Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350 van Eeg

OP
superbert

superbert

Eeg
Korte update
Ik mag niet klagen, het aquarium draait stabiel. De meeste koralen laten goede groei zien, visjes en ander spul doet het prima.

Het nieuwe lipvisje laat zich helaas maar erg weinig zien, de pijlvisjes zijn ook minder "aanwezig" dan ik had gedacht. Planaria is er nog steeds, alhoewel het zich niet snel lijkt uit te breiden ben ik er niet gerust op. Ik heb (nog) geen idee of de nieuwe bewoner helpt om de Planaria onder controle te houden.

Techniek
Ik heb het Motortje van het vliesfilter moeten vervangen door een ander exemplaar (dat ik er gelukkig ook bij gekregen had). Daarna heb ik meteen een vervangende motor op Ali weten te scoren, deze is intussen ingebouwd en weer terug in het filter gezet.

Chromis Vanderbilti
Ik overweeg momenteel om een groepje Chromis Vanderbilti erin te zetten om wat meer "leven" erin te brengen. Deze soort schijnt vredelievend te zijn. Eerst maar eens het quarantaine bakje helemaal schoonmaken en van wat nieuwe techniek voorzien (sponsfilter plaatsen, afdeknet maken). Daarna zie ik wel.

Kort filmpje
Even een kort filmpje van hoe eea op dit moment erbij staat:

OP
superbert

superbert

Eeg
Mooi Bert ! Zeer fraai aquarium jammer dat de Xenia zoo groot wordt althans dat is mijn smaak
Ja, Marcel daar heb je wel een beetje gelijk in. Aan de andere kant heb ik nog niet zo gek veel koralen, en niet te vergeten dat ik ruzie met de "directie" krijg als ik de Xenia ga uitdunnen. Xenia en sterpoliepen zijn begonnen de overloop te begroeien. Als ze wat hoger zijn zou ik ze onderaan weg kunnen halen.

Als het echt te gek wordt zal ik keuzes moeten gaan maken...Xenia. Alien Explosian (zoas), sarcophython en caulastrea (neon groen) zijn allemaal nogal uit de kluiten aan het wassen.

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Ja, Marcel daar heb je wel een beetje gelijk in. Aan de andere kant heb ik nog niet zo gek veel koralen, en niet te vergeten dat ik ruzie met de "directie" krijg als ik de Xenia ga uitdunnen. Xenia en sterpoliepen zijn begonnen de overloop te begroeien. Als ze wat hoger zijn zou ik ze onderaan weg kunnen halen.

Als het echt te gek wordt zal ik keuzes moeten gaan maken...Xenia. Alien Explosian (zoas), sarcophython en caulastrea (neon groen) zijn allemaal nogal uit de kluiten aan het wassen.
Maar je hebt gewoon een schitterende bak 👍

OP
superbert

superbert

Eeg
Slim Info display
De oude iPad heeft nu eindelijk een nuttige bestemming gevonden als info-display. Het display wordt maximaal 1x per uur geactiveerd als er geen bijzonderheden zijn (PIR sensor). Mocht er een "fout" / afwijkende waarde zijn, dan. blijft het display vrijwel continu aan (zolang de PIR sensor triggers ontvangt):
tempImageowGxNp.jpg
Groen vinkje = Waarde OK
Rood kruis = Waarde Niet OK / afwijkend
De afgelopen 2 weken met vakantie geweest, dochterlief heeft een paar keer braaf gebeld toen er een rood kruis stond. Het concept werkt dus prima :)

Uiteraard kan er ook andere info op het display getoond worden:
tempImageqEXXMk.png

Waterwaardes:
Verbruik door de wat hogere temperaturen en flinke groei van een aantal koralen flink toegenomen. Ik loop dus helaas een beetje achter de feiten aan...ben nu de doseringen steeds meer aan het ophogen, maar ik wil niet te snel gaan en "doorschieten" (Ca zit nu rond de 390, kH rond 6.5; ik wil naar 410 en 7.5 resp).
Ik ga binnen een paar weken overstappen op Essentials Pro (ik zit nu nog op de oude 3 componenten variant).

Planaria:
Voor m'n vakantie een zoetwaterdip van een aantal stukken gedaan, dat heeft een flinke deuk in de populatie veroorzaakt. Ik zie er vrijwel geen meer. Verder verdenk ik m'n lipvisje ervan dat die toch langzaamaan z'n taak begint te begrijpen, want de planaria is na de dip niet meer toegenomen. Ik denk dat ik er toch over een tijdje een Chrysiptera Springeri aan ga toevoegen (schijnt ook een goede planaria bestrijder te zijn, en de blauwe kleur is erg mooi).

