Nothing special, gewoon even het gevoel beschrijven van de laatste 4 maaanden.
Van februari tot september '21 van gewoon onderhoud, alles loopt op wieltjes en natuurlijk ook veel plezier en ontspanning door een degelijk draaiend aqua, 4 "slechte" maanden achter de rug.
Het probleem lag dus wel degelijk bij de afschuimerpomp, daar heb ik al genoeg over neer gepend

.
PO4 was tot 0.22 en NO3 tot 25 opgelopen.
Ik draaide eigenlijk bijna enkel op mijn vliesfilter. Mijn bak was een grootverbruiker van rowaphos,... Eigenlijk voor mij een toch wel " lange" frusterende aqua periode achter de rug.
De hoge PO4 en NO3 hebben niet voor slachtoffers gezorgd onder mijn koralen, maar uiteraard wel een pak minder groei en kleurtjes.
Ook de LPS, ricordea's,... alles stond toch wat meer geknepen.
Ook wat ik denk cyano te zijn, is nu nog teveel aanwezig.
Met een werkende afschuimer kon ik mijn waterwaardes wel terug stabiel houden. Een heel pak minder rowaphos nodig om het PO4 te laten dalen, maar NO3 bleef rond de 25.
Ik heb al wel wat koraaltjes staan, maar zeker nog geen volledig vol aqua.
Je zit wat in een kringetje te draaien, door de hoge waardes is er ook minder groei en dus ook minder afname van NO3 en PO4 door de koralen.
Rowaphos is gestopt en ik ben toch 14 dagen geleden begonnen met wat ocean art reef fuel te doseren.
De aanbevolen "startdosering" is 1ml per 100 liter aqua. dus voor mij zou dat rond de 8ml kunnen zijn.
Daar ik ervan uitging, dat het hier enkel ter ondersteuning is om de waardes langzaam te laten dalen ben ik begonnen met 3ml per dag.
Blijkt nu dat ik met 4ml per dag een "langzame" daling krijg van NO3 en PO4, wat ook mijn betrachting is.
PO4 en NO3 worden minimaal 5 keer per week gemeten om niet verrast te worden.
PO4 is nu 0.10 en NO3 16.5.
Ik zie terug groeipunten op de makkelijkere koraaltjes en het Ca verbruik is ondertussen 10% gestegen, de kleurtjes komen ook wat terug.
De Toorts staat terug mooi uit, de ricordea's" pompen" zich terug meer op,...
De PO4 daling vlakt nu wat uit, wat wel te verklaren zal zijn door dat er wel heel wat PO4 in mijn stenen zit. 4 maanden boven de 0.16,....
Hopelijk de komende tijd de reef fuel afbouwen. Dan zal het uikijken zijn wat de cyano gaat doen.
Genieten is het nog altijd niet, maar frustratie ook niet meer .
Soms denk ik terug aan mijn iets zorgelozere zoewater discusaquarium

.