Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Gisteren een tripje gemaakt naar Ocean and Lake, en daar een flinke bestelling opgehaald: er waren recent weer wat tank bred vissen binnengekomen. Vertrokken met een koppeltje Meiacanthus grammistes en een koppeltje Elacatinus evelynae. Beiden doen het al supergoed!

Daarnaast wilde ik wat meer klein leven in de bak, dus ook een koppeltje Stenopus tenuirostris, 1 Leander stenopus en 1 Petrolistes lamarckii.

De waaierhand krab is een tank, het overzetten ging prima, hoewel ik hem vandaag niet meer gezien heb.
De plumosus landde ook al snel op het rif, waarna ik de kappersgarnalen heb uitgezet. Nog even met een lampje gecheckt hoe het ondertussen met de plumosus gaat... Vliegt die ineens soort van hulpeloos door de bak, waarop mn Kauderni hem resoluut soldaat maakt...
De kappersgarnalen zijn elkaar ondertussen kwijtgeraakt en 1 wordt flink lastig gevallen door mijn P. fridmani.

Vandaag heb ik de kappersgarnalen niet meer gezien, en een flink pesthumeur ivm de plumosus. Waarschijnlijk toch iets te snel gegaan met het overwennen, ik denk dat hij anders niet zo raar rond was gaan zweven. Zuur blijft het wel voor het arme beestje: gevangen aan de andere kant van de wereld en transport naar de importeur, naar de winkel en naar mijn huis overleefd, om vervolgens binnen 5 minuten te worden opgegeten.

Met de vissen gaat het gelukkig goed!
P2233335.JPG

P2233342.JPG
IMG_20210223_124502039.jpg

Laatst bewerkt:
De blauwe kappersgarnalen heb ik helaas niet meer gezien, ook 's nachts niet :(

De meiacanthus EN de Elacatinus lijken op het moment beiden in een echtelijk conflict verzeild te zijn geraakt. Iedereen eet nog wel, maar 1 meiacanthus hangt wat sip verborgen in een hoekje. Hopelijk leggen ze binnenkort weer bij.

Een A. tortuosa die ik vorig jaar bij @Erbe had meegenomen, had ik hoog op het rif geplaatst en heeft ondertussen het wateroppervlak bereikt. Deze verplaatst, en ook meteen een iets andere kleur tortuosa in de buurt geplakt.
Als kers op de taart een toorts in de bak geplaatst - mijn vrouw miste met alle sps toch een beetje de beweging in de bak.

IMG_20210307_153505264.jpgIMG_20210307_153500475.jpgIMG_20210307_153448892.jpg

(niet op de lijm letten, ik was wat uitgeschoten... Maar nu zit hij vast ;))
IMG_20210307_153443464.jpg

De oude tort die het water had gehaald:
IMG_20210307_153431420.jpg

Laatst bewerkt:
Vanochtend was het feest, vanuit de woonkamer klonk het: THIJS JE AQUARIUM LEKT!
Dat was niet zo lekker wakker worden ;)

Het aquarium lekte gelukkig niet, maar mijn stekkenbak was wel overstroomd: zowel de overloop als de nood overloop waren verstopt geraakt.Nu was de afgelopen week de overloop van de stekkenbak wel vaker wat verstoptig geweest, maar ik had er niet zo'n aandacht aan gegeven. Helaas...

Uiteindelijk bleek hard blazen in de (vrij korte) leidingen genoeg om wat er ook in zat eruit te krijgen (ik heb het niet gezien / gevonden). Daarnaast heb ik een andere opvoerpomp gezet op de stekkenbak, de pomp die erop zat was niet regelbaar, en leek wat teveel debiet te hebben voor de afvoerpijpen om te verwerken in hun 1tje (als dus 1 van de 2 verstopt is).

Raar blijft het wel, ik weet niet wat de verstopping veroorzaakte. Ik vermoed ofwel een slakje, ofwel bubbelalg. Gezien het feit dat ik het er "uit kon blazen" neig ik naar de bubbelalg... Ik heb in ieder geval 2 filterkorfjes in bestelling staan om op de afvoeren te zetten - dat had ik natuurlijk al eeuwen geleden moeten doen. Ik ben ook afgelopen week begonnen met Vibrant te doseren tegen de bubbelalg, hopelijk werkt dat.

Als laatste kan ik niemand aanraden om 20mm pvc buizen te gebruiken voor je leidingwerk. Dit is echt wel smaller dan ik had gehoopt, en zit dus ook sneller dicht dan je denkt. Weer wat geleerd voor als ik later groot ben :)

Een vriend van mij werkt bij het Van Hall Larenstein, en werkt daar mee aan het DIADEMA project, waarbij er wordt gepoogd om Diadema antillarum in gevangenschap te kweken, zodat deze straks massaal kunnen worden ge-herintroduceerd in het Caribisch gebied: hier vind veel koraalsterfte plaats door overwoekering van algen - en de Diadema eten die!

