Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mooneater's bakje

Prima waardes zo te zien. Bak ziet er op de foto's toch ook goed uit.
In een aquarium zal altijd wel het een of ander koraal minder goed groeien. Er staan zo veel verschillende dieren op een klein stukje bij elkaar.

Prima waardes zo te zien. Bak ziet er op de foto's toch ook goed uit.
In een aquarium zal altijd wel het een of ander koraal minder goed groeien. Er staan zo veel verschillende dieren op een klein stukje bij elkaar.

Zeker waar, en een beetje achterstallige groei is na het veranderen van de belichting ook wel te verwachten natuurlijk.
Echter, wanneer meerdere koralen beginnen te bleken, gaat mijn 6e zintuig toch wel kriebelen ;)
Ik hoop dat het hierbij blijft, en de boel nu weer hersteld en uphill blijft gaan.

Zeker waar, en een beetje achterstallige groei is na het veranderen van de belichting ook wel te verwachten natuurlijk.
Echter, wanneer meerdere koralen beginnen te bleken, gaat mijn 6e zintuig toch wel kriebelen ;)
Ik hoop dat het hierbij blijft, en de boel nu weer hersteld en uphill blijft gaan.
Bij kriebelt het ook als een koraal zich "vreemd" gedraagt.
Belangrijk blijft dan toch altijd rustig te blijven en geen meerdere zaken tegelijk te gaan aanpakken cq. te veranderen.

Tijdens een weekje vakantie werd ik nog maar eens op de feiten gedrukt dat mijn elektra wat 'rommelig' was: ik kon de oppas maar lastig uitleggen welke stekker voor welke pomp was... Het hielp ook niet dat ik sinds het labelen van een pompje, deze nu voor een ander doel gebruikte, etc...
Dus maar eens de boel op orde brengen! Een extra stekkerblok erbij (met dj switch achtige knopjes, handig!), en kabelgootjes om de snoeren weg te werken langs de wand. Ik vind het zelf een enorme vooruitgang, maar oordeel vooral zelf :)

Voor:
0_IMG_20200814_170442957.jpg

Na:
IMG_20200818_145040382_MP.jpg
IMG-20200817-WA0020.jpegIMG-20200817-WA0022.jpegIMG-20200817-WA0024.jpeg

Prima gedaan, en door het overzicht wat je nu hebt zullen er minder snel fouten gemaakt kunnen worden (een ongeluk zit in een klein hoekje, welk hoekje weet ik ook nog niet LOL)

Vorige week was het feest met de bak, alles wat ik had bedacht ging precies niet goed: fout.
In de stekkenbak heb ik 5 jonge P. kauderni zwemmen, en in de hoofdbak 1 oude kauderni man. Dat wil ik graag omgekeerd hebben (ik durf de jonge kroost niet bij de oude heer te doen, ben bang dat hij ze wegjaagt). Dus, vissenval geleend van Jelle. Dat is een flinke vissenval van Aqua Medic, met een massief glazen onderkant en glazen deurtje. Bij het in de bak plaatsen ging het al fout: hij past niet langs de kap. Kap stukje opgetild, en de val zat in de bak. Wel in het gerommel de helft van mijn grote rode branching monti eraf getikt. Beetje onhandig, maar een andere aquariaan mee blij gemaakt.
Meneer P. kauderni wil natuurlijk niet de val in, dus dat duurde een paar dagen, maar na een dag of 4, dan toch! Hij zwom erin bij het voeren. Hoppa, snel aan het draadje trekken zodat het massief glazen deurtje dichtvalt. Te laat natuurlijk. Dus nog eens, deurtje omhoog, voer erin en jawel hij gaat er weer op af. Draadje trekken: weer te laat. Maar niet voor een P. fridmani die ik al 3 jaar heb zwemmen... die was precies halverwege en het hele glazen deurtje land pardoes op zn kop: dood.
Gigantisch balend (de fridmani was ondertussen onder het steen weggedwarreld) haal ik meteen de val er weer uit - ik was er klaar mee. Bij het eruithalen tik ik nog even de andere helft van de monti eraf, er staat nu nog een klein takje...

