Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van "ons" aquarium

Sterkte met de malaise Hans....hopen dat het snel beter gaat ;) !! De koraaltjes doen het wel goed?!

manuel69 zei:
Sterkte met de malaise Hans....hopen dat het snel beter gaat ;) !! De koraaltjes doen het wel goed?!
Hoi Manuel,

Met de koraaltjes gaat het goed, ik zie geen nadelige effecten tot nu toe, maar ik zal even pas op de plaats gaan maken tot alles weer goed is.
Ik ben toch maar iets gaan halen tegen de witte stip "Halt Parasites" van Easy Life, want ik wil voorkomen dat het overslaat naar de andere vissen en dan wordt het een groter drama. Dus ik hoop dat het aanslaat. Hoe staat het met jou "grote" verbouwing ? Ik zie regelmatig berichtjes om je tot andere gedachten te brengen, maar je moet doen zoals je het zelf wil hebben want jij moet er plezier aan uit blijven halen !!

Groetjes,

Hans

Nou ik heb wat foto's gemaakt voordat ik begin te rommelen in de bak, ik moet nog wat stenen stapelen i.v.m. het "upgraden" van de toevoer rifspoeling. Ook een foto van de Picasso met de stip.

Hans

Bijlagen

• Rifspoeling Publi.JPG
    Rifspoeling Publi.JPG
    640,3 KB · Weergaven: 5
  • Witte stip Publi.JPG
    Witte stip Publi.JPG
    736,9 KB · Weergaven: 62
  • Heremiet Publi.JPG
    Heremiet Publi.JPG
    768,3 KB · Weergaven: 6
  • Tepel publi.JPG
    Tepel publi.JPG
    741,9 KB · Weergaven: 8
  • Plaat-2 Publi.JPG
    Plaat-2 Publi.JPG
    765,3 KB · Weergaven: 5
En nog 2 overzichtsfoto's, het kan niet op 1 foto vandaar 2.

Hans

Bijlagen

• Rechts Publi.JPG
    Rechts Publi.JPG
    148,8 KB · Weergaven: 8
  • Links Publi.JPG
    Links Publi.JPG
    194 KB · Weergaven: 9
Het gaat inmiddels een stuk beter met de Picasso, helaas heeft de Naso Lituratus het niet overleefd. Rode/Paarse flap blijft nog terugkomen maar ik haal het elke avond weg om dan de volgende dag weer op dezelfde ple alles weg te halen.

Mij Flowerkoraal heeft zich volledig opgeblazen wat ik nog nooit eerder had gezien, hij staat werkelijk heel erg strak.

Is dit een normaal verschijnsel ?

Groeten,

Hans van Loon

Bijlagen

• Flower Publi.JPG
    Flower Publi.JPG
    723,4 KB · Weergaven: 8
Is un normaal verschijnsel Hans dat hij zijn spierballen eens laat zien :p !! Nieuwe bak al besteld?! Dat gaat super worden ;) :goed: !!

manuel69 zei:
Is un normaal verschijnsel Hans dat hij zijn spierballen eens laat zien :p !! Nieuwe bak al besteld?! Dat gaat super worden ;) :goed: !!
Dank Manuel, ik had hem naar de sportschool gestuurd !

Oke nu weten alle forumleden van mijn nieuwe project ;), ik zal dit weekend wat meer duidelijkheid geven aan al diegene die mijn dagboek volgen. Want er
staat weer wat te gebeuren bij mij thuis. Ik ga het Mystery Ocean noemen, de naam zegt al veel.

Hans

Even een update over de problemen die ik heb;

Paarse flap, wordt niet minder alleen maar meer, ondanks afzuigen breidt het zich nog steeds uit. Water waardes zijn zeer goed Fosfaat 0 Nitraat nu 5. Aïssa rade mij aan om Mycosidol te gebruiken om het weg te krijgen en vervolgens flink wat bacteriën toe te voegen, ik ga dit woensdag proberen als het niet minder wordt.
De witte stip is langzaam aan minderen, Picasso is de enige die er last van heeft. Een nieuw probleem betreft mijn koralen, ik heb er al 2 verloren door Bleaching. Ik heb een aangetast koraaltje een zoetwater badje gegeven en er vielen kleine ganzevoetjes af. De reeds "overleden" koralen hadden kleine parasietjes waarvan we niet weten wat het is, ik hou mijn andere koralen goed in de gaten.
Verder vindt ik dat het water niet fris ruikt, kan ook door de knoflook komen die ik door het voer doe, maar het ruikt toch anders.

Wat doe er allemaal aan; ik wissel per dag +/- 10% water (120 ltr), bij elke waterwissel voeg ik Easy Life filter medium toe. De afschuimer staat ruim afgesteld en produceert elke 2 dagen een volle beker. Verder probeer ik de flap zoveel mogelijk weg te hevelen maar dit gaat erg moeilijk.

