Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Ik zou gewoon tot eind januari wachten , dat is het al bijna 😜
Te laat :D , vorige week besteld. Ik hoop dat ie morgen of begin volgende week binnenkomt ;) .

Ik zou gewoon tot eind januari wachten , dat is het al bijna 😜
Daar doe je jouw lokale fish store ook een plezier mee….dat is in mijn ogen ook wat waard.
Ik gun het idd liever aan mijn LFS, het mag zelfs iets duurder zijn dan de goedkoopste op de markt.
Mijn eerste afschuimer bestelling was daar dan ook en hij heeft nadien nog verschillende mogelijkheden gezocht. Mijn nieuwe koeler die ik de laatste zomer heb gekocht komt ook van mijn LFS.
Maar in dit geval wil ik het niet"riskeren" om tot begin februari te wachten.

De afschuimer saga continues (ondertussen 2 maanden).

Dan wil een mens een nieuwe BBK kopen, geraak je er nergens aan.
De beloofde leveringsdatum van 10 december is al enkele keren verschoven.
Ze hebben contact opgenomen met RE en de RD3 pompen geraken moeilijk geleverd.
Als ik het mag geloven dan zouden de pompen vorige of deze week verwacht worden. Maar nu is RE in kerstvakantie :rolleyes: .
Ik hoop volgende week op verlossend nieuws.

Mijn huidige stopt af en toe en is dus echt wel aan vernieuwing toe.
Ik denk dat mijn vliesfilter het meeste werk doet en de afschuimer is bij momenten echt wel onstabiel. De ene keer draait ie- 2 of 3 dagen ok, om dan eens stil te vallen. Of bijna geen schuim meer te maken.
Alhoewel de waterwaardes op zijn slechtste zijn sinds de opstart, draait de bak nog behoorlijk. De kleuren en groei vallen nog mee. KH en Ca verbruik blijven stabiel. NO3 zit rond de 18 en PO4 rond de 0.17.
Ik zet rowaphos in om het daar stabiel te houden.
Mijn voeder regime en aantal vissen is hetzelfde, dan maanden geleden. Maar toen deed mijn afschuimer nog wat ie moest doen.

Ik heb deze week wel terug een mini refugium opgestart om hopelijk wat te helpen in het NO3, PO4 verhaal.

Ik heb wel last van rode flap.
Vorig weekend ben ik overgegaan van ATI EP pro naar EP+.
Dus zonder koolstofbron en een iets andere samenstelling van sporenelementen.
We zullen zien wat dat brengt.

Ook vorige week mijn ICP binnen gekregen. Blijkt mijn Ca 368 te zijn :rolleyes: .
Na dubbelcheck bij Marc, blijkt dit te kloppen.
Ik had een nieuw testsetje Ca van salifert in gebruik genomen dat blijkbaar vrij veel afwijkt. Ik heb het verschil tussen mijn vorig en nieuw tessetje wss niet opgemerkt omdat ik die periode ook bezig was om mijn koralenbestand deftig aan te passen. Er zijn een deel monti's en acro's verkocht en ik heb de stijging gedeeltelijk aanzien door minder Ca verbruik.

Dus een ander testsetje in gebruik genomen en het Ca niveau aangepast.

Ook heeft mijn coralbox extender V2 de geest gegeven,tot zelfs het laten springen van de aardelkschakelaar toe.
Dus maar werk gemaakt van een zwaardere back up batterij voor 1 tunze stream 3.
Volgende week wordt dat ook geinstalleerd.

Bijlagen

• 20211228_101348.jpg
    20211228_101348.jpg
    159,9 KB · Weergaven: 38
Ondertussen is de back up geinstalleerd.

Ook ben ik er nu achter, dat de RD3 afschuimerpompen van RE de eerste tijd niet leverbaar zullen zijn.

Een heel stukje tekst,

Sinds begin september ’21 is mijn NO3 en PO4 beginnen stijgen. Visbestand was ongeveer hetzelfde gebleven. Het voederregime was iets verhoogd, maar niet extreem. Een stevige naso elegans eruit en de pygoplites erin.

Einde september is NO3 rond de 13 en PO4 0.13. Stilletjes aan begin ik me zorgen te maken. Dus voor de eerste maal rowaphos in een wervelbed. Maar het maakt niet veel uit, NO3 en PO4 bljven stijgen. Rowaphos begon met 6 “tablespoons”.

Ik gebruik een vliesfilter, in combinatie met een degelijke afschuimer zou dit ruim voldoende moeten zijn om mijn visbezetting en voederregime aan te kunnen.

