft uiteindelijk ook nog wat in te brengen. Dit hield in de er verbouwd moest worden. Alle techniek verzameld

GING NIET DOOR!! Andere grotere verbouwingen bleken later noodzakelijk te zijn.

Toch maar verder met de percula Dan maar een Nano in de kamer! (http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=19216 )

Na weer een zeer frustrerende “aquariumonderhoudsdag”…..

In mijn frustratie een 80x50x50 overgenomen voor op kantoor ter vervanging v/d Percula. Met de aanwezige techniek van de 130x50x50…….

GING NIET DOOR!! Het vrouwtje wilde eigenlijk een in de woonkamer, en dit aqua was niet te ‘verbouwen’ zodat het een beetje bij de meubels paste.

Andere bak dan maar weer…….

Alles in de verkoop, ook de nano weer!

Intussen een noodaquarium geregeld voor weinig geld…. met de techniek van de 130x50x50bak …….wat vers steen en laten rijpen…...alles van de percula erin…… en draaien maar!!

Noodbak draaid nog steeds hier enkel foto's!

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 143
  • 3.jpg
    3.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:

Intussen alles verkocht en van de opbrengst komt er een nieuwe bak, deze is besteld:

De techniek draait nu op mijn noodbak!

Aquarium 100x50x65h
Opvoer Red Dragon 4500
Afschuimer MTT1
Rifspoeling Aquabee 3000 (later ook Red Dragon 4500 als ik ooit weer RD geld heb;) )
Stroming Tunze streamer regelbaar 2500-12000ltr en opvoerpomp
Verlichting 8x 39watt met KZ lampen 3x fuji 5x light (nu boven noodaqua fijne lampen:goed: )

Overloop met droogkamer en 50mm doorvoer! (Kom ik later in mijn dagboek, als alles draait op terug waarom;) )

Meubel is van Massief Grenen en wordt gebeitst. 2x ventilatoren in ondermeubel, en 2x in lichtkap.

Aqua is nog niet klaar zodra deze klaar is (2weken nog denk ik) komen er foto's van:goed:

Laatst bewerkt:

goed bezig mark:goed:

het was inderdaat veel gepruts maar straks heb je een leukere maat en bakje :D

kunnen we samen dikke stekken verzamellen:)

maare geen foto`s?

w881 w882?

arjen_D zei:
goed bezig mark:goed:

het was inderdaat veel gepruts maar straks heb je een leukere maat en bakje :D

kunnen we samen dikke stekken verzamellen:)

maare geen foto`s?

w881 w882?
;) Nu weet je wel hoe het zit! Ik wil natuurlijk wel de eerste plekken in mijn dagboek:D !

he Mark...

waar vrouwen toch allemaal niet goed voor kunnen zijn!:o

eindelijk weer een nieuw!
"nou ja nieuw...:confused::D
eigenlijk een vervolg van je eerste dagboek!

voor een noodbakje staat ie er errug goed bij! en de lampen van KZ zijn echt mooie lampen zo te zien... ze laten echt de kleuren doen ophelderen van je koralen en vissen:goed:

ow ja enne ik wacht met smart op je nano:D

groetjes

enne succes he:goed:

Leuk Mark! Toch maar een fikse bak in de woonkamer? We zijn benieuwd (vooral naar de foto's:D )!!!

Gr.

Roemer

Heb vandaag even met de verlichting gespeeld:D ! De KZ lampen erin geplaatst om te kijken hoe het lijkt in deze armaturen.

Heb 2x Lumimaster van aquaconnect elk 4x39watt, met bijgeleverde reflectoren. Lampen worden per 2 geschakeld, 1en3 en 2en4.

KZ lampen zijn goede lampen, op de noodbak branden ze al een tijdje en kan merken dat veel koralen er mooier bij staan:eek: . Toch ga ik er één Blauwe lamp tussen plaatsen, mis het extra blauw wel een beetje:o . Een ATI BLeuPlus heb ik nog liggen endie doe ik er bij op de nieuwe bak

Dit wordt dan:
2x KZ Fiji Purple
5x KZ Light
1x ATI Bleuplus

Ook ff een foto gemaakt toen de lampen een kwartier branden. 2de links is de fujipurple is 'rozer' waarbij veel koralen zeer mooi uitkomen. Vooral bij mij de Rode monti plaat! Toch mist mijn groene Acro echinata het blauwe licht!

ff wat foto's van de Lumimaster..................