Er is duidelijk iets niet goed met het water welke niet uit de waardes zijn af te lezen, dus lijkt mij verversen nu de enige oplossing. Ik gebruik Reef Crystels zout.

Wat wel een verrassing was is dat de vissen eindelijk de poetsgarnaal gevonden hebben, ze bieden zich keurig aan om van een poetsbeurt te genieten, er onstaan soms kleine opstootjes als de ene vis wat te lang gebruik maakt van deze service. Mogelijk dat dit nog de naweeen zijn van de stip.

Ik zal vanavond een post doen over mijn nieuw project "Mystery Ocean".

Hans

Oke alles komt nu echt in een keer, mijn Bubble King is er nu mee gestopt dus zit ik zonder afschuimer en dat met alle problemen. Morgen maar met spoed opsturen en maar afwachten of er een vervangende afschuimer beschikbaar is.

Maar goed ook dat zal wel weer goed komen ;).

Nu even iets over Mystery Ocean;

Ik ga een nieuw aquarium wegzetten, hij zal deze week besteld worden.
Afmetingen 135 x 110 x 60 en hij komt in de hoek te staan.
Ik moet hierbij mijnn complimenten aan Manuel (Silver) geven want zo zijn we tot deze maten gekomen.

De setup zal als volgt zijn;
Al mijn bestaande techniek zal herbruikt worden, maar zonder de rifspoeling, deze pomp de Red Devil 17m3 zal als opvoer gebruikt worden waarbij 2 uitstoom punten gemaakt zullen worden.
De bestaande HQI balken zullen nu in een gesloten kap komen te hangen.
Onder het aquarium komt een sump met de BBK 250 de Red Devil en alle electra aansturingen.
De overloop met een droogkamer zal nog berekend moeten worden i.v.m. het hoge volume aan opvoer.
Alle achterwanden zullen van Rif keramiek gemaakt worden om daar de koralen makkelijker op te kunnen zetten. Tevens zullen er keramiek zuilen, doorgangen geplaatst worden om het diepte effect te versterken.
De 2 Tunze streamers (elk 12m3) zullen in de hoeken geplaatst worden.
Onderstel en bovenkast zullen van Inox gemaakt zijn bekleed met formica.
Kalkreactor en Osmose blijven in de ruimte achter het aquarium staan.

Door de diepte werking in dit aquarium en de vele doorgangen noem ik hem Mystery Ocean, ik zal binnekort een dagboek beginnen.

Bovenstaande betekend dat het 250x60x60 aquarium weg zal moeten, dus een dezer dagen zal ik dit te koop zetten inclusief de sump.

Ik zal zo spoedig mogelijk een tekening maken met de nieuwe setup, het kwam er vandaag neit van i.v.m. de afschuimer.

Balen Hans van de afschuimer...moet de leverancier toch eens werk van maken,zeker omdat je er al meer mee gepruld hebt :( !!

Zelf vind ik de maten van de nieuwe bak en plaats waar de nieuwe bak komt te staan geweldig mooi :goed: !!

Kben alleen voorstander van 2 opvoerpompen,als er 1 stuk gaat draaid het systeem in elk geval door...hoeft geen zware te zijn die tweede :) ;) !!

De keramiek achterwanden zijn super...als je ook keramiekpijlers en bruggen gebruikt moet je veel geduld hebben met de opstart (duurt veel langer) misschien kun je deze net zo goed met levend steen maken...is maar un tip he :) !!

Khoop wel dat je met de nieuwe bak meer geluk hebt dan met deze tot nu toe!!

Suc6 verders we zien mekaar!!

manuel69 zei:
Balen Hans van de afschuimer...moet de leverancier toch eens werk van maken,zeker omdat je er al meer mee gepruld hebt :( !!

Zelf vind ik de maten van de nieuwe bak en plaats waar de nieuwe bak komt te staan geweldig mooi :goed: !!

Kben alleen voorstander van 2 opvoerpompen,als er 1 stuk gaat draaid het systeem in elk geval door...hoeft geen zware te zijn die tweede :) ;) !!

De keramiek achterwanden zijn super...als je ook keramiekpijlers en bruggen gebruikt moet je veel geduld hebben met de opstart (duurt veel langer) misschien kun je deze net zo goed met levend steen maken...is maar un tip he :) !!

Khoop wel dat je met de nieuwe bak meer geluk hebt dan met deze tot nu toe!!

Suc6 verders we zien mekaar!!
Hoi Manuel,

Met jou hulp kan het alleen maar goedkomen toch !, je hebt gelijk wat betreft keramiek pijlers en bruggen deze worden van levend steen gemaakt, ik heb ruim 140 kg dus daar valt wel iets mee te maken.

