Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Ik zie dat je tijdelijk bent gestopt met trace. Ik heb dat ook een hele tijd gedaan en zou toch een minimumdosering aanhouden ivm alle sporenelementen. Ik zag echt verschil toen ik weer begon met trace :).

Met behulp van een nieuwe doseerpomp (nogmaals veel dank @W.vreeswijk !) nu dan toch de KH en Ca stabiel gekregen. Trace en carbon doseer ik even niet (carbon doseerde ik toch al vrij weinig, zo'n 10 ml azijn + suiker oplossing per dag).

Daarmee lijkt de bak weer op de rit. De koralen kleuren ook alweer wat bij en alles lijkt weer in rustiger vaarwater.

In de stekkenbak daarentegen is het aanmodderen de laatste weken. Hoewel er geen plukje alg te bekennen is in de hoofdbak, zit de stekkenbak vol met draadalg. Ik heb al extra slakken overgeplaatst van de hoofdbak naar de stekkenbak, en nu sinds een kleine week ook een Salarias erbij geplaatst, ik hoop dat dat gaat helpen. Misschien dat het ook nog kan komen doordat er relatief oude T5 balken boven hangen? Andere tips zijn natuurlijk welkom!

Een paar snelle impressies:

Bekijk bijlage 532644Bekijk bijlage 532645
(de stekkenbak heb ik even in 2en gedeeld met een stekkenrooster, omdat de andere bewoner, een zesstreep lipvis, wellicht wat territoriaal kan uitvallen, zo kunnen ze eerst wat aan elkaar wennen)

De alg in kwestie:
Bekijk bijlage 532646Bekijk bijlage 532647
Welke doseerpomp gebruik je nu?

Ik zie dat je tijdelijk bent gestopt met trace. Ik heb dat ook een hele tijd gedaan en zou toch een minimumdosering aanhouden ivm alle sporenelementen. Ik zag echt verschil toen ik weer begon met trace :).

Goed punt, 2 kopjes kreeg ik even zo snel niet goed gecalibreerd, vandaar dat ik trace even heb laten schieten

Goed punt, 2 kopjes kreeg ik even zo snel niet goed gecalibreerd, vandaar dat ik trace even heb laten schieten

Ah ok! Het leek me eerst ook niet zo belangrijk. Tot ik echt verschil zag :).

De bak draait rustig door. Algen lijken ook wat te verdwijnen in de stekkenbak, maar hard gaat het niet (ik voer de Salarias verder niet bij, hopelijk dwingt hem dat een beetje om algen te eten).

Een paar fototjes tegen de verveling:
P6152442 s.JPGP6152453 s.JPGP6152458 s.JPGP6152466 s.JPGP6152473 s.JPG

Leuk raadplaatje, welke Acropora is dit? (ik heb geen idee, en te lui om rond te zoeken. Meestal staan de poliepen wat meer uit en hij is wat meer 'fuzzy')
P6152497 s.JPG

P6152496 s.JPG

Via marktplaats een 2e hands Seneye op de kop getikt, en eens de PAR waarden in de bak gemeten.
Dit is met 8x t5 op 100%. De meeste balken zijn wel aan vernieuwing toe overigens, dus het is niet helemaal optimaal (maar er komt binnenkort een Coral Care, dus balken vernieuwen heeft even geen prioriteit).

Al met al prima waarden, hoewel het wel snel afneemt met de diepte. Dat is iets waar met de Coral Care wellicht aan gewerkt kan worden :)

IMG_20200617_195134309.jpg

Al met al prima waarden, hoewel het wel snel afneemt met de diepte.

Voor zover ik kan inschatten heb je best een hoge bak? Verminderen van verlichting is uiteraard door onzuiverheden in het water. Gebruik je methodes om het water te 'polijsten'? Filteren over kool? Zonee kan dat een leuk experiment zijn wat de invloed is... Of andere methodes...

