Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Deze morgen de doos open om de afschuimer te installeren. Zit er een 2016 model in.
Blijkbaar moet de leverancier van mijn LFS gedacht hebben, laat ik die oude sleur maar verkopen als een nieuw model :rolleyes: .

Dus doos terug dicht en morgen terugbrengen, pfff.

Ja das fijn zeg voor de volle poed een oud model krijgen en voor zulke spullen zijn het toch geen kleine bedragen

Ja das fijn zeg voor de volle poed een oud model krijgen en voor zulke spullen zijn het toch geen kleine bedragen
Yep, maar.als je niet weet waar je op moet letten, zet je deze in de sump en is de groothandel ervan af 😉. Werken zal ie wel doen.

Het is een principekwestie. Als ik een nieuwe auto bestel, wil ik ook niet het vorige model geleverd krijgen.

Yep, maar.als je niet weet waar je op moet letten, zet je deze in de sump en is de groothandel ervan af 😉. Werken zal ie wel doen.

Het is een principekwestie. Als ik een nieuwe auto bestel, wil ik ook niet het vorige model geleverd krijgen.
Precies het zou leuk zijn als de prijs er ook naar aangepast wordt.
En zoals je zegt menig mens zal er niet opletten ikzelf zou het verschil niet weten omdat ik me dr niet in verdiept heb.

Als je elke dag op je eigen bak kijkt, lijkt het soms niet te veranderen.
Maar als ik dan 11-12 maanden terug kijk, toen was de bak nog bijna leeg :D .

overzicht dec 20.jpg

DSC_0018.JPG

Prachtige groei! Ik erken dit probleem wel :ROFLMAO: . Dan kijk je iedere dag en denk je doet het nou wel iets?

Ongeveer 10 maanden verschil.
Een bijna dode formosa met op de achtergrond een tortuosa.

tortuosa dec 20.jpg

Bijlagen

• DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    170,7 KB · Weergaven: 31
Nog een paar.

Bijlagen

• DSC_0020.JPG
    DSC_0020.JPG
    201 KB · Weergaven: 30
  • DSC_0021.JPG
    DSC_0021.JPG
    195,2 KB · Weergaven: 30
DSC_0420.JPG

Bijlagen

• DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    174,2 KB · Weergaven: 12
  • DSC_0423.JPG
    DSC_0423.JPG
    141,7 KB · Weergaven: 12
  • DSC_0030.JPG
    DSC_0030.JPG
    166,4 KB · Weergaven: 12
  • DSC_0405.JPG
    DSC_0405.JPG
    170,2 KB · Weergaven: 13
Ziet hem goan .....;)

Eentje door de zijruit, mijn zicht vaanaf de eettafel.

DSC_0053.JPG

Het is op het einde van het jaar, blijkbaar niet gemakkelijk om me een nieuwe BBK te kopen :rolleyes: .
Bij de gekendste groothandels is degene die ik wil niet meer op stock (supermarin 200 RD3) en dus ook niet bereikbaar voor mijn LFS.

Nu is deze besteld bij CFS in Breda. Deze zal binnen enkele dagen daar zijn.
Als ik dan toch bij CFS ben, denk ik erover om 4 of 5 anthias evansi te kopen.

Ik heb nu 4 squamipinnis rondzwemmen, waar 1 naar man is getransformeerd.
Is het te doen om hier een aantal evansi's bij te zetten 4 of 5, ivm onderlinge strijd?
Er word minimaal 2 keer per dag gevoerd.

Ook een opmerking die ik in een ander topic tegenkwam, verliezen ze hun kleur na verloop van tijd?

Ook zijn de paars/roze soorten over het algemeen gevoeliger voor het langzamerhand steeds fletser worden van kleur, ook bij goed gevulde lichamen.

Moesten er aquarianen hun ervaringen kunnen delen, alvast bedankt voor de info.

Het is op het einde van het jaar, blijkbaar niet gemakkelijk om me een nieuwe BBK te kopen :rolleyes: .
Bij de gekendste groothandels is degene die ik wil niet meer op stock (supermarin 200 RD3) en dus ook niet bereikbaar voor mijn LFS.

Ik heb nu 4 squamipinnis rondzwemmen, waar 1 naar man is getransformeerd.
Is het te doen om hier een aantal evansi's bij te zetten 4 of 5, ivm onderlinge strijd?
Er word minimaal 2 keer per dag gevoerd.

Ook een opmerking die ik in een ander topic tegenkwam, verliezen ze hun kleur na verloop van tijd?

Ook zijn de paars/roze soorten over het algemeen gevoeliger voor het langzamerhand steeds fletser worden van kleur, ook bij goed gevulde lichamen.

evansi,s vaker voeren dan 2 keer per dag.
ik voer 4 a 5 keer per dag.

......
Je had hem ook rechtstreeks bij RE kunnen kopen.
(Hoewel ik nog steeds niet begrijp waarom je een andere afschuimer wilt. Je hebt al een '200' draaien + een vliesfilter.)
...

...
Zoals ik Tanne zijn commentaar interpreteer is er geen sprake van kleurverlies (dat zou betekenen dat het roze/rood verdwijnt), maar van een minder intens beeld van de kleur.

Dat zou, althans in theorie, veroorzaakt kunnen worden door gebrek aan iets (pigmentstoffen?) in de voeding.
(Denk bijvoorbeeld aan Chileense flamingo die carotenoïde uit hun dieet (kreeftjes) opslaan in hun veren.)

...

...
En een tweede pygo? Of ben ik nu te enthousiast?

