Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Aan het aantal plooien te zien zeg ik maxima's.
Volgens sealifebase.org komen crocea's niet voor in de Indische Oceaan ten westen van Bangladesh, dus dan valt de Rode Zee ook ruim af... ;-)

Afgezien van de mooie plaatjes, loop ik ook al een aantal weken te kwakkelen met de bak. Na de nitraat piek in November, was alles redelijk aan het herstellen, maar is sindsdien er groene (draad/haar) alg links en rechts op komen zetten.
Ook is mijn kolonie montipora hirsuta, waarvan ik altijd dacht dat het een behoorlijk sterke montipora was, langzaam begonnen met verbleken. Waterwaarden waren prima ok, dus ik heb niet al te veel gedaan aan de bak, wilde niet over reageren.

Toch afgelopen weekend eens een ati test op de bus gedaan (https://lab.atiaquaristik.com/share/9e4f9ee3a961f4fa4184) en daaruit blijkt dat ik niet een metalen probleem heb, zoals ik vermoedde. Iets verhoogd zink en aluminium, maar niks dramatisch. In plaats daarvan, blijkt mijn Red Sea Pro testset voor fosfaat er faliekant naast te zitten. Daarmee mat ik een fosfaat van 0.06, maar ati meet 0.15... En dan te denken dat ik begin januari nog een ietwat verhoogde fosfaat van 0.1 mat... Wat dat echt is geweest...

Nu maar een Hanna checker gekocht en extra rowaphos erin!

Tips voor hoe deze alg te bestrijden zijn ook erg welkom. Voorlopig mik ik op fosfaat omlaag brengen en handmatig verwijderen. Ik heb ook een paar Monetaria annulus toegevoegd, maar die zetten nog geen zoden aan de dijk.
Anders misschien een kleine tb gele dokter tijdelijk? Mijn salarias ramosus eet deze alg helaas niet....

Alg:
IMG-20220211-WA0008.jpeg

Montipora hirsuta
IMG-20220211-WA0002.jpeg

IMG-20220211-WA0006.jpeg

Nu een Hanna checker gekocht, en na toevoegen van rowaphos gisteravond, meet ik nu 0.09 (+/- 0.02), dat komt al een stuk dichter bij de ATI ICP test ;)

IMG_20220211_143922750.jpg

Laatst bewerkt:
De tak van de Montipora hirsuta die contact lijkt te maken met de Monti cap lijkt er een stuk slechter bij te staan dan de rest. Misschien hebben ze een burenruzie?

Hier iets duidelijker foto's van de alg.
Geen veertjes, dus ik denk geen briopsis

Bijlagen

• IMG_20220211_152040952.jpg
    IMG_20220211_152040952.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20220211_152027360.jpg
    IMG_20220211_152027360.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 61
De tak van de Montipora hirsuta die contact lijkt te maken met de Monti cap lijkt er een stuk slechter bij te staan dan de rest. Misschien hebben ze een burenruzie?
Dat zijn idd wel de takken die het het zwaarste hadden / die als eerste begonnen met bleken.
Toch denk ik niet dat dat de aanleiding is, ook andere takken staan er matig bij

Overigens kwam ik er gisteren achter dat mijn afschuimer ook niet helemaal optimaal meer functioneerde: hij schuimde niet meer (maar het water stroomde wel).
Kortom: de pomp van de afschuimer was aan onderhoud toe. Bij het openmaken bleek inderdaad dat het naaldwiel erg vies was. Het was kennelijk langer geleden dan ik dacht sinds ik hem had schoongemaakt 😇
Mijn afschuimer (een Aqua Medic Evo 1000), gebruikt een Aqua Medic Runner 1.1/1.2 opvoerpompje (met naaldwiel en venturi). Die was al een keer overleden en vervangen voor een Jebao 1200. Na het schoonmaken bleek dat 1 van de spoelen toch langzaam was doorgebrand, waardoor hij niet meer aanging... helaas!
Dus gisteren snel vervangend pompje gehaald, en nu draait hij weer als een zonnetje.

Ik denk dat hij niet al te lang het niet heeft gedaan, hoogstens enkele dagen. Toch zal het allemaal niet hebben geholpen...

Ondertussen kwakkelt de bak een beetje door. Fosfaat is nu langzaam aan het dalen (nu 0.06), koralen lijken er weer iets beter voor te staan, toch helaas een fraaie grafted montipora, en een grote Acropora carduus kolonie, verloren. Ook een deel van een A. tortuosa kolonie was ineen van de ene op de andere dag wit.
Alg blijft aanwezig, ik ben aan het uitkijken naar een kleine vossekop om te komen helpen.
Met de alg ook duidelijk een motivatie dip, maar dat komt vast wel weer terug :)

Het zou dus kunnen dat het niet alleen de alg is wat de boel loopt te pesten, hoewel de ATI test daar niet op lijkt te wijzen. Ook Fosfaat is niet langer extreem hoog (nitraat is wel wat laag), dus dat zou het niet meer *moeten* zijn... aan de andere kant groeit de alg nog wel, dus die nemen ook fosfaat op, wat er dus wel is...

Een paar foto's van hoe het er nu bij staat:
P3254247 s.JPG

P3254248 s.JPG

P3254250 s.JPG

P3254249 s.JPG

Bijlagen

• P3254251 s.JPG
    P3254251 s.JPG
    196,8 KB · Weergaven: 17
Deze bak is ondertussen helemaal leeg.
We gaan binnen een paar weken verbouwen, en er is ruimte nodig in huis. De hele inhoud is verhuisd naar de schuur en kun je hier terug vinden.

Bij het leeghalen zowaar ook de twee tenuirostris kappersgarnalen teruggevonden. Die heb ik in het ruime jaar dat ze erin zaten bijelkaar denk ik 3x gezien :p

Al opruimende:
IMG-20220520-WA0017.jpeg

Jawel, de bak staat er weer!
Hoewel de bak in de schuur er ook nog is, is de verbouwing voorbij en kan er weer een bakje in huis worden geplaatst. Budget technisch is het geld tijdens de verbouwing samen met de motivatie voor het zeeaquarium houden overal heen geklotst, dus gewoon nog hetzelfde bakje, maar nu zonder stekkenbak ernaast.

Allereerst staan nu nog lukraak de koralen uit de schuur in de bak, een deel daarvan gaat de deur uit, daarna kan het echte scapen beginnen.
In de schuur zijn door nalatigheid vooral de sps koralen ertussenuit geknepen. Dus de bak wemelt nu van de ijzersterke sps (rode montiplaat), en de vergevingsvolle leders en gorgonen.

P3164584 2.JPG

Een paar detail kiekjes, ik kon het niet laten:
P3164592 s.JPG

P3164591 s.JPG

P3164588 s.JPG

Ook de wasrozen mochten niet ontbreken:
P3164593 s.JPG

Back
Bovenaan