U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Prima waardes zo te zien. Bak ziet er op de foto's toch ook goed uit.
In een aquarium zal altijd wel het een of ander koraal minder goed groeien. Er staan zo veel verschillende dieren op een klein stukje bij elkaar.
Bij kriebelt het ook als een koraal zich "vreemd" gedraagt.Zeker waar, en een beetje achterstallige groei is na het veranderen van de belichting ook wel te verwachten natuurlijk.
Echter, wanneer meerdere koralen beginnen te bleken, gaat mijn 6e zintuig toch wel kriebelen
Ik hoop dat het hierbij blijft, en de boel nu weer hersteld en uphill blijft gaan.

Herr Mondvresser, waarom denk je dat fosfaat de boosdoener is? Hoe hoog is je NH4 en NO3?
Dank je wel!Herr Doctor (nog gefeliciteerd trouwens!), dat is een goede vraag!
Nitraat heb ik voor het laatst eind juli gemeten (toen was de bak al wat aan het kwakkelen), toen was hij 1. De meting daarvoor van 10 januari gaf een waarde van 3. Ik meet nitraat niet zo vaak...
Vandaag toch eens gemeten, en ik kom op een waarde van rond de 10. Dat is niet extreem hoog, maar wel flink hoger dan ik gewend ben. Even terugkijkend naar mijn administratie zie ik dat ik sinds eind mei ook gestopt ben met het doseren van koolstof (azijn + suiker, 10 ml per dag). Hoewel dat geen grote hoeveelheid is, kon het wel eens zijn dat dit toch meer deed dan ik dacht... ik ga eens kijken of ik dat weer kan doseren, misschien dat het helpt!
NH3 zal ik binnenkort eens kijken met behulp van mijn Seneye, goede reden om eens te zien hoe dat continue monitoren werkt (vooralsnog alleen als PAR meter gebruikt).
Edit: De Seneye geeft een NH3 aan van 0.001, dat is volgens mij de ondergrens van het meetbereik.
Hmm, dat is wel typisch. Amerikaanse bakken draaien vaak op een nitraat van 10-20, bij fosfaat waarden rond de 0.05.Dank je wel!
Met de waarden die je noemt denk ik dat nitraat eerder de boosdoener is. Werk van collega Claudia Pogoreutz laat b.v. zien dat koralen weefsel loslaten bij hoge stikstof waarden (zie hier) zonder toevoeging van fosfaat. In mijn eigen proefschrift beschrijf ik hoe de N : P ratio belangrijk is voor denitrificatie in koralen, zeker om je zooxanthellen in de "carrying capacity" van het koraal te houden. Het komt erop neer dat de N : P ratio onder Redfield ratio moet blijven voor een gezond koraal (al zijn er uitzonderingen natuurlijk), dus stikstof moet het limiterende nutrient zijn en blijven. In jouw geval zou ik dus eerder fosfaat gaan toevoegen of je stikstof drastisch verlagen.

Tijdens een weekje vakantie werd ik nog maar eens op de feiten gedrukt dat mijn elektra wat 'rommelig' was: ik kon de oppas maar lastig uitleggen welke stekker voor welke pomp was... Het hielp ook niet dat ik sinds het labelen van een pompje, deze nu voor een ander doel gebruikte, etc...
Dus maar eens de boel op orde brengen! Een extra stekkerblok erbij (met dj switch achtige knopjes, handig!), en kabelgootjes om de snoeren weg te werken langs de wand. Ik vind het zelf een enorme vooruitgang, maar oordeel vooral zelf
Voor:
Na:
Bekijk bijlage 538054
Lekker bezig Thijs! Als het bij jou zo de bak uitgroeit moet ik maar een keer wat stekjes bij je komen halen als ik in de buurt ben. Ik ben gister opgestart dus eerst nog indraaien.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.