Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van "ons" aquarium

Aquaviewer

zeewaterforum lid
Beste collega hobbyisten,

Na lang gewacht te hebben is het er toch van gekomen, gestart met een zeeaquarium.
In augustus op zoek gegaan naar een nieuw aquarium, helaas waren de opstartkosten van een geheel nieuw aquarium boven mijn budget dus op zoek gegaan naar iemand die zijn hobby beëindigde en deze ook gevonden. Wij (mijn vrouw en ik) zochten een zeeaquarium van ongeveer 180 cm lang inclusief alle techniek om gelijk van start te gaan.

Het is uiteindelijk het volgende geworden;

• Aquarium 160x70x60 zonder Sump
  • Aquarium 250x60x60 met Sump 200x40x40
  • Levend en opvulsteen +/- 50 kg
  • Koraalzand fijn en grof +/- 25 kg
  • Afschuimer Shuran + Afschuimer Red Sea Berlin
  • Wervelbed filter Red Sea

• 2x Stromings pompen (merk onbekend)
  • Kalkreactor Ratz + koolzuurfles

• IKS Midi computer met pH Sensor
  • Aquamedic OR 2500 opvoerpomp
  • Eheim 2250/u ltr pomp
  • Resun pomp 2800 ltr/u
  • Wavemaster
  • Diverse andere pompen en klein spul

• 4 x T5 80 Watt
  • 6 x T5 54 Watt
  • Dimmer voor de T5 verlichting
Het werd dus iets meer als we vooraf in gedachten hadden maar aangezien ruimte niet zo'n groot probleem is hebben we het toch maar allemaal genomen. Het 160 aquarium was nog draaiende toen we het gingen halen inclusief Picasso en 2 driebands anemoon visjes. Met een grote bus en een aantal tonnen alles gehaald en meteen thuis aangekomen het kleine aquarium geïnstalleerd, water en steen toegevoegd en de levende have er terug in gedaan, het was toen diep in de nacht voordat we naar bed gingen.

Het kleinere aquarium zou als proef dienen voordat ik de grotere (250) zou gaan installeren, en heb mijn vrouw beloofd dat deze voor kerstmis 2008 zou draaien.
Na aanvankelijk toch wat problemen met de kleine bak draait deze nu goed en ben begin november aan de grote begonnen en vanaf hier wil ik dit dagboek starten.

In mijn volgende posting zal ik de voortgang van de grote bak beschrijven, het moet een mix worden van vis en koraal, als jullie foto's willen zien hoor ik het wel.

Hans van Loon

Hierbij de eerste foto's

Deze foto's zijn van de 160 bak.

Foto's van de 250 volgen.

Hans

Bijlagen

• Foto Aquarium 029 Publi.jpg
    Foto Aquarium 029 Publi.jpg
    154,1 KB · Weergaven: 24
  • Foto Aquarium 027 Publi.jpg
    Foto Aquarium 027 Publi.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 20
  • Foto Aquarium 030 Publi.jpg
    Foto Aquarium 030 Publi.jpg
    129 KB · Weergaven: 21
En nog een paar .

Bijlagen

• Foto Aquarium 024 Publi.jpg
    Foto Aquarium 024 Publi.jpg
    126,4 KB · Weergaven: 55
  • Foto Aquarium 023 Publi.jpg
    Foto Aquarium 023 Publi.jpg
    151,4 KB · Weergaven: 32
Hoi Stefan,

Ik heb jou dagboek bijna als voorbeeld genomen, en heb het helemaal gelezen.
Dankzij jou dagboek heb ik o.a. rifspoeling in de grote bak geïnstalleerd.

Die van jou is werkelijk prachtig.

Groeten,

Hans

..Stefan.. zei:
Succes met deze prachtige hobby! En weer één lekker in de buurt altijd leuk om te horen.:D

Leuk om te horen dat je dagboek wordt gelezen en dat mensen er wat aan hebben.

Je bent trouwens altijd welkom om het in real life te komen bekijken hoor!