Tot nu toe was het niet gelukt om Diadema antillarum te kweken in gevangenschap, maar na veel onderzoek en proberen is het de onderzoekers van het van Hall Larenstein als 1 van de eersten ter wereld gelukt om de egels niet alleen te laten "spawnen", maar ook om de larven op te kweken.

Afgelopen zomer mocht ik al de eerste larven ontvangen om te kijken of die het konden redden in mijn stekkenbak. Dat was toen mislukt (het waren larven van ~1mm groot), maar nu in januari hebben we een nieuwe poging gedaan.
Deze keer met larven van ~5mm (excl stekels), en die groeien ondertussen als kool! Nog even, en ze passen niet meer in de stekkenbak. Dit experiment is dus zeker geslaagd!

Ik vind het erg gaaf om deze beestjes op te zien groeien in mijn stekkenbak, en het zal jammer zijn om tzt afscheid van ze te nemen. Gezien hun uiteindelijke grootte (30cm incl stekels), ten op zichte van mijn stekkenbak (60x30...), zal het uiteindelijk toch wat krapjes worden ;)

eind januari waren het nog maar kleine speldenkussentjes:
P1253144 s.JPG
P1253152 s.JPG

Met al wel overigens 1 hele grote bek, waarmee ze gulzig het glas afgraasden:
P1273168 s.JPG
P2103280 s.JPG

Nu zijn we ruim 6 weken verder, en beginnen het al duidelijke zee-egels te worden, van acceptabel formaat:
P3173421 s.JPGP3173422 s.JPG

Sinds afgelopen weekend is mijn bak een laatste toevoeging rijker: een Gorgonia ventalina. Om eerlijk te zijn is dit een koraal waarvan ik toen ik begon met aquariumhouden altijd dacht dat deze soort alleen voor de aller, aller, aller beste aquaria (en bijbehorende eigenaren) weggelegd was.
Enig rond gelees voorafgaand aan de aanschaf blijkt deze soort toch iets eenvoudiger dan ik dacht, hoewel veel licht en veel stroming toch wel belangrijk blijven.

Ik hoop dat hij zo genoeg stroming krijgt, meer kan ik hem op het moment niet bieden (zoals je op de overzichtsfoto kan zien, staat hij vrij vlak voor een Jebao SLW-20 (10.000 liter/u op papier), welke in W1 stand staat, wat pulserend is). De hele waaier beweegt en de poliepen staan mooi uit, ik denk dat het genoeg is, maar het is wel randje heb ik het idee. Zo'n Jebao doet toch minder water verplaatsen dan ik dacht...

P3223424.JPG

Vandaag werd ik verrast doordat ik, 6 weken na introductie, mijn blauwe kappersgarnaal weer spotte! Ik had eigenlijk gedacht dat deze door mijn P. fridmani helaas gesloopt was (een fout van mijn kant om zo'n kleine garnaal erin te doen, en een inschattingsfout omdat ook Pseudochromis baarsjes flink gemeen kunnen zijn). Maar toch niet dus! Bij het geven van wat droogvoer kwam de blauwe kappersgarnaal ineens tevoorschijn. Erg tof!

Daarnaast deze week een Trimma en 2 Asterropteryx toegevoegd, het visbestand begint nu flink groot te worden:
2 Amphiprion ocellaris (T.B.)
1 Pseudochromis fridmani (T.B.)
1 Salarias ramosus
2 Meiacanthus grammistes (T.B.)
2 Elacatinus evelynae (T.B.)
1 Pterapogon kauderni (T.B.)
1 Cryptocentrus cinctus
2 Asterropteryx semipunctata
1 Trimma sp.
1 Synchiropus picturatus
1 Koumansetta rainfordi (T. B.)

De Koumansetta begint overigens erg mager te worden, die lijkt toch wat voer te kort te komen. Ik probeer wat meer artemia te voeren (dat heb ik hem zien eten), maar het lijkt niet zoveel te helpen.

Als laatste ben ik een Tortuosa stuk deels verloren (sorry @Erbe2307 !), de sterpoliep ernaast was net iets te dichtbij gekomen... wel tijdig weten te stekken, dus hopen dat de stekjes de boel redden.

Foto's!

