Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Ik heb afgelopen weekend een koraaltje gekregen, maar hiervan weet ik weer geen naam. Wie weet het wel?

Bijlagen

• Foto's-0004.jpg
    Foto's-0004.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 50
Mijn gedachte ook, een vertakt groeiende Montipora...digitata?

Heel behoorlijke foto trouwens :D

Het is al weer een maand gelden dat ik voor het laatst het water heb getest. Alles doet het goed. Vandaag dus alles eens gemeten.
NO2 0mg/l (niet meetbaar)
NO3 0mg/l (niet meetbaar)
PO4 0mg/l (niet meetbaar)
PH 8,3
KH 8
CA 400mg/l

zoutgehalt heb ik niet gemeten. En andere testsetjes heb ik niet.

Ziet er goed uit calcium kan alleen nog wel iets omhoog.

Voor je de Ca omhoog gaat brengen zou ik eerst werk gaan maken van het Magnesiumgehalte. Deze zie ik niet in je lijstje staan, maar is wel de belangrijkste waarde voor de verhouding Ca en Kh. Eerst Magnesium op ongeveer 1350 brengen en dan pas de verhouding Kh/Ca verbeteren.

Gr. cees

Gisteren mijn eiwitafschuimer schoon gemaakt. Komt mijn zoontje ineens de keuken binnen: "het stinkt hier naar eieren van je eieren afschuimer" dit kwam er zo spontaan uit en was dus erg grappig om te horen.

rotdag vandaag,

Vanavond ging ik de filterwatten in mijn overloop vervangen. En wat schept mijn verbazing, een poetsgarnaal dood in de overloop. :eek: .

Ik heb mijn overloop niet afgeschermt dus eigen schuld maar wel sneu voor de garnaal. Het ging een half jaar goed. :o

Een maand geleden ben ik ook al een poetsgarnaal kwijt geraakt. waarschijnlijk op dezelfde manier maar die heb ik nooit meer terug gevonden. :(

Morgen avond een afscherming maken. weet alleen nog niet zo goed hoe ik het ga doen. :rolleyes:

Na vanavond na te hebben gedacht over de afscherming van mijn overloop tegen de overspringende garnalen/vissen/hermietkreeftjes, ben ik nu op het punt dat ik nog steeds geen afscherming heb.

De afscherming moet ook handig te verwijderen zijn zodat ik er wel makkelijk bij kan om de filterwatten te wisselen.

morgen weer een nieuwe dag nog maar eens creatief aan de slag.

Vandaag dus alles eens gemeten.
NO2 0mg/l (niet meetbaar)
NO3 0mg/l (niet meetbaar)
PO4 0mg/l (niet meetbaar)
PH 8,0
KH 5
CA 360mg/l

en idd ik schrok wel een beetje. Mijn CA is flink onder uit gegaan. Ik ben laatst een dosseerpomp gaan gebruiken om mijn kalk reactor te voorzien van een betere doorstroming. Ik gebruik een am400 reactor en deze had ik zo ingesteld dat deze elke 2 uur ongeveer 750ml verrijkt water de bak in pompte. Nu is dus gebleken dat het onder de maat is dus heb ik het nu ingesteld op 750ml per uur. Hopelijk trekt het weer bij.
Ook ga ik maar eens mijn magnesium meten (eerst een test setje aanschaffen).
Heeft het ook nut om te weten of je strontium en borium gehalte op peil is. Zo ja waarom.

Maar ondanks deze resultaten staat alles er goed bij. De kalkalgen blijven groeien en de steenkoraaltjes ook. :)

gr frank

Hoi Frank,

Keurige waarden, Ca en KH idd een beetje laag, maar geen reden tot directe zorgen. Je geeft zelf al aan dat alles er goed bijstaat. Probeer het eerst maar even met de aanpassing je kalkreactor, die moet het op jouw bak makkelijk kunnen trekken lijkt me.

Als je je er beter bij voelt kan je een beetje BioCalcium toevoegen van Tropic Marine...heb ik altijd wat van op voorrad voor het geval er iets mis gaat met mijn Ca-reactor.

Ik was laatst bij Tanne Hoff...die meet nooit wat zegt hij...met zo een bak...tja, wat is nodig :D

Vandaag een testsetje magnesium gekocht en natuurlijk ook eens getest. Is ook een beetje aan de lage kant
1200mg/l maar denk dat dat vanzelf weer in orde komt met de water verversing. al niet dan toch maar een toevoeging.

Alleen moet de kleur nog rose worden. weet nog niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

de stekken van Frode groeien gestaagd. (PS Frode je weet hoe klein ze waren).

Bijlagen

• Foto's-0013.jpg
    Foto's-0013.jpg
    150,2 KB · Weergaven: 30
  • Foto's-0004.jpg
    Foto's-0004.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 29
  • Foto's-0004.jpg
    Foto's-0004.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 27
Back
Bovenaan