Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Ondanks jouw hoger waardes staat de bak er toch top bij.
Klopt Frank, ik mag zeker niet mopperen.
Maar we gaan toch proberen om NO3 en PO4 rustig nog wat te laten zakken.

De laatste 2-3 maanden ben ik het koralenbestand wat aan het aanpassen.

Aan de ene kant omdat ik toch iets grotere kolonies wil laten uitgroeien, dus een mooie kolonie acro valida eruit om de andere ernaast meer ruimte te geven.
Calendrium is er ook al enige tijd uit, Ik wil liever enkele andere "trager" groeiende acro's in de plaats zetten, om die reden gaan de Montipora's er ook 1 voor 1 uit, wegens te snel groeien en overgroeien van andere. De rode, groene en grafted montiplaat zijn er al uit, ook 1 kolonie rode takmonti is al verdwenen. Gisteren was het de beurt aan een grote kolonie monti hirsuta.
Enkel het minste stukje dat achterblijft,... Ik denk dat ik eraan vasthang om om de paar weken hier en daar wat te moeten schrapen.
We doen het langzaam aan zodat ik de KH wat stabiel kan houden en natuurlijk moet je ook stekjes hebben om terug te plaatsen.

Ondertussen blijft mijn NO3 en PO4 toch aan de iets hogere kant. De snelgroeiers eruit, speelt mee.
Eergisteren zag ik dat mijn afschuimerpomp kort in beveiliging kwam. Blijkt dat ik wss met werken in de sump mijn luchtdarmpje iets had afgekneld. Dus de opbrengst was al weken heel wat minder. Hopelijk is dit de grootste reden van mijn PO4 en NO3 verhoging. In ieder geval de opbrengst is nu hoger.
Ik was al 2 maanden aan het afwegen om ofwel een nieuwe afschuimerpomp voor mijn BBK double cone 200 te kopen, Ik heb graag een reserve opvoerpomp en een reserve afschuimer(pomp) achter de hand. of een nieuwe BBK supermarin 200 RD3 (Een type zwaarder).
Eens mijn NO3 en PO4 terug op de gewenste waardes staat, wil ik wel nog wat visjes bijplaatsen (oa enkele evansi's) Daar ik ook wel stevig wil blijven voeren is het uiteindelijk de supermarin geworden. Hij is besteld en zou deze week bij de LFS binnen komen.
Daar vivarium volgende week toch niet doorgaat, hoop ik de tijd te gebruiken om mijn nieuwe afschuimer te plaatsen. Hiervoor moet ik wel enkele kleine aanpassingen in de sumpverdeling doen.

Klinkt mooi Nico.
Heb je ook nog een plaatje bij het praatje?
Met de kolonies er nog in, was het mooier ;) :D.
Er zitten nu enkele stevige "gaten" in het rif.
Maar hopelijk binnen enkele maanden zijn deze terug gedeeltelijk dicht gegroeid met andere koralen.

Het is ook niet dat ik alle "makkelijke" SPS eruit gooi. Mijn paarse stylo is meer dan waarschijnlijk een blijver. Ik vind het een supermooi koraal.
Ik heb een stek seriotopora birdsnest staan, een roze hystrix, deze vind ik ook mooi. Een monti confusa,....

Straks nog eens meten en misschien in de namiddag wat fotootjes nemen. Maar er is niets veranderd sinds de laatste fotootjes, buiten dat de valida en hirsuta verdwenen zijn.
De groei is sterk geminderd door de verhoogde NO3 en dan vooral de hogere PO4 waardes. Tot 0.18 geweest, de laatste 2 weken rond de 0.13 ondanks wekelijks vervangen rowaphos. Hopelijk zie ik de komende weken verbetering door de betere werking van de afschuimer.

Hou je Kh goed in de gaten want met het verwijderen van de grote kolonies gaat er het een en ander veranderen ..... het verlagen van je fosfaat met Rowaphos is er een van de lange adem ...... je buffer moet ook langzaam lager worden gemaakt ..... gebruik je nog veel Nori bladen? Daar kan je behoorlijk wat winst mee maken om deze behoorlijk te verminderen of tijdelijk helemaal te elimineren ..... je zou je groen eters ook wat wieren uit je filter kunnen geven als alternatief ;) Nori en reefroids zijn naar mijn mening de beste fosfaatverhogers op natuurlijke manier. Ook de eerste kandidaten om te elimineren als fosfaat te hoog word.