Bijlagen

• IMG_1078.jpg
    IMG_1078.jpg
    117,4 KB · Weergaven: 43
  • IMG_1082.jpg
    IMG_1082.jpg
    64,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_1076.jpg
    IMG_1076.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 40

De bak staat en is zover klaar om gebeitst, en later met bootlak afgelakt te worden:D ! Mooi klusje voor de vrouw;) !

Alles is gemaakt van massief grenen, en watervast plaatmateriaal.

Ik moet alleen nog gaten zagen voor de ventilatoren, rifspoeling en de overloop. De overloop wordt 50mm. Rifspoeling 25mm(maar volgens mij zijn de gaten aan de kleine kant voor een 25mm doorvoer:( )

In de onderkast worden nog 2 gaten voor 100mm PC venti's gezaagd, en ook in de lichtkap. De binnenkant wordt bekleed met geluidsisolatie.

Doordat de bakhoogte 65cm is en de lichtkap 25cm, kon ik dus niet bij de bodem komen zonder de lichtkap te verwijderen......dit wilde ik niet dus de voorkant van de lichtkap gaat mee open zodat ik net bij de bodem kan. (Met dank aan John27, heb ik het vanaf gekeken:goed: )

De 'deur' is uit een stuk, en zit met magneten vast.

Foto,s

Bijlagen

• IMG_1114.jpg
    IMG_1114.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 63
  • IMG_1115.jpg
    IMG_1115.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 74
  • IMG_1118.jpg
    IMG_1118.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 73

zo dat ziet er mooi uit:goed: :D

Wanneer denk deze te laten draaien?

en voor wat voor opbouw kies je?

greetz Arjen

enne waar is de bankstel gebleven:eek: als ik het goed zie kijk je naar voren naar de TV en iets op zij naar het aquarium?

Mazzel pik:p

Over een week of drie moet alles overzijn. Dat is het streven in ieder geval. Moet de vloer nog ondersteunen(houten vloer), en de vele lagen biets, lak moet er nog op. PVCwerk zal ook wel wat tijd in beslagnemen.

Opbouw:
Links om de overloop ga ik een rif opbouwen, en rechtsvoor een zuil, die wordt verbonden met het rif bij de overloop dm een vrij lege rug stenen, zodat er een soort 'kom' omtstaat. Veel zwemruimte en zand oppervlakte. De helf van de bodemoppervlakte van de bak wil ik proberen geen stenen te leggen alleen zand/grind.

Bankstel staat voor het raam. En het wordt idd moeilijk kiezen waar ik naar met kijken...links naar de bak of rechts naar de TV!

Ziet er goed uit Mark:goed:. Hier mijn licht in volle glorie:cool:
Mark.... zei:
Met dank aan John27, heb ik het vanaf gekeken:goed:

Bijlagen

• Licht11.JPG
    Licht11.JPG
    93,4 KB · Weergaven: 74
  • Licht12.JPG
    Licht12.JPG
    64,5 KB · Weergaven: 44

dat ziet er erg professineel uit Mark:D

mooie ombouw en SUPER mooie lichtkap... je kan zien dat er is over nagedacht:p

ben erg benieuwd naar je inrichting zo te horen gaat dat mooi worden!!!

heel veel plezier en succes met je nieuwe bak!

groetjes

Zazu zei:
dat ziet er erg professineel uit Mark:D

mooie ombouw en SUPER mooie lichtkap... je kan zien dat er is over nagedacht:p

ben erg benieuwd naar je inrichting zo te horen gaat dat mooi worden!!!

heel veel plezier en succes met je nieuwe bak!

groetjes
ik zie net pas dat de lichtkap van "John27" is hahaha

het is nog vroeg he:rolleyes:

Die van Mark gaat net zo mooi en vooral handig worden hoor:goed:.

Zazu zei:
ik zie net pas dat de lichtkap van "John27" is hahaha

het is nog vroeg he:rolleyes:
Mark: ga jij er alleen T5 boven hangen?

Idd een mooie lichtkap, maarrrr......................kap is enorm aan het werken, en is krom getrokken, waarschijnlijk was het timmerpaneel voor de kap te vers! Maargoed wordt aan gewerkt.

Ik ga alleen T5 gebruiken. Op mijn noodbak hen ik ook alleen T5 en ik mis de schittering niet zo erg als ik gedacht had. Ook ivm de warmte ontwikkeling van HQI heb ik gekozen voor T5, zomers is het echt snik heet bij ons in de woonkamer:o !

Hoi Mark, goed bezig man. Waar heb je die mooie buizen vandaan als ik vragen mag?

Back
Bovenaan