De Gorgonia ventalina staat dik in de poliepen:
P4043457 s.JPGP4043462 s.JPGP4043465 s.JPGP4043474 s.JPGP4043480 s.JPGP4043479 s.JPGP4043484 s.JPGP4043485 s.JPG

Laatst bewerkt:
Vandaag werd ik verrast doordat ik, 6 weken na introductie, mijn blauwe kappersgarnaal weer spotte! Ik had eigenlijk gedacht dat deze door mijn P. fridmani helaas gesloopt was (een fout van mijn kant om zo'n kleine garnaal erin te doen, en een inschattingsfout omdat ook Pseudochromis baarsjes flink gemeen kunnen zijn). Maar toch niet dus! Bij het geven van wat droogvoer kwam de blauwe kappersgarnaal ineens tevoorschijn. Erg tof!

Zie je wel. Geloofde er al niks van dat een fridmani een kappersgarnaal te grazen zou nemen.
Die blauwe zijn gewoon super schuw voor een poos.

Als laatste ben ik een Tortuosa stuk deels verloren (sorry @Erbe2307 !), de sterpoliep ernaast was net iets te dichtbij gekomen... wel tijdig weten te stekken, dus hopen dat de stekjes de boel redden.

Oh nee! :eek:
🤞🤞 dan maar.

Laatst bewerkt:
De bak draait hier mooi door, alles staat er goed bij.
Ik doseer nu een week of 4 Vibrant, vooral om de valonia weg te werken. Dat lijkt nu dan eindelijk te werken (ik had de dosering al naar 2x per week opgeschroefd). Enige is wel dat een paar zakpijpen die ik in mijn bak heb er ook gevoelig voor lijken te zijn, deze kleuren nu langzaam wit. Kan ook iets anders zijn natuurlijk, dat kan ik zo niet zeggen.

Daarnaast een mooie wasroos overgenomen, erg fraai gekleurd, en heel erg leuk om een anemoon in de bak te hebben!

P5043618 s.JPGP5033594 s.JPGP5033608 s.JPGP5043610 s.JPG

Sorry voor de disco foto met filter, heb helaas even geen overdag foto bij de hand.
P5083590.JPG

De wasroos doet het prima, en is al flink groter (ik vermoed dat hij zich nu vooral meer vol laat lopen, ik denk niet dat hij echt gegroeid is). Hij is ook onder het plateautje gekropen, ik vind het prima.

1 van de Meicanthus grammistes begon er de laatste tijd toch wel wat raar uit te zien. Bij het voeren had hij ook moeite met eten, het leek alsof het bijten niet goed ging. Net toen ik nog eens extra ging opletten bij het voeren (en extra veel voer had gebruikt, zodat er sws wat voor hem te eten over zou blijven), plakte hij in zijn enthousiasme tegen de pomp aan tijdens het voeren. Daarna heb ik hem niet meer gezien helaas. Opvallend genoeg was dit de dominantste van de twee, kennelijk toch wat te agressief geweest ofzoiets.

De Gorgonia ventalina heeft al groeipunten aan de zijkant, dit gaat goed komen! Nog steeds een pronkstuk in de bak :love:

Het lijkt ook alsof het flapseizoen weer is begonnen - in de stekkenbak zit er her en der flap op de stukken en het rooster, en ook in de bak op enkele onverwachte stukjes ineens dikke stukken flap. Als ik me niet vergis is dat elk jaar zo rond de maand mei zo, dus zal het ook wel weer verdwijnen.

Vibrant doseren ben ik ondertussen mee opgehouden, de bubbelalg is weg en ik merkte dat enkele mooie zakpijpen/bruine sponzen die ik in mijn bak had begonnen af te sterven. Die zijn nu inderdaad bijna helemaal afgestorven (een klein restje is er nog, hopelijk groeien ze terug). Met de bubbelalg weg, zie ik de noodzaak nu even niet om weer meer Vibrant te doseren. Het bubbelalg verwijderen ging al niet echt snel, en kwam pas echt op gang toen ik eerst met de hand het meeste weg heb gehaald, waarna de rest eigenlijk snel verdween.

Foto's!

P5223642 s.JPG

P5223647 s.JPG

P5223648 s.JPG

Deze Acropora tortuosa had last van algengroei en delen van de tak waren aan het afsterven. Die heb ik gesnoeid op hoop van zegen. Nu zie ik dat het weefsel over de wond teruggroeid, en dat 1 van de zijtakken alweer aan het groeien is. Topsoort!
P5223649 s.JPG

Rode flap kan de beste overkomen:
P5223650 s.JPG

P5223651 s.JPG

P5223653 s.JPG

Hier precies 't zelfde , beetje flap maar gaat mij best.
Zal wel weer vanzelf verdwijnen..
Je bak ziet er top uit 👌
Grtz jack