Laatst bewerkt:
Hou je Kh goed in de gaten want met het verwijderen van de grote kolonies gaat er het een en ander veranderen ..... het verlagen van je fosfaat met Rowaphos is er een van de lange adem ...... je buffer moet ook langzaam lager worden gemaakt ..... gebruik je nog veel Nori bladen? Daar kan je behoorlijk wat winst meemaken om deze behoorlijk te verminderen of tijdelijk helemaal te elimineren ..... je zou je groen eters ook wat wieren uit je filter kunnen geven als alternatief ;) Nori en reefroids zijn naar mijn mening de beste fosfaatverhogers op natuurlijke manier. Ook de eerste kandidaten om te elimineren als fosfaat te hoog word.
Marc,
Kh wordt nog altijd elke 2 dagen gemeten 👍 . Of er moesten zotte waardes tevoorschijn komen.

Het verwijderen van de kolonies is al enkele maanden bezig, maar inderdaad je ziet het logischerwijs terug in KH en Ca verbruik.
De hirsuta en de valida waren toch al stevige kolonie's, benieuwd wat dit gaat geven op de metingen.

Nori is de helft geminderd. Maar ik "moet" het nog dagelijks voeren daar mijn gele dokter na 1 jaar besloten heeft om geen spirulinavlokken meer te eten :rolleyes: .

Rondje meten, the big five.
KH 7.9
Mg 1380
Ca- 420
NO3 10
PO4 0.10

De eerste 3 zijn geen verrassingen, die hou ik al maanden vrij stabiel.
De laatste 2 zijn hoopgevender. Na 2 maanden van hogere NO3 en PO4 komen we terug in "aanvaardbare" waarden.
Nu nog zien of het zich doorzet, nog een halvering is het doel.
Maar blijkbaar is NO3 10 en PO4 0.1 het nieuwe ok om SPS te houden, dacht ik hier en daar op youtube gezien te hebben ;) .

Ondertussen ondervonden dat hogere NO3 en PO4 waardes niet direct je bak om zeep helpen :p . De groei gaat er wel stevig uit, geen groeistop.

@Marc, Die wieren zitten in een algreactor en die is niet gemakkelijk te bereiken om effe wat eruit te halen ;) . Ik heb wel enkele aanpassingen gedaan, zodat het iets makkelijker word, maar moet deze altijd uit mijn sump halen om deze te openen. Dat moet ongeveer 1 keer per 14 dagen.

Pakketje bij de LFS afgehaald 😀. Vrijdag of zaterdag uitpakken.

Bijlagen

• 20211124_192616.jpg
    20211124_192616.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 41
Dat noemt men Sinterklaas toch? 😜

Korrels ook?

PS: leuk dagboek om te lezen 😊
Marc ,
Ik moet je iets vertellen...
Sinterklaas bestaat niet ....
De kerstman wel , het bewijs staat bij nico binnen...😊

Marc ,
Ik moet je iets vertellen...
Sinterklaas bestaat niet ....
De kerstman wel , het bewijs staat bij nico binnen...😊
Jack, ik dacht dat de sint en de kerstman allebei nog bestonden ;) :p :ROFLMAO: .

Ik denk dat ik niets meer krijg onder de kerstboom :D .

Gaat die Pygo goed met de blaasjes en lobo's?
Ik heb dit zelf nooit gedurfd maar vind het echt een prachtige vis.

Inderdaad , en kan een pygo samen met een narvachus?

Luc, de pygo zwemt hier nu iets meer dan 2 maanden rond.

ik heb 2 lobo's.
Eentje pikt hij bijna dagelijks aan, met verwondingen aan de lobo tot gevolg. Eigenlijk een twijfelgeval of ik deze lobo ga wegdoen. Dat wist ik op voorhand. Ik heb bewust ook geen acans, zoa's, scolly's,.... Allemaal risico dieren.
Aan de euphyllia's, plerogyra, blastomusa, oren komt ie (voorlopig) niet aan. Ook aan de SPS zit ie zo goed als niet. Enkel aan de rode/bruine porites pikt ie af en toe. Heel af en toe zie ik hem ook nippen aan de cataphyllia, maar dat is nog maar en keer of 3-4 gebeurd.
Dus heel braaf is ie niet, maar voorlopig heb ik dat er nog voor over.
Het is al jaren een favoriete vis. Hopelijk blijft zijn gedrag zo, dan kan ik er wel mee leven.
Met jouw supergrote lobo vind ik het wel een risico geval ;) .

Inderdaad , en kan een pygo samen met een narvachus?
Jack,

daar heb ik geen flauw idee, Ik heb dat nog niet opgezocht.
Maar 1 risico vis vind ik voorlopig meer dan genoeg ;) .

Mijn chelmon is wel een brave, dat is blijkbaar ook niet overal het geval?

Met jouw supergrote lobo vind ik het wel een risico geval ;) .
Dat is dus precies mijn gedachte... jammer vind het echt zo'n mooie vis :(.
Bedankt voor de informatie!

Back
Bovenaan