Groetjes,

Hans

Bubble King pomp is opgestuurd naar Duitsland en nu maar hopen dat hij snel gemaakt wordt. Ik heb wel een vervangende pomp gekregen van Brouwers :goed:

Hans

Even een update;

Pomp is aangekomen in Duitsland en ik hoop hem deze week terug te hebben, want zonder afschuimer windt ik niet optimaal. Ik verwissel om de dag 10% van het water. Ik heb wel wat last van Fosfaat gekregen.

Stip is zo goed als verdwenen, ik heb geen bijzondere zaken toegevoegd alleen knoflook door het voer. Gelukkig dat dit nu bijna weg is, eigenlijk had de Picasso er veel last van en de rest van de vissen bijna niet.

Ik heb in totaal 4 koralen stekken verloren, ik vermoed door ganzevoetjes want die kwamen eruit na een zoetwater spoeling. Ik inmiddels een Harlekijn Garnaal erin gezet om deze plaag te bestrijden.

Flap woedt nog hevig door, is we heel donker van kleur geworden, haal ook niet teveel meer weg want ik heb gemerkt dat de stip dan weer in alle hevigheid opduikt dus laat ik de bak zoveel mogelijk met rust.
Ik ben ook mijn zandhapper kwijtgeraakt, kon waarschijnlijk door de flap niet genoeg eten meer vinden.

Ik heb vandaag wel wat toevoegingen gedaan nl.;

Prodibio
Zeobak
Coralsnow

Ik hoop met deze toevoegingen dat de bacterie cultuur weer in evenwicht komt zodat de flap verdwijnt en wegblijft.

Ik ontdekte dat er een grote (>5 cm) krab in mijn bak heb zitten, ik vermoed dat het een Percnon Gibbesi (Gibbesi krab) is, ik kan hem regelmatig tussen de stenen zien eten van de algen. Dat verklaart nu waarom mijn koraaltjes regelmatig van plaats veranderden.

Mijn nieuwe project "Mystery Ocean" zit nog in de ontwerpfase, zodra ik precies weet heo het gaat worden zal ik er een post van maken.

Hans

Aquaviewer zei:
Even een update;

Ik heb vandaag wel wat toevoegingen gedaan nl.;

Prodibio
Zeobak
Coralsnow

Ik hoop met deze toevoegingen dat de bacterie cultuur weer in evenwicht komt zodat de flap verdwijnt en wegblijft.
Hans
Goeie zaak .... stevige concurentie voor de cyano ... met een beetje geduld moet dat gaan lukken.
Veel succes

Jimmy,

Ik hoop het want het ziet er momenteel niet uit.

Hans

Bijlagen

• Flap naar Alg 1.jpg
    Flap naar Alg 1.jpg
    176 KB · Weergaven: 4
  • Flap naar Alg 2.jpg
    Flap naar Alg 2.jpg
    156,8 KB · Weergaven: 4
Ik had de foto's al gezien in het andere topic

Ik heb een idee hoe je je moet voelen, I've been there.
Maar hier is het weggegaan ... dus dat gaat jou ook lukken.

Even een update;

BBK pomp is binnen 2 weken gerepareerd en draait als een tierelier, hij begon meteen over te koken, en alles aan de schuimer zelf was toch hetzelfde gebleven, blijkt mijn vermoeden toch te kloppen dat er van het begin iets niet goed was.

Ik heb afgelopen donderdag Zeobak, Prodibio en Coral Snow toegevoegd maar zie nog weinig verandering, maar het ziet ernaar uit dat de Flap zich niet uitbreid en dat is een begin. Verder is de stip vrijwel verdwenen :).

Ik ben nog steeds in de oriënterende fase voor de achterwand van de nieuwe bak, maar ik moet nu snel een beslissing gaan nemen want als het keramiek wordt moet ik 2 maanden voor het logen uittrekken. Maar het kan ook dit worden, 't wordt een moeilijke keus maar mogelijk dat uiteindelijk de prijs de keus gaat maken.

Ik ga me morgen wat keramiek bekijken om ook hier een goede indruk van te krijgen.

Hans

Hopelijk trekt de afschuimer alles weer recht.
Aan de BBK zal het niet liggen denk ik. Ik weet zeker dat het weer zo mooi word als het een paar weken geleden.

Succes

E.T.H zei:
Hopelijk trekt de afschuimer alles weer recht.
Aan de BBK zal het niet liggen denk ik. Ik weet zeker dat het weer zo mooi word als het een paar weken geleden.

Succes
Ik hoop het ook, de BBK doet weer prima zijn werk en de flap wordt steeds dunner en doorzichtiger en dat is schijnbaar een goed teken. Nu mijn Nitraat en Fosfaat nog omlaag zien te krijgen. Ik zal deze week weer eens een foto maken om het verschil te laten zien.

Hans

Back
Bovenaan