Het valt me ook op dat de afschuimer, BBK double cone 200 RD3, toch veel minder uit de bak haalt dan voorheen. Heel af en toe valt het ook op dat de afschuimerpomp stopt om iets later terug op te starten. Ook de luchtmengeling ziet me er anders uit dan normaal. Dus een probleem.

Begin oktober begin ik me te oriënteren voor een nieuwe afschuimer. Maar eens een BBK RD3 in gebruik, is het moeilijk terug gaan naar een ander merk. Of zelfs de RDX versie bij RE ben ik niet happig op om te kopen.

Ondertussen moet ik meer en meer Rowaphos inzetten om mijn PO4 niet nog verder op te laten lopen. Lees tot 0.22. Hiervoor moet ik ondertussen 20 tot 25 tablespoons, elke 10 dagen verversen. NO3 gaat tot 23.

Maar door corona is er een probleem bij RE om de RD3 pompen op stock te krijgen. Geen geschikte maat afschuimer (supermarin, double cone, deluxe,…) met RD3 te verkrijgen. Niet in België, nederland of duitsland.

De bak doet het ondertussen nog “behoorlijk”, wel vrij veel last van rode flap.

Ik begin me er bij neer te leggen dat ik dan maar een ander type, bvb RDX supermarin zal moeten aanschaffen. Tot ik vorige week in een slapeloze nacht op een “idee” kom.

Heb ik de oplossing niet in de kast liggen?

Ik heb mijn aquarium opgestart met een RE mini speedy 50w opvoerpomp, zo goed als nieuw gekocht. Deze had bij de vorige eigenaar maar 1 maandje gedraaid. Maar voor mijn bak was ie eigenlijk iets te licht.

Ik had deze na enkele maanden vervangen door een 80w versie, dus lag de 50w RD3 versie in de kast als reserve.

Dus maar eens een mailtje naar RE gestuurd met de vraag of de controller en pomp niet toevallig dezelfde zijn dan mijn 50w afschuimerpomp. Blijkt dit wel te zijn, dus rotor en pump head van de oude afschuimerpomp overgezet naar de “opvoerpomp” en op de afschuimer gezet.

Je kan het al raden, terug een goed werkende afschuimer.

4 maanden miserie en ondertussen lag de oplossing in de kast :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: .

Ik weet wel, dat wanneer de komende weken/maanden RE terug de juiste RD3 pomp op voorraad heeft, ik er direct eentje koop.
Dan kan degene die nu draait, terug de kast in als reserve opvoer- of afschuimerpomp.

20220111_084337.jpg

Laatst bewerkt:
Nothing special, gewoon even het gevoel beschrijven van de laatste 4 maaanden.

Van februari tot september '21 van gewoon onderhoud, alles loopt op wieltjes en natuurlijk ook veel plezier en ontspanning door een degelijk draaiend aqua, 4 "slechte" maanden achter de rug.
Het probleem lag dus wel degelijk bij de afschuimerpomp, daar heb ik al genoeg over neer gepend :rolleyes: .
PO4 was tot 0.22 en NO3 tot 25 opgelopen.
Ik draaide eigenlijk bijna enkel op mijn vliesfilter. Mijn bak was een grootverbruiker van rowaphos,... Eigenlijk voor mij een toch wel " lange" frusterende aqua periode achter de rug.
De hoge PO4 en NO3 hebben niet voor slachtoffers gezorgd onder mijn koralen, maar uiteraard wel een pak minder groei en kleurtjes.
Ook de LPS, ricordea's,... alles stond toch wat meer geknepen.
Ook wat ik denk cyano te zijn, is nu nog teveel aanwezig.
Met een werkende afschuimer kon ik mijn waterwaardes wel terug stabiel houden. Een heel pak minder rowaphos nodig om het PO4 te laten dalen, maar NO3 bleef rond de 25.
Ik heb al wel wat koraaltjes staan, maar zeker nog geen volledig vol aqua.
Je zit wat in een kringetje te draaien, door de hoge waardes is er ook minder groei en dus ook minder afname van NO3 en PO4 door de koralen.
Rowaphos is gestopt en ik ben toch 14 dagen geleden begonnen met wat ocean art reef fuel te doseren.
De aanbevolen "startdosering" is 1ml per 100 liter aqua. dus voor mij zou dat rond de 8ml kunnen zijn.
Daar ik ervan uitging, dat het hier enkel ter ondersteuning is om de waardes langzaam te laten dalen ben ik begonnen met 3ml per dag.
Blijkt nu dat ik met 4ml per dag een "langzame" daling krijg van NO3 en PO4, wat ook mijn betrachting is.
PO4 en NO3 worden minimaal 5 keer per week gemeten om niet verrast te worden.
PO4 is nu 0.10 en NO3 16.5.
Ik zie terug groeipunten op de makkelijkere koraaltjes en het Ca verbruik is ondertussen 10% gestegen, de kleurtjes komen ook wat terug.
De Toorts staat terug mooi uit, de ricordea's" pompen" zich terug meer op,...
De PO4 daling vlakt nu wat uit, wat wel te verklaren zal zijn door dat er wel heel wat PO4 in mijn stenen zit. 4 maanden boven de 0.16,....
Hopelijk de komende tijd de reef fuel afbouwen. Dan zal het uikijken zijn wat de cyano gaat doen.