Afgezien van deze opeenstapeling van peck blijft het toch een beetje kwakkelen met de koralen. Verschillende acro's blijven wat wit wegtrekken vanaf de voet, wat me toch aan teveel fosfaat blijft doen denken (ondanks dat ik 0.04-0.06 meet met Red Sea Pro, en uit de ICP ook 0.06 kwam). Gisteren toch eens een waterwissel van 10% gedaan (ook een beetje afvoer van stoffen, ik weet dat 10% maar weinig is op papier, maar de praktijk leert dat ook zulke kleine waterwissels soms toch goede effecten kunnen hebben), en een flinke dot rowaphos er weer in gedaan (de oude zit er ook nog in, maar nu op een andere, rustiger, plek).

Nu maar eens kijken of dat helpt.. van de week heb ik nog een verversing gepland, en ik verwacht eigenlijk dat alles dan weer beter zou moeten gaan.

P8312654.JPG

Herr Mondvresser, waarom denk je dat fosfaat de boosdoener is? Hoe hoog is je NH4 en NO3?

Herr Doctor (nog gefeliciteerd trouwens!), dat is een goede vraag!
Nitraat heb ik voor het laatst eind juli gemeten (toen was de bak al wat aan het kwakkelen), toen was hij 1. De meting daarvoor van 10 januari gaf een waarde van 3. Ik meet nitraat niet zo vaak...

Vandaag toch eens gemeten, en ik kom op een waarde van rond de 10. Dat is niet extreem hoog, maar wel flink hoger dan ik gewend ben. Even terugkijkend naar mijn administratie zie ik dat ik sinds eind mei ook gestopt ben met het doseren van koolstof (azijn + suiker, 10 ml per dag). Hoewel dat geen grote hoeveelheid is, kon het wel eens zijn dat dit toch meer deed dan ik dacht... ik ga eens kijken of ik dat weer kan doseren, misschien dat het helpt!

NH3 zal ik binnenkort eens kijken met behulp van mijn Seneye, goede reden om eens te zien hoe dat continue monitoren werkt (vooralsnog alleen als PAR meter gebruikt).
Edit: De Seneye geeft een NH3 aan van 0.001, dat is volgens mij de ondergrens van het meetbereik.

Bijlagen

• Screenshot_20200901-123315.png
    Screenshot_20200901-123315.png
    581 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Herr Doctor (nog gefeliciteerd trouwens!), dat is een goede vraag!
Nitraat heb ik voor het laatst eind juli gemeten (toen was de bak al wat aan het kwakkelen), toen was hij 1. De meting daarvoor van 10 januari gaf een waarde van 3. Ik meet nitraat niet zo vaak...

Vandaag toch eens gemeten, en ik kom op een waarde van rond de 10. Dat is niet extreem hoog, maar wel flink hoger dan ik gewend ben. Even terugkijkend naar mijn administratie zie ik dat ik sinds eind mei ook gestopt ben met het doseren van koolstof (azijn + suiker, 10 ml per dag). Hoewel dat geen grote hoeveelheid is, kon het wel eens zijn dat dit toch meer deed dan ik dacht... ik ga eens kijken of ik dat weer kan doseren, misschien dat het helpt!

NH3 zal ik binnenkort eens kijken met behulp van mijn Seneye, goede reden om eens te zien hoe dat continue monitoren werkt (vooralsnog alleen als PAR meter gebruikt).
Edit: De Seneye geeft een NH3 aan van 0.001, dat is volgens mij de ondergrens van het meetbereik.
Dank je wel! :)

Met de waarden die je noemt denk ik dat nitraat eerder de boosdoener is. Werk van collega Claudia Pogoreutz laat b.v. zien dat koralen weefsel loslaten bij hoge stikstof waarden (zie hier) zonder toevoeging van fosfaat. In mijn eigen proefschrift beschrijf ik hoe de N : P ratio belangrijk is voor denitrificatie in koralen, zeker om je zooxanthellen in de "carrying capacity" van het koraal te houden. Het komt erop neer dat de N : P ratio onder Redfield ratio moet blijven voor een gezond koraal (al zijn er uitzonderingen natuurlijk), dus stikstof moet het limiterende nutrient zijn en blijven. In jouw geval zou ik dus eerder fosfaat gaan toevoegen of je stikstof drastisch verlagen.