OP
superbert

superbert

Eeg
Systeem
Combinatie van een aantal slimme dingen:

- Power metingen mbv Shelly-Plug S
- Water temp, water-niveau, fleece filter controller, PIR, iPad relay mbv ESP8266 icm ESP Easy (diverse sensoren)
- Raspberry met Mosquitto (MQTT broker), Fhem software om alles te monitoren, loggen en het scherm te bouwen (mbv FPUI extensie op Fhem)

Ik zal eens een schematische weergave maken, een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden ;-)

OP
superbert

superbert

Eeg
Systeem overzicht
Block diagram RSR350.jpg

Groen : ESP8266 zelfbouw spul
Geel : Sensoren
Blauw : Shelly / Sonoff switches
Roze : Content smart display

Alles integreert mbv MQTT naar Fhem.

Fhem zorgt voor de logging, grafieken, logica (if,then,else)

OP
superbert

superbert

Eeg
Het iPad display wordt geactiveerd door de power kort te onderbreken. De iPad staat in “begeleide toegang” modus.

Vanuit Fhem wordt een parameter in de controller gezet die bepaald of er op een PIR event gereageerd moet worden (of niet).

De shelly plugs geven het stroomverbruik aan Fhem door (via MQTT wederom). Fhem kan de shelly plugs uit-/aan- schakelen.
De doseerpomp is op deze manier beveiligd tegen een “plakkend” relais (als langer dan x seconden meer dan y power, dan schakel doseerpomp uit).

OP
superbert

superbert

Eeg
Nieuwe koraaltjes

Dit weekend een paar nieuwe koraaltjes gekocht :D:
AEC0EBFB-9983-40FA-8477-DC4A0A4A2280.jpeg
Blastomussa

A9AA7161-CA13-4205-9B55-D08049AA7DC2.jpeg
Goniopora

FA2BC5ED-AAFB-437B-9F83-7CE82E068FB6.jpeg
Euphyllia met paarse tips (de 2 kleurige heb ik al jaren)

55807CAB-9425-48EF-924A-A506CF82E74E.jpeg
Hydnopora

8C254FDB-6A14-4D0C-9230-D85C643CE3F9.jpeg
Micromussa Lord Howensis

4E2382A0-26BA-4B8C-913D-C2203C1B029E.jpeg
Acropora

Glasanemonen
Wel een paar glasanemonen gespot op sommige stekken gevonden (die uit de winkel)...gisteren meteen 2 vernietigd dmv azijn inspuiten. Wat ik nu nog zie zitten ga ik afplakken met epoxy.

Bijlagen

• ED71E07F-7210-4355-8E82-736D82AA50AA.jpeg
    ED71E07F-7210-4355-8E82-736D82AA50AA.jpeg
    86,7 KB · Weergaven: 17
  • FE9A4F05-3376-4CF5-A9A0-92485615BECF.jpeg
    FE9A4F05-3376-4CF5-A9A0-92485615BECF.jpeg
    87,4 KB · Weergaven: 18
OP
superbert

superbert

Eeg
Nieuwe vissen - problemen...
Ik heb 2 nieuwe vissen gekocht; Gele lipvis (planaria bestrijding) en een Chinees pijlvisje.
Helaas is het pijlvisje vrij snel erg ziek geworden --> Snel ademen, op de bodem liggen / gedesoriënteerd.

Na advies van humble.fish heb ik besloten om de vis uit de Quarantaine bak te halen en apart te zetten op een zoutgehalte van 22 ppt (QT = 30 ppt). Het lagere zoutgehalte zorgt ervoor dat de vis minder energie nodig heeft.

De vis krijgt verder om de dag een waterstofperoxide badje (half uur, 150 ppm). Waterstofperoxide is bedoeld om eventuele parasieten te doden (is wel afhankelijk van de fase waarin de parasiet zich bevindt). Het lijkt er sinds gisteren in elk geval op dat het visje het gaat redden, maar hij heeft nog een lange weg te gaan. Eet in elk geval weer en heeft beduidend meer energie.

Ik ben nu het zoutgehalte geleidelijk aan het verhogen naar 30 ppt. Volgende stap is cupramine gedurende een dag op 3 op pijl brengen en de vis terug in de quarantaine bak zetten.