De bak draait redelijk door, de flap lijkt op zijn retour. Verder even in een dipje qua aquariumbeleving - de bak is min of meer "af" (lees: vol), dus er is niet zo gek veel te doen, behalve te kijken naar hoe snel het koraal groeit en af en toe te voeren. De rest gaat op de automatische piloot volle kracht vooruit. Dus af en toe lekker genieten, maar verder even niet zoveel inspiratie of motivatie om extra tijd aan de bak te besteden. Dit is wellicht het moment waarop anderen overgaan op een grotere bak, om zo de "groei" in de beleving erin te houden. Dat is hier nu even geen optie (volgend jaar verbouwen, daarna komt er een grotere bak, want meer plek in huis), dus mag ik nu oefenen hoe het meeste te maken van een volle bak :)

Wel een doseerpomp overgenomen van @Martin87 (een GHL 2.1 doser), ter vervanging van mijn CoralBox Wifi Doser (die ook niet slecht is overigens!). Komende tijd deze eens aansluiten en de opties verkennen!

P6093677.JPG

P6093681.JPG

P6093678.JPG

Bijlagen

• P6093682.JPG
    P6093682.JPG
    85,5 KB · Weergaven: 20
De doseerpomp heb ik nog niet aangesloten, aangezien ik de komende week (als de corona maatregelen het niet verhinderen) op vakantie ga.
De rest van de bak draait prima door, bij het snoeien van de groene montiplaat kwam ik in de problemen en kreeg ik deze moeilijk weer terug geplaatst - is uiteindelijk toch gelukt, maar hij is flink gehavend geraakt. Dit groeit allemaal vast wel weer terug :)

Ook een kleine scare gehad met de ventalina gorgoon. Deze stond ruim een week in. Natuurlijk weet ik dat leders dit regelmatig doen, en dat ze dan gewoon weer hun poliepen terugkrijgen. Maar toch... ik leek ook wat alg op de gorgoon te gaan zien... en het zijn toch iets gevoeliger gorgonen dan normaal. Maar na ruim een week kreeg hij zn poliepen weer terug, en nu staat hij in volle glorie in de bak, en zit er ook wat groei in.

Als laatste viel mij ineens op dat de ramosus henkie toch wat mager aan het worden is, dus vandaag eens wat nori in de bak gedaan, hopelijk helpt dat.

Nu straks eerst vakantie, en dan een P. multifasciata ophalen bij @Ocean & Lake ! Is er trouwens iemand die ervaring heeft met de multifasciata samen met een Tridacna? Een tridacna staat ook nog op de wishlist...P6293783 s.JPGP6293784 s.JPG

Met de stroming uit wordt mijn simpele Euphyllia ineens een Weeping Willow Torch ;)
P6293787 s.JPG

Deze wasrozen blijven prachtig:
P6293789 s.JPGP6293801 s.JPGP6293790 s.JPGP6293762 s.JPG

Bijlagen

• P6293785 s.JPG
    P6293785 s.JPG
    238,9 KB · Weergaven: 4
De doseerpomp heb ik nog niet aangesloten, aangezien ik de komende week (als de corona maatregelen het niet verhinderen) op vakantie ga.
De rest van de bak draait prima door, bij het snoeien van de groene montiplaat kwam ik in de problemen en kreeg ik deze moeilijk weer terug geplaatst - is uiteindelijk toch gelukt, maar hij is flink gehavend geraakt. Dit groeit allemaal vast wel weer terug :)

Ook een kleine scare gehad met de ventalina gorgoon. Deze stond ruim een week in. Natuurlijk weet ik dat leders dit regelmatig doen, en dat ze dan gewoon weer hun poliepen terugkrijgen. Maar toch... ik leek ook wat alg op de gorgoon te gaan zien... en het zijn toch iets gevoeliger gorgonen dan normaal. Maar na ruim een week kreeg hij zn poliepen weer terug, en nu staat hij in volle glorie in de bak, en zit er ook wat groei in.

Als laatste viel mij ineens op dat de ramosus henkie toch wat mager aan het worden is, dus vandaag eens wat nori in de bak gedaan, hopelijk helpt dat.

Nu straks eerst vakantie, en dan een P. multifasciata ophalen bij @Ocean & Lake ! Is er trouwens iemand die ervaring heeft met de multifasciata samen met een Tridacna? Een tridacna staat ook nog op de wishlist...

Met de stroming uit wordt mijn simpele Euphyllia ineens een Weeping Willow Torch ;)

Deze wasrozen blijven prachtig:

Staat er allemaal prachtig bij daar!!!

P. multifasciata's en doopvonten geen ervaring mee.
P. venusta's en doopvonten (T. squamosina en T. crocea): tot zo ver nul problemen.

Hey Thijs! Wat gaaf zeg! Ik vind je bak super mooi en vind het vooral ook erg mooi om te zien dat je alleen nakweek koopt om onze oceanen toch nog een beetje te beschermen. Super gaaf. Ik ga je dagboek even lezen en nog uiteraard volgen.

Back
Bovenaan