Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

New home, new beginning

DJelmer90

Senior Forumlid
XNa dat we dit jaar begonnen zijn met de geboorte van onze zoon, hebben we een trouwerij gehad en inmiddels een nieuw stekkie gekocht. Waar de mooie hobby opnieuw leven krijgt.

Als straks de woning over geschreven is kunnen we beginnen aan de opbouw en verbouw van ons huisje.
De plek is gereserveerd en de verbouwing word berekent, waar hij komt is nu een eethoek met een groot raam en deur naar de sere. In de sere is de vloer nog niet geisoleerd dat het betrokken kan worden bij de woonruimte.

Wishlist:
-geisoleerde sere
- kozijn raam en deur eruit open doorgang maken.
- sump in de garage op werk hoogte.
- opbouw in gedachte een Atol rif.

Bak vandaag opgehaald met sump:
- bak 120*90*60, dubbele overloop 40mm
- sump 3vaks
- onderstel (nog niet over uit)


Let the storie continue's!
Foto's volgen.
 
Dank!

@ alex, ik heb zeker tot eind februari om het uit te denken hoe ik het allemaal wil hebben. Dus dat komt goed, heb veel geleerd van de afgelopen bakjes, en de huidige aquaria op me werk.

Van daar ook deze maat. Ik wil veel meer kunnen doen met de diepte werking van de bak, dus die 80cm komt goed uit.
 
Even een verbeelding maken bij het verhaal van het huis.

IMG-20171113-WA0002.jpg
De nieuwe toko waar het allemaal komt te staan

IMG-20171113-WA0001.jpg
Hier gaat in de toekomst dan het grote raam, midden muurtje en de deur er volledig uit en een doorgang word gemaakt naar de sere.
Ter beeldvorming: ik wil dan het aquarium links in de opening hebben staan (waar nu het grote raam nog in zit)

IMG-20171113-WA0005.jpg
En dit is de sere waarbij de vloer eruit gegraven moet worden en een betonvloer gestort moet worden en afgewerkt word met vloer verwarming.

De nieuwe bak komt met de 120 cm lange kant tegen de, dan voormalige buiten muur te staan. Zodat hij niet te ver in de doorloop komt.

Het idee van het meubel is nog een gedachte spinsel, maar ik zou het gaaf vinden als de bak een 15cm in die buitenmuur geschoven word en de rest vrij hangend in de ruimte staat. Zodat het optisch allemaal erg ruim blijft.
Constructie technisch moet ik het nog even allemaal uitdenken/tekenen én meest belangrijk nog wel berekenen ?
 
Het idee van het meubel is nog een gedachte spinsel, maar ik zou het gaaf vinden als de bak een 15cm in die buitenmuur geschoven word en de rest vrij hangend in de ruimte staat. Zodat het optisch allemaal erg ruim blijft.
Constructie technisch moet ik het nog even allemaal uitdenken/tekenen én meest belangrijk nog wel berekenen

hier ben ik erg benieuwd naar!
bedoel ja dat je bak als een soort overstek in de ruimte steekt? (wat echt super cool is)

en waar ga je je techniek dan laten?
 
hier ben ik erg benieuwd naar!
bedoel ja dat je bak als een soort overstek in de ruimte steekt? (wat echt super cool is)

en waar ga je je techniek dan laten?

Hi Jelle,

Zie post #1 ;) .. de wishlist staat hij in de garage, hier moet ik komende winter nog eerst even temperaturen en kijken of het misschien geïsoleerd moet worden.

Bij nader inzien wil ik de bak soiezo niet de geopperde 15cm de muur in zetten. Dit gemaks halve met de overloop en leidingwerk.

Er zijn tot nu toe nog twee ideeën in ontwikkeling en moeten beide berekend worden op kosten, constructie aanpassing en haalbaarheid.
1 vrij hangend vanaf de muur.
2 deel muur laten staan tot onder aquarium en met i balken alleen dragend op de binnen muur. Dus rondom 30-45 cm vrijhangend is maar dus niet volledig, en zo minimalistisch mogelijk.

Over techniek/systeem ben ik nog niet helemaal uit hoe ik het ga aanpakken.
 
Het is allemaal mogelijk.
15 in de muur is inderdaad niet handig met de overloop.
Er is hier op het forum ben de naam effe kwijt ik dacht een 3 meterbak zwevend die heeft de staalconstructie door de muur naar buiten aan zijn fundering gebout ik zal effe de naam zoeken.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Dag boek heet de zwevende zee.
Veel lees plezier :)

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Klopt ben ik inderdaad al bekend mee.
Heb het toen der tijd nauw gevolgd, maar die constructie is niet 1 op 1 te vergelijken met mijn situatie.

De krachten die bij Dizz zijn fundering worden uitgevoerd zijn in een andere richting en de balken worden ondersteund door de buiten muur.
Bij mij zit er geen buitenmuur tussen omdat ik in het verlengde van de muur de bak wil plaatsen. Dizz heeft de bak haaks op de muur ;)

Bedankt voor je mee denken. Dizz zijn bak is wel een gigantisch mooi project geweest waar velen hun vingers niet aan durven branden.
 
