Afgezien van de mooie plaatjes, loop ik ook al een aantal weken te kwakkelen met de bak. Na de nitraat piek in November, was alles redelijk aan het herstellen, maar is sindsdien er groene (draad/haar) alg links en rechts op komen zetten.
Ook is mijn kolonie montipora hirsuta, waarvan ik altijd dacht dat het een behoorlijk sterke montipora was, langzaam begonnen met verbleken. Waterwaarden waren prima ok, dus ik heb niet al te veel gedaan aan de bak, wilde niet over reageren.
Toch afgelopen weekend eens een ati test op de bus gedaan (
https://lab.atiaquaristik.com/share/9e4f9ee3a961f4fa4184) en daaruit blijkt dat ik niet een metalen probleem heb, zoals ik vermoedde. Iets verhoogd zink en aluminium, maar niks dramatisch. In plaats daarvan, blijkt mijn Red Sea Pro testset voor fosfaat er faliekant naast te zitten. Daarmee mat ik een fosfaat van 0.06, maar ati meet 0.15... En dan te denken dat ik begin januari nog een ietwat verhoogde fosfaat van 0.1 mat... Wat dat echt is geweest...
Nu maar een Hanna checker gekocht en extra rowaphos erin!
Tips voor hoe deze alg te bestrijden zijn ook erg welkom. Voorlopig mik ik op fosfaat omlaag brengen en handmatig verwijderen. Ik heb ook een paar Monetaria annulus toegevoegd, maar die zetten nog geen zoden aan de dijk.
Anders misschien een kleine tb gele dokter tijdelijk? Mijn salarias ramosus eet deze alg helaas niet....
Alg:
Montipora hirsuta
Nu een Hanna checker gekocht, en na toevoegen van rowaphos gisteravond, meet ik nu 0.09 (+/- 0.02), dat komt al een stuk dichter bij de ATI ICP test