Genieten is het nog altijd niet, maar frustratie ook niet meer .

Soms denk ik terug aan mijn iets zorgelozere zoewater discusaquarium ;) .

Laatst bewerkt:
Goed om te lezen dat je koraaltjes beter open staan. Toch is het mooi om te zien dat reef fuel zijn werking doet. Ongeacht de advies dosering goed dat je voorzichtig bent begonnen. Heb twee bakken gezien waaronder 1 van mezelf dat het met de advies dosering veel te hard en mis gaat. Rust dient de zeebak hopelijk komt het genieten terug! Kleine lichtpuntjes zijn zichtbaar in de koraaltjes dat is een grote overwinning 💪

PO4 is ondertussen 0,09 en blijft wat hangen. NO3 daalt nog verder, nu 8,7.

De bak trekt terug aan. Wat fotootjes.

20220218_133913.jpg20220218_133903.jpg20220218_133840.jpg

Laatst bewerkt:
Wat losse fotootjes en wat close ups.

Bijlagen

• 20220218_135800.jpg
    20220218_135800.jpg
    220,5 KB · Weergaven: 13
  • 20220218_140151.jpg
    20220218_140151.jpg
    194,5 KB · Weergaven: 14
  • 20220218_135901.jpg
    20220218_135901.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 14
  • 20220218_135811.jpg
    20220218_135811.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 13
Close up van de valida bonsai en een felblauwe tenuis.

Bijlagen

• 20220218_140516.jpg
    20220218_140516.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 17
  • 20220218_140639.jpg
    20220218_140639.jpg
    164,2 KB · Weergaven: 17
Een kort filmpje.

Laatst bewerkt:
Goed bezig Nico!

Goed bezig Nico!
thanks,

ik krijg de kleuren niet volledig realistisch op foto of film, in real life is het iets feller dan het filmpje.
Misschien ooit eens wat tijd steken in online lessen fotografie/film :).

De bak begint stilletjes aan een rif te worden.

Maar nog altijd wat cyano, is wel aan het minderen.

Na een weekje stevig ziek zijn te geweest van covid, een 100 liter waterwissel gedaan. Tesamen met wat onderhoud.

de reef fuel wordt afgebouwd. Ik kom van 7ml naar 4ml nu.
NO3 zit rond de 6, PO4 is stilletjes aan het stijgen terug 0.12.
Dus een beetje rowaphos in het wervelbed.
Het is de bedoeling om zonder reef fuel te draaien. Maar die heeft de bak toch terug op de rails gekregen 👍.

Ik heb een klein refugium dat belicht werd door een kessil H80. Een goede lamp, maar deze is 15w. Na wat verder opzoekwerk. Als je een klein refugium hebt, kan je de cheato sneller laten groeien door een sterkere lamp erboven te hangen. Dus enkele weken geleden een upgrade naar de kessil H160 (40w).
En inderdaad, de chaeto groeit nu sneller.
Het is de bedoeling dat het refugium volledig overneemt van de reef fuel.

Elke dag wordt KH, NO3 en PO4 gemeten om de juiste balans te vinden.

Ook is een 3 tal weken geleden de acropower terug mee in dienst genomen.

De bak verbruikt 30 % meer KH en Ca dan 14 dagen geleden (ATI + van 50ml naar 68ml), dat zie je ook aan de koraaltjes. Kleuren zijn zo goed als terug, de groei zit er terug in.

Niet te vroeg victorie kraaien, maar de bak staat er goed bij. Nu zo proberen te houden.

Bijlagen

• 20220225_161421.jpg
    20220225_161421.jpg
    264 KB · Weergaven: 24
  • 20220225_161442.jpg
    20220225_161442.jpg
    245,5 KB · Weergaven: 24
  • 20220225_161739.jpg
    20220225_161739.jpg
    245,6 KB · Weergaven: 24
Een paar fotootjes uit een andere hoek.

20220226_125208.jpg20220226_125125.jpg20220226_125058.jpg

Een stekje met een fancy name, acropora PC rainbow. Deze is goed in de groei.

20220226_124645.jpg

Seriotopora " birds of paradise"

20220226_124527.jpg

Ziet er prachtig uit Nico 👌

Back
Bovenaan