Dank je wel! :)

Met de waarden die je noemt denk ik dat nitraat eerder de boosdoener is. Werk van collega Claudia Pogoreutz laat b.v. zien dat koralen weefsel loslaten bij hoge stikstof waarden (zie hier) zonder toevoeging van fosfaat. In mijn eigen proefschrift beschrijf ik hoe de N : P ratio belangrijk is voor denitrificatie in koralen, zeker om je zooxanthellen in de "carrying capacity" van het koraal te houden. Het komt erop neer dat de N : P ratio onder Redfield ratio moet blijven voor een gezond koraal (al zijn er uitzonderingen natuurlijk), dus stikstof moet het limiterende nutrient zijn en blijven. In jouw geval zou ik dus eerder fosfaat gaan toevoegen of je stikstof drastisch verlagen.
Hmm, dat is wel typisch. Amerikaanse bakken draaien vaak op een nitraat van 10-20, bij fosfaat waarden rond de 0.05.
Ik ben weer een carbon source aan het doseren nu, even in de gaten houden wat er nu gaat gebeuren met de waarden. Fosfaat doseren doe ik liever nog even niet.

Het blijft een beetje met horten en stoten. De meeste koralen lijken vrij stabiel, hoewel nu ineens mijn Heliopora is gaan bleken. Al sla je me dood, ik heb geen idee wat er aan de hand is. Misschien toch een stofje uit de kap, of uit de steksteentjes (kap is Forex, steksteentjes zijn Stone Fix + zilverzand) ? Ik zal eens wat actieve kool laten meedraaien, kan geen kwaad.

Eens geen foto's, maar een filmpje. Tussen al het ge-emmer door, staat er toch ook nog wel behoorlijk wat moois in de bak hoor :)
(ow, en ik heb de grote monti plaat gestekt aan de rechter kant. Hij begon tegen de ruit aan te groeien, dat gaat me toch wat te ver. De linker kant gaat ook nog wat gekort worden, maar voorlopig zit de stekkenbak vol en kan ik het spul nergens kwijt - en de kliko kan ik over mijn hart (nog) niet verkrijgen)

De grote montiplaat heb ik aan de rechterkant flink gesnoeid, en daarmee kwam wat plek vrij op een stukje oud montiplaat skelet. Alleen net wat te klein om een flink stuk hystrix wat ik nog had staan erop te zetten. Tijd om te creabea-en.

Het plekje in kwestie:
IMG_20200917_180312264.jpg

Met een ijzerdraadje heb ik de kromming nagebogen, en daarna met duct tape en cellofaan het ijzerdraad omgezet in een soort van mal. Daarop met stonefix een plaatje gemaakt.
IMG_20200917_195521420.jpg

En dat plaatje met secondelijm vastgezet. Doordat het ook nog een stukje krult, blijft het goed zitten.
IMG-20200918-WA0007.jpeg

En de hystrix erop!
IMG-20200918-WA0009.jpeg

Voila!

Tijdens een weekje vakantie werd ik nog maar eens op de feiten gedrukt dat mijn elektra wat 'rommelig' was: ik kon de oppas maar lastig uitleggen welke stekker voor welke pomp was... Het hielp ook niet dat ik sinds het labelen van een pompje, deze nu voor een ander doel gebruikte, etc...
Dus maar eens de boel op orde brengen! Een extra stekkerblok erbij (met dj switch achtige knopjes, handig!), en kabelgootjes om de snoeren weg te werken langs de wand. Ik vind het zelf een enorme vooruitgang, maar oordeel vooral zelf :)

Voor:

Na:
Bekijk bijlage 538054

Dat ziet er prima uit , mocht je je ooit nog is vervelen.... ik woon in Katwijk dus niet al te ver :)

Back
Bovenaan