Voor zover ik kan inschatten heb je best een hoge bak? Verminderen van verlichting is uiteraard door onzuiverheden in het water. Gebruik je methodes om het water te 'polijsten'? Filteren over kool? Zonee kan dat een leuk experiment zijn wat de invloed is... Of andere methodes...
De bak is 50 cm hoog, het valt mee :)
Ik heb nog filterwatten waar het water over stroomt in de sump, kool gebruik ik 1x per maand.
Volgens mij is de vermindering vlakbij de bodem vooral door de grote montiplaat - en ik heb die waarden aan de voorkant gemeten, daar valt uberhaupt minder licht (vooral geen licht meer van de balken achterin)

Ok, ik had duidelijk niet op het juiste moment gemeten gisteren.
Vandaag wat meer meetpunten genomen, en goed opgelet dat alle balken op 100% aan stonden (het display staat op de muur gericht, want kan niet uit, dus dat kan ik normaliter niet uitlezen / handmatig verstellen zonder de hele verlichting om te draaien).

De waardes zijn nu een stuk hoger en meer naar wat ik had verwacht met 8x24W T5.

IMG_20200617_195134309.jpg

Dit zijn hele mooie waarden(y).
Ben heel benieuwd met welk Wattage en instellingen de CoralCare dit evenaard.
Met een waterhoogte van 50 cm gok ik erop dat de CC op max. 50~60% uitkomt. (Eén en ander afhankelijk van de kleurinstellingen natuurlijk.)

Dit zijn hele mooie waarden(y).
Ben heel benieuwd met welk Wattage en instellingen de CoralCare dit evenaard.
Met een waterhoogte van 50 cm gok ik erop dat de CC op max. 50~60% uitkomt. (Eén en ander afhankelijk van de kleurinstellingen natuurlijk.)
De cc gaat op 20 cm boven het water hangen, iets hoger dan aangeraden geloof ik.
Ik ben erg benieuwd!

Ga hem eerst wat zachter draaien, wil niet meteen de boel verbranden :)

Juist door met een PAR meting wat verificatie uit te voeren zal de kans op verbranden nihil zijn👍🏻.

Hmm, ik dacht niet dat verbranden door een te hoge PAR komt, maar eerder doorte felle (punt)verlichting, meestal juist met wit (onbruikbaar, dus niet terug te vinden in PAR) licht. Lumen zegt daar een beetje wat over, maar ook niet echt.

Voor de T5 heb ik een AI Hydra gehad, en daar kreeg ik verbranden doordat ik de lamp te wit zette - ik houd wel van wit licht overdag...

Ok, ik had duidelijk niet op het juiste moment gemeten gisteren.
Vandaag wat meer meetpunten genomen, en goed opgelet dat alle balken op 100% aan stonden (het display staat op de muur gericht, want kan niet uit, dus dat kan ik normaliter niet uitlezen / handmatig verstellen zonder de hele verlichting om te draaien).

De waardes zijn nu een stuk hoger en meer naar wat ik had verwacht met 8x24W T5.

Bekijk bijlage 533523
Prima waardes zo hoor.

Soms heb je dat... Je wil iets met de bak doen, maar eigenlijk draait alles goed, en is er niks te doen...of toch?

Emmer erbij, en eens de berg zand die de pistoolgarnaal had verzameld achter het rif afgezogen en schoon gemaakt. Meteen het schone zand weer vooraan gelegd, ziet er meteen stukken frisser uit! Toch nog wat nuttigs weten te doen ;)

IMG_20200704_172854218.jpg

Van @Erbe2307 zijn vorige coralcare overgenomen, en eindelijk de tijd gevonden om mijn oude 8x24W T5 te vervangen. Nieuwe dekplaat op de kap (nog zeer veel dank daarvoor @JelleBijker !), en de lamp verwisselen, niet veel werk, maar ik wilde er toch even de tijd voor nemen en het goed doen.

Meteen ook even PAR waarden gemeten, ik heb daarbij de montiplaat halverwege de bak als ijkpunt genomen. Met T5 mat ik daar ongeveer 225 PAR, datzelfde behaal ik met de coralcare op 62%.(@mefisto zat er dicht bij ;)).
Vooralsnog nu op 35% om alles wat te laten wennen en niet meteen volle bak te gaan.