Hoi Stefan,

Was even water aan het verversen, ik zal je uitnodiging zeker gebruiken, overigens ben je hier ook welkom.

In bijlage alvast een van de foto's van de grote bak, levend steen zit er nu 2 weken in. Nitriet piek reeds gehad maar was donderdag 0.

Groetjes,

Hans van Loon

..Stefan.. zei:
Leuk om te horen dat je dagboek wordt gelezen en dat mensen er wat aan hebben.

Je bent trouwens altijd welkom om het in real life te komen bekijken hoor!

Bijlagen

• Foto Aquarium 022 groot Publi.jpg
    Foto Aquarium 022 groot Publi.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 42
  • Foto Aquarium 010 groot Publi.jpg
    Foto Aquarium 010 groot Publi.jpg
    180,7 KB · Weergaven: 34
Aquaviewer zei:
Hoi Stefan,

Was even water aan het verversen, ik zal je uitnodiging zeker gebruiken, overigens ben je hier ook welkom.

In bijlage alvast een van de foto's van de grote bak, levend steen zit er nu 2 weken in. Nitriet piek reeds gehad maar was donderdag 0.

Groetjes,

Hans van Loon

Leuk!
Wat voor lamp gebruik je?

groet, Steef

Hallo Steef,

Ik heb 2 armaturen van 125 met elk 2x250 watt HQI en 2x54 watt T5 plus zitten er 2 moonlight leds in.

fehres zei:
Leuk!
Wat voor lamp gebruik je?

groet, Steef

Ik heb zojuist de laatste watertest uitgevoerd, ik heb dit als PDF bijgevoegd.
Sommige waardes zijn naar "op schaal" gebracht anders is de grafiek onduidelijk. Heeft er iemand opmerking over de resultaten ??
Ik denk dat de waardes na 2 weken redelijk goed zijn.

Bijlagen

Aquaviewer zei:
Hallo Steef,

Ik heb 2 armaturen van 125 met elk 2x250 watt HQI en 2x54 watt T5 plus zitten er 2 moonlight leds in.
Oke, die dus. Wat vind je van de lichtkwaliteit van deze lampen?
Loop n.l. ook met het idee om mogelijk dit soort aan te schaffen.

Groet, Steef

Hoi Steef,

Het merk is Duits "Bio-Pur" en redelijk goedkoop, de HQI zijn 10.000 Kelvin.
Ik heb de armaturen deze week binnengekregen maar vanmorgen heb ik problemen met 1 van de HQI lampen, start wel op maar zodra hij op sterkte is, na 2 minuten, wordt hij uitgeschakeld , vervolgens na een 10 minuten start hij weer op met weer hetzelfde resultaat ik heb de stekker er maar uitgehaald en ga eens kijken als ik de lampen omwissel of het dan ook is.

fehres zei:
Oke, die dus. Wat vind je van de lichtkwaliteit van deze lampen?
Loop n.l. ook met het idee om mogelijk dit soort aan te schaffen.

Groet, Steef

HQI Probleem.

Het probleem is opgelost, aan de lampvoet van de lamp was het glas gebroken, heb even een nieuwe gehaald bij MWS in Putte en bij het erin zetten van de nieuwe lamp bleek de er voetjes te kort afgesteld stonden waardoor er geen ruimte meer was voor uitzetten en afkoelen en dit hoogst waarschijnlijk de breuk heeft veroorzaakt, dit verklaard ook dat hij het 3 dagen perfect heeft gewerkt. Ik heb wel een andere kleurtemperatuur meegenomen deze is 16.000 Kelvin in plaats van de 10.000 Kelvin. De lamp zelf is van Aqua Medic type aqualine, en volgens Ton van MWS is dit een nieuwe lijn van AM, hij heeft er een boven de Koraalbak branden. Tevens toch het advies gekregen om de verlichting tijdens de opstartfase uit te schakelen.