De verbouwing zit er bijna op en de prikkels voor het zeewater thuis beginnen weer te komen! ZELFS BIJ DE VROUW?

we hebben daarom besloten om de bak een ander plekje te geven in huis dan gepland was. Dit gezien de aanbouw toch uitgesteld word naar volgend jaar en we tot die tijd wel willen gaan genieten en de bak al wat in laten draaien.

Nu komt het volgende, meubel word redelijk symplistisch en wat kleine leuke accentjes erin. Praktisch gezien wil ik niet meer op den kop in de kast gaan hangen voor onderhoud aan de sump en dergelijke, dus ik ben aan het kijken of we een rol/schuif systeem kunnen maken om de sump 1/2 of 2/3 eruit kunnen trekken. Zodat je relaxt kunt werken zonder 'gebukt' te gaan door het werk?

Een kleine update zonder concrete plannen, maar toch even laten weten dat we weer bezig zijn???
 
De verbouwing zit er bijna op en de prikkels voor het zeewater thuis beginnen weer te komen! ZELFS BIJ DE VROUW?

we hebben daarom besloten om de bak een ander plekje te geven in huis dan gepland was. Dit gezien de aanbouw toch uitgesteld word naar volgend jaar en we tot die tijd wel willen gaan genieten en de bak al wat in laten draaien.

Nu komt het volgende, meubel word redelijk symplistisch en wat kleine leuke accentjes erin. Praktisch gezien wil ik niet meer op den kop in de kast gaan hangen voor onderhoud aan de sump en dergelijke, dus ik ben aan het kijken of we een rol/schuif systeem kunnen maken om de sump 1/2 of 2/3 eruit kunnen trekken. Zodat je relaxt kunt werken zonder 'gebukt' te gaan door het werk?

Een kleine update zonder concrete plannen, maar toch even laten weten dat we weer bezig zijn???

Leuk man! Ben benieuwd naar je plannen en de realisatie ervan!
 
Jaja dit weekend begonnen met de herinrichting van de eethoek. Box van de kleine man in de woonkamer gesetteld, eettafel anders gepositioneerd, en een mooi idee opgedaan voor de tijdelijke bak als aankleding.

Hoe op het idee gekomen van dit meubel? Door de verbouwing van de keuken en dat landelijke terug brengen in het aquarium.
Even rewind in de afgelopen periode:
-juli de kleine geboren
-keuken nog overhoop maar bruikbaar
-prio uno: de kleine man
-prio 2: keuken verder afmaken.

Foto's verbouwing keuken en een verbeelding welke elementen terug komen in het meubel van het aquarium.
How it was:
IMG-20171113-WA0000.jpg
Tijdens de zomer:
IMG_20180801_215617.jpg
How it is!!
IMG_20181001_161340.jpg

Door alles zelf gedaan te hebben kan ik makkelijk deze elementen kopiëren naar het meubel.
De combinatie van eikenhout en de landelijke deurtjes gaan terug komen in het meubel.
Rondom het glaswerk laat ik aa alle kanten 5 cm over. Hieromheen kan ik dan mooi het eiken verwerken zodat je een stoere robuuste uitstraling krijgt. De deurtjes die erin komen zien er net zo uit als de keuken en zullen in het raamwerk komen te vallen van het eiken.

De 'tijdelijke' plek.
IMG_20181027_141314.jpg

Bij de vorige bewoners was de istallatie kabel voor de airco voeding uit de kruipruimte omhoog gelegd. Niet zo netjes afgewerkt, maar dat word nu dus mijn taak. Dit gaat de hoofdvoeding worden van de bak. En vanuit daar opnieuw een voeding voor de airco.

De plek is er, deel van het houten frame ook al. Lets go build things!!???
 
Deel van het meubel net in elkaar gezet. Alleen nu nog onder de poten stelbouten maken zodat alles waterpas gezet kan worden met zo'n plavuizen vloertje?

Ongeveer op 10cm hoogte komt rondom nog een balken laag waar een dikke plaat in komt zodat de sump op hoogte kan komen te staan
IMG-20181029-WA0011.jpeg
IMG-20181029-WA0009.jpeg

En dan even goed bedenken hoe en wat met droge gedeelte en nat gedeelte. Voor electra en de sump.
 
Heb je wel RVS hoekprofielen gebruikt? Of ga je dit nog afdekken zodat het niet kan roesten.
 
Alle schroeven en hoekprofielen die gebruikt zijn, zijn van RVS. Ik ben nog aan het kijken met welke lak ik het meubel ga behandelen. Zal wel een botenlakje worden.

Betonplex plaatje zit er ook al op. Alleen nog aan beide zijden een houten slof leggen voor stabiliteit en krachtverdeling op de plavuizen vloer.

IMG_20181029_200135.jpg

IMG_20181029_195949.jpg

En dat is alles voor vandaag. Nu lekker bankzaken doen?
 
Bovenaan