Op 100% haal ik overigens 350 halverwege de bak, en ong 600 middenbovenin. Ik heb dus nog wat speling ;)

De oude T5 (wel lekker plat)
IMG_20200718_133640013.jpg

Het T5 gat:
IMG_20200718_141229104.jpg

Dekplaat met kleiner gat voor de Coralcare (anders valt hij er zo doorheen):
IMG_20200718_142208642.jpg

En het dikke bakbeest erop.
IMG_20200718_143355370.jpg

PAR meten met Seneye!
IMG_20200718_144308759.jpg

De bak kwakkelt ondertussen een beetje, en dat nodigt niet zo uit tot het plaatsen van updates. Toch voor het terugbladeren maar even een samenvatting.

Als eerste ontstonden er vrij kort na het verhogen van 35 naar 40% van de coralcare, witte plekken op mijn takvormende rode montipora. Dit alarmeerde mij nogal (zie ook het andere topic op het forum hierover), maar ik kon geen reden achterhalen. Tegelijkertijd verdwenen er twee vissen (de blauwe poetsgoby en een elacatinus multifasciata, vermoedelijk door een keer zwarte muggenlarven voeren), en kwam ik erachter dat het calciumchloride dat ik had aangemaakt zo sterk geconcentreerd was, dat het kristalliseerde in de doseerleidingen (resultaat: alle slang van het calcium kanaal vervangen, opnieuw achter het meubel door naar de containers trekken etc).

Kortom, veel kleine dingetjes tegelijkertijd, en dan ook nog witte plekken. Coralcare weer naar 35% teruggeschroeft, en voordat ik een week op vakantie ging, meteen even een ICP test opgestuurd naar Fauna Marin. Bij terugkomst kon ik meteen een langzaam groeiende acropora verwijderen, deze was doodgeneteld door de naburige Acropora valida tricolor kolonie (had ik kunnen zien aankomen). Tegelijkertijd zie ik dat twee andere Acropora kolonies wat wit zijn aan de onderkant. Tsja...

In afwachting van de ICP test toch maar een kleine waterwissel gedaan, en de stekkenbak opgeschoond - uit nadere inspectie bleek ook dat daar de stromingspomp het niet goed deed; geen wonder dat het daar vrij vuil was. Nu gisteren de ICP test ontvangen, en daar blijkt eigenlijk geen duidelijke boosdoener uit, zelfs fosfaat niet! Ik had eigenlijk verwacht dat fosfaat wat verhoogd zou zijn / dat ik het misschien niet goed had gemeten, maar in de ICP test staat deze netjes op 0.06 (waar ik 0.12 had gemeten!). Echter, de witte plekken en de waarde die ik vandaag heb gemeten (0.08-0.10, Red Sea Pro), doen me toch vermoeden dat er wat overtollig fosfaat rond hangt, toch nog maar eens de rowaphos vervangen denk ik.

Ook heb ik de coralcare intensiteit nu opgeschroefd naar 50% (in 2 stappen), ik merkte dat de groei wat achter begon te blijven, en daarmee ook het KH verbruik (waardoor deze begon te stijgen).

Nouja, nu maar aankijken en hopen dat de verschillende stukken zich herstellen, net als de rest van de bak. Ook een netelende leder (ja, die bestaan dus kennelijk) naar de stekkenbak verbannen, dat scheelt ook weer stress voor de omliggende koralen. Zo blijf je lekker bezig!

De koeler doet het verder prima in deze tijd, is nu zeker geen overbodige luxe!

P8102549.JPGP8102553.JPGP8102552.JPGP8102547.JPGP8102545.JPGP8102543.JPG

Bijlagen

• ICP Fauna Marin 10-08-2020.jpg
    ICP Fauna Marin 10-08-2020.jpg
    128,4 KB · Weergaven: 12
Back
Bovenaan