Laatst bewerkt:
En een tweede pygo? Of ben ik nu te enthousiast?
Eerst antwoorden op de makkelijkste vraag, dat word hem niet :D :D .

De huidige is een bloedmooi visje, maar 1 is genoeg.
Mijn 2 lobootjes en aan de favia word gepikt. Ook aan bepaalde SPS nipt ie af en toe, ook geen probleem mee.

Maar aan mijn cataphyllia zit ie af en toe ook, dat vind ik iets minder.

Laatst bewerkt door een moderator:

Zoals ik Tanne zijn commentaar interpreteer is er geen sprake van kleurverlies (dat zou betekenen dat het roze/rood verdwijnt), maar van een minder intens beeld van de kleur.

Dat zou, althans in theorie, veroorzaakt kunnen worden door gebrek aan iets (pigmentstoffen?) in de voeding.
(Denk bijvoorbeeld aan Chileense flamingo die carotenoïde uit hun dieet (kreeftjes) opslaan in hun veren.)

Kleurverlies zijn twee theorieën over, enerzijds voeding inderdaad zoals Michel ook al aangeeft. Anderzijds felle verlichting, want de rose anthiassen komen doorgaans vanuit dieper water.

Mijn ervaring is met pulcherrimus en randalli.
Ik heb gemerkt dat voeding weldegelijk helpt om de kleur te behouden. Sowieso geldt voor alle anthias naast vaker voeren ook voeren met kwalitatief goed voer en calorierijk voer. Artemia is bijvoorbeeld erg arm. Voldoende goede mysis en kleine krill zou het hoofd bestanddeel moeten zijn. Dit bevat ook rood/rose pigment. Voor een extra calorie en pigment boost, denk aan kreefteneitjes en rode plankton (Calanus).

Wat betreft veel licht, met name bij de mannetjes komen er vaak bruinige vlekjes op de schubben op de rug en aan de bovenste helft van de flanken. Dit zag ik ook mij mijn vissen. Men schrijft dit her en der toe aan felle verlichting, maar bewijs daarvoor is er eigenlijk niet. Bij mij bleven de vrouwtjes prachtig rose.

Laatst bewerkt:
Wat betreft de afschuimer, de hoofdreden is flexibiliteit en back up.
De huidige pomp van de DC 200 wordt bijna 7 jaar. Je kent het verhaal misschien nog, deze gaat maar tot 43 watt vermogen.

Moest deze ooit de geest geven heb ik niets achter de hand en het blijft in mijn hoofd steken dat ie "maar tot 43 watt gaat. Alhoewel de pomp vorig jaar is nagekeken door RE en ok bevonden. maximum toerental word al bereikt bij 43 tot 44 watt.
Dus het was of een nieuwe pomp, ook +600 euro of een gehele nieuwe afschuimer.
Daar de footprint van de double cone voor mij iets onhandiger is in mijn sump in combinatie met andere apparatuur, dan de supermarin speelt ook mee.
Ik speel er ook mee om ipv de vliesfilter een full refugium te plaatsen, dan gaat mijn DC er niet komen met mijn gewenste visbezetting en voederregime.

Ik heb enkele mails over en weer gestuurd met Dominik van RE en ik heb dan de keuze gemaakt om voor de SM200 RD3 te gaan.
De DC 200 wordt gereinigd en gaat de doos in als reserve.

Ik kon deze idd rechtstreeks bij RE bestellen, maar dan betaal je de adviesprijs + 50 euro verzendkosten.
Als je de afschuimer koopt via LFS die deze via groothandel aankoopt, dan is de prijs 200 tot 300 euro goedkoper.
Ik heb best wat over voor degelijke apparatuur, maar 300 euro daar wil ik wel effe voor rondkijken ;) .

Voor zover ik heb begrepen, kopen de grote winkels en groothandels in het begin van het jaar bepaalde hoeveelheden van skimmers, pompen om korting te krijgen. In mijn geval was de afschuimer die ik wou niet meer ter beschikking via mijn LFS bij de groothandel en moest ik wachten tot einde januari.
Via CFS is de prijs ook een stuk lager dan de adviesprijs, maar niet zo scherp dan bvb mijn LFS of een andere grote online winkel, die ook sponsor is.
Keuze's,....

Ik zou gewoon tot eind januari wachten , dat is het al bijna 😜
Daar doe je jouw lokale fish store ook een plezier mee….dat is in mijn ogen ook wat waard.

@ Michel en René,

Dat van die diepere water afkomstige vissen en sterke verlichting, had ik inderdaad ook al eens gelezen (centropyge multicolor).

En voeding zou idd ook een logische verklaring kunnen zijn.

Artemia voeder ik al bijna een jaar niet meer. Ook omdat ik had gelezen dat het weinig voedzaam zou zijn en dat er soms zware metalen zouden kunnen inzitten. Of dat laatste nu waar is of niet,...
Maar mijn squamipinnis zijn echt mooi op kleur, anders dan degene die ik soms in andere aqua's zie rondzwemmen. Maar dat kan ook met leeftijd te maken hebben?
Ik voeder dagelijks mysis, lobster eggs en copepoden van ocean nutrition, dutch mysis, veggie flakes van fauna marin. Nori en masstick hoort hier ook nog bij :D
Maar hetgene waar ik van denk dat het meeste invloed op kleur heeft is, maar geen bewijs, gewoon gevoelsmatig en dus totaal onrelavant :D :D, maar het verkoopspraatje klinkt zo goed. (maar het komt misschien wel overeen, met wat Rene schrijft):

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan