Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Marank

Senior Forumlid
Na 15 jaar een aquarium vol met planten (zoetwater) te hebben onderhouden, met veel sucses vond ik dat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging.
Het werd dus een zeeaquarium na veel lezen geprobeerd om een goed systeem op te zetten. Na wat hulp van een paar medeaquarianen, die al meerdere jaren een sucsesvol systeem onderhouden was het zover.
Het Plan was klaar.

Mijn idee was om eerst eens een aantal jaren ervaring op te gaan doen met en redelijk "klein" aquarium (voor zeewater).
Uiteindelijk zijn de afmetingen van het aquarium 120*50*50 en een sump van 50*45*40 geworden met bijpassend meubel.
Als verlichting is gekozen voor 4*39Watt T5 en 2*54Watt t5.
De kleuren zijn 2*39Watt ocean bleu AM, 2*39Watt en 2*54Watt arcadia witt (10000K dacht ik). Deze hoeveelheid verlichting zou volgens de boeken voldoende moeten zijn in mijn 300liter aquarium.
Ik gebruik een Berlin Classic afschuimer geschikt tot 1000liter, wat naar mijn inziens meer dan voldoende is voor mijn aquarium.
Er staat een OR 2500 l/h in als opvoerpomp, Stromingspompen (2 stuks) leveren ongeveer zo`n 4400l/h aan stroming wat ook voldoende zou moeten zijn.
Hierbij ook een foto van het aquarium.

Welkom,

Al je zoetwater ervaring kun je nu vergeten :)
Wat wil je gaan houden in dit aquarium?

om eerlijk te zijn dit aquarium draait nu momenteel een half jaar alleen ik heb niet eerder tijd gehad om het op het forum te zetten.

nu is het zo dat ik het er als nog op wil gaan zetten.

Tot nu toe gaat alles goed.

Ik wil een gemengde bak. Vissen en lagere dieren.
momenteel heb ik een aantal leders en een paar stekken, Hystrinx, calendrium, montipora, xenia.
Zoals iedereen zegt rustig aan en dat doe ik ook.
de vissen die erin zitten zijn, 1 geeloogborsteltanddokter, 1 gelezeilvindokter, salarias, 2 3-banden anemoonvisjes, 4 poetsgarnalen en dat is waar ik het bij laat.
Misschien dat er over een tijdje nog wat bij komt maar dat zal niet veel zijn.

welkom met je dagboek :p :goed:

Maar aan de grootte vn je bak zou ik mijn stroming nog verdubbellen.

en de verlichting zou ik ook nog ies omhoog trekken maar dit is

wel degelijk mijn persoonlijke mening.En nu dan nog de foto's

Grtz steven

Ben van plan op er nog een tunze nano streamer in te hangen (regelbaar). Helaas zijn deze nog slecht tot niet te krijgen. Eindelijk gelukt om een foto te plaatsen bedankt Liewe

Bijlagen

• forum 1.JPG
    forum 1.JPG
    36 KB · Weergaven: 268
Dit was de eerst opzet. later natuurlijk weer helemaal verander. nog even wat foto`s van de overloop/sump

Bijlagen

• forum 2.JPG
    forum 2.JPG
    37,7 KB · Weergaven: 180
  • forum 3.JPG
    forum 3.JPG
    82 KB · Weergaven: 204
Het filter is inmiddels weer aangepast. de blauwe blokken heb ik alleen in het begin gebruikt om vuil op te vangen. nu zitten ze er niet meer in.

Overigens hoor ik wel eens mensen over gafzakken. Is dit nu iets wat wel kan om vuil op tevangen of is dat ook een nitraat fabriek.

In mijn overloop zitten twee gaten. 1e is voor het afvoeren van water en de 2e (dunne) is de retour van mijn opvoerpomp.tevens is daar een kleine rifspoeling aan gekoppelt.

De blauwe blokken schuim in het filter zijn inmiddels verwijderd, dit om te voorkomen dat het een nitraat fabriek word. Ik heb ze voornamelijk gebruikt om de eerste hoeveelheden zweefvuil opte vangen.
Gafzakken schijnen hier goed voor te zijn maar ik ken niemand die daar ervaring mee heeft (is het geen nitraat fabriek).

waterwaarden van mijn aquarium op dit moment:

PH 8.3
kh 10
NO2 0 mg/l
NO3 5 mg/l
po4 0mg/l
mg 460 mg/l

Naar mijn inziens niet zo verkeerd. alleen het nitraat mag nog wel omlaag.
zoals iedereen hier altijd zegt; rustig aan komt vanzelf goed.

In mijn aquarium zemmen momenteel 5 vissen een salarias, geeloogborsteltand dokter, gelezeilvindokter en twee 3-banden anemoonvisjes. hier laat ik voorlopig bij.

Bijlagen

• forum 4.JPG
    forum 4.JPG
    69,6 KB · Weergaven: 163
starter07 zei:
waterwaarden van mijn aquarium op dit moment:

PH 8.3
kh 10
NO2 0 mg/l
NO3 5 mg/l
po4 0mg/l
mg 460 mg/l

Naar mijn inziens niet zo verkeerd. alleen het nitraat mag nog wel omlaag.
zoals iedereen hier altijd zegt; rustig aan komt vanzelf goed.

Hey Frank, leuk dat je een dagboek bijhoudt. Eh ..die mg 460 mg/l is zeker Ca ;)

Inmiddels heb ik ook 4 poetsgarnalen, echt grappige beestjes. Als ik ze een spirulina tabletje voer zijn ze er binnen enkele seconden vandoor dat is jammer voor de dokters.
icon7.gif

Bijlagen

• forum 6 garnalen.JPG
    forum 6 garnalen.JPG
    182,1 KB · Weergaven: 133
Wat een mooie bak zeg! Ik zal het zeker blijven volgen. Heb jij geen vakken in je sump? Bij een constante waterhoogte kan je je afschuimer beter afregelen. Verder wens ik je veel succes met het houden van je bak.:goed:

Het ziet er veel belovend uit doe zo verder.

gr en prettige feestdagen
jan

bedankt voor de reacties. fijne feestdagen. En hierbij nog een fototje van mijn koker wormen steen (ps die van jou jabber)

Bijlagen

• forum 8 kokerworm.JPG
    forum 8 kokerworm.JPG
    134 KB · Weergaven: 136
zijn het geen 5 poetsgarnalen ik tel er toch echt 5. :rolleyes:

ja, dat klopt. ik had er op het moment van de foto 11 in mijn bak zitten. waarvan er 5 voor mijn oom en 2 voor mijn zwager waren. Het was alleen de beste foto die ik had van mijn garnalen dus vandaar.

Back
Bovenaan