Zoetwaterdip - planaria
Een zoetwaterdip werkt erg goed tegen planaria, maar sommige koraaltjes kunnen het minder waarderen....waarschijnlijk heb ik m'n roze Alveopora ermee de nek om gedraaid (shit!). Ik vermoed dat er misschien nog een beetje weefsel / leven in zit...dus maar eens een tijdje gewoon met rust laten. Leermomentje voor mij...

Nitraat / Fosfaat
Mijn nitraat wil maar niet stijgen, ondanks opvoeren van de dosering ATI-N...Fosfaat reageert beter, maar schiet soms ineens door naar 0.1 ppm. Geduld, en rustig steeds een stapje verhogen lijkt me de beste remedie.

Filmpje en foto's:
Filmpje: juli 2021
900DCD71-D83A-47B1-8C5C-3D31923AF31D.jpeg

E6A5478E-BC12-45DE-872B-5E3C73EB4E0B.jpeg

54EAF045-FD07-444A-8C60-8B79A661C4D4.jpeg

Tot zover deze korte update

PS: De blauwe Caulastrea is los gegaan...dus straks weer ff iets te plakken ;-)

Bijlagen

• E4B884B1-A69A-4C3C-AACA-D5D87520D894.jpeg
    E4B884B1-A69A-4C3C-AACA-D5D87520D894.jpeg
    128,9 KB · Weergaven: 14
OP
superbert

superbert

Eeg
Nieuwe vissen
De gele lipvis zwemt inmiddels in het aquarium rond. Ik heb wel een dagje een spiegel moeten zetten omdat Doc (onze gele dokter) de lipvis geen centimeter ruimte gunde. Het lijkt nu prima te gaan, de agressie heeft wel een gehavende staartvin voor de lipvis opgeleverd.

De chinese pijlvis heeft het helaas niet gered. Het leek even beter te gaan, maar hij is vervolgens toch gestorven. Met de LFS afgesproken dat ik een nieuw exemplaar krijg als hij het niet zou redden.

UV lamp vervangen - Penny wise, pound foolish...
Alweer een belangrijke les geleerd; ik heb een jaar geleden een goedkope UV lamp gekocht, en wilde nu het lampje vervangen. Wat me meteen opviel bij het schoonmaken van de lamp was dat het water behoorlijk zwart eruit kwam. Na beter kijken kom ik tot de conclusie dat het UV-licht icm zeewater waarschijnlijk het plastic doet oplossen / vergaan.....Oeiiii. Had ik maar meteen een UV lamp aangeschaft die wel zeewater bestendig is...dan had ik me die 45 Euro van de goedkope prul meteen kunnen sparen. Nu maar een van de sponsoren een AquaMedic UV lamp van hetzelfde wattage besteld (18W).

Groene Gonio
Mijn groen Gonio gaat eigenlijk heel langzaamaan steeds verder in conditie achteruit. Nou heb ik wel gelezen dat veel mensen problemen hebben met het houden van Groene Gonio's...toch wel balen, vooral omdat hij er prima aan toe was toen ik 'm gekregen heb. Mangaan doseren heb ik uiteraard geprobeerd, daar is echter geen verschil door te zien. Er zit wel wat planaria op, maar of dat de oorzaak kan zijn?

Robert58

Senior Forumlid
Onze hobby is nu eenmaal een dure hobby. Bezuinigen op de techniek kan wel eens vervelende gevolgen hebben. Soms is goedkoop dan een duurkoop.

OP
superbert

superbert

Eeg
Plotselinge sterfte (Hystrix)
Het lijkt erop dat ik weer een RTN golf te pakken heb. Balen!

Vermoedelijke oorzaak is de budget UV lamp die ik er vorige week uitgehaald heb. Ik vermoed dat er opgeloste stoffen van de behuizing in het water zijn gekomen.

Het kan toeval zijn, maar toen ik in december RTN gehad heb, had ik ook aan diezelfde UV Lamp gesleuteld. Vandaar mijn vermoeden.

Te laat, maar sinds gisteren draait de nieuwe UV lamp mee.

Grote wissel
Morgen een nieuwe emmer zout halen zodat ik morgenavond een grote wissel kan doen (ik heb te weinig Zout hier daarvoor).

Hopelijk blijft de schade beperkt tot de Hystrix. Help me duimen!

Bovenaan