HQI

Ik heb wat foto's genomen van de 2 kleuren HQI op de foto is links de nieuwe lamp van 16.000 K en rechts de lamp met 10.000 K, persoonlijk vindt ik de 16.000 iets te blauw, maar de foto geeft een iets overdreven blauw dan wat het in werkelijkheid is. Het is wel minder fel.
Verder een foto van de sump met de Bubble King, rifspoelingspomp en opvoerpomp. Ik zal binnenkort toch maar wat siliconenslang aanschaffen want die groene is niet echt flexibel wat ook te zien is aan de stand van de 2 pompen, echt een beetje scheef.

Bijlagen

• Aquarium 250x60x60 002 Publi.jpg
    Aquarium 250x60x60 002 Publi.jpg
    164,7 KB · Weergaven: 32
  • Aquarium 250x60x60 007 Publi.jpg
    Aquarium 250x60x60 007 Publi.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 37
:eek:

Da's niet misselijk hoor een bak van 2,5 meter.
Je hebt toch wel even de vaste lasten uitgerekend ;)

Geweldig om zo een prachtig grote bak te starten. De techniek mag er wezen een bubble king, top!

Ik ga je de dagboek volgen want opstarten is een spannende tijd.
Houd ons op de hoogte met tekst en foto's.

Heel veel succes.

Gr. Wim.

Beste Wim,

Ik zal waarschijnlijk schrikken van de jaarafrekening (juni) maar heb er al rekening meegehouden door het voorschot te verhogen, tevens heb ik wat extra bos aangeschaft in Brazilië om gedeeltekijk het extra Co2 te compenseren (kijk op Greenchoice). Aangezien alle kids niet meer thuiswonen is er budget vrijgekomen. Ik probeer wel om alle techniek meteen goed te hebben, de Bubble King was noodzakelijk omdat de Red Sea niet goed functioneerde, en maar gelijk iets goeds aan te schaffen en ik moet zeggen ik heb er nog geen moment spijt van. Alleen dacht ik alles goed uitgemeten te hebben toen ik hem aanschafte maar kreeg hem niet in de sump gezet, heb toen de sump leeg moeten maken en eronder uitgeschoven om er vervolgens de Bubble King erin te plaatsen, dit was een uurtje werk.

Wim zei:
:eek:

Da's niet misselijk hoor een bak van 2,5 meter.
Je hebt toch wel even de vaste lasten uitgerekend ;)

Geweldig om zo een prachtig grote bak te starten. De techniek mag er wezen een bubble king, top!

Ik ga je de dagboek volgen want opstarten is een spannende tijd.
Houd ons op de hoogte met tekst en foto's.

Heel veel succes.

Gr. Wim.

Aquaviewer zei:
Hoi Stefan,

Wanneer je er gebruik van wilt maken gewoon even pb-tje sturen!:goed:

Techniek ziet er goed uit, tja die scheve pompen, kan geen kwaad maar het oog wilt ook wat hé.;)

Even een update van de water waardes,

Alles is nog zeer stabiel en de waardes zijn nog steeds hetzelfde als afgelopen zondag. Aangezien ik geen verlichting aan heb, m.u.v. de night leds, is er ook nog geen algengroei te zien, kan het zijn dat ik nu al een stabiel systeem heb ?, ik ga er nog geen koralen of vissen inzetten want dat staat gepland zo rond kerstmis als de waardes tenminste stabiel blijven, maar mogelijk dat ik er komende week wat leders inzet die in het bestaande aquarium zitten.

Ik ben momenteel aan het uitzoeken of een railsysteem voor de lichtbakken haalbaar is, de bedoeling is dat ik ze naar achter kan laten glijden zodat ik makkelijker in het aquarium kan werken en weer terug in het midden als ik klaar ben. Ik heb e.e.a. op het internet gevonden en een plaatje bijgevoegd, het profiel zelf heeft een U vorm met flens randen waar dan eventueel een geleider doorheen kan gaan die weer aan de ophang ogen van de bak gemaakt worden, heeft iemand ervaring ?? of andere ideeen ?

Groeten,

Hans van Loon

Bijlagen

Back
Bovenaan